گواهی سپرده خودرو
پایان امضای طلایی در بازار چهار چرخ
در بازاری که سالها با قیمتگذاری غیرشفاف، سلطه دلالان و نوسانات هیجانی مواجه بود، «گواهی سپرده کالایی خودرو» بهعنوان ابزاری نوین از مسیر بورس کالا وارد شده تا با تکیه بر شفافیت، رقابتپذیری و نظم، مسیر معاملات خودرو را متحول کند. نوید جوکار، کارشناس بازار سرمایه، این ابزار نوین را نخستین گام در مسیر مقابله با آشفتگیهای مزمن بازار خودرو میداند؛ ابزاری که میتواند سهم دلالان را کاهش دهد و مصرفکننده را به جایگاه واقعی خود بازگرداند.
حمیدرضا بیاتینیاکاشانی روزنامه نگار
بازار خودرو در ایران سالهاست که با چالشهایی مانند محدودیت عرضه، تقاضای هیجانی، نبود شفافیت در قیمتگذاری، حضور پررنگ واسطهگران و نگاه سرمایهای به خودرو دستوپنجه نرم میکند. در این فضای پرالتهاب، ظهور ابزارهای مالی نوین که بر پایه شفافیت، رقابتپذیری و قابلیت ردیابی طراحی شدهاند، نوید بازسازی نظم و کارایی در بازار خودرو را میدهند. یکی از جدیدترین این ابزارها، گواهی سپرده کالایی خودرو در بورس کالاست که میتواند آغازگر فصل تازهای در معاملات خودرو و پایاندهنده به مدلهای ناکارآمد و رانتی در این بازار باشد.
ابزاری برای تغییر قواعد بازی
جوکار درباره ماهیت این ابزار توضیح میدهد که گواهی سپرده کالایی خودرو همانند گواهیهایی است که پیشتر برای داراییهایی چون طلا، نقره یا زعفران در بورس کالا ارائه شده بود. در این مدل، هر گواهی بیانگر مالکیت بخشی از یک خودروی واقعی است که با مشخصات فنی دقیق در انباری رسمی و تحت نظارت بورس کالا نگهداری میشود. او میافزاید: «متقاضیان میتوانند بهصورت تدریجی و با خرید ۱۰ هزار گواهی، مالک یک خودرو شوند و پس از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، آن را مستقیماً از کارخانه تحویل بگیرند.»
این کارشناس بازار سرمایه سه مزیت عمده برای این ابزار برمیشمارد: «نخست، کاهش فشار مالی بر خریداران و فراهمسازی امکان برنامهریزی مالی تدریجی؛ دوم، حذف واسطهها و معاملات رانتی با ایجاد دسترسی منصفانه و شفاف؛ و سوم، ارتباط مستقیم تقاضا با تولید، بهگونهای که تولیدکننده میتواند بر اساس تعداد گواهیهای خریداریشده، تولید خود را هدفمند تنظیم کند.»
حلقه اتصال تولید، سرمایه و مصرف
فراتر از اصلاح بازار خودرو، گواهی سپرده کالایی خودرو میتواند نقشی کلیدی در پیوند بازار سرمایه، صنعت خودروسازی و نیاز مصرفکننده ایفا کند. از دیدگاه جوکار، این ابزار نهتنها به تأمین مالی تولید کمک میکند بلکه به تنظیم دقیقتر مکانیزم عرضه و تقاضا نیز منجر میشود. قابلیت نقدشوندگی این گواهیها در بازار ثانویه نیز به افزایش انعطافپذیری سرمایهگذاران کمک خواهد کرد.
رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران نیز با اشاره به آغاز قریبالوقوع معاملات گواهی سپرده خودروی «کیامسیT9 » شرکت کرمانموتور، از پذیرش انبار این خودروساز بهعنوان انبار رسمی بورس خبر میدهد. او میگوید: «تقریباً همه اقدامات لازم برای انتشار این اوراق صورت گرفته و بهزودی شاهد آغاز رسمی معاملات اولین گواهی سپرده خودرو در کشور خواهیم بود.» به گفته آراسته، طراحی ابزارهای متنوعتری نیز در این حوزه در دستور کار است.
