printlogo


رویکرد تأمین‌اجتماعی تعامل با بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان است
منافع مشترک شرکای اجتماعی و بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌گر کشور

آمارها نشان می‌دهد از هر دو نفر ایرانی یک نفر به واسطه ارتباط با سازمان تأمین‌اجتماعی از خدمات مختلف این نهاد بزرگ بیمه‌گر بهره‌مند است. این امر اهمیت، کارکرد و جایگاه این نهاد اجتماعی را در بین گروه‌های مختلف مردمی‌ و در حوزه مناسبات اجتماعی، اقتصادی و رفاهی جامعه، به خوبی به تصویر می‌کشد. جمعیت بالغ بر 16 میلیون و 700 هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی، جامعه بیش از چهار میلیون و 300 هزار نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران و جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری کارفرمایان، در چارچوب ظرفیت بزرگ شرکای اجتماعی تأمین‌اجتماعی وجود تعامل پایدار و رو‌ به توسعه را ضروری می‌سازد.

گروه‌های مختلف و متنوع بیمه‌شدگان اصلی و تبعی نظیر جامعه بزرگ کارگری، بخشی از کارمندان و افراد شاغل در حوزه‌ اصناف گوناگون، جمعیت کارفرمایان و همچنین بازنشستگان و مستمری‌بگیران در قالب جمعیتی بالغ بر 47 میلیون نفر، اعضای خانواده سازمان تأمین‌اجتماعی را تشکیل می‌دهند.
حتماً در راستای برقراری و توسعه تعامل با این حجم از گروه‌های مختلف اجتماعی نیاز به برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، تعیین خط‌مشی و سیاست ارتباطی و البته تسهیل‌گری در حوزه‌های مختلف است. سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل تنوع در جامعه گسترده تحت‌پوشش، طبیعتاً باید انواع سازوکارهای ارتباطی با جمعیت مذکور را در دستور کار داشته باشد.

نقش متقابل تأمین‌اجتماعی و شرکای اجتماعی 
سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌گر کشور و اصلی‌ترین بستر بیمه اجتماعی در حوزه کار و تولید و بازنشستگی تکالیفی را در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و انواع تعهدات در قبال بیمه‌شدگان، کارفرمایان و جامعه بازنشستگان و مستمری و البته افراد تحت‌پوشش آنان عهده‌دار است. از سوی دیگر و در نقطه مقابل، هرکدام از گروه‌های مختلف شرکای اجتماعی نیز در برابر سازمان تأمین‌اجتماعی وظایفی بر عهده دارند.
تأمین‌اجتماعی، بدون استفاده از منابع بودجه عمومی ‌کشور و صرفاً از طریق دریافت حق‌بیمه از بیمه‌شدگان، کارفرمایان و سهم دولت و نیز از مسیر سرمایه‌گذاری، ضمن حفظ و صیانت از دارایی‌های مردم نزد این سازمان، امکان ارائه و توسعه انواع خدمات را برای این خانواده گسترده فراهم کرده است.
گروه‌های مختلف بیمه‌شده نظیر جامعه بزرگ کارگری و کارفرمایان به‌عنوان قشر مولد کشور باید ضمن حضور در عرصه‌های اقتصادی، با پرداخت حق‌بیمه و رعایت قوانین و مقررات حوزه تأمین‌اجتماعی، تکلیف خود در قبال این سازمان را در اولویت قرار دهند. در واقع رعایت اصول تعریف‌شده ارتباطی بین تأمین‌اجتماعی و مجموعه شرکای اجتماعی و مسیر درست در حوزه راهبری این سازمان، علاوه بر پایداری بیمه‌ای و مالی، توسعه این نهاد بزرگ بیمه‌گر اجتماعی را در چارچوب تعامل تضمین می‌کند.

