printlogo


سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی آران و بیدگل:
سالانه 150 هزار نفر را پذیرش می‌کنیم

شهر کهن آران و بیدگل، پس از عبور از پیچ‌وخم تاریخ، اکنون محل سکونت بیش از 120 هزار نفر است. آب‌وهوای گرم و خشک تابستان و سرد و خشک زمستان، مانع رشد و توسعه این شهر نشده و عنوان پایتخت فرش ماشینی کشور را از آن خود کرده است. در حال حاضر بیش از 2600 کارگاه تولیدی در این خطه فعالیت دارند و وجود کارخانه فولاد کویر نیز رونق اقتصادی و شمار کارگران شهرستان را فزونی داده است. تعداد 89 هزار نفر از جمعیت این شهرستان زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند که 75 درصد نفوس انسانی را تشکیل می‌دهند. بسیاری از بیمه‌شدگان و خانواده‌های آن‌ها از خدمات درمانگاه آران‌ و بیدگل به‌عنوان تنها مرکز ملکی تأمین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست درمانگاه تخصصی حضرت ابوالفضل (ع) آران و بیدگل (کاشان) با اشاره به پذیرش سالانه حدود 150 هزار نفر در این مرکز، عواملی مانند کیفیت مناسب و رایگان بودن خدمات را در افزایش استقبال از خدمات درمانگاه مؤثر دانست. علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از ساکنان روستاهای اطراف نیز به این مرکز مراجعه می‌کنند. در نتیجه او این مکان را امید مردم توصیف کرد که خدمات آن محور توجه مسئولان هم قرار دارد.
ابوالفضل صنعتی محمدآبادی با اشاره به فضای فیزیکی و خدمات درمانگاه، گفت: «ساختمان مرکز در زمینی به مساحت بیش از هزار مترمربع و زیربنای 2600 مترمربع در سه طبقه، سال 1396 به بهره‌برداری رسید و خدمات آن از شهریور 1402 از تک شیفت به دو شیفت ارتقا یافت. مراجعه‌کننده‌ها می‌توانند از خدمات ویزیت پزشکان عمومی، متخصص اطفال،‌ دندانپزشک و مامایی بهره‌مند شوند. بخش‌های اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه، سایر امکانات درمانگاه را تشکیل می‌دهد. بخش رادیولوژی مجهز به دستگاه‌های گرافی عمومی اندام و رادیوگرافی تک‌دندان است. در بخش آزمایشگاه نیز تست‌های بیوشیمی، هماتولوژی، سرولوژی، انعقادی، میکروب‌شناسی، آنالیز ادرار و قندخون (A1C) انجام می‌شود. همچنین در این بخش خدمات آزمایش هورمونی به‌صورت نمونه‌گیری و ارسال به آزمایشگاه مرجع برای دریافت پاسخ، فراهم شده است.»
او با اعلام اینکه سالانه حدود 150 هزار نفر در این مرکز پذیرش و از خدمات گوناگون بهره‌مند می‌شوند، افزود: «در طول یک سال معمولاً 105 هزار ویزیت، 7200 مراجعه به دندانپزشکی، 8000 پذیرش در آزمایشگاه، 6700 مراجعه به رادیولوژی و 25 هزار پذیرش در اورژانس به‌ثبت می‌رسد. خدمات دارویی ما نیز سالانه حدود 130 میلیارد ریال هزینه دربر دارد.»
سرپرست درمانگاه آران و بیدگل، اعلام کرد: «این میزان خدمات از سوی 29 نیروی انسانی ارائه می‌شود که از این میان هشت نفر پزشک، دندانپزشک و داروساز هستند و 13 نفر نیز در کادر درمان و در بخش‌های پرستاری، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه و پذیرش، خدمت‌رسانی می‌کنند. در حوزه نیروی انسانی، جز پزشکان متخصص با کمبود جدی مواجه نیستیم. پیش از این به دلیل بازنشسته شدن مامای درمانگاه، خدمات این واحد به تبع طولانی بودن روند استخدام و گزینش، بیش از یک سال راکد مانده بود اما اکنون موفق به جذب نیروی مذکور شده‌ایم. همچنین پس از راه‌اندازی شیفت دوم درمانگاه، نیازمند به‌کارگیری یک پرستار در این شیفت بودیم که با تعامل و همکاری مراکز درمانی هم‌جوار، بدون پرستار نماندیم. این نیرو نیز با همکاری و پیگیری مدیر درمان، طی برگزاری آزمون، به استخدام ما درآمده است. می‌توان گفت براساس ردیف‌های تشکیلاتی و عملکرد درمانگاه، کمبود نیرو وجود ندارد.»
