printlogo


بررسی شخصیتی که در کسب‌و‌کار بسیار مفید عمل می‌کند
او یک «موتور محرک» است
پرتو جغتایی روزنامه نگار

در هر محیط کاری چندین تیپ شخصیتی کلیدی وجود دارند که کارها را جلو می‌برند؛ کافی است به رفتار، نقش خودتان و همکارانتان در محیط کار دقت کنید تا متوجه این شخصیت‌های جالب شوید. اگر شناخت درستی از شخصیت کاری‌ خود و همکارانتان داشته باشید نه‌تنها می‌توانید در انجام وظایف خود موفق‌تر باشید بلکه حتی ممکن است شغل بهتری انتخاب کنید. برای اولین بار مردیت بلبین، دانشمند بزرگ حوزه منابع انسانی ثابت کرد که در هر محیط و تیم کاری، ۹ نوع شخصیت وجود دارد که ترکیب و هماهنگی این شخصیت‌ها در کنار هم باعث می‌شود چرخ‌های یک کسب‌و‌کار  بچرخند؛ از خلاق‌ترین افراد که موتور محرک یک شرکت هستند تا تمام‌کننده‌ها، همگی شخصیت‌های متفاوتی هستند که روزانه با آن‌ها سر‌و‌کار داریم. در این بین شخصیت محرک یکی از چالشی‌ترین و البته مهم‌ترین شخصیت‌ها در کسب‌و‌کار است که حضورش در پیشبرد اهداف یک ساز و کار الزامی است.

ویژگی‌های تیپ شخصیتی محرک
هر کهن‌الگوی شخصیتی دارای نقاط قوت و ضعف است. این نقاط اغلب در محیط کاری تشدید می‌شوند؛ جایی که ما بیش‌تر اوقات با گروهی بزرگ از افراد با پیشینه و نظام‌های ارزشی بسیار متفاوت روبه‌رو می‌شویم. افرادی که در سنجش مدل DISC دارای تیپ شخصیتی محرک (Motivator) هستند پراشتیاق، سرزنده و خوش‌مشرب‌اند. آن‌ها معمولاً هنگام صحبت یا تعامل با دیگران رفتاری آرام و عادی دارند، همچنین از ایجاد منظم روابط جدید با دیگران لذت می‌برند. افراد دارای شخصیت موتور محرک تیم را برای پیشرفت به چالش می‌کشند. آن‌ها افرادی پویا و معمولاً برون‌گرا هستند که از تحریک دیگران، زیر سؤال بردن هنجارها و یافتن بهترین رویکردها برای حل مشکلات لذت می‌برند. فرد دارای موتور محرک کسی است که همه‌چیز را به حرکت در می‌آورد تا مطمئن شود که همه‌چیز در نظر گرفته شده و تیم از کار در نمی‌رود. شکل‌دهنده‌ها اغلب موانع را به‌عنوان چالش‌های هیجان‌انگیز می‌بینند و زمانی که دیگران تمایل به ترک کردن دارند، شهامت آن را دارند که به آن ادامه دهند. نقاط ضعف بالقوه آن‌ها ممکن است بحث و جدل کردن باشد و به احساسات افراد توهین کنند. این افراد در محیط کار از هر تعاملی با دیگران لذت می‌برند، مردم را سریع می‌شناسند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا در جمع‌های جدید احساس راحتی کنند. همچنین پس از دیدار کردن با کسی، به‌راحتی با او ارتباطی دوستانه شکل می‌دهند، دیگران را در دورهمی‌ها سرگرم می‌کنند و از چالش برقراری ارتباط با بقیه لذت می‌برند. اولویت دادن به معاشرت‌های شخصی و روابط، آسان‌سازی فرایند هم‌فکری گروه برای یافتن راه‌حل‌های مشکلات، تشویق‌های کلامی بسیار در زمان توانمندسازی دیگران، برقراری ارتباط به‌صورت خودجوش و به‌لحاظ احساسی معنادار، ابتکار عمل فوری بر اساس حسی درونی، استفاده از زمان‌بندی‌های منعطف و رویکردهای تغییرپذیر در مدیریت زمان، شناخت چگونگی ایجاد انگیزه در دیگران برای انجام کار و انرژی بخشیدن به گروه و مفرح ساختن آن از مزیت‌های شخصیت‌های محرک در محیط‌های کاری است. در مجموع افراد دارای تیپ شخصیتی محرک قادرند همراهی آرمان‌گرا و خوش‌مشرب باشند. برای این افراد بسیار مهم است که اگر طرف دیگرِ رابطه شخصیتی تأثیرگذار است، در جهت حفظ میزانی از تعهد یا ثبات در رابطه‌ خود تلاش کنند. حل کردن مشکلات با خونسردی و تحلیل منطقی وضعیتی پرتنش اتفاقاتی است که می‌توانید از نیرویی با این ویژگی شخصیتی بخواهید و به نتیجه مورد نظر برسید. 

