رئیس پلیکلینیک تأمیناجتماعی اردبیل:
موفق به کسب رضایتمندی بیماران بالاتر از میانگین کشوری شدهایم
پلیکلینیک تأمیناجتماعی شهید میرزاحسینی اردبیل با توجه به فعالیت پزشکان عمومی، متخصصان در رشتههای گوناگون، دندانپزشکان و خدمات پاراکلینیک، مرکز ثقل درمان سرپایی تأمیناجتماعی در این شهرستان بهشمار میشود. گوناگونی فعالیت صنایع و کارخانجاتی از جمله سیمان، نساجی، ذوبآهن و وجود شهرکهای صنعتی، اقشار کارگر جامعه را فزونی داده است؛ بهنحوی که از میان جمعیت 570 هزار نفری این شهرستان 270 هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمیناجتماعی قرار دارند و بسیاری از آنها برای بهرهمندی از خدمات درمانی به این مرکز مراجعه میکنند.
رئیس پلیکلینیک تأمیناجتماعی شهید میرزاحسینی اردبیل با اعلام اینکه سال گذشته بیش از 245 هزار نفر از خدمات ویزیت پزشکان بهرهمند شدهاند، رضایتمندی بیماران از خدمات این مرکز را در سایه تلاش همکاران مجموعه، بالاتر از میانگین کشوری بیان کرد و با توجه به استقبال روزافزون بیمهشدگان از خدمات، گسترش فضای فیزیکی پلیکلینیک را ضروری دانست.
دکتر سید علیرضا مدنی با اشاره به فعالیت این مرکز در دو شیفت صبح و عصر، گفت: «مجموعه ما در زمینی به مساحت بیش از 2700 متر مربع و زیربنای بالغ بر 1400 متر مربع در دو طبقه احداث شده است. در این مرکز خدمات ویزیت پزشکان عمومی و متخصصان زنانوزایمان، اطفال، داخلی، نورولوژی، مغزواعصاب، روانپزشک، پوست، چشم و دندانپزشک ارائه میشود. واحدهای آزمایشگاه، مامایی، پرستاری، رادیولوژی و داروخانه سایر امکانات پلیکلینیک را تشکیل میدهد. خدمات واحد رادیولوژی محدود به تهیه گرافیهای دندان است اما تا دو سال گذشته تصاویر دروناندامی نیز ارائه میشد که به دلیل ضرورت بهروزرسانی دستگاهها و از طرفی محدودشدن فعالیت واحدهای تصویربرداری در برخی مراکز سرپایی، خدمات این واحد معطوف به عکسهای دندانپزشکی شده است. غربالگری سرطان کولون (روده بزرگ) بهعنوان بیماری شایع منطقه، اجرای طرح ارجاع بیماران به متخصص و تشکیل پرونده بیماریهای مزمن برای پایش منظم سلامت این بیماران از دیگر خدمات ما بهشمار میرود.»
او با دارا بودن بیش از 23 سال سابقه فعالیت پزشکی درباره آمار عملکرد این مرکز، افزود: «سال 1402 در مجموع بیش از 245 هزار نفر از خدمات ویزیت پزشکان عمومی، متخصصان و دندانپزشکان بهرهمند شدهاند. این میزان شامل بالغ بر 177 هزار ویزیت پزشکان عمومی، افزون بر 52 هزار ویزیت متخصصان و حدود 15 هزار ویزیت و خدمات دندانپزشکان بوده است. همچنین در هشت ماه نخست امسال 113 هزار و 164 ویزیت پزشکان عمومی، 29 هزار و 237 ویزیت متخصصان و 2649 ویزیت دندانپزشکان بهثبت رسیده است که در مجموع بیش از 145 هزار ویزیت را شامل میشود. علت کاهش آمار خدمات دندانپزشکی در سال جاری، انجام بازسازی و بهروزرسانی تجهیزات این واحد بود که به مدت پنجماه بهطول انجامید و هرچند دندانپزشکان ما با انتقال به بیمارستان تأمیناجتماعی سبلان در آن مرکز بیماران را پذیرش میکردند اما به دلیل محدودیت ارائه خدمات با کاهش آمار مواجه بودیم.»
