در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل بزرگترین سازمان بیمهگر کشور مطرح شد
میدری: مهمترین انتظار از دوره جدید تامین اجتماعی تحقق اسناد بالادستی در حوزه رفاه اجتماعی و قانون برنامه هفتم توسعه است سالاری: رفع ناترازی صندوق تامین اجتماعی با همراهی مجلس و دولت قابل حل است
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با حضور احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصطفی سالاری مدیرعامل جدید سازمان تأمیناجتماعی، میرهاشم موسوی مدیرعامل سابق و مهدی کرباسیان مدیرعامل اسبق این سازمان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئتامنا و هیئتمدیره سازمان تأمیناجتماعی، نمایندگان تشکلهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی و همچنین معاونان، مدیران و کارکنان سازمان تأمیناجتماعی برگزار شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آرزوی توفیق برای سالاری مدیرعامل جدید سازمان تأمیناجتماعی از خدمات موسوی، مدیرعامل سابق و مجموعه کارکنان این سازمان قدردانی کرد و گفت: «سازمان تأمیناجتماعی حائز پیچیدگیهای مختلفی است که به همین دلیل تلاش کردیم بهترین گزینه را برای مدیریت آن انتخاب کنیم. در دوره گذشته زمانی که بنده معاون رفاه وزارتخانه بودم تعداد بازنشستگان سازمان ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود اما امروز این عدد به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. یعنی طی سه سال به اندازه ۵۰ درصد کارکنان دولت به تعداد بازنشستگان سازمان تأمیناجتماعی افزوده شده که عدد بسیار بزرگی است و پیچیدگی کار در این سازمان را نشان میدهد. از طرفی سازمان تأمیناجتماعی از وضعیت کلان اقتصادی نیز متأثر است چون در شرایط رشد میتواند حق بیمههای خود را به شکل مناسب وصول کند.»
احمد میدری درباره سازوکار انتخاب مدیران جدید زیرمجموعههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: «برای انتخاب رئیس سازمان بهزیستی از فراخوان استفاده کردیم و الحمدلله مدیر باتجربهای برای این مجموعه انتخاب شد. در صندوق فولاد نیز با توجه به شناختی که داشتیم یک مدیر راهبردی را انتخاب کردیم تا بتوانیم مأموریتهای محوله را به درستی به سرانجام برسانیم. در خصوص سازمان تأمیناجتماعی با توجه به پیچیدگیهای موجود، باید کسی را انتخاب میکردیم که تجربه مدیریت این سازمان یا سازمانهای مشابه را داشته باشد.»
او یادآور شد: «سازمان تأمیناجتماعی به اندازه سازمان مالیاتی وصولی دارد و به اندازه وزارت بهداشت و درمان بار مدیریت درمان کشور را به دوش میکشد. بر اساس مجموعه بررسیها، به این نتیجه رسیدیم که مدیریت سازمان را به آقای سالاری بسپاریم و امیدواریم که ایشان در این مسیر موفق باشند.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی مشکلات موجود، بر ضرورت تفکیک عرصه اجرا از عرصههای سیاسی تأکید کرد و گفت: «در سطح رؤسای سازمانها یک وجه سیاسی وجود دارد که تعامل با مجلس، وزرا و جامعه از جمله آنهاست. در سازمان تأمیناجتماعی این تعاملات در حد یک وزیر است که قدرت اقتصادی سازمان و اهمیت سازمان تأمیناجتماعی این تعاملات را تسهیل میکند. با تغییر دولتها شبکه مدیران کشور عوض میشود. بر این اساس انتخاب جدید علاوه بر همراهی با گفتمان دولت میتواند این تعاملات را تسهیل کند.»
او با تقدیر از زحمات مدیرعامل سابق سازمان تأمیناجتماعی درباره مدیرعامل جدید این سازمان گفت: «مصطفی سالاری فردی است که میتواند آرزوها را به هدف تبدیل کند. چون آرزو امری دستنیافتنی است اما هدف چیزی است که قابل تحقق است و مدیرعامل جدید سازمان حائز این توانایی است. ایشان توانست متناسبسازی و نسخه الکترونیکی را در سازمان آغاز کند و انشاءالله پس از این نیز موفق خواهد بود.»
