printlogo


مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی یک پیشنهاد اصلاحی مطرح کرد
فرمول اختیاری محاسبه امتیازی مستمری

مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به برخی اخبار و گمانه‌‌زنی‌ها در خصوص تغییر فوری نحوه محاسبه مستمری متقاضیان بازنشستگی در این سازمان، گفت: «نظرات کارشناسان و متخصصان در موضوعات مربوط به سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند به اصلاح فرایند‌های کاری و بهبود عملکرد این صندوق بین‌نسلی بینجامد.»
مصطفی سالاری با اشاره به طرح پیشنهاد فرمول محاسبه مستمری به صورت اختیاری و امتیازی، بیان کرد: «طبق قوانین فعلی، اصولاً میانگین دستمزد دو سال آخر ملاک محاسبه و برقراری مستمری متقاضیان بازنشستگی است و هرگونه تغییر در این فرمول هم بر عهده قانون‌گذار است.»
او افزود: «آنچه ما به‌عنوان یک پیشنهاد جهت هم‌فکری و بیان دیدگاه‌های کارشناسی شرکای اجتماعی مطرح کردیم، حتی در صورت جمع‌بندی نهایی و طی فرایندهای لازم در مراجع مربوطه و اجرایی‌شدن، باز هم یک فرایند اختیاری برای بیمه‌شدگان خواهد بود.»
سالاری ادامه داد: «طبق این فرمول پیشنهادی، سنوات ‌بیمه‌پردازی بیمه‌شده با حداقل دستمزد همان سال ضریب‌گیری خواهد شد و از ضریب تمام طول مدت بیمه‌پردازی میانگین گرفته و در حداقل حقوق سال درخواست بازنشستگی ضرب خواهد شد. به‌طور معمول، نتایج بررسی نشان می‌دهد، مبلغ حاصل از این فرمول بیشتر از میانگین دو سال آخر بیمه‌شده طبق فرمول فعلی است، زیرا در محاسبه دو سال آخر، سال ماقبل درخواست بازنشستگی به‌روزرسانی نمی‌شود اما در حالت پیشنهادی، تمام سنوات بیمه‌پردازی به‌روزرسانی و با نرخ روز محاسبه می‌شود.»
سالاری توضیح داد: «اگر مبلغ مستمری به دست آمده با این فرمول پیشنهادی، از محاسبه با فرمول فعلی دو سال آخر مبلغ بیشتری شد، تأمین‌اجتماعی مبلغ بیشتر را برقرار می‌کند و اگر هم مبلغ مستمری کمتر از میزان محاسبه با میانگین دو سال آخر شد، اجباراً مبلغ کمتر برای بیمه‌شده اعمال نخواهد شد و بیشترین مبلغ حاصل از فرمول‌های قدیم یا جدید به‌عنوان حقوق بازنشستگی لحاظ خواهد شد.»
مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به ضرورت انجام اصلاحات و تغییرات تحول‌آفرین متناسب با الزامات آینده‌نگری در صندوق‌های اجتماعی، ادامه داد: «اگر از انجام اصلاحات در فرایندهای کاری صحبت می‌کنیم، هدف ضایع کردن حق مکتسبه فعلی بیمه‌پردازان و مردم نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا در تعامل با شرکای اجتماعی، سازوکاری ایجاد کنیم که بتوانیم بهترین خدمت‌رسانی را به آنان داشته باشیم.»
او اضافه کرد: «این یک فرایند اختیاری است و اصلاً به این معنی نیست که می‌خواهیم کمتر از میانگین دو سال آخر به بازنشسته بدهیم و اگر فرد به هر دلیلی متضرر شد، بدون هیچ مانعی از این امکان استفاده نمی‌کند و اگر هم به نفعش بود سازمان مشکلی برای اعمال و برقراری مستمری با مبلغ بیشتر حاصل از این فرمول ندارد.»
سالاری با اشاره به ضرورت تغییر در نحوه خدمت‌رسانی سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: «ارائه این فرمول هم به نفع کارگر و بیمه‌پرداز و هم به نفع کارفرماست و در نهایت موجب تأمین منافع سازمان هم می‌شود، زیرا تأکید و حساسیت بیمه‌پرداز به ثبت مزد واقعی، به منظور بهره‌مندی از مستمری بهتر در آینده، نیاز به مداخله فیزیکی و بازرسی کارگاهی یا دفاتر و ایجاد نارضایتی‌ احتمالی برای فعالین محیط کسب‌و‌کار را منتفی و افزایش درآمد سازمان و امکان خدمت‌رسانی بهتر را فراهم می‌کند.»
سالاری با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی و شفافیت در تصمیم‌گیری‌های سازمان با جلب مشارکت شرکای اجتماعی و ذی‌نفعان، گفت: «امکان استفاده از نتایج این فرمول نیز بعد از تصویب و اجرایی‌شدن آن خواهد بود، زیرا طبق قواعد این صندوق، نمی‌توان از محل حق بیمه دریافت‌نشده سال‌های قبل، پرداختی مضاعفی ایجاد کرد.»