خدمات به بیمه‌شدگان
اساس رویکرد تعاملی تأمین‌اجتماعی با هرکدام از شرکای اجتماعی در حوزه خدماتی مربوط به این بخش‌ها تعریف می‌شود. بیمه‌شدگان اصلی و تبعی در قالب گروه‌های مختلف کارگری، کارمندی، انواع گروه‌های خانواده شاغل و غیرشاغل، حجم گسترده‌ خدمات بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و سرویس‌های دیگر را در قالب مدل‌های بیمه‌ای از تأمین‌اجتماعی دریافت می‌کنند. خدمات دیگری نظیر سرویس‌های ازکارافتادگی، بیمه بیکاری، تعهدات درمانی در زمان حوادث کار و بسیاری موارد دیگر در این راستا قابل اشاره است. به همین دلیل ارائه این خدمات را می‌توان اساس و بستر تعامل با بیمه‌شدگان محسوب کرد.
در این وضعیت تعامل پایدار و کارآمد و توسعه ظرفیت، زمانی اتفاق می‌افتد که بیمه‌شدگان نیز تکالیف خود را در قبال تأمین‌اجتماعی اجرایی کرده و زمینه ارتباط مؤثر را فراهم کنند. تأمین بخش قابل‌توجهی از منابع درآمدی تأمین‌اجتماعی از طریق واریز حق‌بیمه بیمه‌شدگان، اهمیت این ارتباط را نشان می‌دهد. در مجموع تعامل گسترده تأمین‌اجتماعی با جامعه حدود 16 میلیون و 400 هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی و جمعیت چند میلیون نفری افراد تبعی آنان را می‌توان بخش اثرگذار و تعیین‌کننده در توسعه ارتباط این سازمان با شرکای اجتماعی دانست.

تعامل با کارفرمایان
به‌واسطه سهم 20 درصدی در پرداخت حق‌بیمه تأمین‌اجتماعی، نمی‌توان نقش جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری کارفرمایان در تأمین منابع مالی این سازمان را نادیده گرفت. از آنجا که بر اساس اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی بالغ بر 86 درصد منابع دررآمدی این نهاد از طریق دریافت حق‌بیمه‌ها تأمین می‌شود، ایفای نقش جامعه کارفرمایی در پرداخت بخش بزرگی از این مبلغ، قابل انکار نیست.
در مقابل، سازمان تأمین‌اجتماعی نیز بسیاری از خدمات مختلف بیمه‌ای را به کارفرمایان در این موقعیت و انواع سرویس‌های بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و خدمات گوناگون غیرحضوری را در جایگاه بیمه‌شده به جامعه کارفرمایان ارائه می‌دهد.
بخش دیگری از مزایای پوشش بیمه‌ای کارگاه‌های مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی، حمایت از تولید و سرمایه مالی و انسانی این بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی در شرایط بحران تعریف می‌شود. خدمات تسهیل‌گر الکترونیک مانند لیست هوشمند حق‌بیمه و اجرای طرح‌هایی نظیر بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان در حوزه حمایتی دولت و تأمین‌اجتماعی از ظرفیت تولیدمحور کارفرمایان قرار دارد.
همچنین برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی حوزه تخصصی بیمه و قوانین مرتبط در راستای تعامل با جامعه کارفرمایی، از دیگر حلقه‌های زنجیره ارتباطی تأمین‌اجتماعی با این بخش از شرکای اجتماعی است.
جامعه کارفرمایی با فراهم کردن منابع موردنیاز تأمین‌اجتماعی، موجب تداوم حیات و استمرار پایداری این سازمان می‌شود. از سوی دیگر این نهاد بیمه‌گر علاوه بر انجام تکالیف قانونی خود در برابر جامعه کارفرمایی، یاریگر آنان در شرایط خاص برشمرده می‌شود. موارد اشاره شده را می‌توان بخش‌های تأثیرگذار از نقش تعاملی تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان در قبال یکدیگر دانست.
 
