معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی
بخشنامه عناوین شغلی اصلاح و نسخه جدید آن ابلاغ شد
محمد محمدی، معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی از صدور بخشنامه جدید اصلاح عناوین شغلی خبر داد و افزود: «سیستم متمرکز ادعای اشتغال بهمنظور مدیریت و اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار در خصوص احتساب سوابق به زودی راهاندازی خواهد شد.»
محمدی گفت: «این بخشنامه در راستای اجرای رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص صلاحیت مراجع حل اختلاف کار جهت رسیدگی به اختلاف میان کارگران و کارفرمایان در درج عناوین شغلی در لیستهای پرداخت حق بیمه، و همچنین اختیار حاصله از رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور، مبنی بر صلاحیت سازمان در رسیدگی به درخواست بیمهشده جهت الزام کارفرما به انجام تکالیف قانونی، برای واحدهای اجرایی صادر و ابلاغ شده است.»
او ادامه داد: «براساس بخشنامه اصلاحی جدید، ضمن ایجاد اصلاحات لازم در نحوه محاسبات مابهالتفاوت حق بیمه دوره مورد تقاضا، مقرر شد بیمهشده برای اصلاح عنوان شغلی، تقاضای خود را در دبیرخانه شعبه ثبت و به همراه مدارک و مستندات مرتبط به واحد نامنویسی و حسابهای انفرادی ارائه کند. همچنین واحدهای اجرایی نیز مکلف هستند در جهت تسهیل امور بیمهشدگان، در اسرع وقت اقدامات لازم را در خصوص درخواستهای اصلاح عناوین شغلی برابر ضوابط و مقررات کمیتههای احتساب سابقه اعمال کنند.»
او در ادامه گفت: «در صورتی که اصلاح عناوین شغلی مورد تأیید واقع شده و توسط کمیتههای احتساب سابقه موجب تغییر در دستمزد بیمهشدگان شود، واحدهای وصول حق بیمه در شعب باید با لحاظ مزایای شاغل و مصوبات قانونی افزایش و تغییر دستمزد در آن کارگاه و سایر شرایط مندرج در متن بخشنامه نسبت به محاسبه و اخذ مابهالتفاوت مبلغ حق بیمه ناشی از اصلاح عنوان شغلی اقدام کنند.»
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی افزود: «در مواردی که کارگاه فاقد دستمزد مقطوع و یا طرح طبقهبندی مشاغل باشد، در صورت ارائه اسناد مالی معتبر و متقن از سوی کارگر یا کارفرما، مراتب در احراز و تعیین مبلغ مابه التفاوت مد نظر قرار خواهد گرفت.»
محمدی در ادامه گفت: «شعب تأمیناجتماعی در چارچوب مقررات جاری سازمان مکلف به تسهیل کار بیمهشدگان حائز شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور و مشاغل عادی هستند.»