printlogo


تأثیرپذیری استانداردهای مهارتی از ارتباط دانشگاه و صنعت

استانداردهای مهارتی با ورود به جزئیات و الزامات حوزه آموزش مهارت نیروی کار در بخش‌ها و مشاغل مختلف، زمینه تغییرات لازم و تحولات ضروری برای به‌روزرسانی مهارت‌های فنی و تخصصی را فراهم می‌کنند. در این راستا ارتباط تعریف شده و مستمر بین نهاد دانشگاه و صنعت امکان شکل‌گیری نگاه نو در حوزه تربیت نیروی کار را در چارچوب مهارت‌آموزی بر اساس پایه دانش به وجود می‌آورد. به‌عبارتی تحول و به‌روزرسانی استانداردهای مهارت را باید در ارتباط دانشگاه و صنعت و بسترهای مهارتی جست‌وجو کرد.

اصغر فیضی، معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، در گفت‌وگو با «آتیه ‌نو» ضمن تأکید بر الزام شکل‌گیری تحول استانداردهای مهارتی در چارچوب ارتباط صنعت، دانشگاه و نظام مهارت‌آموزی، گفت: «تحولات به‌روز استانداردهای مهارتی و الزامات کسب‌و‌کار در شرایط ارتباطی ضعیف دانشگاه، صنعت و بازارکار، بازدهی مناسب برای اشتغال دانش‌آموختگان و تأمین نیروی انسانی موردنیاز بازار کار را ندارد اما در صورت وجود ارتباط تقویت شده بین نهاد دانشگاه، محیط و فعالان صنعت و سیستم مهارت‌آموزی، تحول بازار کار و استانداردهای مهارتی اتفاق می‌افتد.»
او با اشاره به اینکه بنا به دلایل مذکور و در راستای تأثیرپذیری حوزه کسب‌و‌کار از فضای آموزشی باید تحول برنامه و محتوای دروس تخصصی و فنی را شاهد باشیم، توضیح داد: «این برنامه‌ریزی و بسترسازی مرتبط با آن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز و در این ارتباط تدوین استانداردهای شایستگی در هماهنگی با همراهی صنعت و بازار کار محقق شده است.»
معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای افزود: «برای ایجاد تحول در حوزه آموزش مهارت، باید نقطه شروع برنامه درسی را بازار کار قرار داد‌ و استانداردهای مهارتی و فنی مرتبط با دروس دانشگاهی را در تناسب با الزامات روز بازار کار تدوین، طراحی و اجرا کرد. ما در این فضای دانشگاهی بر این اساس و با توجه به محتوای اشاره شده در قالب استاندارد شایستگی مشاغل، برنامه‌های درسی رشته‌ها و مقاطع مختلف را استخراج و تدوین می‌کنیم.»
فیضی با بیان اینکه اخیراً دانشگاه فنی و حرفه‌ای همکاری در پروژه‌ای را با اتحادیه اروپا در قالب ۶۰ کشور در دستور کار قرار داده، ادامه داد: «در این ارتباط در حوزه مشاغل نوظهور، طراحی دوره آموزشی و درسی بلاکچین در برنامه قرار گرفته است. این اقدام پاسخگوی نیازهای آینده بازار کار در حوزه‌های بانکی، رمزارزها و دیگر موارد مرتبط است.»
او با تأکید بر اینکه آغاز همکاری بازار کار و دانشگاه در بخش تدوین برنامه درسی امکان‌پذیر است، بیان کرد: «در ادامه برای ارائه نیز باید همکاری نهادهای مختلف صورت ‌گیرد.»
این کارشناس حوزه آموزش‌های مهارتی افزود: «در حوزه برنامه درسی، تشکیل شوراهای توسعه مهارت ‌بخش اقتصادی امکان تأثیرگذاری بالایی در فعالیت‌های کسب‌و‌کار دارد. به این معنی که تمام فعالان اقتصادی و تشکل‌های خاص صنعتی با هدف توسعه مهارت در بخش‌های مختلف اقدام به ایجاد یک تشکل واحد کنند.»
معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یادآور شد: «با توجه به وجود ظرفیت و استعدادهای نیروی انسانی کشور، پایگاه تشکلی اشاره شده، امکان و زمینه رشد و تربیت نیروی کار دارای مهارت‌های فنی را افزایش می‌دهد. در این وضعیت، تأمین نیروی کار ماهر برای حضور در بازار کار داخلی اتفاق می‌افتد.»
فیضی همچنین توضیح داد: «در ادامه این روند استمرار همکاری‌ها‌ امکان تأیید صلاحیت نیروی کار را در چارچوب اشاره شده فراهم می‌کند. به این معنی که اقدامات مرتبط با مهارت و آموزش دانشگاهی با همکاری بخش صنعت انجام شود. روند مذکور امکان دستیابی و جذب راحت‌تر نیروی کار را برای فعالان حوزه صنعت و بازار کار ممکن می‌کند. در این شرایط نیروی کار دارای مهارت‌های فنی با کسب مهارت‌های به‌روز مبتنی بر استانداردهای لازم و با حضور در بازار کار و تولید، پاسخگوی نیاز به تأمین نیروی کار صنایع و افراد دارای مهارت خواهد بود.»