printlogo


سالاری در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل موسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی:
باید به سمت هوشمندسازی رسیدگی به دفاتر قانونی حرکت کنیم

مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی، در مراسم معارفه علی محمدی ‌سنجر، مدیر عامل جدید مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی و تکریم سعید حاجی سلطانی، مدیر عامل سابق این مؤسسه که با حضور جمعی از معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد، با تأکید بر جایگاه مهم مؤسسه حسابرسی تأمین‌اجتماعی در سازمان گفت: «در این دوره بستر برای حرکت حسابرسی به سمت بررسی الکترونیکی دفاتر قانونی آماده است؛ چه قانون برنامه هفتم تأکید دارد که باید با سازمان‌ها و مجموعه‌های دیگر خصوصاً سازمان امور مالیاتی تبادل اطلاعات داشته باشیم. این تبادل اطلاعات در زمینه‌هایی نظیر اظهارنامه‌ها می‌تواند کمک کند که سازمان در خصوص بررسی دفاتر به تدریج به سمت هوشمندسازی حرکت کند.»
مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی بیان کرد: «کارکرد مطلوب مؤسسه حسابرسی دو نتیجه به همراه دارد؛ یکی اثری که بر درآمد سازمان دارد و دومی ‌جلب رضایت مخاطبان خصوصاً کارفرمایان محترم. یکی از نارضایتی‌های کارفرمایان که در خارج از مجامع سازمان مطرح می‌شود، اعتراض نسبت به نحوه بازرسی دفاتر یا حسابرسی در این مجموعه است. در این‌خصوص اجرای دقیق قانون هم می‌تواند درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی را افزایش دهد و هم رضایتمندی کارفرمایان محترم را ارتقا بخشد. لازمه تحقق این اهداف هم عملکرد شفاف و اصلاح اولویت‌ها است؛ به‌طوری که ارجاع موارد به مؤسسه حسابرسی قائم به افراد و سلایق شخصی نباشد.»
سالاری با اشاره به تشکیل جلسات متعدد درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌ها اضافه کرد: «بازرسی باید قاعده‌مند و براساس طبقه‌بندی کارگاه‌ها باشد. در واقع چنانکه امروز در دنیا مرسوم است باید به اقتصاد بررسی پرونده‌ها توجه کنیم.» او ضرورت حرکت به سمت بازرسی الکترونیکی و هوشمند دفاتر را مهم دانست و افزود: «در این دوره بستر برای این حرکت در دسترس قرار گرفته و قانون برنامه هفتم تأکید دارد که باید با سازمان‌ها و مجموعه‌های دیگر خصوصاً سازمان امور مالیاتی تبادل اطلاعات داشته باشیم. این تبادل اطلاعات در زمینه‌هایی نظیر اظهارنامه‌ها می‌تواند کمک کند که سازمان به تدریج به سمت هوشمندسازی حرکت کند.»
سالاری ادامه داد: «به‌طور کلی هوشمندسازیِ فرآیند رسیدگی بسیار مهم است. بنابراین در کنار شفافیت، هوشمندسازی هم باید در دستور کار مؤسسه حسابرسی باشد. از طرفی خوداظهاری بیمه‌ای هم باید به سرعت راه‌اندازی و فرآیند رسیدگی به آن مشخص شود؛ به این معنی که نحوه برخورد با خوداظهاری‌ها با توجه به میزان انطباق با نتیجه بازرسی باید متفاوت باشد.» این مقام مسئول ضمن تقدیر از خدمات مدیر عامل سابق مؤسسه حسابرسی با اشاره به سابقه حضور مدیر عامل جدید در جایگاه مدیرعاملی این مجموعه گفت: «حضور مجدد در یک جایگاه محاسن و معایبی دارد؛ حسنش این است که شناخت لازم نسبت به مجموعه و عملکرد آن وجود دارد و نیاز به گذراندن دوره شناخت نیست و عیب آن این است که امکان دارد این حضور دوباره با پیش‌داوری همراه باشد و این پیش‌داوری می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند.»
سالاری با اشاره به مأموریت‌های جدید مؤسسه حسابرسی یادآور شد: «این نکته که مأموریت‌های این دوره مؤسسه نسبت به دوره قبل و حضور آقای محمدی‌سنجر تفاوت دارد نیز شایان توجه است. در این دوره باید به سمت بازرسی الکترونیکی دفاتر حرکت کنیم و این اثربخشی کار ما را افزایش می‌دهد. این علاوه بر مأموریت برنامه هفتم مبنی بر تبادل اطلاعات با سازمان امور مالیاتی و راه‌اندازی خوداظهاری است که باید از همه ظرفیت‌ها برای اجرای آن استفاده شود.» او توضیح داد: «اگر زبده‌ترین افراد کشور را برای راه‌اندازی بازرسی الکترونیکی دفاتر به کار بگیریم ارزش دارد؛ چه این پروژه عواید اجتماعی خوبی برای سازمان و کشور به همراه دارد. اگر این فرآیند به‌صورت هوشمند انجام شود، دخالت عامل انسانی و اعمال سلایق شخصی حذف و اگر خطایی هم باشد با اصلاح الگوریتم‌ها مرتفع می‌شود و این موضوع افزایش رضایتمندی را به دنبال دارد. علاوه بر این تسریع و تدقیق بررسی پرونده‌ها برای سازمان عواید مالی دارد و منابع ما را تقویت می‌کند.» در ابتدای این نشست، مدیر عامل سابق مؤسسه حسابرسی از دوره مسئولیت خود گزارش کوتاهی ارائه داد. همچنین مدیر عامل جدید این مجموعه با اشاره به رئوس برنامه‌های خود از حسن‌اعتماد مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی تقدیر کرد.