فناورانه
دوری از آلایندهها به مدد فناوری
پژوهشی در دانشگاه بیرمنگام نشان میدهد که واقعیت مجازی ممکن است به عابران پیاده و دوچرخهسواران کمک کند تا از آلایندههای مضر دور بمانند. واقعیت مجازی، به زودی به راهی برای کاهش میزان قرار گرفتن عابران پیاده و دوچرخهسواران در معرض انتشارات مضر وسایل نقلیه تبدیل خواهد شد. این پژوهش تحت سرپرستی دانشگاه بیرمنگام انگلستان انجام شده و با ارائه راهنماییهای آسان و در دسترس برای عموم، سیاستگذاران و برنامهریزان شهری از طریق تجربیات همهجانبه واقعیت مجازی، موضوع خطرات عمده سلامتی و بیماریهای مزمن ناشی از قرار گرفتن در معرض ذرات آلاینده غیرقابل تنظیم را هدف قرار داده است که از جاده، لاستیک و ترمز نشأت میگیرند. در این پژوهش از مدلهای دینامیک سیالات محاسباتی دقیق برای شبیهسازی رهایی و پراکندگی ذرات آلاینده از وسایل نقلیه استفاده شد که معمولاً با چشم غیرمسلح قابلمشاهده نیستند. هدف این است تا در مورد این موضوع به مردم آموزش داده شود که ذرات آلاینده چه زمانی فراگیرتر هستند و با چه روشهایی میتوان در فضاهای شهری با هوشیاری و بهصورت ایمنتر حرکت کرد. مدلهای واقعیت مجازی با حضور مردم در مرکز شهر بیرمنگام مورد آزمایش قرار گرفتند که براساس دادههای «فهرست ملی انتشارات جوی انگلستان»، دومین شهر بزرگ انگلستان از نظر جمعیت و دومین شهر این کشور در انتشار ذرات آلاینده به خاطر فرسودگی ترمز و لاستیک است. دکتر جیسون استافورد، پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: «کیفیت هوا نقش کلیدی در سلامت و رفاه جامعه دارد. بهرغم الکتریکی شدن خودروها، انتشارات مضر از طریق پراکندگی ذرات ریز از ترمزها، لاستیکها و جادهها در هوایی که تنفس میکنیم ادامه دارد.»