رئیس پلیکلینیک اردبیل با بیان اینکه مجموعه ما دارای 56 ردیف مصوب نیروی انسانی است، ادامه داد: «با پیگیریهای انجام شده، موفق به جذب 60 نفر شدهایم. کادر پزشکی از 22 نیرو شامل هشت پزشک عمومی، سه متخصص اطفال، دو متخصص زنان، یک متخصص داخلی، مغزواعصاب، روانپزشک، پوست، چشم و پاتولوژی تشکیل شده است. همچنین سه دندانپزشک، دو داروساز، یک ماما، یک تکنسین رادیولوژی و سه پرستار در مرکز فعالیت دارند و تمام ردیفهای تشکیلاتی را تکمیل کردهایم.
مدنی یکی از مهمترین مسائل این مرکز را مربوط به فضای فیزیکی دانست و یادآور شد: «با توجه به قدمت ساختمان پلیکلینیک که حدود 25 سال پیش منطبق با تعداد مراجعهکنندههای آن دوران احداث شده است، اکنون با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم. معمولاً برای فعالیت مراکز تخصصی مشابه مرکز ما بیش از 4000 متر مربع مساحت مورد نیاز است و ساختمان پلیکلینیک ما وسعت کمتری دارد. در حال حاضر با توجه به تعدد متخصصان، اتاق پزشکان محدود است و با برنامهریزی مناسب، بیشترین استفاده را از کمترین فضا بردهایم؛ بهنحوی که در یک اتاق به نوبت از سه متخصص در یک شیفت استفاده میکنیم تا بیماران دسترسی مناسبی به اقدامات درمانی داشته باشند. همچنین در سالن انتظار چینش صندلیها را طوری طراحی کردهایم تا مراجعهکنندهها جای نشستن داشته باشند و با توجه به فضای مناسب سالن، ازدحام بیماران ایجاد نشود. برای رفع محدودیت فضای فیزیکی، طرحهایی را برای افزایش تعداد اتاقها ارائه کردهایم که در صورت تصویب و تخصیص منابع، میتواند کارساز باشد. اما اقدام اساسی، ساخت یک بنای جدید است که با توجه به احداث درمانگاهِ شماره دو در اردبیل که عملیات عمرانی آن بیش از یک سال دیگر به پایان میرسد، هماکنون امکان تحقق آن وجود ندارد.»
او خدمات پلیکلینیک را شامل اقبال توجه مردم بیان کرد و افزود: «با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمها، استقبال از مراکز درمانی تأمیناجتماعی رو به فزونی است. در مرکز ما نیز براساس دادههای آماری، تعداد مراجعهکنندهها سالانه افزایش داشته است. همانطور که اشاره کردم طی یک سال 245 هزار نفر تنها از خدمات ویزیت برخوردار میشوند و فعالیت 60 نیروی انسانی برای خدمترسانی به این حجم از افراد، عمق تلاش آنها را برای پاسخگویی شایسته به نیازهای درمانی بیماران، نشان میدهد. در نتیجه این همیاری، طبق نظرسنجی ارسالی از سوی مدیریت درمان استان، آمار رضایتمندی بیماران از خدمات پلیکلینیک در زمینههای گوناگون (بهجز یک مورد) از میانگین کشوری بالاتر شده است. این در حالی است که معمولاً برخی افراد در نظرسنجیها شرکت نمیکنند و آن دسته که خواهان مشارکت هستند، میخواهند شکایت خود را مطرح کنند. با وجود این شرایط، موفق به حائز رتبه برتر شدهایم. رئیس پلیکلینیک اردبیل با اشاره به مهمترین برنامههای آینده مرکز، اعلام کرد: «علاوه بر موارد سختافزاری مانند پیگیری رفع مشکلات فضای فیزیکی، برنامههایی از نوع نرمافزاری را نیز در دست اقدام داریم که از جمله آن میتوانم به ساماندهی سیستم ارجاع داخلی اشاره کنم. اکنون این طرح در پلیکلینیک بهاجرا درمیآید و حتی میانگین آن دو سه درصد از حد معمول کشوری به میزان 15 درصد بیشتر است اما در نظر داریم تا ارجاع بیماران از سوی پزشک عمومی به متخصص را بهطور کامل عملیاتی کنیم. اجرای دقیق طرح غربالگری بیماران و افزایش ارائه نوبتهای غیرحضوری از 70 درصد به حدود 100 درصد از دیگر برنامههای مهم ما بهشمار میرود.
بهرهمندی روزانه 100 نفر از خدمات دندانپزشکی
دندانپزشک پلیکلینیک شهید میرزاحسینی اردبیل، ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی را به بیمهشدگان در شرایط سخت اقتصادی و در عینحال بالا بودن هزینههای مذکور در بخشهای خصوصی، بسیار ارزشمند توصیف کرد. او با اشاره به دستمزد پایین دندانپزشکان در تأمیناجتماعی، ابعاد معنوی خدمترسانی به اقشار کارگر جامعه را در تداوم مسیر فعالان این عرصه، مؤثر دانست و از پذیرش روزانه 100 بیمار خبر داد.
