printlogo


پذیرش بیش از 180 هزار نفر در سال گذشته

شهرستان زنجان با بیش از 550 هزار نفر جمعیت، بالغ بر نیمی از جمعیت استان زنجان را در خود جای داده است. رئیس درمانگاه تأمین‌اجتماعی روزبه زنجان، با اعلام اینکه سال گذشته بیش از 180 هزار مراجعه به واحدهای مختلف درمانگاه انجام شده است، دامنه خدمت‌رسانی مرکز را بسیار وسیع بیان کرد. به‌نحوی که علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی شهر زنجان به این درمانگاه مراجعه می‌کنند.

دکتر معصومه رباط‌‌ میلی با دارا بودن 17 سال فعالیت در عرصه پزشکی، در شرح فضای فیزیکی و خدمات این مرکز گفت: «درمانگاه در مساحتی به وسعت شش‌هزار مترمربع و زیربنای بیش از 10 هزار مترمربع در سال 1372 افتتاح شده و در یک شیفت صبح فعال است. مراجعه‌کننده‌ها می‌توانند از ویزیت پزشکان عمومی و متخصصان داخلی، اطفال، زنان، اورولوژی، روانپزشک، دندانپزشک و مامایی بهره‌مند شوند. واحدهای داروخانه، آزمایشگاه و واحد تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی از دیگر امکانات درمانگاه محسوب می‌شود. با توجه به تشکیل پرونده بیماران مزمن در درمانگاه، بسیاری از داروهای مورد نیاز این گروه از بیماران و سایر اقلام دارویی تجویزی پزشکان به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.»
او ادامه داد: «در واحد آزمایشگاه، انجام آزمایش‌های سطح عمومی و حتی هورمونی به‌صورت نمونه‌گیری متداول است. همچنین در واحد دندانپزشکی اقدمات پیشگیرانه مانند پرکردگی سطحی، کشیدن دندان و جرم‌گیری انجام می‌شود. خدمات واحد مامایی شامل آموزش بهداشت عمومی خانواده، آزمایش‌های قبل و حین بارداری و غربالگری‌های سرطان برست (پستان) و پاپ‌اسمیر است. علاوه بر آن در این مرکز خدمات غربالگری بیماری‌های فشارخون، دیابت و سرطان روده بزرگ انجام می‌شود.»
رئیس درمانگاه روزبه زنجان با اشاره به فعالیت 22 نیروی انسانی در درمانگاه، افزود: «کادر پزشکی شامل سه پزشک عمومی، دو متخصص داخلی، یک متخصص زنان، یک متخصص اورولوژی، سه پزشک اطفال، دو دندانپزشک و یک دکتر داروساز است. همچنین یک ماما، یک کارشناس آزمایشگاه و دو پرستار در کادر درمان خدمت‌رسانی می‌کنند. روزانه به‌طور ثابت سه پزشک عمومی، یک متخصص داخلی، یک متخصص اطفال و یک متخصص زنان در درمانگاه حضور دارند. بقیه تخصص‌ها طبق برنامه زمان‌بندی بیماران را ویزیت می‌کنند. با توجه به جمعیت تحت‌پوشش بیمه اکنون نیازمند جذب متخصصان بیشتری از جمله ارتوپدی، چشم‌پزشک، جراح و متخصص قلب هستیم.»
رباط میلی با اشاره به اینکه در سال 1402 بیش از 180 هزار مراجعه به واحدهای مختلف درمانگاه انجام شده است، درباره جزئیات پذیرش بیماران، گفت: «سال گذشته تعداد 57 هزار و 432 مورد مراجعه به پزشکان عمومی، 14 هزار و 171 مراجعه به پزشکان متخصص، 12 هزار و 777 مورد مراجعه به دندانپزشک و 4 هزار و 197 مورد مراجعه به ماما به‌ثبت رسیده است. همچنین مراجعه به داروخانه 64 هزار و 11 مورد، تزریقات و پانسمان، 16 هزار و 323 مورد، غربالگری سرطان روده بزرگ، هزار و 619 مورد و غربالگری سرطان سینه 601 مورد بوده است.»
او اعلام کرد: «این میزان مراجعه درحالی انجام می‌شود که فضای فیزیکی درمانگاه با توجه به افزایش شمار بیمه‌شدگان، محدود باقی مانده و سالن انتظار بیماران و اتاق ویزیت پزشکان متناسب با میزان ارائه خدمات نیست. هرچند با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب، حداکثر استفاده را از فضای کنونی به‌عمل می‌آوریم.» رئیس درمانگاه روزبه زنجان با تأکید براینکه در این مرکز بیشترین تلاش را برای ایجاد رضایت‌مندی بیمه‌شدگان انجام می‌دهیم، توضیح داد: «براساس اطلاعات به‌دست آمده از سامانه CRM (ارتباطات مردمی)‌ سازمان تأمین‌اجتماعی، میزان رضایت‌مندی مراجعه‌کننده‌ها از خدمات درمانگاه، بیش از 90 درصد به ثبت رسیده که نشان‌دهنده اهمیت جایگاه مرکز در پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان است. دامنه استقبال از خدمات ما به‌نحوی است که با وجود قرار داشتن درمانگاه در منطقه شمال شهر زنجان، بسیاری از ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی شهر به این مرکز مراجعه می‌کنند.
رباط میلی درباره مهم‌ترین برنامه‌های آینده درمانگاه، گفت: «با توجه به اینکه مهم‌ترین خواسته بیماران افزایش تعداد متخصصان است، تلاش می‌کنیم تا متخصصان بیشتری را دعوت به‌همکاری کنیم اما پیش از آن باید فضای فیزیکی درمانگاه برای استقرار پزشکان، گسترش یابد. همچنین خرید دستگاه رادیولوژی (OPG) را نیز پی‌گیری می‌کنیم. در حال حاضر در واحد دندانپزشکی تنها رادیولوژی تک‌دندان انجام می‌شود و ضرورت تکمیل خدمات تصویربرداری وجود دارد. بهسازی محوطه و نوسازی سیستم تهویه درمانگاه نیز در دست اقدام است.»

