printlogo


رئیس درمانگاه تأمین‌اجتماعی نائین:
سال گذشته 100 هزار نفر را پذیرش کردیم
نائین وسیع‌ترین شهرستان استان اصفهان و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رود. از میان جمعیت حدود 40 هزار نفری نائین، 14 هزار و 500 نفر زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند و بسیاری از بیمه‌شدگان خدمات درمان سرپایی خود را از تنها درمانگاه تأمین‌اجتماعی واقع در این شهر دریافت می‌کنند.

رئیس درمانگاه تأمین‌اجتماعی نائین این مجموعه را تنها مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی در شرق استان اصفهان بیان کرد که علاوه بر مردم شهرستان، بسیاری از ساکنان شهرها و مناطق اطراف نیز به این درمانگاه مراجعه می‌کنند. او با اعلام اینکه سال گذشته حدود 100 هزار نفر از خدمات درمانی، تشخیصی و دارویی درمانگاه بهره‌مند شدند، جذب پزشکان متخصص و گسترش فضای فیزیکی مرکز را بسیار ضروری دانست.
دکتر احمد مباشری با دارا بودن 20 سال سابقه فعالیت در عرصه پزشکی بیش از دو سال است که ریاست درمانگاه را برعهده دارد. او همچنین در سال 1401 به‌عنوان پزشک نمونه تأمین‌اجتماعی معرفی شده و در دوره ریاست او درمانگاه نائین در سال 1402 موفق به اخذ رتبه برتر مراکز درمانی سطح استان شده است.
او در شرح فضای فیزیکی و خدمات درمانگاه، گفت: «ساختمان درمانگاه مشترک با شعبه بیمه تأمین‌اجتماعی در مساحتی به وسعت 1300 متر مربع و زیربنای 670 متر مربع در دو طبقه احداث شده است. طبقه همکف درمانگاه و طبقه اول اختصاص به شعبه دارد. خدمات ما در یک شیفت صبح فعال است و بیمه‌شدگان می‌توانند از ویزیت پزشکان عمومی، دندانپزشک و ماما بهره‌مند شوند. همچنین خدمات پرستاری، آزمایشگاه و داروخانه نیز ارائه می‌شود. تجهیزات و امکانات این مرکز به‌عنوان یک درمانگاه عمومی، مناسب است. در واحد آزمایشگاه تجهیزات لازم برای انجام آزمایش‌های عمومی وجود دارد و در واحد دندانپزشکی گرافی‌های دندان انجام می‌شود.
رئیس درمانگاه نائین با بیان اینکه این درمانگاه، تنها مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی در شرق استان اصفهان به‌شمار می‌رود، افزود: «هنگامی که از شهرستان اصفهان به سمت شرق استان و نائین حرکت کنیم، هیچ‌کدام از شهرها و مناطق بین راه درمانگاه تأمین‌اجتماعی ندارند. در نتیجه علاوه بر مردم شهر نائین، ساکنان شهرهای اطراف مانند «بافران»، «انارک»، «دهستان چوپانان»، «دهستان کوهستان» و «دهستان بهارستان» خدمات خود را از درمانگاه ما دریافت می‌کنند. همچنین شهرهای مستقل از نائین مانند «ورزنه»، «تودشک» و «برخوار» که فاقد مرکز درمانی هستند، به درمانگاه ما مراجعه می‌کنند.»
مباشری یادآور شد: «میزان استقبال از خدمات درمانگاه از منظر آماری نیز قابل‌توجه است. به نحوی که سال گذشته حدود 80 هزار مورد ویزیت پزشکان عمومی، دندانپزشکی و مامایی را ارائه کردیم. همچنین در این بازه زمانی 3353 مورد خدمات آزمایشگاهی، 504 مورد خدمات تصویربرداری و 657 مورد خدمات نوارقلب به‌ثبت رسیده است. در مجموع می‌توان گفت سالانه حدود 100 هزار نفر از خدمات درمانی، تشخیصی و دارویی ما بهره‌مند می‌شوند.»
او با اشاره به فعالیت 20 نیروی انسانی در درمانگاه، گفت: «از این میان 14 نفر در کادر درمان شامل سه پزشک عمومی، دو دندانپزشک، یک کارشناس آزمایشگاه، یک داروساز، دو دارویار، یک ماما، دو پرستار مرد و زن و دو منشی مشغول به فعالیت هستند. هرچند سطح فعالیت درمانگاه عمومی است اما با توجه به میزان استقبال از خدمات، نیازمند جذب پزشکان متخصص به‌ویژه داخلی و اطفال هستیم. افزایش پزشکان عمومی و دندانپزشکان نیز پیگیری می‌شود.»
رئیس درمانگاه نائین یکی از مهم‌ترین مسائل درمانگاه را مربوط به محدودیت فضای فیزیکی دانست و افزود: «هرچند درمانگاه از آغاز به‌عنوان یک مرکز درمانی با موازین استاندارد ساخته شده اما اکنون با گذشت بیش از 20 سال از عمر ساختمان، فضای موجود منطبق با افزایش تعداد بیمه‌شدگان نیست و با ازدحام و تراکم جمعیت در سالن انتظار و پشت درهای مطب مواجه می‌شویم. همچنین مجبور به ساخت اتاق‌های جدید پزشکان در فضایی محدود و غیراستاندارد شده‌ایم.»
مباشری ادامه داد: «پیشنهاد ما این است که شعبه تأمین‌اجتماعی به ساختمان جدید منتقل شود و فضای کنونی آن به درمانگاه اختصاص یابد. برای این منظور ضمن پیگیری و اعلام مراتب به مدیریت درمان استان، با مسئولان شهرستان از جمله نماینده مجلس و فرماندار نیز رایزنی کرده‌ایم تا در صورت امکان زمین مناسب را برای احداث ساختمان شعبه در اختیار تأمین‌اجتماعی قرار دهند.»
 
