printlogo


رئیس درمانگاه تأمین‌اجتماعی جیرفت:
به ساکنان هشت شهر و روستاهای اطراف، خدمات درمانی ارائه می‌دهیم

شهرستان جیرفت به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی، «هند کوچک ایران» شناخته می‌شود. تابستان‌های گرم‌ و مرطوب و زمستان‌های معتدل، سبب رونق کشاورزی این خطه شده و فعالیت مراکز صنعتی و معدنی، شمار کارگران و افراد تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی را فزونی داده است. سازمان تأمین‌‌اجتماعی در بخش درمان مستقیم با احداث بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های ملکی، خدمات رایگان درمانی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. درمانگاه تأمین‌اجتماعی جیرفت از مراکز ملکی سازمان به‌شمار می‌رود که پاسخگوی نیازهای درمان سرپایی مردم است.

رئیس درمانگاه تأمین‌اجتماعی جیرفت (کرمان)، این مجموعه را تنها مرکز ملکی تأمین‌اجتماعی دو شیفته در جنوب استان برشمرد که خدمات آن با اقبال توجه بیمه‌شدگان مواجه می‌شود؛ به‌نحوی که سالانه بیش از 40 هزار مراجعه تنها برای دریافت خدمات درمانی و تشخیصی به‌جز دارویی به‌ثبت می‌رسد و علاوه بر مردم جیرفت، ساکنان دست‌کم هفت شهر و روستای اطراف راهی این مرکز می‌شوند.
دکتر محمد شریعتی در شرح فضای فیزیکی و خدمات این مرکز، گفت: «مجموعه ما در زمینی به مساحت حدود 5000 متر مربع و زیربنای حدود 1000 متر مربع در یک طبقه احداث شده و در شیفت صبح فعال است. ویزیت پزشکان عمومی، دندانپزشکی، مامایی و واحدهای آزمایشگاه، تزریقات، داروخانه و پذیرش، خدمات درمانگاه را تشکیل می‌دهد. همچنین گروهی از همکاران در واحدهای پشتیبانی از جمله حسابداری، اداری، مالی و خدماتی در پیشبرد امور درمانگاه مشارکت دارند. در واحد مامایی، علاوه بر خدمات ویزیت، غربالگری تست پاپ‌ اسمیر و نیز سرطان برست برای زنان بالای 40 سال انجام می‌شود و افراد مبتلا یا در معرض خطر با ارجاع به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) در مسیر درمان قرار می‌گیرند. غربالگری سرطان کولون از دیگر خدماتی است که با دستور پزشک معالج و با همکاری واحد آزمایشگاه، به افراد بالای 50 سال ارائه می‌دهیم.»
او افزود: «واحد آزمایشگاه مرکز از تجهیزات مناسب مانند دستگاه اتوآنالایزر بیوشیمی (BT 3500)، سل‌کانتر سیسمکس، سانتریفیوژ و سمپلر (حجم‌برداری از نمونه‌های مایع) جهت انجام آزمایش‌های عمومی برخوردار است. همچنین در این واحد به دلیل نیاز مردم به انجام آزمایش‌های هورمونی با مساعدت مدیریت درمان استان، دستگاه هورمون‌شناسی خریداری شده و امکان انجام آزمایش‌های هورمون TSH  برای سنجش میزان هورمون‌های  T3و T4 فراهم شده است. علاوه بر آن آزمایش‌های ویتامین دی و بتا (BHCG) جهت تست بارداری ارائه می‌شود. لازم به یادآوری است که واحد آزمایشگاه ما به‌‌عنوان مرکز مرجع، نمونه‌های آزمایش ارسالی از درمانگاه کهنوج را دریافت و نتایج آن را اعلام می‌کند.»
رئیس درمانگاه جیرفت، ادامه داد: «در واحد دندانپزشکی خدمات کشیدن، پر کردن، جرم‌گیری، فیشورسیلانت و گرافی تک‌دندان ارائه می‌شود. در داروخانه نیز بسیاری از اقلام تجویزی پزشکان به‌ویژه برای بیماران مزمن به‌رایگان در اختیار مراجعه‌کننده‌ها قرار می‌گیرد. در بخش پرستاری، بیماران می‌توانند از خدمات بستری موقت، سرم‌تراپی، تزریقات، نوار قلب و بخیه بهره‌مند شوند. همچنین در این مرکز پزشک طب‌ کار فعال است و با هماهنگی شعبه بیمه تأمین‌اجتماعی،‌ افراد نیازمند به خدمات این حوزه پذیرش می‌شوند.»
