printlogo


مدیر کل تأمین‌اجتماعی چهارمحال و بختیاری:
حدود 13600 کارگاه را تحت پوشش داریم
سلاله صدرایی روزنامه‌نگار

طبیعت بکر، کوه‌های سربه‌فلک کشیده، جنگل‌های پهناور و رودهای خروشان، استان چهارمحال و بختیاری را در مدار توجه گردشگران قرار داده است اما علاوه بر رونق صنعت گردشگری، وجود کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی گوناگون از جمله فولاد، آرد، گچ، قند، خودرو، لوازم خانگی، سیمان، پتروشیمی و نساجی بافت سنتی معیشت مردمان این خطه را تغییر داده و به سمت مشاغل صنعتی سوق داده است. برای اطلاع از کمّ‌وکیف خدمات تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان با عبدالله مختاری، مدیر کل تأمین‌اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

اداره ‌کل چهارمحال و بختیاری دارای چند شعبه دائم، اقماری و کارگزاری است و چه تعداد نیروی انسانی در آن مجموعه مشغول به فعالیت هستند؟
اداره‌ کل ما جزو ادارات تیپ 2 به‌شمار می‌رود و 14 شعبه دائم شامل شعب یک و دوی شهرکرد، فرخشهر، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، جونقان، سامان، بن، بلداجی، هفشجان و کوهرنگ زیرمجموعه این اداره‌کل فعالیت می‌کنند. پنج شعبه اقماری فعال و چهار کارگزاری را هم دارا هستیم. در حال حاضر در این مرکز 263 نیروی انسانی مشغول به‌ فعالیت هستند اما کادر مصوب ما 344 نفر است و در نتیجه با کمبود 81 نفری مواجه هستیم. با وجود اجرای طرح خدمات غیرحضوری، این کسری کادر همچنان محسوس است و همکاران ما برای پاسخگویی شایسته به مراجعه‌کننده‌ها، تلاش مضاعفی انجام می‌دهند. ما نیز کوشش می‌کنیم تا با تمهیداتی مانند برقراری ارتباط مؤثر با کارکنان، مقابله با مشکلات عملکردی و حفظ کارکنان با استعداد در محیط رقابتی، حمایت لازم را از نیروی انسانی انجام دهیم. ثبات انگیزه و پر کردن شکاف مهارتی از دیگر برنامه‌هایی است که در جهت بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت توانمندی همکاران به ‌اجرا درمی‌آوریم.
آمار جمعیت تحت پوشش بیمه‌ استان به‌تفکیک بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران چقدر است و چه تعداد کارگاه تولیدی و بنگاه اقتصادی را تحت پوشش دارید؟ 
استان ما یک میلیون و 14 هزار نفر جمعیت دارد که از این میان، حدود 511 هزار و 500 نفر زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند. این رقم شامل 418 هزار و 530 بیمه‌شده اصلی و تبعی و حدود 93 هزار مستمری‌بگیر اصلی و تبعی است. از سال 1400 تاکنون جمعیت تحت پوشش استان سالانه دو درصد و تعداد مستمری‌بگیران سالانه چهار درصد رشد داشته است. همچنین 13 هزار و 576 کارگاه، تحت پوشش این اداره‌کل فعالیت می‌کنند.
برای برقراری تعامل مناسب با کارفرمایان و حمایت از آن‌ها چه اقداماتی را انجام می‌دهید؟
برای آشنایی کارفرمایان و مخاطبان تأمین‌اجتماعی کارگاه‌های آموزشی متعددی را برگزار می‌کنیم که از جمله آن می‌توانم به ارائه مشاوره‌های کارگاهی، همایش‌های آموزشی رابطان بیمه‌ای و کارگاه‌های آموزش قوانین و مقررات ویژه کارفرمایان کارگاه‌های تازه تأسیس اشاره کنم. همچنین تشکل‌های صنفی، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی از دوره‌های آموزش قوانین و مقررات بیمه‌ای ما بهره‌مند می‌شوند. جا دارد اضافه کنم؛ طی دو سال گذشته برای برقراری تعامل سازنده با کارفرمایان، هم‌سو با برنامه‌های کلان تأمین‌اجتماعی حرکت کرده‌ایم که اجرای بخشنامه بخشودگی جرائم سال 1402 و برگزاری میز خدمت هفتگی در دستگاه‌های اجرایی جزو آن‌ها به‌شمار می‌رود. در این مدت موفق شده‌ایم جلسات متعددی را با مراکز صنعتی و کارفرمایی در هر یک از شعب تابعه برگزار کنیم و برای تعیین تکلیف قراردادهای بلاتکلیف پیمانکاری، تاکنون 20 جلسه تعاملی با ذی‌نفعان تشکیل داده‌ایم. از سوی دیگر هر ساله انتخاب کارفرمایان برتر را براساس شاخص‌های ارسالی ستاد مرکزی، برعهده داریم و برای رسیدگی به اعتراض کارفرمایان، جلسات هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کنیم.