دهان و دندان؛ دروازه سلامت
دندانپزشک درمانگاه تأمین‌اجتماعی روزبه زنجان با اعلام اینکه دهان و دندان دروازه سلامت به‌شمار می‌رود، بهره‌مندی از خدمات دندانپزشکی تأمین‌اجتماعی را که جنبه پیشگیرانه دارد، در حفظ سلامت افراد مؤثر دانست.
دکتر رسول هدایت ضمن دارا بودن 27 سال سابقه فعالیت با اشاره به خدمات دندانپزشکی تحت‌پوشش بیمه، گفت: «این خدمات شامل کشیدن دندان، کشیدن ریشه‌های باقی‌مانده، جرم‌گیری و ترمیم سطحی دندان است. همچنین طرح درمان، راهنمایی بیماران در زمینه بهداشت دهان و دندان و ارائه مشاوره برای انجام درمان‌های تکمیلی را در حیطه وظایف خود قرار داده‌ایم.»
او در زمینه آمار ارائه خدمات و تعداد دندانپزشکان، افزود: «این واحد دارای دو دندانپزشک است و هریک از ما روزانه حدود 35 بیمار را پذیرش می‌کنیم که ماهانه حدود 1600 نفر را شامل می‌شود. همچنین یک دستیار دندانپزشکی با ما همکاری دارد. ارائه نوبت به بیماران هم به‌صورت غیرحضوری از طریق شماره‌گیری تلفنی، سایت اینترنتی و کد دستوری USSD  و نیز حضوری انجام می‌شود.»
دندانپزشک درمانگاه روزبه زنجان، درباره جایگاه خدمات دندانپزشکی تأمین‌اجتماعی، بیان کرد: «بسیاری از خدمات تحت‌پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی در حوزه دندانپزشکی، جنبه پیشگیرانه دارد. بهره‌مندی از این خدمات که به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، در کاهش هزینه‌های بعدی دندان، بی‌دندانی‌ها و حتی تغییر چهره و عدم اعتماد به‌نفس مؤثر است. باید توجه داشت که دهان و دندان، دروازه سلامت به‌شمار می‌رود و رسیدگی به‌موقع به بهداشت دهان و دندان در هضم و جذب مواد غذایی و سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی دارد.»
هدایت ادامه داد: «یکی دیگر از اقدامات مهم ما منصرف کردن برخی بیماران از کشیدن دندان است. بعضاً بیمارانی که مراجعه می‌کنند، دندان‌های خراب پیشرفته‌ای دارند و خواهان کشیدن دندان‌هایشان هستند. با این وجود آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم که با رجوع به مراکز دندانپزشکی خارج از تأمین‌اجتماعی، اقدامات مربوط به عصب‌کشی و ترمیم عمقی دندان‌ها را انجام دهند.»
او با اشاره به وضعیت تجهیزات و امکانات واحد دندانپزشکی، یادآور شد: «در این واحد دو یونیت جدید دندانپزشکی وجود دارد. همچنین دو دستگاه جرم‌گیری و دستگاه لایت کیور (برای ترمیم دندان با اشعه جهت سفت‌شدن مواد کامپوزیت) فراهم است. مواد دندانی با توجه به قوانین کشوری حتی‌الامکان از شرکت‌های داخلی با کیفیت بالا تهیه می‌شود و در صورت نبود این مواد از نوع خارجی استفاده می‌کنیم.»
دندانپزشک درمانگاه روزبه زنجان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های حرفه‌ای خود را مربوط به مسائل فرهنگی در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان برشمرد و گفت: «بسیاری از مراجعه‌کننده‌ها به این مرکز از اقشار ضعیف جامعه از نظر اقتصادی هستند. از این‌رو مشاهده شرایطی مانند اینکه برخی نوجوانان نیمی از دندان‌هایشان خراب شده و قابل ترمیم نیست یا اگر قابل ترمیم است، توان اقتصادی برای درمان ندارند، بسیار ناراحت‌کننده است. درحالی که اگر به‌موقع اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دادند، با بی‌دندانی زودرس مواجه نمی‌شدند.»
هدایت گفت: «دندانپزشکان فعال در تأمین‌اجتماعی با توجه به حجم بالای مراجعه، فشار کاری سنگینی را متحمل می‌شوند. به همین دلیل کمتر دندانپزشکی حاضر به فعالیت در تأمین‌اجتماعی است. به‌ویژه اینکه در سال‌های اخیر اختلاف تعرفه‌های دندانپزشکی در بخش‌های خصوصی و دولتی، بسیاری از فعالان این حرفه را به‌سوی مراکز خصوصی سوق داده است. با این وجود دندانپزشکان تأمین‌اجتماعی با هدف خدمت‌رسانی به اقشار ضعیف جامعه ادامه فعالیت می‌دهند. شخصاً از اینکه می‌توانم با اقدامات پیشگیرانه در حفظ سلامت دهان و دندان بیماران نقش داشته باشم و مانع کشیدن دندان‌ آن‌ها شوم، خستگی کار از تنم به‌در می‌شود.»