printlogo


سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی ساوه:
142 هزار نفر را طی سال 1402 پذیرش کردیم

ساوه دومین شهرستان پرجمعیت استان مرکزی به‌شمار می‌رود و واقع شدن شهر صنعتی کاوه، به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور، در این خطه که دارای چند صد واحد تولیدی است، اقشار کارگر جامعه را فزونی داده است. در حال حاضر از مجموع جمعیت 400 هزار نفری شهرستان، بیش از 300 هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند که 84.4 درصد نفوس انسانی را شامل می‌شود. بسیاری از این افراد و ساکنان شهر و مناطق اطراف، برای بهره‌مندی از خدمات درمان سرپایی، درمانگاه تأمین‌اجتماعی ساوه را در اولویت انتخاب خود قرار می‌دهند.

سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی ساوه، با اشاره به کارگرخیز بودن شهرستان، اعلام کرد: «در پاسخگویی به نیازهای درمان سرپایی بیمه‌شدگان حرف اول را در منطقه می‌زنیم؛‌ به‌نحوی که در یک سال گذشته 142 هزار نفر از خدمات درمانگاه بهره‌مند شدند و برای گسترش امکانات درمانی، ضرورت نوسازی و بازسازی درمانگاه وجود دارد.»
دکتر اصغر هوشیار با دارا بودن 21 سال سابقه فعالیت در عرصه پزشکی، در شرح فضای فیزیکی و خدمات این مرکز، گفت: «این مجموعه در سال 1368 در زمینی به مساحت حدود 4000 متر مربع و زیربنای 1300 مترمربع در یک طبقه احداث شد و اکنون در دو شیفت صبح و عصر فعال است. با توجه به بالا بودن آمار ورودی‌ها، در شیفت صبح چهار پزشک عمومی و در شیفت عصر دو پزشک بیماران را پذیرش می‌کنند. درمانگاه تخصصی اطفال، داخلی و مامایی و خدمات دندانپزشکی از دیگر امکانات ما محسوب می‌شود. همچنین سه پرستار امور مربوط به پانسمان، تزریقات، سرم‌تراپی، بخیه و نوار قلب را انجام می‌دهند. واحد داروخانه نیز در دو شیفت صبح و عصر با همکاری یک داروساز به‌عنوان مسئول فنی، دو دارویار و یک انباردار، خدمت‌رسانی می‌کند. در واحد آزمایشگاه، علاوه بر بیماران ارجاعی از سوی پزشکان، بیماران دارای پرونده کمیسیون پزشکی و طب کار پذیرش می‌شوند. با توجه به اجرای طرح تجمیع خدمات آزمایشگاه، امور این واحد معطوف به انجام نمونه‌گیری است که برعهده یک کارشناس قرار دارد. سایر فعالان این حوزه به بیمارستان دکتر چمران منتقل شده‌اند. همچنین پیش از این بخش رادیولوژیِ مرکز، فعال بود که به دلیل محدودیت ارائه خدمات مذکور در درمانگاه‌های سرپایی، اکنون این بخش غیرفعال شده است. برگزاری کمیسیون‌های پزشکی و پزشک معتمد از دیگر خدمات ماست و متقاضیان رسیدگی به درخواست‌های بازنشستگی از جمله ازکارافتادگی یا معاینات بدو استخدام به این مرکز مراجعه می‌کنند.»