 بیمه‌شدگان دیروز، بازنشستگان امروز
از سال‌های دور تا امروز جمعیت بالغ بر 4 میلیون و 300 هزار نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران در کنار همین حدود افراد تبعی آنان را باید تأثیرگذارترین شریک اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب کرد. بخش بزرگی از این گروه‌ اجتماعی به دلیل سال‌ها بیمه‌پردازی و به واسطه بهره‌مندی از قانون، بازنشسته به حساب می‌آیند. بخش دیگر نیز در قالب گروه‌های متفاوت در چارچوب مستمری‌بگیران از مزایای تأمین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.  این مجموعه را می‌توان باسابقه‌ترین شریک اجتماعی بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌گر کشور به‌شمار آورد؛ به این معنی که تعامل و ارتباط گسترده و ناگسستنی آنان با تأمین‌اجتماعی بیشتر از گروه‌های تحت‌پوشش دیگر، دوام داشته است. تعامل دو وجهی تأمین‌اجتماعی با بازنشستگان و مستمری‌بگیران در زمان بیمه‌پردازی آنان، زمینه استمرار این ارتباط را فراهم کرده و در حال حاضر نیز در دوره بازنشستگی و مستمری‌بگیری این امکان همچنان پابرجاست. در واقع ابزار قانونی بیمه‌پردازی جمعیت بازنشسته و مستمری‌بگیر در گذشته و خدمات قابل ارائه تأمین‌اجتماعی به آنان در دوره اشاره شده و امروز و فردا را باید زمینه و ظرفیت اساسی تعامل بین این دو دانست. ادامه این ارتباط و تعامل تا امروز و ایفای تعهد ماهانه بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان در حوزه پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران و دیگر موارد مرتبط نیز بیانگر کارآمدی این نوع تعامل است.
به‌طور حتم استناد به اهمیت کارکردی تأمین‌اجتماعی و هرکدام از شرکای اجتماعی و تأثیرپذیری آنان از یکدیگر، نشانه مثبتی برای تداوم تعامل و توسعه در راستای پایداری سازمانی و دریافت بهینه خدمات است.
توسعه تعامل با جامعه تحت‌پوشش
سعید حسینی، مدیرکل تأمین‌اجتماعی غرب تهران در گفت‌و‌گو با «آتیه ‌نو» علاوه بر برشمردن مزایای مختلف تعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با شرکای اجتماعی این نهاد بیمه‌ای، گفت: «همواره در دوره‌های مختلف رویکرد سازمان تأمین‌اجتماعی مبتنی بر برقراری ارتباط و توسعه تعامل همه‌جانبه با جامعه شرکای اجتماعی خود بوده است.»
او افزود: «به این واسطه توسعه تعامل با جامعه بیمه‌شدگان اصلی و تبعی نظیر کارگران، جمعیت بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت‌پوشش و افراد خانواده تحت سرپرستی آنان و همچنین کارفرمایان را می‌توان از اولویت‌های اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرد.»
حسینی همچنین با اشاره به اینکه در این بستر ارتباطی و تعاملی، جمعیت کارفرمایان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه این نهاد بزرگ بیمه‌گر قرار دارند، بیان کرد: «در راستای توسعه تعامل با این بخش از جمعیت تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی همواره جلسات هم‌اندیشی و حل مسائل مرتبط با آنان در دستور کار سازمان قرار دارد.» او در ادامه اضافه کرد: «نکته اساسی در حوزه تعامل تأمین‌اجتماعی با جامعه شرکای اجتماعی و خانواده بزرگ تحت‌پوشش این است که سازمان به تبعیت از بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و کارفرمایان در حال ارائه انواع خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و بسیاری سرویس‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت دیگر هستیم.»
مدیرکل تأمین‌اجتماعی غرب تهران توضیح داد: «این سازمان تأمین‌اجتماعی است که ارائه بهینه خدمات به جمعیت تحت‌پوشش را در اولویت دارد. به این وسیله همه برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات این نهاد بیمه‌گر اجتماعی بر این مبنا شکل گرفته است.»

ملاک ارتباط با شرکای اجتماعی
حسینی همچنین قانون را ملاک تعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با همه اقشار تحت‌پوشش دانست و گفت: «سازمان تأمین‌اجتماعی در کنار تعاریف ارائه‌شده مربوط به حوزه تعامل با شرکای اجتماعی، قانون را ملاک عمل قرار داده است. در واقع موضوعیت قوانین و مقررات را می‌توان وجه مشترک بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور با جامعه تحت‌پوشش خود برشمرد.»
او تأکید کرد: «تأیید‌کننده این موضوع، تعاریف قانونی مرتبط با شرکای اجتماعی در قوانین مربوطه است. همه شرکای اجتماعی در قانون جایگاه دارند و سازمان تأمین‌اجتماعی نیز بر مبنای این مهم، ارتباط خود را با بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تعریف، برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و اجرایی می‌کند.»
مدیرکل تأمین‌اجتماعی تهران گفت: «بخشی از فرایند تعاملی تأمین‌اجتماعی با شرکای اجتماعی به‌گونه‌ای بستر را فراهم کرده که بسیاری از کانون‌های مرتبط، امکان برقراری و توسعه تعامل با سازمان تأمین‌اجتماعی را دارند. با استفاده از این ظرفیت وجودی تأمین‌اجتماعی، کانون‌های حوزه بیمه‌شدگان به‌ویژه تشکل‌های کارگری و کانون‌های کارفرمایی و بازنشستگی می‌توانند در مشارکت با مراجع تصمیم‌گیر این سازمان، طرح مسئله و چاره‌اندیشی برای حل مشکلات را در دستور کار داشته باشند.»