سالاری در جلسه شورای هماهنگی معاونان توسعه مدیریت دستگاههای تابعه وزارت کار اعلام کرد
ارتقای بهرهوری نیروی انسانی در تأمیناجتماعی با طرح شناسایی استعدادهای سازمان و جذب نخبگان
مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی، در دومین جلسه شورای هماهنگی معاونان توسعه مدیریت و منابع دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، که به میزبانی سازمان تأمیناجتماعی برگزار شد، به تشریح اقدامات و برنامههای تحولآفرین این سازمان پرداخت. او با تأکید بر اهمیت بهرهوری نیروی انسانی و مدیریت منابع مالی گفت: «در سازمان تأمیناجتماعی، بهرهوری کارکنان و مدیریت مصارف از اولویتهای اصلی است. ما تلاش کردهایم با شفافسازی مقررات و تجمیع بخشنامهها، سردرگمی را کاهش داده و رضایت شرکای اجتماعی را جلب کنیم.»
اصلاح و تنقیح قوانین
مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی در این جلسه با اشاره به پیچیدگی مقررات حاکم بر تأمیناجتماعی گفت: «در دهههای گذشته بیش از 200 بخشنامه و مقرره در حوزه درآمد تدوین شده بود. ما این مقررات را در یک بخشنامه واحد تجمیع کردیم تا شفافیت افزایش یابد و روابط با شرکای اجتماعی بهبود پیدا کند. این اقدام بازخوردهای مثبتی داشته و رضایت شرکای اجتماعی را افزایش داده و موجب تسهیل امور شده است.»
او با بیان اینکه شرکای اجتماعی، تأمینکننده اصلی منابع مالی سازمان هستند تأکید کرد: «کارفرمایان، کارگران و بیمهشدگان شرکای اجتماعی ما هستند که بخش اصلی منابع مالی سازمان را تأمین میکنند. بنابراین، نظر و رضایت آنها برای ما بسیار مهم است. ما تلاش کردهایم با خرد جمعی و همفکری با آنها ضوابط خود را تدوین کنیم.»
20 طرح تحولآفرین
مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی از تدوین 20 طرح مهم در این سازمان خبر داد و گفت: «با مشورت همکاران و شرکای اجتماعی، حدود 37 تا 38 مورد از جزئیات تا کلیات مسائل را اولویتبندی کردیم و در نهایت به 20 طرح مهم رسیدیم. این طرحها شامل 20 پروژه اصلی و زیرپروژههای متعدد است که اگر با موفقیت اجرا شوند، سازمان تأمیناجتماعی را بهطور چشمگیری متحول خواهند کرد.» او افزود: «شاید بهنظر برسد که هدفگذاری ما بلندپروازانه است اما حتی اگر در برخی موارد به بخشی از اهداف خود برسیم، تحول بزرگی در سازمان ایجاد خواهد شد. یکی از این طرحها، نظام ارجاع و پزشک خانواده است که با کاهش مراجعات غیرضروری به بیمارستانها، هزینههای درمانی را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهد.»
تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات
سالاری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تحول دیجیتال در این سازمان بیان کرد: «در دوره قبلی مدیریتی تلاش کردیم که بحثهای تحول دیجیتال را در طرحهای خود پیش ببریم. به عنوان مثال، نسخه الکترونیک را اجرا کردیم و امروز نزدیک به 90 درصد نسخهنویسیها در سامانه نسخه الکترونیک انجام میشود و در نتیجه آن سهم کاغذ به حدود 1.5 درصد کاهش یافته است. همچنین سامانه اسناد پزشکی مربوط به بستری در بیمارستانها را آماده کردیم و از فروردین 1400 اسناد بیمارستانی را فقط در بستر الکترونیکی میپذیریم. این اقدامات به بهبود ساختار اداری و مدیریتی درمان کمک کرده است.»
ابلاغ طرح شناسایی استعدادها
مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی در ادامه به طرح شناسایی استعدادهای درون سازمان اشاره کرد و گفت: «طرح شناسایی استعدادهای درون سازمان و جذب نخبگان نیز در دست اقدام است. ما تلاش کردهایم که استعدادهای برتر را شناسایی و از آنها در سازمان استفاده بهتری بکنیم.»
او افزود: «با توجه به نقش کلیدی منابع انسانی در دستیابی به اهداف بلندمدت سازمان، اهمیت تحقق شایستهسالاری در مناسبات سازمان و توانمندسازی یکایک همکاران سازمان برای ارائه خدمات شایسته و باکیفیت به عموم بیمهشدگان و شرکای اجتماعی سازمان، آزمونی به عنوان فرصتی مؤثر در توسعه فردی، پیشرفت شغلی و ارتقای بهرهوری و کارآمدی در سازمان طراحی گردیده است که بهزودی برگزار میشود.»
او ادامه داد: «این فرایند شامل آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور، مصاحبهها و تستهای استاندارد روانشناسی و هوش است. همچنین نظام انتصابات ما بر مبنای شایستهسالاری است و برای هر سمت، ده نفر که بیش از دو سطح با آن سمت فاصله ندارند، انتخاب میشوند. کمیته انتصابات بر اساس نمره آزمون، تجربه قبلی و نتیجه ارزیابی، نفرات برتر را انتخاب میکند که مشروح آن نیز با عنوان آزمون شایستهیابی و شناسایی استعدادها ابلاغ شده است.»
سالاری در ادامه به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان اشاره کرد و توضیح داد: «ما همچنین طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را برای بهبود پرداخت به کارکنان در دست اقدام داریم. این طرح به بهبود عملکرد کارکنان کمک میکند و مزایای انگیزشی را بر اساس عملکرد افراد محاسبه میکند. این امر باعث میشود که کارکنان با انگیزه بیشتری کار کنند و مجموع عملکرد سازمان بهبود یابد.»