صنعتی با بیان اینکه مجموعه ما تنها مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی در شهرستان به‌شمار می‌رود، تأکید کرد: «درمانگاه ما محل امید مردم برای دسترسی به خدمات درمانی است و علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از ساکنان روستاهای اطراف مانند نوش‌آباد، ابوزیدآباد و سفیدشهر از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند. بی‌شک، عواملی مانند کیفیت مناسب و رایگان بودن خدمات در جذب بیماران به این مرکز، نقش دارد. از طرفی آران و بیدگل، شهر صنعتی است و 75 درصد جمعیت آن از پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی برخوردارند. در نتیجه این مرکز در اولویت انتخاب آن‌ها قرار دارد و حتی مسئولان شهرستان مانند فرماندار، توجه ویژه‌ای به مرکز ما دارند.»
او ادامه داد: «درحال حاضر مهم‌ترین چالش ما عدم جذب پزشک متخصص است. براساس چارچوب وظایف می‌توانیم چهار رشته تخصصی فراهم کنیم و اکنون نیازمند همکاری متخصص داخلی، زنان و قلب هستیم اما اختلاف تعرفه‌های بخش‌های دولتی و خصوصی، جذب پزشکان را با محدودیت مواجه کرده است. دندانپزشک مجموعه نیز به‌زودی بازنشسته می‌شود و با وجود فراخوان‌های متعدد و نیز برخورداری از فضای فیزیکی و تجهیزات و امکانات مناسب، هنوز پاسخ مثبتی برای جایگزینی نیروی مذکور در آینده‌ای نزدیک، دریافت نکرده‌ایم. این درحالی است که شهرستان کاشان در مجاورت آران و بیدگل از نظر نیروهای تخصصی در مضیقه نیست و با کمبود متخصص در منطقه مواجه نیستیم. از طرفی امکان به‌کارگیری پزشکان دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان که مراکز درمانی آران و بیدگل را نیز تحت نظر دارد، میسر نیست.»
سرپرست درمانگاه آران و بیدگل با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های آینده مرکز، گفت: «علاوه بر جذب پزشکان متخصص، راه‌اندازی سیستم پکس در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد؛ زیرا هزینه‌های چاپ گرافی‌ها بسیار گران شده و استقرار سیستم پکس، امکان مشاهده تصاویر را در فضای دیجیتال میسر می‌کند و صرفه‌جویی مناسبی در هزینه‌ها ایجاد می‌شود. برای این منظور، طی انجام مکاتبه با مدیریت درمان، اخذ مجوز‌های لازم از سازمان توسط این مدیریت درحال پیگیری است. ارتقای خدمات کلینیک دیابت و فشارخون به‌منظور گسترش غربال‌گری‌ بیماری‌های مذکور و پوشش بیشتر بیماران از دیگر برنامه‌های ما را تشکیل می‌‌دهد. برگزاری کلاس‌های آموزشی زایمان مادران باردار در راستای ترویج زایمان طبیعی و احداث سالن ورزشی برای نشاط و شادابی همکاران را نیز در دست اقدام داریم.»

پرستاران چشم‌انتظار اجرای قوانین تعرفه‌گذاری و اضافه‌کارند
پرستار درمانگاه تأمین‌اجتماعی حضرت ابوالفضل (ع) آران و بیدگل با اعلام اینکه سالانه حدود 30 هزار مراجعه به واحد اورژانس به‌ثبت می‌رسد، اجرای قوانین تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و نیز پرداخت اضافه‌کار به‌آن‌ها را هم‌سو با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، سبب کاهش مشکلات معیشتی پرستاران و دلگرم شدن آن‌ها به فعالیت حرفه‌ای بیان کرد. 
