printlogo


آموزش، امری حیاتی در مسیر رشد کارکنان
پرتو جغتایی روزنامه نگار

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش دانش و مهارت، آموزش است. با پیشرفت فناوری و تکامل استراتژی‌های محل کار، به متخصصانی با دانش و مهارت برای هماهنگی با این تغییرات نیاز است. ارائه آموزش‌های مرتبط و مداوم به کارکنان می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی در محل کار کمک کند. در همین راستا سؤالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا شرکت‌ها باید برای آموزش کارکنان خود هزینه کنند یا خیر؟ از یک‌سو، گروهی معتقدند که کارکنان باید هزینه آموزش را بپردازند؛ زیرا پس از آموزش، ممکن است شرکت‌های دیگر آن‌ها را جذب و استخدام کنند. از سوی دیگر، تحقیقاتی که توسط محققان و کارشناسان این حوزه انجام‌شده، نتیجه متفاوتی دربر دارد. آن‌ها طی تحقیقات خود دریافته‌اند که هزینه کردن برای آموزش کارکنان به سود شرکت‌هاست. در مجموع برنامه‌های آموزش سازمانی و روش‌‎های آن این‌روزها نقشی حیاتی در موفقیت کسب‌وکارهای سراسر جهان ایفا می‌کند. چنین برنامه‌هایی نه‌تنها فرصت‌های تازه برای بهبود مهارت‌ها در اختیار کارکنان می‌گذارد، بلکه به کارفرمایان اجازه می‌دهد که بهره‌وری را در سازمان خود بالا برده و فرهنگ غالب بر آن را بهبود بخشند. یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت آموزش سازمانی این است که نرخ استعفا در برابر استخدام را کاهش می‌دهد. در واقع هیچ جای تعجبی ندارد که کارمندانی با فرصت‌های مداوم برای یادگیری، توسعه فردی و پیشرفت، به احتمال بیشتری در شرکت باقی می‌مانند.

مفهوم آموزش سازمانی 
آموزش سازمانی فرایندی است که طی آن دانش عملی انتقال پیدا می‌کند و سطح کارکرد کارکنان و توانایی‌های آن‌ها موقع کار افزایش می‌یابد. در واقع آموزش در سازمان به‌‌صورت رویکردی تاکتیکی است که کارکنان با کمک آن مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند که این مهارت‌ها روی عملکرد شغلی و مسئولیت‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد. علاوه بر مهارت‌های نرم، این رویکرد روی آموزش مهارت‌های سختی مانند نحوه استفاده از یک ابزار یا نرم‌افزار خاص هم تمرکز دارد. کارکنان یک سازمان از طریق آموزش‌های تازه‌ای که به آن‌ها داده می‌شود، مهارت‌های قبلی خود را نیز توسعه می‌دهند. این آموزش به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از فعالیت‌ها و وظایف منابع انسانی، شامل انتقال دانش می‌شود، یعنی به جای تمرکز بر توسعه، به یادگیری توجه دارد. مهارت‌ها ی مذکور ممکن است فنی، سازمانی یا زمینه‌ای باشد. همچنین در این آموزش، محتوای از پیش تعریف‌شده‌ای مطابق برنامه، به تمام اعضای یک سازمان ارائه می‌شود. بنابراین محتوا اصولاً شخصی‌سازی نمی‌شود؛ زیرا فقط یک مدیر یا یک کارمند چیز جدیدی یاد نمی‌گیرد، بلکه آموزش برای تمام اعضای یک سازمان یا حداقل بخشی از جمعیت سازمان خواهد بود.

