تانکها، راهحل اقتصادی آلمان
در شرایطی که اروپا آماده افزایش هزینههای نظامی است، شرکتهای دفاعی آلمان به دنبال افزایش ظرفیت تولید خود هستند و برای این کار به صنعت خودروسازی این کشور چشم دوختهاند. این تحولی است که میتواند به احیای بزرگترین اقتصاد قاره اروپا پس از دو سال رکود کمک کند. در حالی که تولیدکنندگان تانک، رادار و تسلیحات به شدت در تلاش برای افزایش تولید خود هستند، صنعت خودروسازی آلمان به دلیل کاهش تقاضا و چالش رفتن به سمت خودروهای برقی با کاهش اشتغال و تعطیلی کارخانهها دستوپنجه نرم میکند. انتقال به تولید دفاعی میتواند به تقویت اقتصاد آلمان کمک کند؛ اقتصادی که در مواجهه با هزینههای بالای انرژی، بوروکراسی سنگین و رقابت خارجی، در مقایسه با همتایان اروپایی خود در شرایط دشواری قرار دارد. مؤسسه برآورد اقتصاد جهانی (IfW) پیشبینی کرده که اگر کشورهای اتحادیه اروپا هزینههای نظامی خود را از سطح کنونی ناتو (۲ درصد از تولید ناخالص داخلی) به ۳.۵ درصد افزایش دهند و بر فناوریهای داخلی تمرکز کنند، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا میتواند سالانه بین ۰.۹ تا ۱.۵ درصد رشد داشته باشد. یوهانس بیندر، عضوی از این مؤسسه میگوید: «در درازمدت، چنین هزینههایی میتواند بهرهوری، انتقال فناوری و پیشرفتهای فناورانه بزرگی به همراه داشته باشد و برای آلمان، بهویژه با توجه به زیرساخت صنعتی موجود، این رشد در بالاترین حد این بازه خواهد بود.» گزارش مؤسسه EY نیز نشان میدهد که افزایش هزینههای دفاعی به سه درصد از تولید ناخالص داخلی، سرمایهگذاری سالانه آلمان را به بیش از دو برابر رسانده و به ۲۵.۵ میلیارد یورو خواهد رسید. این اقدام میتواند ۲۴۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند و سالانه نزدیک به ۴۲ میلیارد یورو فعالیت تولیدی و خدماتی به همراه داشته باشد. طبق آخرین آمار، صنعت دفاعی آلمان در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۸۷ هزار نفر را به کار گرفته بود، در حالی که صنعت خودروسازی در همان سال ۷۵۲ هزار نفر شاغل داشت. کریستین دوره، از شرکت Hensoldt که تولیدکننده سنسورهای امنیتی و نظامی است، بیان میکند: «صنعت دفاعی باید بهعنوان یک موتور اقتصادی برای آلمان در نظر گرفته شود و در آینده نقش مهمتری نسبت به گذشته خواهد داشت.» این شرکت پیشاپیش تولید بُردهای الکترونیکی را به پیمانکاران برونسپاری کرده و به گفته دوره، این روند میتواند به زودی شامل تولید کابلها و بدنهها نیز بشود. چنین حرکتی میتواند چرخه اقتصادی آلمان را از پایه به کار اندازد و در عین حال تولید تجهیزات نظامی را افزایش دهد. شرکت تأمینکننده قطعات خودرویی ZF Friedrichshafen که در حال بازسازی ساختاری است، اعلام کرده که با شرکتهای دفاعی برای انتقال نیروی کار وارد مذاکره شده است. این شرکت به همافزاییهای صنعتی اشاره کرده است. شرکت Renk که تولیدکننده جعبهدندههای تانک است و تا سال ۲۰۲۰ اکثریت سهام آن در اختیار فولکسواگن بود، اعلام کرده که تمرکز بیشتری بر صنعت خودروسازی خواهد داشت، بهویژه در زمینه افزایش ظرفیت تولید. با این حال، تحلیلگران بانک دویچه هشدار دادهاند که افزایش هزینههای دفاعی اتحادیه اروپا ممکن است منافع چندانی برای صنعت داخلی نداشته باشد، چراکه این صنعت در مقایسه با همتای آمریکایی خود پراکندهتر و غیرمتمرکز است.