مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی در مراسم معارفه و تکریم مدیر کل روابط عمومی:
مشکلات نباید مانع اجرای اقدامات تحولی شود
مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی، در مراسم معارفه و تکریم مدیرکل روابط عمومی این سازمان، با تاکید بر اهمیت نقش ویژه روابط عمومی در ایجاد ارتباط بین تأمیناجتماعی و ذی نفعان گفت: «اجرای هر یک از طرحهای بیستگانه در مجموعه سازمان تأمیناجتماعی تحولی بسیار اساسی است که اگر همه آنها را به شکل موفق به سرانجام برسانیم، سازمان تأمیناجتماعی حتماً سازمانی بسیار متفاوت و متحول خواهد بود. انشالله بخشهای مختلف سازمان و روابط عمومی بتوانند روابط ما با شرکای اجتماعی و ذینفعان را بهبود ببخشند. به این شکل، به نوعی حضور و مراجعه مردم و اعمال سلیقه ما در کار مردم، به حداقل ممکن برسد و شفافیت کارها حداکثری بشود و بتوانیم خدمت بهتری به مردم ارائه کنیم.»
مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی بیان کرد: «در حال حاضر با توجه به اینکه منابع و مصارف تأمیناجتماعی با هم همخوانی ندارد شرایط سختی داریم؛ به این علت که واقعاً هیچ دولتی توان پرداخت حقبیمههایی که قانونگذار از دهه 60 تا به امروز بر عهده دولت گذاشته، ندارد. تأمیناجتماعی به موجب حکم قانون حق وصول آن حقبیمهها را از بیمهشده یا کارفرما ندارد و در نهایت کسری فعلی ایجاد شده است. اگر آن معافیتها امروز لغو شود - که البته از نظر اجتماعی به این صورت امکان پذیر نیست - میتوانیم همین امروز اعلام کنیم که تأمیناجتماعی دیگر کسری ندارد و حتی میتوانیم معوقات را هم بپردازیم. جمع این قوانین و احکام متعدد پیشبینی شده، به حدی است که هیچ دولتی توان پرداخت این قدر حقبیمه به جای قشرها و صنفهای مختلف را ندارد و قانونگذار هم اجازه وصول به شکل دیگر نداده و مقرر شده تا دولت پرداخت کند. البته برخی از این معافیتها درست و بهحق است ولی واقعاً برخی را لزومی نداشته که دولت عهدهدار و به حکم قانون متصدی پرداخت شود.»
مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی توضیح داد: «با اینهمه، این وضعیت و کسری منابع، نباید مانع از انجام تغییرات و اقدامات تحولی مثبتی که شرکای اجتماعی از تأمیناجتماعی انتظار دارند، بشود. باید در عرصههای مختلف با مشکلات مقابله کنیم و نباید اجازه بدهیم مشکلات انگیزه و روحیه و فرصت تحولات را از ما بگیرد. امیدواریم روابط عمومی بتواند نقش مهمی را در این حوزه ایفا کند.»
سالاری با اشاره به دوره مدیریتی محمدرضا فیاضی در ادارهکل روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی گفت: «ایشان را در دوره مدیریتی سهماهه، بهعنوان انسان منصفی که روی کارش تعصب دارد، تلاش میکند و وقت میگذارد شناختم. قطعاً در هر تغییر مدیریتی، ممکن است نگاه به اهداف و برنامههای مختلف تغییر کند. در روابطعمومی هم نیاز است تا بهنوعی با اهداف جدید و اصلاحی، در قالب مناسب با مردم و شرکای اجتماعی و ذینفعان ارتباط برقرار کند. دکتر فیاضی در این حوزه تلاش خوبی داشتند.»
او از مأموریت جدید دکتر فیاضی در حوزه بسیار مهم مرتبط با طرحهای بیستگانه تأمیناجتماعی خبر داد و افزود: «ایشان در روابطعمومی بر این موضوع بیش از هر کار دیگری اهتمام و پیشنهاد داشتند و انشاءلله آنچه که مبتنی بر پیشنهاد و ایده خودشان است و در آن انگیزه و تعصب کاری دارند، موفق و منشأ اثر باشند.»
مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: « فرشاد نوروزپور در دوره قبل مدیریتی خود در بخشی از حوزه رسانهای تأمیناجتماعی، بهعنوان دیگری عهدهدار مسئولیت بودند، فضای تأمیناجتماعی را میشناسند و سالهایی با این سازمان همکاری داشتند و از این جهت میتوان گفت تا حدودی عضو سازمان تأمیناجتماعی هستند.»
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ضمن آرزوی توفیق در انجام وظایف و مأموریتهای محوله برای آقایان نوروزپور و فیاضی، گفت: «یاد همکار فقیدمان، مرحوم ابراهیم باقری را گرامی میداریم. انشالله خداوند روح ایشان را غریق رحمت واسعه خود کند.»
در ابتدای این مراسم، محمدرضا فیاضی، مدیر کل پیشین روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی، از همکاران خود در روابط عمومی ستاد و استانها که فراتر از مناسبتهای اداری و کارمندی فعالیت میکنند، مدیریت مؤسسه آهنگ آتیه، تمامی همکارانی که در سه سال گذشته با آنها همکاری کرده و مدیر عامل پیشین سازمان تأمیناجتماعی تشکر و قدردانی کرد و گفت: «از دکتر سالاری، مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی تشکر میکنم؛ توفیقی بود که در این سه ماه در حوزه رسانهای تأمیناجتماعی که حوزه پرتنشی است، در خدمت ایشان بودیم. رویکرد حرفهای ایشان باعث شد تا حتی فراتر از حوزه روابط عمومی، شنونده طرحهای نهچندان مرتبط با روابط عمومی باشند. لطف داشتند و برای پیشنهاداتی که در سه حوزه باشگاه مشتریان، سفیران بیمه و جمعسپاری ارائه شده دستور مساعد دادند. از همکاران روابط عمومی، انسانهای نجیب و پرتلاشی که از قبل تا بعد از هر برنامه و مراسمی درگیر کار هستند تشکر میکنم و برای روح همکار مرحوممان، ابراهیم باقری، رئیس اداره خبر و ارتباط با رسانه تأمیناجتماعی آرزوی آرامش دارم. برای مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی و تیم مدیریتی خوب ایشان که مسئولیت بسیار سنگینی برعهده دارند آرزوی توفیق میکنم.»
فرشاد نوروزپور نیز در این مراسم بیان کرد: «از نگاه دکتر سالاری به مسائل اجتماعی، این نکته را آموختهایم که فرصت خدمت به مردم و کار کردن برای مردم و محل رجوع مردم بودن، نعمتی است که خداوند به برخی عنایت میکند و یکی از بهترین مصداقها برای این مسائل، سازمان تأمیناجتماعی است. این سازمان با پوشش و ارتباط با بیش از نیمی از جمعیت کشور، یکی از بهترین عرصهها برای تحقق این موضوع است.»
سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی افزود: «یک تصور غلط و قدیمی از روابط عمومی این است که تنها در حوزه انتشار خبر و عکس مدیران فعال است، در حالی که حوزه روابط عمومی مشاوری جامع، کلاننگر و امین برای مدیران است. کارکنان روابط عمومی اولین و آخرین افرادی هستند که در هر فعالیت سازمانی حضور دارند. از اینرو، این واحد میتواند با نگاهی کلان و جامع خود، برای اجرای بهتر مأموریتها و تصمیمها، کمک مدیران باشد.»
نوروزپور در خصوص راهبردهای دوره جدید روابط عمومی تأمیناجتماعی یادآور شد: «شاید مهمترین وظیفه حوزه روابط عمومی، دفاع از منافع سازمان و نشر و بسط آنها برای ذینفعان باشد. در عین حال با توجه به تأکیدات مدیر عامل و مقام عالی وزارت پاسخگویی سریع، صادقانه و با دقت، از راهبردهای روابط عمومی است که باید در همکاری و یاری رسانهها و مطبوعات مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت موجب جلب اعتماد ذینفعان و افکار عمومی و اقناع آنها شود. در روزگاری که فیکنیوزها و میساینفورمیشن و دیساینفورمیشین رواج دارد، سازمان تأمیناجتماعی با این تکثر و تنوع ذینفعان و خدمات، یکی از مهمترین مراجعی است که ممکن است آسیب ببیند. در عین حال میتواند با کمک ظرفیت بزرگ و توانمند نیروی انسانی خود در حوزه رسانه و حوزههای فرهنگی و کارشناسان حوزه رفاه و تأمیناجتماعی، مرجعیت حوزه رسانهای تأمیناجتماعی را به سازمان برگرداند که کاری سخت اما ضروری است.»