دلایل اهمیت آموزش کارکنان
برنامه‌های آموزشی کارکنان به بهبود دانش و مهارت‎های کارکنان برای مطابقت با تغییرات مختلف در صنعت کمک می‌کند. این بهبودها بر بهره‌وری کارکنان تأثیر مثبت خواهد گذاشت و می‌تواند سود و کارایی یک سازمان را افزایش دهد. برخی از چیزهایی که کارکنان ممکن است از طریق آموزش یاد بگیرند شامل اخلاق کاری، روابط انسانی و ایمنی است. از طرفی هنگامی که ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان نیاز به بهبود در یک موضوع یا مهارت خاص دارد، می‌توان برنامه‌های آموزشی را برای کارکنان سازماندهی کرد تا به برآورده کردن این نیاز منجر شود. بنابراین آموزش می‌تواند به کارکنان یک بخش کمک می‌کند تا به مشکل شناسایی‌شده رسیدگی و در جهت یافتن راه‌حل اقدام کنند. همچنین آماده‌سازی کارکنانی که به سمت نقش‌های بالاتر حرکت می‌کنند و مسئولیت‌های بیشتری را در یک سازمان برعهده می‌گیرند از دیگر مزایای این برنامه‌هاست. به‌عنوان مثال، آن‌ها شاید در مهارت‌های رهبری یا برای استفاده از یک نرم‌افزار خاص که در نقش جدید خود استفاده می‌کنند، آموزش ببینند. کارفرمایان نیز مزایای زیادی از سازماندهی برنامه‌های آموزشی برای کارکنان خود به دست می‌آورند، به‌ویژه زمانی که به‌طور اختصاصی و پیوسته این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. افزایش بهره‌وری و عملکرد، هماهنگی و یکنواختی فرآیندهای کاری، کاهش نظارت، بهبود ساختار سازمانی و تقویت روحیه کارکنان برخی از این مزیت‌ها قلمداد می‌شوند. 

آنچه باید در نظر داشت
برای آموزش در سازمان باید تنوع را به‌عنوان نکته‌ای کلیدی در نظر گرفت. برخی آموزش‌ها ممکن است نیاز به مربی و استاد داشته باشند اما برخی دیگر با ارائه ویدئوهای آماده انجام می‌شوند. بخش مهم این است که بدانید با توجه به شرایط سازمان و اعضا، چه آموزشی را باید انجام داد و چگونه می‌توان بهترین نتیجه را گرفت. با استفاده از روش‌های متنوع برای آموزش سازمانی، اطمینان بیشتری نسبت به موفقیت خود حاصل می‌شود. این‌روزها افراد زیادی در منزل یا فضای کار اشتراکی فعالیت می‌کنند، بنابراین همه‌ کارکنان همیشه در سازمان نیستند و آموزش در سازمان گاهی سخت می‌شود. با آموزش ترکیبی و از راه دور می‌توان این مشکل را حل کرد و به کارکنان به خوبی آموزش داد. یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش ترکیبی و از راه دور، برگزاری وب‌کنفرانس است. ما نیاز داریم که کارکنان یک مجموعه روی آموزش‌ها متمرکز شوند، اما نمی‌توانیم آن‌ها را مجبور کنیم که منفعلانه به آموزش‌های ما گوش دهند. بنابراین از بسترهایی مانند کلاس مجازی که ابزارهای ارزیابی و نظرسنجی دارند استفاده کنید و به روش‌های مختلف، کارکنان سازمان را مشارکت دهید. الوکام یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای برگزاری جلسات، رویدادها و کلاس‌های آنلاین سازمان محسوب می‌شود. در کلاس، وبینار یا جلسه آنلاین الوکام، امکاناتی مانند پرسش و پاسخ، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، پخش ویدئو، تخته وایت‌برد و… وجود دارد که سطح آموزش‌های یک سازمان را بالا می‌برد و فرایند آموزش را برای کارکنان جذاب می‌کند.
در نهایت اینکه آموزش ارائه‌شده توسط کارفرما می‌تواند رضایت شغلی را افزایش داده و منابع انسانی سازمان را به شکل جدی ارتقا دهد. میزان کاهش جابه‌جایی ناشی از آموزش نشان می‌دهد که شرکت‌ها بازدهی بالایی از سرمایه‌گذاری در این فعالیت‌ها می‌گیرند. با توجه به شیوع «ترک آرام» و نرخ‌های بالای ترک شغل واقعی، شرکت‌ها می‌توانند از افزایش سرمایه‌گذاری در آموزش و تبلیغ این مزایا به‌عنوان وسیله‌ای برای جذب و حفظ کارکنان مستعد و شایسته بهره ببرند.