علیرضا احمدی با بیان اینکه حدود 100 مترمربع از فضای درمانگاه به اورژانس اختصاص یافته است، گفت: «این واحد دارای چهار تخت بستری، دو اتاق تزریقات مردان و زنان و اتاق احیای قلبی ریوی است. همچنین در این واحد دستگاه‌های نوارقلب، الکتروشوک، مانیتور قلب، ساکشن، کپسول اکسیژن و دستگاه نوار قندخون وجود دارد. یک تخت برانکارد، دو ویلچر، زنگ احضار پرستار و یک دستگاه آمبولانس از دیگر امکانات درمانی اورژانس را تشکیل می‌‌دهد.» 
او افزود: «مراجعه‌کننده‌ها از خدمات معمول پرستاری شامل پانسمان، سرم‌تراپی، تزریقات، نوارقلب، بخیه و آتل‌گیری بهره‌مند می‌شوند. در یک‌سال اخیر کلینیک دیابت و فشارخون با حضور پزشک آموزش‌دیده و نیز پرستار راه‌اندازی شده است که با سنجش قد، وزن، فشارخون و دیابت، افراد مبتلا یا دارای ریسک ابتلا به بیماری‌های فوق را شناسایی کرده و به آن‌ها خدمات درمانی و آموزشی رژیم غذایی، ورزشی و خودمراقبتی ارائه می‌دهیم.» پرستار درمانگاه آران و بیدگل با اشاره به آمار ارائه خدمات واحد اورژانس، ادامه داد: «سالانه به‌طور متوسط حدود 24 تا 30 هزار مراجعه و پذیرش در این واحد انجام می‌شود و بیشترین خدمات ما شامل سرم‌تراپی است، به‌نحوی که ماهانه حدود 2000 مورد پذیرش برای ارائه خدمات مذکور به ‌ثبت می‌رسد. در این واحد دو پرستار زن و مرد در شیفت صبح ارائه خدمت می‌کنند و در شیفت عصر نیز به دلیل کمبود نیرو و کاهش مراجعه، یک پرستار زن از بیمارستان شبیه‌خوانی کاشان به‌صورت نوبت درگردش حضور دارد. با برگزاری آزمون استخدام اخیر سازمان، در نظر است تا یک پرستار دیگر به کادر ما افزوده شود. در مجموع می‌توان گفت بین میزان ارائه خدمات، بار مراجعه بیماران و تعداد نیروی انسانی اورژانس هماهنگی وجود دارد و تجهیزات و امکانات ما نیز مناسب است.» 
احمدی بیان کرد: «در حال حاضر بیشترین مسائل ما مربوط به آسیب‌های روانی و جسمانی حرفه پرستاری است. با توجه به ارتباط تنگاتنگ این گروه شغلی با بیماران، آن‌ها در معرض انواع تنش‌های رفتاری برخی افراد قرار دارند و با وجود این از خود صبوری نشان می‌دهند. همچنین ریسک ابتلا به بیماری‌هایی نظیر اچ‌آی‌وی، هپاتیت و عفونی، سلامت پرستاران را تهدید می‌کند.» 
او افزود: «از منظر حقوق و دستمزد،‌ هرچند پرداختی به پرستاران استخدامی تأمین‌اجتماعی -با درنظر گرفتن مزایای انگیزشی، پاداش و رفاهی- در مقایسه با بخش‌های دولتی مناسب است اما طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، هنوز در تأمین‌اجتماعی پیاده‌سازی نشده است و در این زمینه تنها دوبار دریافتی به‌صورت علی‌الحساب داشتیم. از سوی دیگر با توجه به مطرح شدن اجرای قانون اضافه‌کار در مراکز دانشگاهی که می‌تواند حقوق و دستمزد پرستاران را ارتقای مناسبی دهد، انتظار داریم قانون مذکور در تأمین‌اجتماعی نیز عملیاتی شود. بی‌شک اجرای این قوانین در کاهش مشکلات معیشتی پرستاران و دلگرم‌شدن آن‌ها به امور حرفه‌ای، مؤثر واقع می‌شود و ما نیز چشم‌انتظار تحقق آن هستیم.»