printlogo


رئیس پلی‌کلینیک تأمین‌اجتماعی بهشهر
170 هزار نفر را طی سال گذشته پذیرش کردیم

پلی‌کلینیک بهشهر تنها مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی در این شهرستان به‌شمار می‌رود. با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران و شهرستان بهشهر، آن دسته از بیمه‌شدگانی که پزشک خانواده آن‌ها در پلی‌کلینیک مستقر است، نیازی به پرداخت فرانشیز ویزیت این طرح ندارند و به‌طور رایگان از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. رئیس پلی‌کلینیک تأمین‌اجتماعی بهشهر (مازندران) با اشاره به 172 هزار مورد پذیرش در بخش‌های گوناگون پلی‌کلینیک طی سال گذشته، هم‌سویی تأمین‌اجتماعی در اجرای طرح پزشک خانواده را سبب کاهش بار خدمات درمانی شبکه بهداشت بهشهر بیان کرد؛ به‌نحوی که 12 هزار نفر از جمعیت شهرستان، تحت‌پوشش پزشک خانواده این مرکز قرار دارند.

دکتر حمیدرضا علیزاده مهاجر در شرح فضای فیزیکی و خدمات پلی‌کلینیک، گفت: «این مرکز با دارا بودن 2000 مترمربع زیربنا در سه طبقه احداث شده و در دو شیفت صبح و عصر دایر است. طبقه همکف به مطب متخصصان داخلی، جراح عمومی و زنان، داروخانه، آزمایشگاه و واحد پذیرش اختصاص دارد. همچنین در طبقه اول مطب پزشکان عمومی، دندانپزشک و واحدهای اداری، مالی و پشتیبانی مستقر شده است. ویزیت مامایی و خدمات پرستاری سایر امکانات درمانی ما را تشکیل می‌دهد. تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاه به‌روزرسانی شده و با توجه به ارائه خدمات سطح عمومی آزمایش، دستگاه‌هایی مانند سل‌کانتر و اتوآنالایزر فراهم است و آزمایش تیروئید نیز انجام می‌شود. در واحد پرستاری نیز مراجعه‌کننده‌ها از خدمات تزریقات، سرم‌تراپی، پانسمان و بخیه برخوردار می‌شوند.»
او با اعلام اینکه سال گذشته در مجموع 172 هزار مورد پذیرش در بخش‌های گوناگون پلی‌کلینیک انجام شده است، افزود: «این میزان شامل 80 هزار ویزیت پزشکان عمومی، هشت هزار پذیرش دندانپزشکی، 72 هزار مراجعه به داروخانه و 6500 مورد پذیرش در واحد پرستاری است. همچنین در این بازه زمانی، پزشکان متخصص 2500 مورد ویزیت انجام دادند. سال گذشته با توجه به ایجاد تأخیر در جذب متخصصان، آمار عملکردی آن‌ها بالا نبود اما امسال با رفع این مشکل 6500 مورد پذیرش در شش ماه نخست، توسط متخصصان به‌ثبت رسیده است.»
رئیس پلی‌کلینیک بهشهر، بیان کرد: «در این مرکز 36 نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند که 26 نفر در کادر درمان خدمت‌رسانی می‌کنند. بیشترین کاستی ما در این حوزه مربوط به پزشکان متخصص است. در حال حاضر نیازمند جذب متخصصان چشم، ارتوپدی، قلب و اطفال هستیم و فعالیت این افراد با توجه به سن جمعیتی مراجعه‌کننده‌ها و به‌منظور ارتقای خدمات پلی‌کلینیک، بسیار ضروری است. همچنین در این مرکز چهار پزشک عمومی در قالب پزشک خانواده خدمت‌رسانی می‌کنند و هریک 3000 بیمار را تحت‌پوشش دارند. در مجموع 12 هزار بیمار در این مرکز از خدمات پزشک خانواده استفاده می‌کنند.»