رفع ناترازی صندوق تأمیناجتماعی با همراهی مجلس و دولت
مصطفی سالاری، سرپرست سازمان تأمیناجتماعی نیز در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل این سازمان ضمن تقدیر از خدمات موسوی، مدیرعامل سابق این سازمان و تبیین برخی از اهداف و برنامههای خود گفت: «رفع ناترازی در صندوق تأمیناجتماعی یکی از اهداف ما است که با همراهی مجلس و دولت که نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارند، قابلحل است. به تبع این موضوع بحث اجرایی شدن متناسبسازی، یکی دیگر از اهداف ما است که بنیان آن در دوره اول حضور بنده آغاز شد، در دوره سه ساله دکتر موسوی استقرار یافت و انشالله نسبت به تکمیل آن در این دوره اقدام میشود. شرکای اجتماعی اعم از حوزههای کارفرمایی، کارگری و بازنشستگان عزیز که بزرگترین دریافت کنندگان خدمات از سازمان تأمیناجتماعی هستند باید مشارکت کنند تا سازمان تأمیناجتماعی به بهترین نحو خدمات خود را به بیمهشدگان عزیز ارائه کند.»
سالاری در این مراسم ضمن تقدیر از حُسن اعتماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: «آقای میدری سالهای طولانی از عمر خود را صرف پرداختن به بحث رفاه کردهاند و نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارند که انشالله با استفاده از دانش و تجربه ایشان بتوانیم مجموعه سازمان را به خوبی و در مسیر درست مدیریت کنیم.»
او ادامه داد: «لطف و محبت نمایندگان حوزه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی و همچنین برنامههای نیمهتمامی که با وجود زحمات آقای موسوی از دوره قبل در این سازمان داشتم و باید آنها را به نتیجه میرساندم، در کنار عامل مهم دیگر مبنی بر حضور آقای دکتر میدری بهعنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باعث شد بار دیگر مسئولیت این مجموعه را بپذیرم. قطعاً شخصیت و اهداف دکتر میدری در مسیر موفقیت سازمان بسیار حائز اهمیت است و میتواند برای مجموعه سازمان تأمیناجتماعی بسیار مفید باشد.»
سرپرست سازمان تأمیناجتماعی با تأکید بر ضرورت حرکت بهسوی درمان رایگان در سازمان تأمیناجتماعی بیان کرد: «ضروری است که به سمت درمان رایگان حرکت کنیم و من این را با یک عزم ملی فرابخشی ممکن میدانم. با استقرار طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و نهایتاً کنترلهایی که در تمام جهان وجود دارد باید به سمتی حرکت کنیم که هزینههای درمان از طریق مجموعه صندوقهای بیمه سلامت پایه پرداخت شود.»
سالاری با اشاره به بخشی از چالشهای پیش روی سازمان تأمیناجتماعی یادآور شد: «رفع کسری منابع و ساماندهی مشکلات حوزه درمان از دیگر مواردی است که درخصوص آن برنامهریزی میکنیم و تأکید داریم که در این مسیر باید از بدنه توانمند سازمان تأمیناجتماعی استفاده کنیم؛ چنانکه در دوره قبلی حضور بنده همین اتفاق رقم خورد و 15 طرحی که در دستور کار داشتیم با مساعدت و همکاری کارکنان شریف این سازمان اجرا شد.»
او ضمن اشاره به ضرورت اتمام طرحهای نیمهتمام قبلی توضیح داد: «نسخه الکترونیکی یکی از طرحهایی است که نیاز به اصلاح و تکمیل دارد. تحول دیجیتال، متناسبسازی و طرح مدیریت تعارض منافع از دیگر مواردی است که نیاز به ورود جدی دارد که انشالله با کمک بدنه سازمان و هدایتهای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اصلاح و تکمیل پیگیری خواهد شد. از همین ابتدا دست یاری به سوی همه کسانی دراز میکنم که میتوانند در بهبود مدیریت این سازمان کمک کنند. شرکای اجتماعی اعم از حوزههای کارفرمایی، کارگری و بازنشستگان عزیز که بزرگترین دریافتکنندگان خدمات از سازمان تأمیناجتماعی هستند باید مشارکت کنند تا سازمان تأمیناجتماعی به بهترین نحو خدمات خود را به بیمهشدگان عزیز ارائه کند. خصوصاً هدایتهای راهبردی جناب آقای دکتر میدری میتواند طی این مسیر را امکانپذیر و تسهیل کند.»
