printlogo


جذب سرمایه ضرورت کسب‌و‌کارهای نوپا
پرتو جغتایی روزنامه نگار

چه چیزی باعث شده که تا به حال نتوانید کسب‌و‌کاری برای خودتان راه‌اندازی کنید؟ یا اگر هم کاری برای خودتان دارید، چرا سرعت رشد آن کند است؟ جواب این سؤالات احتمالاً یک کلمه است؛ پول. بدون پول و سرمایه به سختی می‌توان یک کسب‌و‌کار را ایجاد کرد و یا آن را گسترش داد. همین مسئله باعث می‌شود که ایده‌های خودمان را به راحتی کنار بگذاریم و سراغشان نرویم. پیدا کردن سرمایه‌گذار برای توسعه کسب‌و‌کار به اندازه داشتن ایده برای شروع آن اهمیت دارد و حتی مهم‌تر است. خیلی از استارت‌آپ‌ها یا کسب‌و‌کارها را سراغ داریم که با ایده‌های بسیار درخشانی شروع شدند اما امروز اثری از آن‌ها نیست. دلیل اصلی شکست این مشاغل عدم موفقیت در یافتن سرمایه‌گذار و جذب سرمایه برای طرحشان بوده است. این در حالی است که امروزه شیوه‌های جدیدی برای جذب سرمایه‌گذار معرفی شده است. این روش‌ها سرعت، سهولت، شفافیت بیشتر و مدیریت بهتر ریسک‌ در فرایند جذب سرمایه را فراهم می‌کنند و شانس رشد یک کسب‌و‌کار نوپا را افزایش می‌دهند. جذب سرمایه، راز اصلی در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است؛ زیرا بسیاری از افراد، ایده‌های خوبی برای تولید و کسب درآمد دارند اما سرمایه کافی برای به سرانجام رساندن ایده و یا عملیاتی کردن آن را ندارند.
بسیاری از مدیران نیز علاقه‌ دارند تا کار یا محصولاتشان را توسعه‌دهند اما نیاز به جذب سرمایه دارند تا به کسب‌و‌کارشان رونق بخشند. لازم است بدانیم جذب سرمایه‌ برای اجرایی کردن ایده‌ها و یا توسعه طرح‌ها، کار ساده‌ای نیست. باید چند قدم محکم و درست برداریم تا بتوانیم نظر سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران را به سمت خود و پروژه‌مان جلب و جذب کنیم. برای این کار باید جلساتی با سرمایه‌گذار داشته باشیم و طی آن، خود و طرح را به او معرفی کنیم. در این راستا برداشتن چند گام و انجام چند راهکار، ضرورت دارد. آمارها نشان می‌دهد که 38 درصد کسب‌و‌کار‌ها و استارت‌آپ‌ها به‌خاطر تمام‌شدن سرمایه و جذب‌نشدن سرمایه جدید شکست می‌خورند.
 ایده خوب اولین سرمایه است
در فضای استارت‌آپی و به‌طور کلی در زمینه کسب‌وکارهایی که براساس یک ایده شکل می‌گیرند، خطر زیادی متوجه سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران است. تصور سود کلانی که در صورت به ثمر رسیدن ایده‌ها و کسب‌وکارها، به دست می‌آید موجب شده تا سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا و از جمله ایران، تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری روی ایده‌های جذاب و بنیان‌گذاران مشتاق داشته باشند. اکثر ما تصور می‌کنیم مهم‌ترین چیز برای ساخت کسب‌و‌کار، فقط پول است. درست است که پول تا حد زیادی لازم است اما داشتن ایده خوب و متفاوت، از سرمایه هم مهم‌تر است. در واقع ایده شما هم نوعی سرمایه محسوب می‌شود. اگر ایده خوبی داشته باشید، دیگران حاضر می‌شوند روی ایده شما سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب دیگر نیازی به پول ندارید. حالا اگر ایده خوبی در ذهن دارید از طریق راه‌های مختلف می‌توانید سرمایه موردنیاز برای عملی کردن آن را جذب کنید. قبل از انجام هر کار باید برای ایده مورد نظرمان، یک طرح داشته باشیم. این طرح باید کاملاً شفاف باشد. داشتن یک طرح یا استراتژی شفاف باعث