printlogo


معرفی کتاب
گفت‌وگوی معلم و فیلسوف

گفت‌وگوی معلم و فیلسوف
​​​​​​​ نویسنده: خسرو باقری
ناشر: علمی و فرهنگی
تاکنون به مقوله‌ آموزش از بعدی فلسفی نگاه کرده‌اید؟ کتاب «گفت‌وگوی معلم و فیلسوف» نوشته‌ خسرو باقری، با ساختاری دیالوگ‌محور، مذاکره‌ یک معلم و فیلسوف را در باب فلسفه‌ تعلیم‌و‌تربیت ارائه داده است. از این طریق، مباحثه‌ جنجالی و جالب‌توجهی میان مبانی فلسفه و آموزش ایجاد کرده است. این کتاب ما را به تأمل در مورد شیوه‌های متداول تعلیم‌و‌تربیت وامی‌دارد. یکی از نقدهایی که بر سیستم‌های تعلیم‌و‌تربیت در ایران وارد است، عدم به‌روزرسانی و تحول شیوه‌های آموزشی است. در کتاب گفت‌وگوی معلم و فیلسوف، خسرو باقری با انتخاب فرم دیالوگ‌محور، مباحثه‌ جالبی میان یک معلم و یک فیلسوف ترتیب داده و به تبیین مبانی فلسفه‌ تعلیم‌ و‌ تربیت پرداخته است. این مباحثه با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود برای سیستم‌های آموزشی در ایران و همچنین عوامل قابل‌تغییر در آن، پرسشی بحث‌برانگیز میان معلم و فیلسوف مطرح و ما را با گفت‌و‌گوهای این دو همراه می‌کند. این کتاب در ابتدا به ضرورت تزریق فلسفه به شاهرگ‌های تعلیم‌و‌تربیت اشاره کرده و چرایی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. از همان ابتدا نویسنده به این موضوع می‌پردازد که تعلیم‌وتربیت به آن سادگی‌ای که بسیاری از معلمان و مسئولان مراکز آموزشی می‌پندارند، نیست و ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های مخصوص به خودش را دارد. این امر تنها از خلل تفکر فلسفی درباره آموزش و بازنگری در شیوه‌های تعلیم‌و‌تربیت به خوبی کشف می‌شود و می‌توان از آن‌ بهره‌برداری کرد. یکی از مواردی که به آن اشاره شده، ارجحیت پرسیدن بر گفتن، در مقوله‌ آموزش است. مطالعه این کتاب به معلمان، دبیران، مسئولان آموزش‌و‌پرورش و علاقه‌مندان به فسلفه‌ تعلیم‌وتربیت توصیه می‌شود.