شریعتی با اعلام اینکه سالانه بیش از 40 هزار مورد مراجعه به بخش‌های درمانی و تشخیصی درمانگاه انجام می‌شود، توضیح داد: «طی سال‌های اخیر شاهد افزایش استقبال از خدمات درمانگاه هستیم. از منظر آماری ماهانه به‌طور متوسط حدود 7500 ویزیت از سوی پزشکان عمومی ارائه می‌شود که این میزان سالانه نزدیک به 14 هزار بیمار را دربر می‌گیرد. آمار ماهانه پذیرش دندانپزشکی بالغ بر 500 نفر است که براین اساس، سالانه تعداد 6000 بیمار به‌ثبت می‌رسد. همچنین در واحد مامایی در طول ماه حدود 400 و در طول سال قریب به 7500 مراجعه‌کننده داریم. در واحد آزمایشگاه نیز در ماه 900 بیمار و در سال نزدیک به 12 هزار بیمار پذیرش می‌شوند. باید توجه داشت که بیش از 90 درصد بیماران ویزیت شده به واحد داروخانه مراجعه می‌کنند.»
او بیان کرد: «ارائه این میزان خدمات برعهده 27 نیروی انسانی شاغل در مرکز قرار دارد که از این میان، پنج پزشک عمومی، یک دندانپزشک، یک ماما، 14 نیروی کادر درمان و پنج پرسنل پشتیبانی مشغول به فعالیت هستند. مسئولیت فنی آزمایشگاه را نیز خود برعهده دارم. با توجه به تخصصی بودن درمانگاه، نیازمند همکاری متخصص اطفال، داخلی و زنان‌وزایمان هستیم اما به دلیل کمبود پزشکان متخصص در شهرستان جیرفت هنوز موفق به جذب نیروهای مذکور نشده‌ایم. محدودیت پزشک متخصص از سال‌های گذشته در شهرستان وجود داشته و در آن‌ سال‌ها حتی یک بار دکتر نوربخش، مدیر عامل فقید سازمان، طی سفر به جیرفت از نزدیک در جریان مشکلات ما قرار گرفت. در طول این‌ سال‌‌ها با همراهی مدیریت درمان استان، برای تکمیل کادر درمان در تلاش بودیم و در این راستا جلسات متعددی را با رؤسای دانشگاه که تاکنون سه رئیس جایگزین شده‌اند، برگزار کرده‌ایم. به‌رغم ارائه تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت و سازمان تأمین‌اجتماعی مبنی بر همکاری نیروهای طرحی با سازمان، تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. همچنین پی‌گیریم تا یک داروساز به جایگزینی نیروی قبلی که انصراف داد، یک دندانپزشک دیگر و یک بهیار مرد را به مجموعه اضافه کنیم.»
رئیس درمانگاه جیرفت، درباره مهم‌ترین مسائل این مرکز، یادآور شد: «با توجه به احداث درمانگاه حدود 28 سال پیش، اکنون فضای فیزیکی آن فرسوده شده و با افزایش تعداد بیمه‌شدگان همخوانی ندارد. در نتیجه نیازمند انجام بازسازی و استانداردسازی مجموعه برای ارائه خدمات بهتر به مردم و حتی آیندگان هستیم.»
شریعتی با اشاره به جایگاه این مرکز درمانی در منطقه، افزود: «جیرفت به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش که در جلگه واقع شده و شرایط آب‌و‌هوایی که از تابستان‌های گرم و شرجی و زمستان‌های معتدل برخوردار است، «هند کوچک ایران» نامیده می‌شود. بر این اساس بسیاری از ساکنان منطقه، اقشار زحمتکش کشاورز و کارگری هستند که دسترسی به خدمات درمانی رایگان برای آن‌ها بسیار مهم است. از طرفی درمانگاه ما تنها مرکز ملکی تأمین‌اجتماعی دو شیفته در جنوب استان به‌شمار می‌رود و این مزیت در کنار خدمات با کیفیت، میزان استقبال از خدمات ما را فزونی داده است؛ به‌نحوی که علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از ساکنان شهرهای اطراف مانند عنبرآباد، اسلام‌آباد، بلوک، ساردوئیه، محمد‌آباد، دلفارد و اسفندقه از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند.»
او یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز را جذب پزشکان متخصص، دندانپزشک و داروساز برشمرد و گفت: «با توجه به تعامل گسترده‌ای که با مسئولان استانی از جمله فرماندار، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و امام جمعه شهرستان در راستای ارائه خدمات بهینه برقرار کرده‌ایم، می‌کوشیم تا به این هدف برسیم. اجرای دقیق و به‌موقع بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مدیریت درمان استان، ارتقای کیفیت خدمات به‌ویژه در نقطه تماس با مشتری و صرفه‌جویی در مصارف اعم از درمانی و تأسیساتی از دیگر اهداف راهبردی ما را تشکیل می‌دهد.»

دسترسی آسان بیماران به درمان
سرپرست امور اداری درمانگاه تأمین‌اجتماعی جیرفت (کرمان)، ضمن تشریح وظایف خویش، هدف نهایی فعالیت این واحد را ایجاد هماهنگی مناسب برای ارائه خدمات مطلوب به مراجعه‌کننده‌ها برشمرد؛ آن‌گونه که بیمار دغدغه‌ای جز رنج بیماری نداشته باشد و در بدو ورود به درمانگاه به خدمات مورد نیاز دسترسی پیدا کند.