معایب محرک‌ها در کسب‌و‌کار
افراد با شخصیت محرک در محیط کاری، هرچند بسیار کمک‌کننده بوده و حضورشان الزامی است اما برخی ویژگی‌های رفتاری نیز در آن‌ها وجود دارد که ممکن است به لطماتی منجر شود. ویژگی‌هایی مانند خوش‌بین بودن افراطی نسبت به افراد یا شرایط، صرف زمان بیشتر در تعامل با دیگران به‌جای انجام وظایف، مشکل داشتن در پیروی از روزمرگی‌های ثابت و قابل‌پیش‌بینی، تقلا برای اختصاص دادن وقت خود به معاشرت با مردم، اعتماد به حس درونی در مواقعی که برنامه‌ریزی بیشتری لازم است، ارائه‌ ساختار ناکارآمد برای افرادی که نیاز به رویکردی تعریف‌شده برای کار کردن دارند، حواس‌پرتی توسط چندین ایده‌ جدید، و عدم توانایی در تمرکز کردن و اجتناب از تصمیماتی که به‌طور بالقوه باعث عدم رضایت اطرافیان می‌شوند یا نامناسب به‌نظر می‌رسند. این قبیل رفتارها در افراد محرک موجب اختلالاتی در روند کاری می‌شود که لازم است توسط مدیران کنترل شده تا موجب مشکلات حاد و ریشه‌ای بین همکاران نشود. محرک‌ها در آن دسته از محیط‌هایی پیشرفت دارند که قادر به استفاده از مهارت‌های کلامی خود برای انتقال نظرات و متقاعدسازی دیگران باشند. محرک‌ها می‌توانند به آن افرادی که سرسخت‌تر از دیگرانند و بر حقایق‌ متمرکز هستند، کمک کنند تا خارج از چارچوب بیندیشند و برای مشکلات راه‌حل‌هایی جدید بیابند. برای این افراد وقتی که با دیگر تیپ‌ها کار می‌کنند مهم است که با محدود ساختن میزان معاشرتشان با افراد، خودشان را متعهد و مسئول بدانند.
آشنایی و برقراری ارتباط با افراد دارای تیپ شخصیتی محرک اغلب کاری ممکن و آسان است. آن‌ها وقت خود را اغلب با سایر افراد می‌گذارنند و به‌قدری از معاشرت لذت می‌برند که به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های روزانه‌شان راهی را پیدا می‌کنند که در آن با دیگران تعامل داشته ‌باشند. حتی اگر از فردی با این تیپ شخصیتی خواسته نشود با کسی صحبت یا دیدار کند، روشی برای انجام این کار دست‌وپا خواهد کرد. این افراد در موقعیت‌هایی پیشرفت می‌کنند که بتوانند ایده‌های جدید را کشف، رویکردهای تازه را پیدا و خلاقیت خود را نشان دهند. همچنین، موقعیت مورد نظر باید به آن‌ها امکان برقراری مداوم ارتباط با افراد را بدهد. آن‌ها احتمالاً محیط‌های کاری‌ای را ترجیح می‌دهند که جنبه‌ مشارکتی بیشتری دارند تا از مهارت‌های کلامی خود برای انتقال دیدگاه‌ها و ترغیب سایر اعضای گروه بهره ببرند. در نهایت اینکه تیپ شخصیتی محرک فردی سرزنده و اجتماعی است که به‌راحتی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. در تعامل با تیپ شخصیتی I باید به‌طور مکرر از لحن خودمانی، شوخی و خاطرات جالب استفاده کنید و با زبانی طنزگونه به توصیف حوادث گذشته بپردازید.