او افزود: «همچنین از رئیسجمهور و معاون اول ایشان و کمیسیونهای مختلف مجلس شورای اسلامی میخواهیم که در مسائل تنظیم رابطه با دستگاههای بیرونی درخصوص مطالبات و کاهش تعهدات جاری دولت به ما کمک کنند. انشالله بتوانیم با کمک و مساعدت همکاران عزیز سازمان تأمیناجتماعی که وظیفه تکریم آنها بر عهده ما است، این مسیر را به خوبی طی کنیم.»
هدایت راهبردی شهید رئیسی
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمیناجتماعی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات معاونان، مدیران و همکاران سازمان تأمیناجتماعی و همچنین حُسن همکاری شرکای اجتماعی این سازمان طی سه سال گذشته، گفت: «مفتخر هستیم که در گفتمان حضرت امام خمینی و ناظر به آرمان انقلاب یعنی عدالت، در این مجموعه توفیق خدمت داشتیم. در سه سال گذشته اتفاقات خوبی که در مجموعه دولت و بهطور خاص در سازمان تأمیناجتماعی افتاد بیش از هرچیز مرهون هدایت راهبردی و روحیه مخلصانه رئیسجمهور شهید آیتالله رئیسی بود. شهید رئیسی با اخلاص خود مظهر پیوستگی تئوری و عمل تا پای جان بود و مقام معظم رهبری در وصف دوره سه ساله خدمت شهید رئیسی این دوره را با دوره امیرکبیر مقایسه کردند. به این معنا که اقدامات دولت ایشان آثار خود را در سالهای آتی نشان خواهد داد و همین الان هم در موضوعاتی نظیر اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و یا بهبود بنگاههای کاری، نمودهایی از این موضوع است که انشاءالله این مسیر در دولت چهاردهم نیز استمرار خواهد یافت.»
او در ادامه ضمن تبیین بخشی از اقدامات سازمان تأمیناجتماعی طی سه سال گذشته توضیح داد: «در سال 1400 بودجه سازمان تأمیناجتماعی چیزی حدود 270 هزار میلیارد تومان بود که امروز این عدد به بیش از 950 هزار میلیارد تومان رسیده است. در ابتدای دوره مدیریتی اخیر، مسئله اصلی ما پایداری منابع برای تأمین اعتبار همان مبلغ 270 هزار میلیارد تومان بود و باید با کسری منابعی که با آن مواجه بودیم، با استقراض، حقوق و مستمری را پرداخت میکردیم. حدود 106 هزار میلیارد تومان فقط به بانک رفاه بدهکار بودیم که امروز مفتخریم که بگوییم این 106 هزار میلیارد تومانی که سازمان را به ابربدهکار بانکی تبدیل کرده بود با جهاد راهبردی همکاران ما در سازمان تأمیناجتماعی پرداخت شد.»
موسوی افزود: «در ماه گذشته بالغ بر 77 هزار میلیارد تومان ایفای تعهد کردیم که فقط 53 هزار میلیارد تومان از این مبلغ، مربوط به حقوق و مستمری بود. از ابتدای سال 1402 تا امروز یک ریال برای پرداخت مستمریها استقراض نکردیم، اگر چه گاهی یکی دو روز در پرداخت تأخیر ایجاد شد اما این برای جلوگیری از افتادن در مسیر آیندهفروشی بود و همکاران ما به جای مسیر آسانتر استقراض، مسیر سختتری را انتخاب کردند که الحمدلله این زحمات به ثمر نشست.»
