مبلغ اضافی از کارتبلیت الکترونیکی کسر نمیشود
مهدیار عبدالهی
حذف بلیت کاغذی و جایگزینی بلیت الکترونیکی حملونقل شهری از بعد اقتصادی، اجتماعی و... برای شهروندان و مجموعه مدیریت شهری مزایای بسیاری دارد. اگرچه صرفهجویی در زمان بهعنوان بزرگترین مزیت همگانی این بلیتها مورد تأیید مردم است اما از طرفی مردم، گاهی از بروز برخی اختلالات پیش آمده در ایستگاههای مترو از جمله کسر اضافی مبلغ از کارتبلیتها و یا خرابی آسانسورها شکایت دارند.
هادی زند، مدیر روابط عمومی مترو، پیشتر درباره خرابی پلههای برقی برخی از ایستگاهها گفته بود بعضی از پلهبرقیها تا یک ماه نیاز به سرویس دارند و مشکل برخی از آنها با یک تعمیر ساعتی حل میشود. او همچنین شماره ۶۴۵۳۶۴۵۳ را برای گزارشدهی شهروندان در صورت خرابی و یا نیاز به تعمیر هر بخشی از مترو اعلام کرده بود.
فرود لطفی، معاون طرح و برنامه شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در گفتوگو با «آتیه نو» گفت: «وقت و زمان در کلانشهرها از جمله تهران، از ارزش بالایی برخوردار بوده و هست و نقش چشمگیر کارتبلیت در مدیریت زمان شهروندان غیرقابلانکار است.»
لطفی ادامه داد: «با استفاده از بلیت الکترونیک، کرایه تعریف شده در سامانههای حملونقل عمومی، میتواند به صورت پویا و بر اساس مسافت طی شده توسط شهروندان، محاسبه شده و از کارت آنها کسر شود. در کنار تمام مزایایی که میتوان برای بلیت الکترونیکی برشمرد شاید مهمترین مزیت آن جلب رضایت شهروندان باشد.»
او در پاسخ به دلیل معیوبشدن بعضی دستگاههای بلیتخوان در ورودی ایستگاهها و یا شکایت مردم از کسر مبلغ مازاد از کارتبلیتها توضیح داد: «تا این لحظه، نهتنها خرابی در خصوص گیتها گزارش نشده بلکه کسر مبلغ مازاد از کارتبلیت در مترو نیز مشاهده نشده و این موضوع صرفاً به خاطر عدم ثبت صحیح خروج است.»
معاون طرح و برنامه شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه اضافه کرد: «اگر مسافری، ابهامی در رابطه با میزان کرایه کسر شده از کارتبلیت دارد میتواند به ایستگاه صادقیه مراجعه کند و تراکنش کارتبلیت خود را با جزئیات تاریخ و مبلغ کسر شده در بازه زمانی مدنظر مشاهده کند.»
او با بیان اینکه در ۱۵۹ ایستگاه مترو 1277 پله برقی و ۲۷۸ آسانسور نصب شده است، گفت: «این پلهها و آسانسورها اغلب فعال هستند و در صورت توقف موقت فعالیت، تیم تکنسین و پشتیبانی در ایستگاههای مختلف با بررسی و تعمیرات جزئی، آنها را مجدداً راهاندازی میکنند.»
توسعهمحور بودن کاربری بلیت الکترونیک
معاون طرح و برنامه شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در بیان امکان توسعه کاربری بلیت الکترونیکی در حوزههای مختلف شهری بیان کرد: «امکان استفاده از بلیت الکترونیک در حوزههای مختلف شهری و ارتقای فرهنگ عمومی از مزیتهای عمده آنهاست. به عنوان مثال میتوان این بلیتها را در اماکن فرهنگی، ورزشی، تفریحی و... نیز به کار گرفت که گامی به سوی توسعه خدمات شهری در قالب دولت الکترونیکی محسوب میشود.»
لطفی بر استفاده از این کارت در راستای کنترل پرداخت در پارکینگهای حاشیهای و عمومی و حتی عوارض اتوبانها، بهعنوان یکی دیگر از کاربردهای بلیت الکترونیک یاد کرد و افزود: «ارائه بلیت الکترونیک، قابلیت ایجاد زیرساخت خدمات شهری را فراهم کرده و حملونقل عمومی را به بزرگترین شبکه پرداخت خرد، منسجم و یکپارچه تبدیل کرده است.»
او اضافه کرد: «این بلیت از چنان ظرفیت بالایی برخوردار است که بتوان از طریق مشارکت بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری گامهای بزرگتری در راستای مدیریت بهینه پرداخت خرد در کشور برداشت. با قابلیتهای موجود در بلیت الکترونیک، میتوان آن را به عنوان ابزاری کارآمد و مفید در راستای ایجاد بستر برای تحقق دولت الکترونیکی در نظر گرفت.»
معاون طرح و برنامه شرکت بهرهبرداری مترو، با اشاره به انجام میانگین روزانه بیش از دو و نیم میلیون سفر با مترو در تهران و حومه افزود: «بلیت الکترونیکی این امکان را فراهم آورده که تهیه آمار دقیق از مسافرتهای درونشهری تسهیل شود تا بتوان از آن بهعنوان پایهای برای تأمین اطلاعات آماری استفاده کرد. همچنین مدیران خطوط را در افزایش و یا کاهش تعداد اتوبوسها و یا قطارهای مترو یاری میکند.»
مسیر ثبت شکایت از اتوبوسهای شهری
اتوبوسهای درونشهری یکی از اشکال حملونقل عمومی هستند که ممکن است تخلفاتی را مرتکب شوند. به همین منظور، مسیر شکایت از این اتوبوسها از طریق سایت اتوبوسرانی همان شهر طی میشود.
اگر شهروندی از هر یک از اتوبوسهای درونشهری تهران شکایت دارد ابتدا باید به سایت اتوبوسرانی تهران به آدرس bus.tehran.ir مراجعه کند. در هر شهری سامانه یا سایتی برای اتوبوسرانی وجود دارد. نشانی سایتهای اتوبوسرانی تمام شهرها با همین دامنه و به همین شکل است و فقط نام شهر است که تغییر میکند. با ورود به هر یک از سایتهای اتوبوسرانی و کلیک روی گزینه «ارتباط با ما» میتوان به اطلاعات مربوط به تماس و ارتباطات مردمی و ثبت شکایات و انتقادات دست پیدا کرد.»
برای مثال در سایت اتوبوسرانی تهران شماره تلفن ۱۸۸۸ مختص به اداره بازرسی و برای دریافت انتقادات و شکایات است. بنابراین برای ثبت شکایت از اتوبوسهای درونشهری تهران کافی است با شماره تلفن ۱۸۸۸ تماس برقرار کنید.
در آخر برای شکایت از اتوبوسها باید به بینشهری یا درونشهری بودن اتوبوس توجه کرد. هرکدام از شهروندان بهعنوان مسافران اتوبوس، وظیفه دارند هرگونه خطا و تخلف از سوی راننده اتوبوس یا کمکیهای او را به سازمانهای مربوطه گزارش دهند تا سریع به موضوع رسیدگی و از اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.