او با اعلام اینکه سال گذشته حدود 142 هزار نفر از خدمات درمانی، دارویی و تشخیصی مرکز بهره‌مند شدند، افزود: «از مجموع 30 ردیف تشکیلاتی نیروی انسانی، 25 نفر مشغول به فعالیت هستند که برخی نیروها ثابت و برخی دیگر از بیمارستان مراجعه می‌کنند. با توجه به اجرای طرح تجمیع خدمات از تعداد نیروهای انسانی درمانگاه کاسته شده است. برای مثال قبلاً 6 منشی تمام‌وقت داشتیم که در واحدهای مختلف از جمله دندانپزشکی و کمیسیون پزشکی به‌طور مجزا ارائه خدمت می‌کردند اما با انتقال آن‌ها به بیمارستان چمران، اکنون سایر همکاران به‌ویژه در واحد پذیرش، مسئولیت هماهنگی مراجعه‌کننده‌ها را برعهده گرفته‌اند. در واحد دندانپزشکی با دارا بودن سه ردیف تشکیلاتی نیروی انسانی، دو دندانپزشک فعالیت داشتند که یکی از آن‌ها بازشسته شد و به دلیل اختلاف درآمد بخش‌های خصوصی و دولتی، نتوانستیم نیروی جایگزین فراهم کنیم. جذب متخصص‌های مغز و اعصاب، ارتوپدی، جراحی اطفال و متخصص زنان و زایمان نیز بسیار ضروری است. با وجود این نه‌تنها از نظر کمبود نیروهای تخصصی در منطقه، بلکه به دلیل محدودیت فضای فیزیکی درمانگاه، امکان گسترش خدمات تخصصی وجود ندارد. در واحدهای داروخانه و پرستاری هم نیازمند به‌کارگیری نیروهای بیشتری هستیم.»
سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی ساوه با اشاره به مهم‌ترین مسائل این مرکز، اعلام کرد: «با توجه به احداث درمانگاه حدود 35 سال پیش، اکنون فضای فیزیکی آن متناسب با افزایش شمار بیمه‌شدگان نیست و به‌ویژه به‌واسطه وجود شهرک‌‌های صنعتی از جمله شهر صنعتی کاوه به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور و مهاجرپذیر بودن ساوه، تعداد کارگران فزونی یافته است اما از آن زمان تاکنون آجری روی آجر درمانگاه گذاشته نشده و همان ساختمان قدیمی استفاده می‌شود. این محدودیت سبب ناترازی عرضه و تقاضای خدمات درمانگاه شده است؛‌ به‌نحوی که سالن انتظار گنجایش حجم مراجعه‌کننده‌ها را ندارد و اتاق‌های ویزیت محدود است. به همین دلیل نمی‌توانیم تعداد پزشکان را افزایش دهیم و حتی اتاق ریاست و مدیریت وجود ندارد و من در محلی که ویزیت می‌کنم، امور مدیریتی را نیز انجام می‌دهم. هرچند این معضل بزرگی نیست اما مانعی برای گسترش خدمات به‌شمار می‌رود. از طرفی مشکلات ساختاری و سخت‌افزاری وجود دارد که تمدید پروانه فعالیت درمانگاه را با چالش مواجه می‌‌کند. برای رفع این محدودیت، نیازمند احداث یک مرکز درمانی جدید هستیم که اجرای طرح مذکور نیازمند اتخاذ تصمیم‌های کلان سازمانی است. روش دیگر این است که بتوانیم تعمیرات اساسی انجام دهیم. تحقق این طرح نیز بودجه مناسب می‌خواهد که در صورت لزوم از سوی مدیریت درمان استان پیگیری می‌شود. در حال حاضر در بیمارستان چمران یک درمانگاه تخصصی بزرگ در دست احداث قرار دارد که به‌زودی افتتاح می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم با انتقال به درمانگاه مذکور، ساختمان فعلی ما که در مرکز شهر واقع شده و دارای مساحت بزرگی است، در صورت تصویب، امکان اجرای طرح‌های عمرانی را پیدا کند.»
هوشیار در بیان اهمیت فعالیت درمانگاه در منطقه،‌ گفت: «با توجه به کارگرخیز بودن شهرستان ساوه و مهاجرت افراد از مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه و استان‌های شمالی و جنوبی به ساوه، بسیاری از بیمه‌شدگان و خانواده‌های آن‌ها به درمانگاه ما مراجعه می‌کنند. به‌ویژه در شرایط دشوار اقتصادی و گرانی هزینه‌های درمان در بخش‌های خصوصی، میزان استقبال از خدمات ما چشمگیر است؛ به‌گونه‌ای که علاوه بر مردم منطقه، ساکنان روستاها و شهرهای اطراف مانند زرندیه، خرقان، نوبران و غرق‌آباد نیز از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند. در نتیجه حرف اول ارائه خدمات درمان سرپایی بیمه‌شدگان را در شهرستان ساوه می‌زنیم.»