دکتر یلدا نیکبخت سرداری با بیان اینکه واحد دندانپزشکی با دارا بودن 60 متر مربع مساحت در یک شیفت صبح فعال است، افزود: «تجهیزات این واحد شامل سه یونیت دندانپزشکی، ابزارهای تراش و ترمیم دندان، دو دستگاه استریل، دستگاه اولتراسونیک جهت جرمگیری و پاکسازی وسایل، دستگاه پک ابزارهای دندانپزشکی و سیستمهای رایانه است. سه دندانپزشک در این واحد مشغول به فعالیت هستیم و در مجموع 80 تا 100 بیمار را بهطور روزانه پذیرش میکنیم. همچنین یک منشی دندانپزشکی مسئولیت فراخواندن بیماران، کمک دستیاری دندانپزشکان و ثبت خدمات را برعهده دارد.»
او با دارا بودن بیش از 11 سال سابقه فعالیت حرفهای، یکی از مهمترین مسائل این واحد را محدود بودن فضای فیزیکی و فعالیت همزمان سه دندانپزشک بیان کرد: «همانطور که هریک از پزشکان اتاق مجزا دارند و فعالیت همزمان دو سه پزشک در یک مکان امکانپذیر نیست، خدمات دندانپزشکی نیز باید بر این منوال قرار گیرد تا حریم شخصی بیماران حفظ شود. بهویژه اینکه برخی از مراجعهکنندههای ما کودک هستند و اقدامات دندانپزشکی بزرگسالان سبب ترس و اضطراب آنها میشود. در نتیجه انتظار میرود فعالیت گروهی دندانپزشکان که از گذشته بهعنوان یک رویه مرسوم شده، تغییر کند و مانند سایر بخشهای خصوصی و حتی برخی نهادهای رسمی، شرایطی بهوجود آید تا هر دندانپزشک یک اتاق و یک دستیار داشته باشد تا هم حرمت بیمار حفظ شود و هم دندانپزشکان با طیب خاطر فعالیت کنند.»
دندانپزشک پلیکلینیک اردبیل، ادامه داد: «همچنین دریافتی دندانپزشکان تأمیناجتماعی حدود 10 برابر کمتر از دریافتی بخشهای خصوصی است. این در حالی است که حتی نرخ مصوب دولتی هم بهطور کامل به ما پرداخت نمیشود. به هر روی ابعاد معنوی خدمترسانی به اقشار کارگر جامعه ما را در تداوم راهمان مصمم میکند و وقتی بیمار خدا را شکر میکند، ما نیز اجرمان را دریافت میکنیم. یکی دیگر از مسائل حوزه دندانپزشکی مربوط به اجباری بودن استفاده از مواد دندانی ساخت داخل است و با توجه به انتخاب شرکتهای فروشنده از طریق مناقصه و با نازلترین قیمت، کیفیت مواد مذکور از اولویت خارج میشود.»
نیکبخت سرداری در بیان اهمیت ارائه رایگان خدمات دندانپزشکی، تأکید کرد: «سازمان تأمیناجتماعی یک نهاد کارگری است و بیشتر مراجعهکنندههای ما از اقشار زحمتکش جامعه هستند. بیتردید دریافت خدمات رایگان دندانپزشکی در شرایط دشوار اقتصادی و گرانی سرسامآور خدمات دندانپزشکی بخشهای خصوصی برای آنها بسیار ارزشمند است. برای مثال انجام یک جرمگیری در دندانپزشکیهای سطح شهر حدود دو میلیون تومان هزینه دربر دارد؛ در حالی که تأمیناجتماعی بهرایگان این خدمت را در اختیار بیمهشدگان قرار میدهد. این نابرابری قیمتها سبب شده است که در سالهای اخیر حتی اقشار متوسط جامعه نیز از خدمات ما استقبال کنند و شاهد آن هستیم که افراد از اقصینقاط شهر مانند مناطق مرکزی و شمالی به پلیکلینیک مراجعه میکنند و برخی خواهان دریافت خدمات بیشتر دندانپزشکی مانند عصبکشی یا جراحی دندانهای نهفته هستند اما محدودیت پوشش بیمهای امور دندانپزشکی امکان ارائه این خدمات را به ما نمیدهد.»