printlogo


ضرورت پوشش بیمه‌ای کسب‌وکارهای اینترنتی
غلامحسین عابدی‌روش کارشناس بیمه‌های اجتماعی

اگر به رشد روزافزون فناوری‌ها در جهان نگاه کنیم، خواهیم دید که به‌طور قطع در سال‌های آینده مشاغل و کسب‌وکارهای اینترنتی افزایش یافته و روبه‌توسعه می‌روند. اکثر کشورهای توسعه‌یافته در دهه‌های اخیر به سمت گسترش مشاغل و کسب‌وکارهای اینترنتی و پلتفرمی حرکت کرده‌اند. از این‌رو پوشش بیمه‌ای این شاغلان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
بیمه‌های اجتماعی کشور ما، به‌ویژه بیمه سازمان تأمین ‌اجتماعی، نیز باید به‌واسطه مزایای پوشش بیمه‌ای کسب‌وکارهای پلتفرمی و توسعه فعالیت‌های حوزه بیمه از این‌گونه مشاغل در راستای رشد تعداد بیمه‌شدگان و ارائه خدمات استفاده کنند. تا به حال قانونی برای این نوع پوشش بیمه‌ای پلتفرم‌ها در کشور نداشته‌ایم. در واقع با تفسیر قانون، این نوع پوشش بیمه‌ای اجرایی شده است اما بند ج ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه به این موضوع اشاره دارد و این مهم در بخش استقرار نظام جامع تأمین‌اجتماعی مورد اشاره قرار گرفته است. به این واسطه باید به سمت پوشش بیمه‌ای این نوع مشاغل حرکت کنیم و فعالان و شاغلان کسب‌وکارهای پلتفرمی را در اولویت قرار دهیم. توسعه بیمه‌ای و افزایش سطح پوشش بیمه‌شدگان جدید را باید از مزایای گسترش بیمه‌شدگان مشاغل اینترنتی محسوب کرد؛ زیرا توسعه بیمه‌ای ناشی از این مجموعه اقدامات، تضمین آینده افراد تحت‌پوشش این نوع بیمه‌های اجتماعی را رقم خواهد زد. اولین گام برای تحت‌پوشش بیمه قرار دادن فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی و پلتفرمی، شکل‌گیری گفت‌وگو بین صندوق‌های بیمه‌ای و این افراد است. در واقع گفت‌وگو با شرکای اجتماعی آغازکننده مسیر توسعه بیمه‌ای است. از سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه، سازمانی نظیر تأمین‌اجتماعی باید به سمت فضاسازی برای پوشش حداکثری شاغلان اینترنتی حرکت کند. به شرط توجیه منطقی مزایای بیمه‌های اجتماعی برای این افراد از سوی تأمین اجتماعی، این موضوع حتماً با استقبال فعالان اینترنتی و پلتفرمی مواجه خواهد شد. در لایحه برنامه هفتم ‌توسعه به این نکته اشاره شده است که ارائه‌کنندگان خدمات در حوزه مشاغل پلتفرمی، نظیر تاکسی‌های اینترنتی، مسئول مرتبط با پوشش بیمه‌ای آنان تلقی می‌شود.