مدیرعامل سابق سازمان تأمیناجتماعی بیان کرد: «در این مدت 2 میلیون و 800 هزار نفر بیمهشده جدید به سازمان تأمیناجتماعی اضافه شد که معادل شش سال قبل از این دوره است که تا امروز برای سازمان بیش از 70 هزار میلیارد افزایش منابع جدید به همراه داشته است. در موضوع تسویه بدهی بانکی نیز از هزینه مالی سالانه 25 هزار میلیارد تومان جلوگیری شد. همچنین داراییهایی که در قالب تأدیه بدهی از قِبل سهام واگذارشده دولت انجام شد به زیرمجموعه خودمان واگذار شد و در زیرمجموعه بانک قرار گرفت و دارایی از دسترس بیمهشدگان خارج نشد. به لطف خدا در این دوره حتی یک مورد از املاک و داراییهای سازمان فروش نرفت، بلکه املاک جدیدی نیز به سازمان اضافه شد.»
او یادآور شد: «در ششماهه نخست امسال، ۴۱۶ هزار میلیارد تومان ایفای تعهدات انجام شد که متوسط آن، ماهانه ۷۰ هزار میلیارد تومان است. این شرایط، جز با مدیریت حرفهای و مبتنی بر اصول و قواعد سازمان تأمیناجتماعی امکانپذیر نبود. از ابتدا با هشت راهبرد اصلی و با وجود شرایط سخت حاکم بر سازمان، توسعه خدمات نیز قابلتوجه بود که در این جهت حدود بیش از 40 مرکز درمانی جدید به بهرهبرداری رسید. علاوه بر این بیش از 240 پروژه عمرانی در حوزه درمانی را با زحمت همکارانمان در مسیر طراحی، تکمیل و توسعه داریم که فقط امسال بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان برای این پروژهها پیشبینی شده است.»
مدیرعامل سابق سازمان تأمیناجتماعی در ادامه با اشاره به تحول زیرساختهای فناوری اطلاعات در سازمان تأمیناجتماعی گفت: «کار بسیار خوبی که در دوره دکتر سالاری در این زمینه شروع شده بود با قوت ادامه پیدا کرد تا روند پیشرفت پروژه نسخه الکترونیک از 55 درصد در حال حاضر به بیش از ۹۹ درصد برسد و برای اولینبار در نظام بیمهای کشور، بحث لیست هوشمند بیمهای که در شفافیت و رفع مداخلات شخصی موثر است از خردادماه در سراسر کشور اجرا شد. در خدمات غیرحضوری بیمهای نیز تعداد خدمات به 60 خدمت و بستر ارائه خدمات نیز از طریق موبایل اپلیکیشن تسهیل شد.»
موسوی با اشاره به تلاش سازمان برای توسعه خدمات در حوزه درمان به عنوان سپر مقابله با فقر افزود: «با همه مخالفتها تلاش کردیم و ظرفیت درمان مستقیم را توسعه دادیم و رویکرد عدالت که مد نظر دکتر میدری قرار دارد در درمان مستقیم سازمان خود را بیشتر نشان میدهد. برای جبران برخی از کاستیها، توسعه بیمه تکمیلی به نحوی پیش رفت که سهم ریالی سازمان به 50 درصد افزایش یافت. علاوه بر این بیسابقهترین تسویه بدهی به مراکز درمانی طرف قرارداد نیز در تیرماه سال جاری به مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان انجام شد و فاصلههای پرداخت 6 تا 9 ماهه به دو تا سه ماه کاهش یافت و انشالله در نیمه دوم امسال وضعیت بهتر از این خواهد شد.»
او در پایان ضمن تقدیر از اعتماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح برخی پیشنهادات اضافه کرد: «سازمان تأمیناجتماعی، به دلیل تنوع و تکثر خدمات و اثرپذیری از متغیرهای محیطی و کلان کشور، سازمانی بسیار پیچیده است، این امر مستلزم توجه ویژه شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. مطلب دوم توجه به الزامات مدیریت بهرهورانه نظیر قانونمداری است. گاهی برخی نهادسازیهای موازی و بیتوجهی به الزامات نهادی به سازمان آسیب زده است. مسئولیت و اختیارات باید در نهاد رسمی سازمان درست تعریف شود. مطلب سوم اینکه باید از ناامید کردن مردم و بحرانسازی افراطی در این صندوق جلوگیری کرد. تجربه سه ساله نشان داد با وجود چالشها در این صندوق همه موارد قابل مدیریت است و توقف روند استقراض نشاندهنده همین موضوع است. فرصتهایی نظیر بیمهشدگان جدید، کنترل مصارف، واقعی کردن نرخ دستمزد و تأدیه مطالبات از دولت که در دولت شهید رئیسی سه برابر دولتهای قبل انجام شد نمونههایی است که ثابت میکند میشود چالشهای سازمان را مدیریت کرد. در منشور سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه رفاه و تأمیناجتماعی، هم راهبردهای کلان و هم راهکارهای عملی، عملاً نقطهزنی شده و این سیاستها کاملاً قابلیت تحقق دارند و سازمان تأمیناجتماعی میتواند در ریل آیندهسازی با قوت حرکت خود را ادامه بدهد.»