علیزاده مهاجر، ادامه داد: «طرح پزشک خانواده به‌منظور سامان‌دهی خدمات درمانی در دهه 90 آغاز شد. پیش از این سیستم ارجاع در قالب پزشک خانواده به‌اجرا درمی‌آمد و بیماران در صورت نیاز به درمان‌های تخصصی توسط پزشکان خانواده به متخصصان طرف قرارداد پزشک خانواده، ارجاع داده می‌شدند و می‌توانستند با یک‌دهم هزینه از خدمات درمانی بهره‌مند شوند. در چند سال اخیر به دلیل کمبود متخصص در شهرستان، پزشکان طرف قرارداد کاهش یافته و برنامه پزشک خانواده با کمی تغییر درحال اجراست. به‌نحوی که برای درمان‌های تخصصی تنها از ارجاع داخلی استفاده می‌کنیم. براین اساس، بیماران به متخصصان همکار در پلی‌کلینیک و بیمارستان تأمین‌اجتماعی نکا، به‌عنوان نزدیک‌ترین مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی معرفی شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.»
او با اعلام اینکه خدمات پلی‌کلینیک با استقبال مردم مواجه می‌شود، گفت: «بهشهر، شهرستانی کارگرنشین است که حدود 70 درصد جمعیت آن زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند و بهره‌مندی از خدمات رایگان درمانی در کاهش دغدغه مردم در دسترسی به درمان، مؤثر واقع می‌شود. از طرفی تأمین‌اجتماعی در اجرای طرح پزشک خانواده مشارکت فعالانه‌ای دارد. همان‌طور که اشاره شد، 12 هزار نفر از جمعیت شهرستان را در قالب این طرح به‌طور رایگان، پذیرش می‌کند. در حالی که مراجعه به پزشک خانواده در خارج از مراکز سازمان، مشمول پرداخت هزینه ویزیت، هرچند به میزان اندک است. در نتیجه، تأمین‌اجتماعی توانسته در کاهش بار خدمات شبکه بهداشت، نقش داشته باشد.»
رئیس پلی‌کلینیک بهشهر، یکی از مهم‌ترین مسائل این مرکز را کمبود کادر پزشکان متخصص بیان کرد و افزود: «فراهم کردن متخصص بسیار دشوار است و با وجود رایزنی و هماهنگی‌های به‌عمل آمده با سازمان نظام‌پزشکی و شبکه بهداشت، موفق به جذب متخصصان بیشتر نشده‌ایم. فرسودگی ساختمان پلی‌کلینیک جزو دیگر مسائل مهم ماست. ساختمان مذکور در سال 1342 احداث شده و بیش از 60 سال قدمت دارد. در سال‌های اخیر هزینه‌های گزافی را برای بازسازی و مرمت بنا پرداخت کرده‌ایم. برای مثال برای اجرای طرح پزشک خانواده، نیازمند تغییر چیدمان اتاق‌ها بودیم که انجام دادیم و برای ساختمان پله‌های اضطراری تعبیه کردیم. با وجود این، هربار با مشکلات جدیدی مواجه می‌شویم و بیشترین هزینه برای رفع نقص‌های ساختمان صرف می‌شود.»
علیزاده مهاجر، درباره برنامه‌های آینده پلی‌کلینیک، توضیح داد: «ارتقای خدمات درمانی‌ از جمله فراهم کردن دستگاه رادیولوژی و نیز تعبیه اتاق عمل سرپایی، از مهم‌ترین برنامه‌های ما را به حساب می‌آید. به‌ویژه اینکه یک متخصص جراح با ما همکاری دارد و از نظر نیروی انسانی، ظرفیت مناسبی برای ارائه خدمات جراحی وجود دارد. همچنین طرح نصب ژنراتور برق را نیز در پیش داریم اما اجرای طرح‌های مذکور نیازمند توسعه فضای فیزیکی و آماده‌سازی فضای مناسب است که به دلیل قدمت ساختمان، اجرای آن به‌طول می‌انجامد.»

استقبال مردم از خدمات دندانپزشکی 
دندانپزشک پلی‌کلینیک تأمین‌اجتماعی بهشهر (مازندران)، خدمات دندانپزشکی تحت‌پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی را پیشگیرانه توصیف کرد که ضمن ایجاد بهداشت دهان و دندان، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های گزاف دندانپزشکی مراکز خصوصی می‌شود و در صورت نیاز به خدمات تخصصی‌تر، بیمار تنها همان هزینه را می‌پردازد. در نتیجه استقبال از خدمات دندانپزشکی تأمین‌اجتماعی را بسیار چشمگیر دانست.
