printlogo


با مشارکت سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای کشور محقق شد
تشکیل کنسرسیوم مهارت خراسان‌ جنوبی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای، و با هدف شکل‌گیری چرخه اشتغال و فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی در کنار زیست‌بوم اقتصادی خراسان ‌جنوبی، کنسرسیوم مهارت این استان با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد ریالی تشکیل شد.
غلامحسین محمدی اساس تشکیل کنسرسیوم مهارت را رویکرد مشارکت‌جویانه و تقاضامحوری این سازمان برشمرد و گفت: «۲۵ درصد از این سرمایه‌گذاری از منبع مسئولیت اجتماعی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی شرکت نفت، ۲۵ درصد از تفاهمات صنایع عضو کنسرسیوم، ۲۰ درصد از منابع ملی سازمان آموزش فنی ‌و‌ حرفه‌ای و ۳۰ درصد از منابع استانی تأمین می‌شود.» او با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سه پروژه نیمه‌تمام اداره‌ کل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیاز است، گفت این برنامه «از محل نشان‌دار کردن مالیات‌ها و بند «خ» ماده ۲۰ قانون می‌تواند تأمین اعتبار شود، لذا هر خیِّر و شرکتی در این خصوص سرمایه‌گذاری کند ۱۰۰ درصد پول آن به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ خواهد شد.» معاون وزیر ادامه داد: «طبق آمار ارائه‌شده، ایران در زمینه تربیت نیروی کار ماهر، ناکارآمد عمل کرده و کشور از نظر میزان آموزش در سازمان‌ها جزو هشت کشور آخر جهان قرار دارد و در شاخص مهارت‌های فارغ التحصیلان رتبه ۱۳۶ را در میان کشورها به خود اختصاص داده است.» محمدی اضافه کرد: «در تحلیل عملکرد نهادهای آموزشی در تناسب عرضه و تقاضای نیروی کار با رسته‌های اولویت‌دار در کشور، به‌طور میانگین تنها ۲۸ درصد رشته‌های آموزشی مرتبط با رسته‌های اولویت‌دار بوده که می‌تواند در فقر مهارتی نیروها در کشور تأثیرگذار باشد.» رئیس سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور، با تأکید بر اینکه مهارت را باید جزو دستور کارها روی میز سیاست‌گذاران و کسب‌و‌کارها قرار دهیم، گفت: «بیش از ۴۵ درصد نیروها باید آموزش‌های مهارتی را فرابگیرند.» او با اشاره به لزوم تغییر الگوی آموزشی در ایران، افزود: «برای رفع این مشکلات، نیاز به یک نظام آموزشی یکپارچه شامل نظام شایستگی، بازار اشتغال، آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای و سنجش صلاحیت حرفه‌ای است تا بتوان به شکاف‌های مهارتی موجود پایان داد و نیروی کار کشور را با نیازهای واقعی بازار کار هم‌راستا کرد. بازار اشتغال باید نیازهای خود را اعلام کرده و بر اساس یک نظام شایستگی مشخص، این نیازها به ارائه‌دهندگان آموزش منتقل شود. سپس افراد باید از طریق آموزش‌های مناسب صلاحیت‌های خود را کسب کرده و به بازار عرضه شوند.» محمدی بیان کرد: «در خراسان جنوبی، حدود ۷۰ درصد از افرادی که آموزش‌های مهارتی را فراگرفته‌اند، شاغل شدند اما کمتر از ۵۰ درصد اشتغال‌یافتگان مرتبط با دوره آموزشی بودند که می‌تواند بیانگر ضعیف بودن مشاوره‌های قبل از شغل یا عدم ارتباط دوره‌های آموزشی با نیاز بازار کار استانی باشد.» رئیس سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای کشور گفت: «اشتغال روستایی یک ظرفیت خالی است که باید با آموزش به خوداشتغالی منجر شود‌. با این آموزش‌ها، افراد می‌توانند در تعاونی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خرد مشغول به کار شوند. 7000 هنرستان و ۷۰۰ مرکز آموزش فنی ‌و ‌حرفه‌ای در کشور وجود دارد و «طرح همنوا» با هدف یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های آموزشی هنرستان‌ها و مراکز فنی‌ و حرفه‌ای در توسعه نهضت مهارت‌آموزی اجرا خواهد شد.»