printlogo


مزایای ارسال لیست هوشمند حق‌بیمه
حجت آرین کارشناس بیمه‌های اجتماعی

اجرایی‌شدن طرح لیست هوشمند حق‌بیمه، اقدامی‌ تأثیرگذار در مسیر راهبردهای هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی، بستری جهت رشد وصول حق‌بیمه، کاهش‌دهنده چالش‌های کارفرمایان در این راستا، تسهیل‌گر ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه توسط کارفرمایان و ابزاری برای تحقق توسعه خدمات الکترونیک این سازمان محسوب می‌شود.
پس از اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق‌بیمه در برخی استان‌ها و تعمیم اجرای آن به همه شعبه‌های سراسر کشور، از خرداد‌ماه سال‌ جاری، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی به‌واسطه الزام به تنظیم و ارائه ماهانه لیست‌های حق‌بیمه به تأمین‌اجتماعی، باید در قالب این طرح اقدام به تنظیم و ارسال لیست هوشمند به سازمان کنند.
فرایندهای غیرحضوری ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی به جامعه کافرمایی با تحقق لیست هوشمند حق‌بیمه شکل جدیدی به خود گرفت. به این واسطه مزایای پرشماری برای سازمان تأمین‌اجتماعی، کارفرمایان و بیمه‌شدگان رقم خورد. در این قالب مزایایی نظیر کاهش اختلافات بین سازمان تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق‌بیمه و جرائم مربوط به آن قابل اشاره است. پیش‌ از این، در راستای فرایند پردازش برخط لیست‌های ارسالی حق‌بیمه کارفرمایان، بعد از ارسال لیست و بدون حضور کارفرما کنترل‌های محاسباتی و فرایندی بر روی لیست‌های دریافتی اعمال و در برخی موارد منجر به ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد. اکنون اما با تحقق لیست هوشمند، کنترل‌های برخط در زمان تنظیم و ارسال لیست از سوی کارفرما اعمال و بازخورد به‌هنگام برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده می‌شود. پیشگیری از انباشت بدهی کارفرمایان، جلوگیری از جرائم احتمالی این بخش و تسهیل در وصول حق‌بیمه از مزایای این مهم برشمرده می‌شود.
اعمال برخط کنترل‌های مربوط به بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه در شعب و در غیاب کارفرما که در مواردی، شکل‌گیری بدهی و جریمه را برای کارفرمایان موجب می‌شد، از دیگر موارد مثبت کارکردی لیست هوشمند در حوزه‌های اشاره شده محسوب می‌شود.
بازخورد متناسب برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما، به‌دنبال تحقق پروژه لیست هوشمند، اجرایی شد. با تعمیم این طرح در سراسر کشور متمرکزسازی، هوشمندی و تحقق هم‌زمان این دو شاخصه در راستای پردازش فهرست حق‌بیمه کارفرمایان از ویژگی‌های این فرایند خواهد بود. کارفرما نیز در این وضعیت قبل از ارسال، فرصت رفع نواقص احتمالی لیست حق‌بیمه را خواهد داشت. این روند، بخشی از چالش‌های ارتباط بین تأمین‌اجتماعی و کارفرما را برطرف می‌کند. همین‌طور مواردی مانند پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع‌شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطلی مراجعان را می‌توان از دیگر دستاوردهای اجرای این پروژه مهم و تأثیرگذار بیمه‌ای دانست. عدم ایجاد بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرائم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان نیز بخش دیگری از مزایای خروج از رویه پیشین ارسال لیست حق‌بیمه است. کاهش خطاهای انسانی و کاربری، وصول به‌هنگام پرداخت‌ها و در نقطه مقابل، ارائه درست و به‌وقت تعهدات قانونی تأمین‌اجتماعی در قبال جامعه کارفرمایی و مجموع بیمه‌شدگان نیز از دستاوردهای تحقق لیست هوشمند حق‌بیمه است. در واقع انتقال از روش‌های دستی تنظیم و ارسال لیست حق‌بیمه به‌صورت مکانیزه و اتوماتیک این موارد را موجب شده است. در حال حاضر فرآیند ارسال لیست هوشمند حق‌بیمه، در سطح کشور از طریق سامانه es.tamin.ir قابلیت انجام در طول 24 ساعات شبانه‌روز را دارد و امکان بهره‌مندی از این بستر برای کارفرمایان فراهم است. در سامانه لیست هوشمند حق‌بیمه، تمام اطلاعات به‌صورت برخط انجام می‌شود. همچنین محاسبات این بخش، بر اساس ضوابط است و بازخوردهای آن به‌صورت لحظه‌ای دریافت می‌شود.
کنترل آیتم‌های لیست هوشمند حق‌بیمه برمبنای قوانین و مقررات مربوطه و انجام پردازش و بررسی اطلاعات هویتی بیمه‌پردازان در قالب فعالیت سامانه موردنظر به‌صورت برخط صورت می‌گیرد.