مهم‌ترین مزایای ارائه خدمات غیرحضوری شامل چه مواردی است و در حال حاضر در این حوزه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟
سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای کشور، دارای حجم وسیعی از اطلاعات است که روش‌های سنتی گردآوری و بهره‌برداری از این داده‌ها نیازمند دخالت تعداد بالای نیروی انسانی و صرف وقت زیاد بود. در نتیجه سازمان طی سال‌های اخیر برای پاسخگویی شایسته به مخاطبان و جمعیت تحت پوشش خویش به‌سرعت در مسیر الکترونیک کردن خدمات گام برداشت و با ایجاد سامانه eservices.tamin.ir امکان دسترسی ذی‌نفعان تأمین‌اجتماعی را به خدمات غیرحضوری میسر کرد.
اجرای طرح مذکور توانست صرفه‌جویی مناسبی را در زمینه وقت و هزینه مشتریان ایجاد کند و فرصت رسیدگی مناسب به امور بیمه‌ای را برای کارشناسان تأمین‌اجتماعی به‌وجود آورد. به‌نحوی که اکنون تقریباً 70 میلیون‌بار جابه‌جایی و رفت‌وآمد افراد تحت پوشش برای دریافت خدماتی از جمله استعلام وضعیت بیمه‌ای، استعلام وضعیت دریافت مستمری، انعقاد قرارداد بیمه اختیاری و اعتراض غیرحضوری کارفرما به بدهی کاهش یافته است. بهره‌مندی از هدیه ازدواج، ثبت خاتمه کفالت فرزندان اناث، ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی، ابلاغ مفاصاحساب ماده 38 تأمین‌اجتماعی، درخواست تکمیل سوابق حق‌بیمه به‌صورت کسری از ماه و مشاهده جزئیات و گردش حساب بدهی، سایر خدمات غیرحضوری ما را تشکیل می‌دهد. این شیوه خدمت‌رسانی، پنجره جدیدی را به‌سوی جذب و نگه‌داشت مخاطبان تأمین‌اجتماعی باز کرده و فرصت مناسبی را جهت اجرای راهبردهای کلان سازمانی در اختیار مدیران قرار داده است. ناگفته نماند که برای پشتیبانی از خدمات غیرحضوری، سامانه تلفنی 1420 به‌صورت شبانه‌روزی، سؤال‌های مردمی را پاسخگویی می‌کند.
ارزش و جایگاه خدمات تأمین‌اجتماعی را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همان‌طور که اشاره کردم بیش از نیمی از جمعیت استان بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستند و سازمان بر اساس مأموریت ذاتی، پوشش ریسک‌های زندگی مخاطبان خویش را برعهده دارد و در شرایط دشوار زندگی مانند بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی، بارداری، بازنشستگی و حتی فوت از آن‌ها حمایت می‌کند. این اداره‌ کل نیز تمامی تلاش خود را به‌کار می‌بندد تا خدمات مطلوب و شایسته‌ به ذی‌نفعان تأمین‌اجتماعی ارائه دهد. براین اساس، علاوه بر ایفای وظایف، تعاملات مطلوبی را با شرکای اجتماعی از طریق برگزاری نشست‌های «شورای راهبردی شرکای اجتماعی» با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی استان برقرار می‌کنیم. در نتیجه این کوشش، موفق شدیم تا در جشنواره شهید رجایی سال گذشته، مقام اول استان را بین 43 نهاد شهرداری و 58 دستگاه اجرایی در زمینه رضایت مردمی کسب کنیم و با اهدای لوح و تندیس به‌عنوان دستگاه برگزیده استان معرفی و تقدیر شدیم.
مهم‌ترین برنامه‌های‌ آینده آن اداره ‌کل شامل چه مواردی است؟ 
طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را در دستور کار داریم؛ تقویت ارتباط مؤثر و کارآمد با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان همواره در اولویت امور جاری ما قرار دارد. ارتقای فرهنگ بیمه‌ای، وصول مطالبات تبصره الحاقی ماده 38 قانون‌ تأمین‌اجتماعی و وصول بدهی‌های کلان و معوق را نیز پیگیری می‌کنیم. پایش مستمر مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و کارگران ساختمانی و دریافت حق‌بیمه سهم کارفرمایی این کارگران از دیگر برنامه‌های مهم ما را تشکیل می‌دهد که به‌طور مستمر انجام می‌شود.