printlogo


بازنشستگان و خدمات غیرحضوری

سازمان تأمین‌اجتماعی با جمعیت بالغ بر 4 میلیون و 300 هزار بازنشسته به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی، بالاترین جامعه آماری بازنشستگان کشور را تحت پوشش دارد.
این سازمان به واسطه ارائه 67 خدمت الکترونیک به جامعه شرکای اجتماعی نظیر بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان، حجم بالایی از سرویس‌های گوناگون را به صورت غیرحضوری در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌دهد. خدمات غیرحضوری مربوط به بازنشستگی عادی نیز یکی از این مجموعه سرویس‌های الکترونیک به‌شمار می‌رود. بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در صورت احراز شرایط عام بازنشستگی، می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری، به آخرین شعبه بیمه‌پردازی خود، ارائه و تمام مراحل بازنشستگی خود را تا صدور حکم، از همان طریق پیگیری کنند. مطابق داده‌های آماری تأمین‌اجتماعی، بازنشستگان در حال حاضر حدود ۶۸ تا ۷۰ درصد مستمری‌بگیران این سازمان را تشکیل می‌دهند. دیگر گروه‌های مستمری‌بگیر نیز شامل خانواده بازماندگان یا متوفیان بیمه‌شدگان و افراد ازکارافتاده می‌شوند. در حال حاضر بالغ بر 4 میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارد که با احتساب اعضای خانواده و افراد تبعی آنان، این رقم به 8 میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد. به‌طور عمده سه گروه‌ بازنشستگان، ازکارفتادگان و بازماندگان جزو مستمری‌بگیران این نهاد بزرگ بیمه‌گر محسوب می‌شوند. حدود ۶۸ تا ۷۰ درصد مستمری‌بگیران سازمان در قالب بازنشستگان، ۲۸ درصد خانواده متوفیان یا بازماندگان و چهار درصد از کارافتادگان هستند. همچنین تعداد مستمری‌بگیران حداقل و کمتر از حداقل مستمری، یک میلیون و ۶۳‌ هزار و ۸۵۴ پرونده -معادل ۲۶‌ درصد کل مستمری‌بگیران- و مستمری‌بگیران سایر سطوح و بالاتر از حداقل مستمری، 3 میلیون و ۶۹‌ هزار و ۵۲۹ نفر -معادل ۷۴‌ درصد کل افراد مستمری‌بگیر این سازمان بیمه‌گر- برآورد می‌شود.
طبق آمارهای سازمان تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، کارفرمایان و دیگر شرکای اجتماعی در بازه زمانی ابتدای سال تاکنون حدود ۱۶۶ میلیون بار برای دریافت خدمات گسترده خود در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی  es.tamin.ir مراجعه کرده‌اند. این حجم بالای ارائه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی، بیانگر ظرفیت بالای سازمان در حوزه سرویس‌های الکترونیک به جامعه تحت پوشش به‌ویژه جمعیت بازنشستگان و مستمری‌بگیران است. همچنین برخی داده‌های آماری سازمان تأمین‌اجتماعی نشان‌دهنده این موضوع است که حداقل ۲۲ درصد بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی را مشاغل سخت و زیان‌آور تشکیل می‌دهد. یعنی بیش از یک‌پنجم کارگران بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی، پیش‌از‌موعد بازنشسته می‌شوند. در حال حاضر از 4 میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته تحت پوشش تأمین‌اجتماعی، ۵۲ درصد به افراد بازنشسته پیش‌ازموعد اختصاص دارد.
این آمارها نشان می‌دهد که ۲۶ درصد بازنشستگان به‌عنوان افراد بازنشسته عادی از خدمات تأمین‌اجتماعی استفاده می‌کنند. بخش عمده این خدمات در چارچوب سرویس‌های غیرحضوری به این گروه‌ها ارائه می‌شود. مطابق داده‌های موجود، حدود 8 میلیون و 600 هزار نفر از جامعه بازنشستگی کشور تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارند که خدمات‌رسانی به این گروه‌ها در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی انجام می‌شود. پرداخت مستمری به مشمولان ازکارافتاده، بازنشسته و بازماندگان از مهم‌ترین تعهدات تأمین‌اجتماعی در قبال مستمری‌بگیران تحت پوشش است. بر اساس داده‌های آماری تأمین‌اجتماعی، سال ۱۴۰۱ در بخش تعهدات همه‌جانبه در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد که این میزان در سال گذشته به رقم ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید.
همچنین بر اساس اطلاعات موجود، در سال 1403 میزان تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش با جامعه آماری بیش از ۴۸ میلیون نفر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان در طول ماه است که البته بخش عمده‌ای از این تعهدات به گروه مستمری‌بگیران تعلق دارد. این در حالی است که به گفته مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی، در حال حاضر برای ایفای تعهدات این نهاد، ماهانه بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان هزینه‌ می‌شود. اکنون «سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی» و برنامه کاربردی «تأمین من»، بسترهای در اختیار ذی‌نفعان و شرکای اجتماعی این نهاد محسوب می‌شوند که گروه بازنشستگان نیز از این مسیرها امکان دریافت خدمات دارند.