کاهش صفها، تثبیت قیمتها
جوکار در ادامه این گفتوگو با تأکید بر کارکردهای کوتاهمدت این ابزار به نقش آن در کاهش صفهای ثبتنام، کاهش شکاف قیمت بازار آزاد و کارخانه و کاهش هیجانات روانی بازار اشاره میکند. او معتقد است این مدل با شفافسازی قیمتها، امکان دسترسی عادلانهتری را برای مصرفکنندگان فراهم میآورد و از التهاب مصنوعی بازار جلوگیری میکند.
در بلندمدت نیز گواهی سپرده کالایی خودرو میتواند باعث ارتقاء سطح سواد مالی عمومی، تقویت بازار سرمایه و بسترسازی برای طراحی سایر ابزارهای مالی بر پایه خودرو شود. به باور جوکار، در آینده میتوان حتی به راهاندازی معاملات آتی خودرو در بورس کالا امیدوار بود؛ اقدامی که ایران را وارد مرحلهای تازه در نظاممندسازی بازار خودرو خواهد کرد.
اصلاح ساختاری؛ نه فقط تجربهای معاملاتی
این کارشناس بازار سرمایه تأکید میکند که ورود خودرو به بورس کالا از طریق گواهی سپرده، صرفاً یک تجربه معاملاتی جدید نیست بلکه تحولی بنیادی در شیوه ارتباط میان تولیدکننده، مصرفکننده و سرمایهگذار است. او میگوید: «این ابزار، پایاندهنده مدلهای رانتی و ناکارآمد سنتی در بازار خودرو است و میتواند الگویی موفق برای پیوند ابزارهای مالی با نیازهای واقعی اقتصاد کشور باشد.»
به گفته او، اجرای موفق این طرح علاوه بر ارتقاء شفافیت و عدالت در بازار خودرو، الگو و پیشزمینهای را برای اصلاح سایر بازارهای کالایی کشور فراهم میآورد.
مشارکت عمومی و تأثیرات اقتصادی
جوکار از زاویه دیگری نیز به این موضوع میپردازد: «گواهی سپرده کالایی خودرو میتواند زمینهساز مشارکت گستردهتر مردم در بازار سرمایه شود.» او توضیح میدهد افرادی که پیشتر به دلیل ناآگاهی یا نبود ابزارهای مناسب، امکان ورود به بازار سرمایه را نداشتند، اکنون میتوانند از طریق این ابزار بهطور غیرمستقیم در صنعت خودرو سرمایهگذاری کنند. این فرایند، علاوه بر ایجاد بازدهی برای سرمایهگذاران خرد، به رشد بازار سرمایه نیز کمک میکند.
از نظر سیاستگذاری نیز وجود بستری شفاف برای معاملات خودرو به دولت و تولیدکنندگان امکان میدهد تا نیاز واقعی بازار را تشخیص دهند و متناسب با آن، تصمیمگیری کنند. جوکار در اینباره میگوید: «دولت بهجای دخالت مستقیم در قیمتگذاری میتواند از طریق بورس کالا با طراحی مکانیزمهای شفاف، بازار را تنظیم کند.»
مدیریت نقدینگی و کاهش فشار اقتصادی
در پایان این گفتوگو، جوکار به یکی از مهمترین مزایای گواهی سپرده کالایی خودرو اشاره میکند: «این ابزار نقش مهمی در کاهش فشار مالی خریداران ایفا میکند. دیگر نیازی به پرداخت یکجای تمام وجه خودرو نیست و افراد میتوانند بهصورت تدریجی سرمایهگذاری کنند.»
به گفته او، این مدل نهتنها امکان دسترسی قشرهای بیشتری از مردم به خودرو را فراهم میآورد بلکه به مدیریت بهتر نقدینگی در اقتصاد نیز کمک میکند و مانع از بروز شوکهای قیمتی در بازار خودرو میشود. گواهی سپرده کالایی خودرو به عنوان یک ابزار مالی مدرن در مسیر اصلاح ساختار بازار خودرو گام برداشته و شاید بهزودی به الگویی برای سایر بازارها نیز تبدیل شود.