ششمین نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران
سیطره خودروهای چینی در شهر آفتاب
ششمین نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران در حالی به کار خود در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی شهر آفتاب پایان داد که بیشترین تعداد خودروهای عرضه شده در آن چینی بود. در این نمایشگاه که از هشتم تا دوازدهم بهمنماه با حضور ۴۰ شرکت خودروسازی و صنایع وابسته برگزار شد، انواع خودروهای چینی از جمله فونیکس، یوآنپلاس، بیوایدیهان، سانگ پلاس و دلفین، امویامX77، هونگچیE-QM5، هاوالH6، هونگچی H5 بنزینی، بیوایدی QIN-L، فیدلیتی الیت، فیدلیتی پرایم، KMC X5، تیگو 8 پرومکس، آریزو 6 پرو و...، به نمایش درآمد. در این رابطه، شرایط تحریمی و تولید خودروهای با صرفه اقتصادی چینی، پای خودروهای مونتاژی و وارداتی را بیش از پیش به کشورمان باز کرده است. از سویی تنوع رنگ، طراحی، ابعاد و اندازه خودروهای مونتاژی از مهمترین جلوههای بصری این نمایشگاه بود که به جذب بازدیدکنندگان و معرفی آخرین و برترین دستاوردهای صنعت خودرو انجامید. عرضه خودروهای سنگین، کامیونت و حتی موتورسیکلت نیز از جلوههای دیگر این نمایشگاه بود.
مجتبی نظری، کارشناس صنعت خودرو درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: «خودروسازان معتبر جهانی تولیدات خود را به اقصینقاط جهان صادر میکنند اما ایران بهخاطر شرایط تحریمی نمیتواند از ظرفیت این خودروها استفاده کند.»
او افزود: «خودروسازی یکی از نخستین صنایعی بود که هدف تیر تیز پیکان تحریمهای ظالمانه قرار گرفت و در پی آن بسیاری از شرکتهای خارجی صنعت ایران را تحریم کردند، ضمن اینکه اگر بخواهیم با کشورها مراوده و تجارت داشته باشیم در نحوه مبادلات مالی و پولی مشکل داریم.»
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «به دلیل محدودیتها مجبوریم بیشتر با خودروسازان چینی یا بهطور مثال خودروسازان روسیه یا هند کار کنیم. این در حالی است که دو سال پیش که از خط تولید روسیه بازدید به عمل آوردیم، مشاهده کردیم روسیه نیز تحریم شده و در خطوط تولیدی آن حتی یک نفر هم فعالیت نمیکرد، در حالی که ایران توانسته با تحریمها مقابله کند و خط تولید و مونتاژ را ارتقا دهد.»
نظری بیان کرد: «زمانی ۱۵۰ خودروساز در چین حضور داشتند و با یارانههای دریافتی اقدام به مونتاژ میکردند. بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا در این کشور خط تولید دارند و چینیها اقدام به مونتاژ تحت نظارت میکنند. به عنوان مثال مزدا اگر در چین تولید میشود، در وهله نخست تحت نظارت شرکت مزداست و در مرحله بعد به خاطر بازار بسیار بزرگ صادراتی به عراق و بازار بیش از یک میلیارد نفری داخل چین است. بنابراین یکی از دلایل رشد صنعت خودرو در چین، مزیتهای قیمتی با صرفه اقتصادی و حمایت دولت از صادرات است.»
مجید جلیلی، دیگر کارشناس بازار خودرو درباره خودروهای چینی در نمایشگاه خودروی تهران، گفت: «این محصولات بهخاطر طراحیهای پیشرفته و صرفه اقتصادی مورد استقبال قرار گرفتهاند.» او افزود: «هرچند بعضی از خودروهای چینی دارای کیفیت مناسبی نیستند اما برخی دیگر کیفیت خوبی دارند. این امر بستگی به قرارداد مونتاژکاران با شرکتهای چینی دارد. شرکتهای داخلی در ابتدا اقدام به واردات قطعات خودروها کرده و بعد از فرایند مونتاژ، این خودروها را در بازار عرضه میکنند.»
این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه حضور خودروهای مونتاژی چینی در نمایشگاه خودرو طبیعی است، اضافه کرد: «مونتاژکاران باید در موضوع خدمات پس از فروش برنامهریزی داشته باشند.»
جلیلی با بیان اینکه مونتاژکاران نیازمند تخصیص بهموقع ارز هستند، توضیح داد: «از آنجایی که برای مونتاژ خودروها قطعات بهصورت سیکیدی وارد میشود، چنانچه عمق ساخت داخل بالای ۲۰ درصد باشد مونتاژکاران تعرفه تخفیفی میگیرند که بیشتر آنها در ایران از این مسئله بهرهمند میشوند.»