مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در جلسه شورای معاونین مطرح کرد
استرداد بانک رفاه یک ضرورت انکارناپذیر است
مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی در جلسه شورای معاونین، که با حضور معاونین و مدیران کل ستادی و مشارکت ویدئوکنفرانسی مدیران کل و مدیران درمان استانها برگزار شد، با تأکید بر اهمیت تأمین منابع پایدار در ایفای بهموقع تعهدات و بهبود کیفیت خدمات، وصول مطالبات از دولت و بازگرداندن مدیریت بانک رفاه به سازمان تأمیناجتماعی را ضروری دانست.
سالاری در این جلسه گفت: «بهبود شرایط تأمیناجتماعی و تأمین آینده پایدار و ارتقای بهرهوری و خدمترسانی به شرکای اجتماعی نیازمند انجام تصمیمات اصلاحی و طرحهای تحولآفرین و توسعهای است که با اراده جدی و همکاری همهجانبه اجرایی خواهد شد و نباید از بزرگ بودن طرح و اهداف آن نگران شویم.»
تعهدات 210 همتی
مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: «اگر بخواهیم از امروز تا پایان سال به تعهدات اصلی خود عمل کنیم، حداقل 210 همت منابع نیاز داریم که از این مبلغ ضرورتاً ۱۵۰ همت پرداخت مستمریها، مقرریها و حقوق را در بر میگیرد. علاوه بر این، تعهدات در حوزه درمان و تعهدات کوتاهمدت و موارد دیگر را هم داریم. با وجود این تا پایان سال به صورت بالقوه حداکثر 130 همت درآمد میتوانیم داشته باشیم.»
او همچنین بیان کرد: «وصولی حق بیمه مطابق انتظار ما نیست و دلایلش متعدد است. یک بخش آن مربوط به وضعیت اقتصادی کشور است، یک بخش هم مربوط به وضعیت عملکردی و عوامل این فرایند است. بهتر است این را کتمان نکنیم، چون واقعیتی است که اتفاق افتاده. در 10 سال اخیر همواره وصولی ششماهه دوم سال نسبت به نیمه اول رشد داشته اما امسال این اتفاق نیفتاده و لازم است رسیدگی جدی به این موضوع داشته باشیم. البته حدود 200 همت مطالبات رسیدگیشده قطعی از کارفرمایان در استانها داریم.»
سالاری ادامه داد: «از 100 همت مطالبه باقیمانده از قانون بودجه سال جاری که از دولت داشتیم، حدود 73 همت باقی مانده ولی بسیار بعید است که بتوانیم این مبلغ را بهطور کامل وصول کنیم. اگر به صورت غیرنقدی مانند سهام دریافت کنیم هم بعید است بتوانیم کامل به نقدینگی تبدیل کنیم.»
ضرورت استرداد بانک رفاه
مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی یادآور شد: «یکی دیگر از مشکلات ما این است که برخلاف سالهای ۱۴۰۰ و قبل از آن که بانک رفاه را در اختیار داشتیم، تسهیلات میگرفتیم و پرداخت اقساط را از طریق واگذاری سهام انجام میدادیم، متأسفانه در سالهای قبل ما بانک رفاه را بهطور کامل از دست دادهایم. متأسفانه بانکی که صاحب آن بازنشستگان و کارگران هستند، صندوق ضمانت سپردههای بانک مرکزی بر آن مدیریت میکند.
باید بانک رفاه را پس بگیریم و مسترد کنیم و از شمول قوانین از جمله حکم مقرر در قانون برنامه هفتم، که هم مدیریت بانک را از ما گرفته و هم امکان اعطای تسهیلات و برخی خدمات بانکی به تأمیناجتماعی را محدود کرده، خارج کنیم تا از محل سود انباشتهشده بهعنوان سهامدار در بانک رفاه و ظرفیت اعطای تسهیلات بانکی بهرهمند میشویم.»
سنوات ارفاقی بازنشستگان
سالاری در ادامه با انتقاد از برخی رویهها و سوءاستفاده از مقررات در حوزههای بیمهای و ضرورت اصلاح آنها بیان کرد: «در موضوعاتی مانند بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی یا مشاغل سخت و زیانآور، عدهای هدف و منظور قانونگذار از این مقررات حمایتی را با عملکردشان منحرف کردهاند. 52 درصد بازنشستگان در سال گذشته با سنوات ارفاقی بازنشسته شدهاند که بهشدت به صندوق آسیب میزند. ما نباید از اندوخته کسانی که حق بیمه کامل پرداخت میکنند به دیگران ارفاق و بخشش کنیم. تأمیناجتماعی جایگاه حاکم ندارد که مدعی دریافت مالیات از غنی و دادن آن به فقیر باشد. کار ما خدماتی است، وظیفه ما خدمترسانی است و بهعنوان یک صندوق بینالنسلی امانتدار حقالناس هستیم.»
ضرورت اجرای طرحهای بیستگانه
مدیرعامل بزرگترین نهاد بیمهگر کشور، در این جلسه، با اشاره به ضرورت حرکت به سمت اقدامات اصلاحی و طرحهای تحولآفرین جهت بهبود عملکرد و ارتقای خدمترسانی سازمان تأمیناجتماعی همگام با استانداردهای بینالمللی، گفت: «طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای، حاصل جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی و تبادل نظرهای مختلف است که در قالب یک طرح جامع اجرایی میشود. اگر بتوانیم 20 طرح را به صورت کامل انجام بدهیم، قطعاً آینده تأمیناجتماعی بسیار متفاوت از امروز خواهد بود و مشکلات آن رفع میشود. البته همه این 20 طرح هدف نهاییشان خدمترسانی به شرکای اجتماعی و ذینفعان است.»