دکتر نادر کریمی‌ گودرزی با بیان اینکه واحد دندانپزشکی در یک شیفت صبح فعال است، گفت: «ساختمان پلی‌کلینیک پیش از این با شعبه بیمه تأمین‌اجتماعی مشترک بود. پس از انتقال شعبه، حدود 60 متر از فضای آزاد شده به واحد دندانپزشکی اختصاص یافت و طی انجام عملیات بازسازی و استانداردسازی، اکنون خدمات آن در شرایط مناسبی ارائه می‌شود؛ به‌طوری که کف و دیوارها از سرامیک پوشیده شده و تجهیزات و امکانات لازم فراهم شده است. همچنین سالن انتظار بیماران مساحت بزرگی دارد و بیماران می‌توانند با آسودگی منتظر رسیدن نوبت خود بمانند.»
او با دارا بودن بیش از 28 سال سابقه حرفه‌ای، ادامه داد: «این واحد دارای دو یونیت دندانپزشکی فعال، دو دستگاه اتوکلاو 27 لیتری برای استریل کردن وسایل، دو دستگاه آمالگاماتور (وسیله تهیه مواد دندانی) و دستگاه جرم‌گیری است. دو دستگاه هود دندانپزشکی (تصفیه هوای اطراف دهان) از دیگر امکانات ما را تشکیل می‌دهد؛ این دستگاه با مکش قطره‌های دهانی پخش شده در هوا، فضای ایمنی را برای ارائه خدمات فراهم می‌کند و به‌ویژه استفاده از آن در دوران شیوع کرونا بسیار مفید بود.»
رابط (کارشناس) دندانپزشکی مدیریت درمان مازندران با اشاره به فعالیت خود به‌عنوان تنها دندانپزشک پلی‌کلینیک، بیان کرد: «روزانه 35 بیمار را پذیرش می‌کنیم که این میزان، ماهانه حدود 800 نفر را دربر می‌گیرد. در این واحد به‌جز دندانپزشک یک منشی نیز فعالیت دارد که علاوه بر نظم‌دهی امور، فراخواندن بیماران، ثبت مواد مصرفی و انبارداری، به‌عنوان دستیار دندانپزشک خدمت‌رسانی می‌کند.»
کریمی‌ گودرزی، یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه دندانپزشکی را بالا بودن تعداد بیماران برشمرد و گفت: «با توجه به گرانی خدمات دندانپزشکی در بخش‌های خصوصی، استقبال از خدمات تأمین‌اجتماعی بسیار چشمگیر است اما باید توجه داشت امور دندانپزشکی از نوع یدی است که سبب ایجاد فشار جسمانی می‌شود. به‌نحوی که بسیاری از دندانپزشکان پس از چندسال فعالیت دچار دیسک گردن و کمر شده و آرتروزهای زودرس می‌گیرند. همچنین خطرات شغلی از جمله ریسک ابتلا به بیماری‌های اچ‌آی‌وی، عفونی و هپاتیت، سلامت دندانپزشکان را تهدید می‌کند. این درحالی است که دستمزد دندانپزشکان در مراکز تأمین‌اجتماعی بر مبنای تعرفه دولتی محاسبه شده و مالیات حقوق و دستمزد براساس دریافتی‌های غیردولتی اخذ می‌شود. براین اساس، برخی همکاران پیگیر هستند تا پرداخت مالیات ما نیز مانند کارکنان وزارت بهداشت، منطبق با موازین دولتی شود.»
او با اشاره به اینکه خدمات دندانپزشکی تحت‌پوشش بیمه، جنبه پیشگیرانه دارد، اعلام کرد: « در این مورد می‌توان به ترمیم‌های سطحی، کشیدن و جرم‌گیری دندان اشاره کرد. برای کودکان نیز فیشورسیلنت (پوشش محافظ دندان)، فلورایدتراپی و رفع پوسیدگی‌های یک سطحی انجام می‌شود. ارائه این خدمات از دو منظر قابل‌توجه است؛ نخست بهداشت دهان و دندان افراد تأمین می‌شود و دوم سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های دندانپزشکی بیمه‌شدگان می‌شود؛ زیرا خدمات پیشگیرانه از پیشرفت بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری می‌کند و در شرایطی هم که بیمار نیازمند اقدامات تخصصی‌تر مانند عصب‌کشی در دندانپزشکی‌های خصوصی باشد، تنها همان هزینه را می‌پردازد و نیازی به صرف مبالغ درمان‌های سطحی ندارد.»