مدیرعامل سابق سازمان تأمیناجتماعی اشاره کرد: «نکته پایانی اینکه در موضوع متناسبسازی کارهای خوبی انجام شد و علیالحسابهایی نیز پرداخت شد و بنده شهادت میدهم که دکتر میدری مستمراً و شب و روز موضوع را پیگیری کردند و انشالله موضوع نزدیک به اقدام است تا شیرینی این متناسبسازی با تکمیل آن منجر به شیرینی کام بازنشستگان شود. برای دکتر سالاری آرزوی توفیق دارم و از همه همکاران در بخشهای مختلف تشکر میکنم.»
محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمیناجتماعی در این نشست ضمن تقدیر از خدمات موسوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمیناجتماعی گفت: «اگرچه از رفتن آقای موسوی بسیار متأثر و ناراحتیم اما خوشحالیم که سکان هدایت سازمان تأمیناجتماعی به آقای سالاری سپرده میشود که برای بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان تأمیناجتماعی یادآور روزهای خوشی است.»
اسدی با اشاره به نقش سالاری در متناسبسازی حقوق بازنشستگان بعد از 14 سال وقفه، افزود: «بسیاری از مدیران نتوانسته بودند این مسئله را حل کنند اما دکتر سالاری در دوره قبلی مدیرعاملی خود با قدرت این قضیه را جمع کرد و همین موضوع باعث خوشحالی قابلتوجه بازنشستگان از شنیدن خبر انتصاب دوباره ایشان شده است.»
او ادامه داد: «تأمیناجتماعی نیاز به نگاه ویژه از سوی دولت و مجلس دارد. در ماه گذشته این سازمان با وصول 62 هزار میلیارد تومانی 77 هزار میلیارد تومان ایفای تعهد انجام داد و اگر حمایت و همکاری دولت و مجلس نباشد این رویه به سرانجام نمیرسد. اگر دولت به تعهدات قانونی خود عمل نکند هر کسی بر مسند مدیریت این سازمان بنشیند موفق نخواهد شد.»
اسدی با تأکید بر اینکه انتظار شرکای اجتماعی تحقق واقعی سهجانبهگرایی است، گفت: «بزرگترین مطالبه بازنشستگان سازمان تأمیناجتماعی رفع تبعیض است. ما انتظار داریم که اگر قانونی در حمایت از بازنشستگان تصویب میشود، بازنشستگان سازمان تأمیناجتماعی نیز مانند سایر صندوقها از مزایای این قوانین بهرهمند شوند.»
مهرداد لاهوتی، نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامیدر این نشست، با تقدیر از زحمات موسوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمیناجتماعی، از انتصاب سالاری به سرپرستی این سازمان ابراز خرسندی کرد و گفت: «عملکرد آقای دکتر سالاری در دوره گذشته حضورشان، مثبت و قابلتوجه بود و باید انتصاب مجدد ایشان را به فال نیک گرفت.»
او افزود: «صندوق تأمیناجتماعی با دیگر صندوقهای بیمهای قابل مقایسه نیست و اگر ما در مجلس بار جدیدی بر این سازمان تحمیل نکنیم و مدیریت این سازمان در مسیر درستی قرار گیرد، قطعاً به یکی از موفقترین مجموعههای کشور تبدیل میشود.»
نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تمجید از درایت میدری بهعنوان وزیر کار، نسبت به موفقیت سازمان تأمیناجتماعی ابراز امیدواری کرد و گفت: «امیدواریم که با کمک مجلس شورای اسلامی، سازمان تأمیناجتماعی در این دوره اجرای کامل متناسبسازی حقوق بازنشستگان را به سرانجام برساند.»