او جذب پزشکان اعم از متخصص، عمومی و دندانپزشک را مهم‌ترین برنامه در دست اجرای خود برشمرد و گفت: «برای افزایش کادر درمان همواره از طریق پیام‌رسان‌های محلی فراخوان می‌زنیم و اخیراً موفق به جذب یک دندانپزشک شده‌ایم که به‌زودی وارد مجموعه ما می‌شود.»
 
مسئولان مالی؛ سنگ زیرین آسیای خدمات درمانگاه‌ها
مسئول حسابداری درمانگاه تأمین‌اجتماعی نائین، وظایف حسابداران و مسئولان مالی مراکز درمانی را بسیار گسترده بیان کرد. به نحوی که هماهنگی امور درمانی، مدیریت بودجه، مدیریت هزینه‌ها و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات برعهده این گروه حرفه‌ای قرار دارد. به این ترتیب، مسئولان مالی و حسابداری را سنگ زیرین آسیاب خدمات درمانی توصیف کرد.
علیرضا رجبی با دارا بودن 13 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای و مدرک کارشناسی مدیریت دولتی، مهم‌ترین وظایف واحد امور مالی را در دو بخش برون‌سازمانی و درون‌سازمانی دانست و گفت: «در بخش برون‌سازمانی با مراکزی مانند ادارات، فروشنده‌ها و تأمین‌کننده‌های اجناس سروکار داریم و در بخش درون‌سازمانی انجام اموری مانند محاسبات هزینه‌های مالی و پرسنلی و ثبت تعهدات قانونی و قراردادها را برعهده داریم. همچنین ارسال گزارش‌های ماهانه و سالانه حوزه مالی به مدیریت درمان و ستاد مرکزی، ثبت درآمدها، امور دارایی و تنظیم بودجه نیز در حیطه وظایف ما قرار دارد.»
او افزود: «با توجه به حجم بالای وظایف، هم به‌عنوان مسئول امور مالی و نیز در جایگاه حسابدار فعالیت دارم. به این معنا که هزینه‌ها را به‌ثبت می‌رسانم و در عین‌حال مصارف را برای انطباق با بودجه تجزیه‌وتحلیل می‌کنم. معتقدم امور مالی درمانگاه‌ها در زمره فعالیت‌های مهم سازمان قرار دارد؛ زیرا واحدهای مالی، هماهنگ‌کننده امور مراکز درمانی هستند و مدیریت بودجه، مدیریت هزینه‌ها و بدهی‌ها و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات را انجام می‌دهند و می‌توان گفت، آن‌ها سنگ زیرین آسیاب مراکز درمانی به‌شمار می‌روند.»
مسئول حسابداری درمانگاه نائین با توجه گستره وظایف، تعامل حسابداران و مسئولان مالی را با کارکنان، بسیار تنگاتنگ دانست و یادآور شد: «مسئولان امور مالی باید روابط حسنه‌ای را با کارکنان داشته باشند و تلاش کنند تا اعتماد آن‌ها را به‌دست آورند. این تعامل به‌ویژه در شرایط ایجاد تأخیر در پرداخت‌ها می‌تواند در حفظ آرامش نیروی انسانی مؤثر واقع شود. برای مثال در این مرکز در حوزه خدمات رفاهی چندماه وقفه ایجاد شده بود که با اطلاع‌رسانی مناسب به همکاران و شرح علت تأخیر، توانستیم درک متقابلی را در آن‌ها ایجاد کنیم. این نحوه تعامل بی‌شک می‌تواند در کاهش تنش‌ها اثربخش باشد.
رجبی درباره مهم‌ترین مسائل حوزه امور مالی، توضیح داد: «یکی از این مسائل مربوط به نقدینگی است. در برخی موارد، خریدها به‌صورت اعتباری انجام می‌شود و عدم پرداخت به‌موقع می‌تواند نارضایتی فروشنده‌ها را در پی داشته باشد. همچنین تغییرات قوانین و مقررات فعالیت ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باید امور خود را با قوانین جدید تطبیق دهیم. در عین‌حال که برخی از قوانین بسیار پیچیده است و ضرورت به‌روزرسانی دانش و اطلاعات ما در حوزه قوانین وجود دارد.»
او انجام بسیاری از امور مالی را متکی بر فناوری اطلاعات دانست و اضافه کرد: «امروزه فناوری اطلاعات، پایه امور مالی را تشکیل می‌دهد و ما بسیاری از خدمات خود را در قالب خدمات الکترونیک ارائه می‌دهیم. برای مثال، نرم‌افزارهایی مانند «انبار»، «دفترداری»، «کارگشایی»، «صندوق رفاه و پس‌انداز»، «حقوق»، «بودجه» و نرم‌افزار «اموال» از جمله امکاناتی است که از آن بهره‌مند می‌شویم. فناوری اطلاعات، نه‌تنها کارها را آسان می‌کند، بلکه در صرفه‌جویی وقت نیز مؤثر واقع می‌شود. پیش از این محاسبات حقوق و دستمزد به‌صورت دستی انجام می‌شد که بسیار وقت‌گیر بود اما اکنون داده‌های خام را به سیستم ارسال می‌کنیم و محاسبات حق‌بیمه، بیمه تکمیلی، حقوق و دستمزد، مالیات و سایر بندها به‌صورت خودکار انجام می‌شود. از طرفی در قالب سیستم الکترونیک امکان اطلاع از ذخایر دارویی و پیش‌بینی خریدهای لازم به‌وجود آمده است.