رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی:
سامانه درمانی 24 ساعته پایش میشود
دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی، از پایداری سامانه درمانی این سازمان و پایش 24 ساعته آن خبر داد و از بیمهشدگان و کاربران این سامانه خواست تا هرگونه اعلام قطعی این سامانه از سوی مراکز درمانی را، از طریق ادارهکل ارتباطات و نظارت مردمی و شماره 1420، به سازمان تأمیناجتماعی اطلاع دهند.
دامون خدابنده در خصوص پایداری سامانههای نسخهنویسی و نسخهپیچی سازمان تأمیناجتماعی گفت: «ارائه خدمات درمانی به بیمهشدگان محترم در حوزههای درمان مستقیم و غیرمستقیم سازمان، امری مستمر است و سرویسهای نرمافزاری مورد استفاده بهصورت شبانهروزی در خدمت کاربران و درمانگران درونسازمانی و برونسازمانی قرار گرفته است. از اینرو پایش (مانیتورینگ) مستمر پروژه ملی نسخه الکترونیک (نسخهنویسی و نسخهپیچی) و همچنین خدمترسانی برخط (نرمافزاری و زیرساختی) به مراکز درمانی ملکی و طرف قرارداد تأمیناجتماعی از ابتدای این طرح در دستور کار این مرکز بوده است.»
او با بیان اینکه هماکنون سامانه پرتال درمان و ایپیآی (API) اپلیکیشنها یا نرمافزارهای رابط مربوطه، در حال ارائه سرویس بیوقفه به داروخانههای سراسر کشور هستند، افزود: «در خصوص سامانه پرتال درمان تأمیناجتماعی، ایپیآی (API) وسط شرکتهای نرمافزاری خصوصی پیادهسازی شده و در صورت قطعی و یا بروز مشکلات نرمافزاری در بخش خصوصی، پرتال درمان اختصاصی تأمیناجتماعی که بهصورت رایگان در خدمت درمانگران است، میتواند بهعنوان جایگزین سایر سامانههای این بخش قرار گیرد.»
رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی تأکید کرد: «با توجه به توسعه زیرساخت و نرمافزار و همچنین انجام پایش لحظهای نسخهپیچی الکترونیک توسط مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی، پایداری این سامانه به بیش از 99.92 درصد رسیده است.» خدابنده ادامه داد: «در این راستا، با هدف ارتقای کیفیت و بهبود پایداری، مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی اقدام به بازطراحی و ایجاد رابط کاربری جدید پرتال درمان (سامانه تأیید نسخه)، پیادهسازی ایپیآی (API) نسخهپیچی دارو و پاراکلینیک، ایجاد موتور قواعد حوزه درمان غیرمستقیم، یکسانسازی جداول پایه و بهینهسازی امنیت کرده که به زودی سامانه یادشده و ایپیآیهای مرتبط در تمامی داروخانههای کشور تعمیم مییابد. اکنون انجام آزمایشی این طرح تأیید شده و در حال برنامهریزی جهت تعمیم آن هستیم. رابط کاربری UI این سامانه جدید هم، با استفاده از آخرین استانداردهای روز دنیا، ارتقا یافته و کاربرپسند نیز شده است.» رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی افزود: «با هدف نگهداشت این سامانه، مرکز ارتباط با مشتری (CRM) شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین با استفاده از داشبوردهای لحظهای (NOC) سرویسهای مرتبط را بهصورت 7*24 مورد پایش قرار داده و در صورت بروز مشکلات فنی در کوتاهترین زمان ممکن، بدون ایجاد وقفه در امر خدمترسانی، پایداری مطلوب سیستم را ایجاد میکند.» او اضافه کرد: «بعضاً مشاهده شده، بهرغم پایداری سرویس، برخی مراکز درمانی طرف قرارداد به بیمهشدگان اعلام میکنند که سرویسهای سازمان تأمیناجتماعی در دسترس نیست! که این موضوع متأسفانه در مواردی باعث بروز مشکلات و یا تحمیل هزینههای جانبی به بیمهشدگان و بازنشستگان محترم شده است. برای رفع این مشکل مقرر شده تا سامانه 1420 (ادارهکل ارتباطات و نظارت مردمی) از آخرین وضعیت پایداری سرویس مطلع باشد و در صورت تماس بیمهشدگان یا کاربران با این سامانه، امکان اعلام آخرین وضیعت به مخاطبان تأمیناجتماعی را داشته باشد.»