پیوستن صد هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی کشور
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری
در سال ۱۴۰۰ صنعت هوایی کشور در معرض تهدیدهای بسیاری ازجمله کرونا، وضعیت اقتصادی نامناسب شرکتهای هواپیمایی در دنیا، وضعیت نامناسب ناوگان هوایی به دلیل کمبود نقدینگی، زمینگیر شدن هواپیماها، خروج متخصصان از کشور، تشدید تحریمهای ظالمانه و حملات سایبری متعدد و غیره قرار داشت. با همکاری و همراهی مراکز پژوهشی، برنامهای با چهار راهبرد شامل تابآوری، توسعه ناوگان، نوسازی ناوگان و ساخت هواپیماهای بومی طراحی شد.
همچنین با وجود چالشهای پیشِ رو، توسعه ناوگان هوایی در دستور کار قرار گرفت. در این راه دستاوردهای مهمی حاصل شد؛ چراکه براساس آمار، تا پیش از استقرار دولت سیزدهم ۱۳۷ فروند هواپیما با عمر 2 تا 30 سال و بالاتر زمینگیر بودند که عامل اصلی آن تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب میشد. همچنین در روزهای آغازین فعالیت دولت سیزدهم، میانگین عمر ناوگان هوایی کشور ۲۸.۵ سال بود که امروز به ۲۶ سال کاهش یافته است. اگر بخواهیم به برخی دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت هوانوردی اشاره کنیم میتوان گفت ارتقای جایگاه ساختاری سازمان هواپیمایی کشوری، عضویت ایران در پنلهای ایکائو، امضای تفاهمنامههای بینالمللی، افزایش پروازهای بینالمللی، تعمیر هواپیماهای غیرایرانی در ایران، اهدای گواهینامه فرودگاهی، گسترش ناوگان هوایی، تدوین برنامههای توسعه صنعت هواپیمایی ازجمله این اقدامات بوده که تأثیر محسوس و بسزایی بر این صنعت گذاشته است.
طی سه سال گذشته با وجود مواجهه با انواع تحریمها و مشکلات، ایمنی و امنیت در صنعت هوایی در عالیترین سطح و به شکل نظاممند و سختگیرانه رعایت شد. بهگونهای که در حال حاضر ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به کشورمان پرواز دارند و در حوزه حمل بار با پنج قاره جهان کار میکنیم.
از حیث وضعیت ناوگان هواپیمایی بهلحاظ کمی میتوان گفت، بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر در این ۳۳ ماه به ناوگان هوایی کشور اضافه شده که ۵۵ فروند از این تعداد وارد چرخه عملیاتی شده است.
همچنین در حوزه طراحی و داخلیسازی قطعات موردنیاز صنعت هوانوردی اقدامات شایستهای صورت گرفته است. در سالهای گذشته در موضوع تابآوری در تأمین و تعمیر قطعات با مشکلات متعددی مواجه بودیم اما به همت شرکتهای دانشبنیان یک زنجیره دانشی در کشور شکل گرفت. با وجود تحریمهای ناجوانمردانه که حتی سوختگیری هواپیماهای ما را در خارج از کشور با محدودیت مواجه کرده، توانستیم 2000 قطعه این صنعت را طراحی کرده و در تیراژ ۳۰۰ هزار قطعه بسازیم. همچنین در تولید روغن هواپیما به خودکفایی رسیدیم.
از سوی دیگر انعقاد بیش از ۴۰ موافقتنامه با همسایگان و دیگر کشورها، امضای تفاهمنامه با روسیه بهعنوان یک کشور صاحب فناوری هوایی و پذیرش استانداردهای دو طرف در حوزههای آموزش، طراحی و ساخت، طرح شکایت از آمریکا بهدلیل جلوگیری از حق مسلم ما در حوزه هوایی، یادداشت تفاهم همکاری با امارات و همچنین با دفتر منطقهای ایکائو، ازجمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه هوایی کشور در دولت سیزدهم است.
گرچه این مسئله قابلکتمان نیست که امروز تعداد ناوگان هوایی کشورمان با تقاضای موجود متناسب نیست. با این جمعیت و اقلیم و فرودگاههای موجود نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیما هستیم، در حالی که موجودی هواپیماهای کشور کمی بیش از ۲۰۰ فروند است. اما همانطور که آمارها نشان داده، حوزه پرواز جای خود را در سبد خانوار مردم باز کرده و آن را در افزایش پروازهای مناسبتی مانند اربعین، نوروز و حج تمتع و افزایش پروازهای خارجی به ویژه به امارات، ترکیه و عراق شاهدیم.