اکبر فاریابی با اشاره به مهم‌ترین وظایف واحد امور اداری،‌ گفت: «هدف نهایی فرایند وظایف همه بخش‌ها و واحدهای درمانگاه، ارائه مطلوب خدمات به بیمه‌شدگان است. بر این اساس، مهم‌ترین وظیفه امور اداری در ایجاد هماهنگی و نظارت بر عملکرد واحدها خلاصه می‌شود که ابعاد گسترده‌ای را دربر دارد. از جمله آن می‌توانم به امور انسانی اشاره کنم که اقداماتی مانند شیفت‌بندی کارکنان، پایش حضور به‌موقع و بررسی کارکرد ماهیانه آن‌ها را شامل می‌شود. همچنین مسئولیت حوزه پشتیبانی را نیز برعهده دارم که یکی از ابعاد آن بازسازی‌ ساختمانی و تأسیساتی است. سال گذشته حدود شش طرح عمرانی را در زمینه تعمیر و تجهیز اجرا کردیم و اکنون تعمیرات مهمانسرا را در پیش داریم. پاسخگویی به مکاتبات، شکایت‌ها، پیشنهادها و انتقادها و نظارت بر امور خدماتی نیز برعهده واحد اداری است.»
او افزود: «وظایف امور اداری از این منظر اهمیت دارد که وقتی بیمار وارد درمانگاه می‌شود، دغدغه‌ای جز رنج بیماری خود نداشته باشد و در بدو ورود بتواند با هماهنگی واحد پذیرش و همکاری تیم درمان به خدمات مورد نیاز دسترسی پیدا کند. تحقق چنین روندی نیازمند مشارکت همه‌جانبه افراد به‌طور اولی و تلاش و کوشش واحد اداری است. در نتیجه مسئولان اداری نقش پررنگی در تحقق اهداف مراکز دارند و پس از رئیس درمانگاه، وظیفه مدیریت را عهده‌دار هستند.»
سرپرست امور اداری درمانگاه جیرفت در بیان نحوه تعاملات واحد اداری با سایر بخش‌ها، یادآور شد: «با توجه به رابطه تنگاتنگ فعالیت بخش‌ها از نظر برنامه‌های کاری و تأمین مایحتاج، تلاش می‌کنیم تا تعامل مناسبی با نیروی انسانی برقرار کنیم؛ زیرا حفظ آرامش همکاران و رسیدگی به نیازهای آن‌ها، می‌تواند در ارتقای کیفیت خدمات مؤثر واقع شود. دریافت مرخصی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و تهیه لوازم و تجهیزات پزشکی و دارویی مورد نیاز کارکنان از جمله مواردی است که با هماهنگی واحد اداری انجام می‌شود و برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها همواره در اولویت امور ما قرار دارد.»
فاریابی ادامه داد: «در این مسیر گاهی با چالش‌هایی هم مواجه می‌شویم؛ چراکه نظارت دقیق بر اجرای صحیح امور مانند پیاده‌سازی مقررات و دستورالعمل‌ها و پایش ساعات حضور و غیاب، می‌تواند احساس روابط مبتنی بر سختگیری را در برخی از افراد به‌وجود آورد. حال اینکه اجرای چنین مقرراتی در مراکز درمانی نقش حیاتی دارد.»
فاریابی که به‌عنوان کارشناس فناوی اطلاعات درمانگاه جیرفت نیز ایفای مسئولیت می‌کند، درباره نقش خدمات الکترونیک در حوزه درمان، اضافه کرد: «امروزه تمامی امور با فناوری اطلاعات گره خورده است. در مرکز ما نیز افراد از بدو ورود تا خروج، بی‌نیاز از هماهنگی‌های نیروی انسانی و تحمل صف‌های طولانی، خدمات خود را به‌صورت الکترونیک دریافت می‌کنند. مراجعان از طریق وب‌سایت، کد دستوری و تلفن گویا نوبت ویزیت می‌گیرند و نسخه آن‌ها توسط پزشک در سامانه HIS به‌صورت الکترونیک و آنلاین برای مراکز تشخیصی و دارویی صادر می‌شود. همچنین مراجعه‌کننده‌ها می‌توانند از طریق دستگاه نوبت‌دهی، شماره دریافت کنند و از طریق مونیتور از زمان ورود به مطب مطلع شوند. چنین تجهیزاتی در بخش داروخانه نیز وجود دارد و دریافت نوبت و فراخواندن بیمار به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود. در حوزه اداری هم ثبت هرگونه اطلاعات از ساعات اداری گرفته تا ارائه آمار ماهیانه و گزارش عملکردی مبتنی بر بهره‌مندی از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است.»