printlogo


در نشست ویدئوکنفرانسی مدیران سازمان با وزیر رفاه چه گذشت؟
نسخه ۱۴۰۸ برای تأمین‌اجتماعی؛ سازمانی کارآمد، شفاف و پاسخگو

نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی سراسر کشور با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرصتی برای ترسیم آینده این سازمان در افق ۱۴۰۸ و تأکید بر راهبردهای کلان از جمله ارتقای کارآمدی، رضایتمندی عمومی و کاهش تصدی‌گری دولت بود. در این نشست که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، احمد میدری ضمن اشاره به اهمیت اجماع با ذی‌نفعان و خروج عقلانی از بنگاه‌داری، از اجرای برنامه‌های تحولی بیست‌گانه سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان مسیر عبور از چالش‌های فعلی یاد کرد.  «سازمان تأمین‌اجتماعی، بزرگ‌ترین نهاد اقتصادی و اجتماعی کشور است.» این جمله کلیدی را احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع مدیران ارشد این سازمان بیان کرد؛ نشستی که هدف آن هم‌اندیشی درباره مسیر پیش‌ رو، ارزیابی برنامه‌های تحولی و تأکید بر نقش اجتماعی و اقتصادی تأمین‌اجتماعی بود.

چشم‌انداز روشن در افق ۱۴۰۸
میدری ضمن تقدیر از تدوین برنامه بیست‌گانه تحولی و توسعه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «بر اساس این سند، چشم‌انداز سازمان در سال ۱۴۰۸ در نقطه مطلوبی قرار خواهد گرفت. همین افق روشن است که سختی‌های این روزها را قابل تحمل و آسان‌تر می‌کند.» وزیر تعاون همچنین با بیان اینکه حفظ و توسعه منابع سازمان، کلید عبور از بحران‌های احتمالی آینده است، افزود: «تحقق اهداف این چشم‌انداز در گرو استمرار اقدامات اصلاحی، بازنگری در سیاست‌های سرمایه‌گذاری و پیگیری روزآمدسازی نظام مدیریتی است.» او با انتقاد از نگاه‌های رفاهی کوتاه‌مدت تأکید کرد: «اگر می‌خواهیم نسل‌های آینده از حمایت‌های اجتماعی بهره‌مند شوند، باید تمام توان در مسیر پایداری صندوق‌های اجتماعی به‌کار گرفته شود.»

از بنگاه‌داری تا تعهد به عدالت
یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان میدری، ضرورت خروج دولت از بنگاه‌داری بود. او گفت: «باید برای واگذاری شرکت‌های دولتی با عقلانیت و مراقبت عمل کرد.» وزیر کار روش‌های تهاتر و واگذاری مدیریت شرکت‌ها را الگوی مطلوب‌تری نسبت به فروش مستقیم دانست و خواستار بررسی دقیق این مسیر شد. این مقام مسئول افزود: «تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد خروج نادرست و شتاب‌زده از بنگاه‌داری می‌تواند برای سازمان‌ها آسیب‌زا باشد. به همین دلیل باید در انتخاب شیوه واگذاری، منافع آتی بیمه‌شدگان را در اولویت قرار داد.» میدری همچنین تعهد به توان کارشناسی، روحیه عدالت‌باوری و رفع تبعیض را از جمله خواسته‌های محوری رئیس‌جمهور از مدیران دولت چهاردهم عنوان کرد.

میلیون‌ها نفر در انتظار بیمه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌های بیمه‌ای برای سکوها و تاکسی‌های اینترنتی، توضیح داد: «با اجرای این طرح، شش تا هفت میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.» او افزود: «سامان‌دهی این گروه از مشاغل نه‌تنها موجب گسترش پوشش بیمه‌ای در کشور می‌شود، بلکه می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی در دهک‌های پایین جلوگیری کند.» 
او همچنین خواستار تقویت هماهنگی بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با وزارت بهداشت شد و این هم‌افزایی را عامل بهبود کیفیت خدمات درمانی برشمرد.

کارگران؛ ولی‌نعمتان سازمان
میدری در بخش دیگری از سخنان خود، جامعه کارگری را شریک اصلی و ولی‌نعمت سازمان خواند و بیان کرد: «باید بیشترین توجه به این قشر صورت گیرد، چراکه بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به حوادث و بیماری‌ها دارند. ارائه مطلوب خدمات درمانی و پرداخت به‌موقع بیمه بیکاری می‌تواند از فقیر شدن جامعه کارگری جلوگیری کند.»  وزیر تعاون با اشاره به لزوم اعتمادسازی در میان کارگران ادامه داد: «اگر خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی منطبق با نیاز واقعی این گروه باشد، رضایت عمومی نسبت به عملکرد دولت نیز افزایش می‌یابد.»

دستمزد ۱۴۰۴ و نقش کارشناسان
میدری در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به فرایند تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، از نقش کارشناسان در رسیدن به اجماع نهایی دفاع کرد و گفت: «کار کارشناسی و علمی می‌تواند این فرایند را منطقی‌تر و ساده‌تر کند. نظام تصمیم‌گیری درباره مزد باید شفاف، متکی بر داده‌های واقعی و هم‌سو با توان اقتصادی کشور باشد.» او در پایان اجماع‌سازی با ذی‌نفعان را روش مناسب تحقق اهداف سازمان تأمین‌اجتماعی دانست. در این نشست، همچنین مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی گزارشی از وضعیت منابع و مصارف این سازمان ارائه کرد. او با اشاره به عبور از چالش‌های مالی سال گذشته، به تشریح برنامه‌های سال جاری در زمینه کنترل مصارف، افزایش وصول مطالبات، خروج تدریجی از بنگاه‌داری و اصلاح قوانین پرداخت. سالاری همچنین اجرای طرح‌های بیست‌گانه تحولی را ضرورتی برای آینده بهتر سازمان توصیف کرد و آن‌ها را مکمل فعالیت‌های جاری خواند.  در ابتدای این نشست نیز مرتضی لطفی رئیس هیئت‌مدیره، اسماعیل للـه‌گانی مدیر عامل بانک رفاه، محمدرضا سعیدی مدیر عامل شستا، محسن ریاضی مدیر کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران و متین هاشمی‌شادمهری مدیر درمان خراسان جنوبی، به نمایندگی از مدیران کل استانی و درمانی، ضمن ارائه گزارش عملکرد، مهم‌ترین چالش‌ها و موضوعات حوزه کاری خود را مطرح کردند.