او ادامه داد: «قلمرو حائز اهمیت بعدی، گسترش شناخت و آموزش مفاهیم مرتبط با سازمان تأمیناجتماعی است. تصوری که اکنون از مفهوم تأمیناجتماعی در ذهن بسیاری از افراد، بهویژه جوانترها وجود دارد، بسیار ابتدایی و ناقص است. همزمانی نیاز به آموزش در تأمیناجتماعی با طرحهای بیستگانه میتواند کمک کند تا برخی آموزشها و بازآموزیها در خصوص برخی مفاهیم مثل اصلاحات پارامتریک و تبیین وضعیت منابع و مصارف داشته باشیم. بهعبارتی میتوان از این فرصت استفاده کرد و با کمک ابزارهای جدید، برخی مفاهیم را در حوزه تأمیناجتماعی بازآموزی و توسعه شناختی ایجاد کرد. این موضوع نیازمند بازنگری در عملکرد و روش کار در روابط عمومی تأمیناجتماعی هم به لحاظ فرم و هم محتواست.»
این مسئول جدید سازمان اضافه کرد: «حوزه بعدی، وظایف درون سازمانی در حوزه روابط عمومی است. اکنون که گفتمان غالب کشور وفاق به معنی نزدیکی و همراهی است، یکی از مهمترین بازیگران حوزه وفاق در تأمیناجتماعی روابط عمومی است. از اینرو باید تلاش کنیم تا ارتباط کارکنان خانواده بزرگ تأمیناجتماعی در بخشهای مختلف درمان و بیمهای و سایر بخشها را به یکدیگر نزدیک کنیم؛ کسانی که در نهایت بهعنوان نزدیکترین افراد بهعنوان صف، بسیاری از مشکلات را میبینند و میتوانند آنها را به مدیران برای تصمیمسازی منتقل کنند. این کارکرد روابط عمومی است که دغدغهها و مشکلات آنها را بشنود و به مدیران برای تصمیمسازی منتقل کند تا در نهایت به مشارکت جمعی و همدلی بیشتر و نقش آفرینی آنها بهعنوان جزئی از کل منجر شود. تحقق این موارد نیازمند ارتباط و تعامل مستقیم و پویایی بین اداره کل روابط عمومی و واحدهای مختلف است. از این جهت، همانطور که روابط عمومی برای تحقق ماموریتهای خود به همکارای واحدهای مختلف نیاز دارد، سایر واحدها و بخشهای تأمیناجتماعی هم میتوانند برای ارائه بهتر و پیشبرد اهدافشان روی روابط عمومی کار کنند.»
سرپرست روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی از همه کارکنان روابط عمومی که در ادوار مختلف و سنوات قبل منشأ اثر بودند تشکر کرد و افزود: «انشاءلله بتوانیم در سایه همکاری با همه واحدها و بخشهای مختلف، منافع تأمیناجتماعی و رضایت شرکای اجتماعی و ذینفعان را کسب کنیم.»
گفتنی است در انتهای این جلسه، احکام آقایان نوروزپور، سرپرست ادارهکل روابط عمومی؛ علیرضا وثوقیفر، معاون برنامهریزی، مالی و پشتیبانی؛ حسن باقری، مدیر کل ذخایر، سرمایهگذاری و املاک؛ علیاکبر ربیعزاده، مشاور مدیر عامل و مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات؛ ابراهیم کشاورز، مدیر کل وصول حقبیمه و بنفشه محمودیان، مدیر کل مستمریها توسط مدیر عامل سازمان تأمیناجتماعی به ایشان تقدیم و از خدمات سید محمدرضا فیاضی تقدیر شد.