تکریم ارباب‌رجوع؛ محور برنامه‌های واحد پذیرش
مسئول فناوری اطلاعات سلامت درمانگاه ساوه با اعلام اینکه روزانه حدود 800 نفر به واحد پذیرش مراجعه می‌کنند، خدمت‌رسانی به این حجم از مراجعه‌کننده‌ها را نیازمند برخورداری از روحیه خویشتن‌داری و صبوری دانست تا تکریم ارباب‌رجوع بر مبنای راهبردهای مدیریتی درمانگاه، به‌نحو احسن اجرا شود.
معصومه شعبانی با اشاره به فعالیت واحد پذیرش در دو شیفت صبح و عصر، گفت: «خدمات ما از ساعت 7 و ربع صبح آغاز می‌شود و تا 8 شب ادامه دارد. این واحد دارای یک ردیف کارشناس پذیرش است که مسئولیت آن را خود برعهده دارم. به‌دلیل بالا بودن تعداد بیماران، یک مأمور تمام‌وقت از بیمارستان و یک نیروی نیمه‌وقت از سایر بخش‌های درمانگاه با واحد پذیرش همکاری دارند و به‌ترتیب با چینش نیروی دو و یک شیفت‌ها را پوشش می‌دهیم.»
او افزود: «روزانه 700 تا 800 نفر به واحد پذیرش مراجعه می‌کنند. با توجه به ارائه نوبت حضوری برای ویزیت پزشکان عمومی، بعضی روزها برگه‌های شماره، به‌سرعت تمام می‌شود؛‌ زیرا تعداد ورودی‌ها بیش از ظرفیت خدمات درمانگاه است و با کمبود پزشک مواجه هستیم. برای جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی و ازدحام، یک دستگاه وب‌کیوسک نیز تعبیه کرده‌ایم که مراجعه‌کننده‌ها می‌توانند از طریق آن شماره دریافت کنند. اخذ نوبت از پزشکان متخصص و دندانپزشکی غیرحضوری است و بیماران از طریق تلفن گویا، سایت اینترنتی، موبایل و کد دستوری (USSD) وقت ملاقات دریافت می‌کنند. علاوه بر آن تعدادی نوبت حضوری برای آن دسته از افرادی که امکان استفاده از خدمات الکترونیک و تلفنی را ندارند، در نظر گرفته شده است.»
مسئول فناوری اطلاعات سلامت درمانگاه ساوه درباره مهم‌ترین مسائل واحد پذیرش، توضیح داد: «به دلیل قدیمی بودن بنای ساختمان، فضای فیزیکی واحد پذیرش بسیار کوچک و دارای دو متر مساحت است. علی‌رغم بازسازی واحد و تعبیه سه باجه پاسخگویی، همچنان امکانات رفاهی مانند نور کافی و فضای استراحت، وجود ندارد و همکاران در شیفت‌های طولانی دچار خستگی مضاعف می‌شوند. تنها امتیازی که از آن برخورداریم، وجود یک کولر گازی و یخچال کوچک است. نکته دیگر اینکه سلسله‌مراتب رتبه‌های شغلی، رعایت نمی‌شود. برای مثال به‌عنوان مسئول واحد و در جایگاه پاسخگویی و هماهنگ‌کننده امور، در معرض کار مداوم قرار دارم و حتی بیشترین پوشش شیفت‌های طولانی (لانگ) را خود برعهده می‌گیرم که خستگی مفرط را به‌دنبال دارد.»
شعبانی ادامه داد: «این درحالی است که معمولاً حجم کار افرادی که در شرف بازنشستگی هستند، کاهش می‌یابد اما چنین رویه‌ای به دلیل کمبود نیرو در درمانگاه ما به‌اجرا درنمی‌آید. به‌هر روی ما تلاش می‌کنیم تا براساس راهبردهای مدیریتی درمانگاه، تکریم ارباب‌رجوع را به‌نحواحسن اجرایی کنیم و در مقابل برخی رفتارهای تند، سؤال‌های تکراری و درخواست‌های غیرمنطقی، خویشتن‌داری و صبوری می‌کنیم. اما باید مراقب باشیم تا یک لحظه غفلت ناشی از فشار کار، تمامی رشته‌های ما را پنبه نکند.»