می‌شود تمرکز ما در راه رسیدن به اهداف فردی و مالی هدایت شود. در این طرح باید دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر کنیم. برنامه‌های رسیدن به اهداف نیز باید به روشنی بیان شوند. سرمایه‌گذاران جذب ایده‌هایی می‌شوند که قوی، نو و خلاقانه باشد و بتواند گره‌ای از مشکلات روزمره بشر را باز کند. سرمایه‌گذاران را درک کنید و خواسته‌های خود را بر دارایی او ترجیح ندهید. معمولاً صاحبان کسب‌وکارها در مذاکرات اولیه برای جذب سرمایه‌گذار موفق نمی‌شوند. یکی از روش‌های جذب مخاطب سرمایه‌گذار ارائه طرح کسب‌وکار، نقشه و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت پروژه استارت‌آپی است؛ زیرا زمان یکی دیگر از عوامل مهم برای سرمایه‌گذاران است. باید خودمان را به جای سرمایه‌گذاری بگذاریم که می‌خواهد شنونده طرح و ایده ما باشد. در این صورت او می‌خواهد به‌طور کلی و کامل، با صحبت‌های ما ارتباط برقرار کند. پس لازم است قبل از جلسه، تمامی پرسش‌هایی که از جانب سرمایه‌گذار مطرح خواهد شد را حدس بزنیم و برای آن‌ها پاسخی روشن در نظر بگیریم.
 شبکه‌سازی و افزایش ارتباطات
وجود سابقه کار مفید، یکی از اولین مشخصه‌هایی است که یک سرمایه‌گذار بر اساس آن در مورد ریسک سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار تصمیم‌گیری می‌کند. اغلب سرمایه‌گذاران پیش از اقدام به مذاکره با یک کارآفرین، سوابق مالی،‌ موفقیت‌های تجاری قبلی و مدل تجاری کسب‌وکار او را بررسی می‌کنند. با وجود این، استارت‌آپ براساس تعاریف رایج کنونی، یک شرکت تازه‌تأسیس و طبیعتاً فاقد تجربه عملی است. این مسئله باعث می‌شود که قانع کردن یک سرمایه‌گذار به قابلیت و ظرفیت‌هایی که یک استارت‌آپ برای رشد در بازار مورد نظرش دارد، امری دشوار باشد. شبکه‌سازی به این معنی است که شما با افراد و یا شرکت‌هایی که در مرحله موفق‌تری نسبت به شما در کسب‌و‌کار خود هستند، ارتباط داشته باشید و بتوانید ارتباطات خود را با این‌گونه افراد گسترش دهید. همچنین می‌توانید از طریق جلساتی با این افراد فرصت‌های شغلی بهتر را به دست آورید. یکی از اهداف شبکه‌سازی این است که افراد با ملاقات کردن یکدیگر و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و عقاید و تفکرات خود می‌توانند به پیشرفت یکدیگر کمک کنند. تیم‌سازی از مهم‌ترین مراحلی است که در پیش‌بردن روند کسب‌و‌کار وجود دارد. شما برای اینکه یک تیم متشکل از افراد بامهارت و متخصص داشته باشید، نیاز دارید هزینه کنید. این هزینه برای کسب‌و‌کار و در ابتدای آن، ممکن است شما را با مشکل مواجه کند. پس بهتر است در مرحله تیم‌سازی به جذب سرمایه‌گذار برای پروژه و استارت‌آپ فکر کنید.
در نهایت اینکه هر ایده تجاری برای عملی شدن به ترکیبی از نوآوری، تلاش و تأمین مالی مناسب نیاز دارد. در دنیای پرجنب‌و‌جوش کسب‌وکار، برای اجرای هر عملیات تجاری راه‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب ویژه خود را دارند. تأمین مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. رمز موفقیت شما در این است که از ترکیب این روش‌های جذب سرمایه استفاده کنید تا بهتر و بیشتر استارت‌آپ خود را در معرض نمایش بگذارید، مشتری جذب کنید و با سرمایه‌گذارانی ارتباط برقرار کنید که به بینش تجاری شما اعتماد دارند. با پشتکار و تلاش بی‌وقفه، سرمایه‌گذاران مناسبی را در کنار کسب‌وکار خود خواهید یافت.