printlogo


سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی دلیجان:
سال گذشته بیش از صد هزار نفر را پذیرش کردیم

شهرستان دلیجان در استان مرکزی با دارا بودن اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی در شمار مناطق گردشگری ایران قرار دارد. از میان 51‌ هزار نفوس انسانی این منطقه، 47‌ هزار نفر زیر پوشش بیمة تأمین‌اجتماعی قرار دارند که 91‌ درصد جمعیت را شامل می‌شود. بسیاری از بیمه‌شدگان خدمات خود را از درمانگاه دلیجان، به‌عنوان تنها مرکز درمان سرپایی تأمین‌اجتماعی دریافت می‌کنند.

سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی دلیجان، استقبال از خدمات درمانگاه را بسیار چشمگیر توصیف کرد، آن‌گونه که در سال گذشته حدود 100‌ هزار مراجعه و پذیرش به‌ثبت رسیده است. او باتوجه‌به بالابودن نفوذ بیمه‌ای جمعیت منطقه، ضرورت ارتقای فعالیت درمانگاه در دو شیفت را ضروری دانست که در دست اقدام قرار دارد.
دکتر سعادت جلالی در تشریح خدمات این مرکز، افزود: «این درمانگاه تنها بنای ملکی تأمین‌اجتماعی در شهر دلیجان به‌شمار می‌رود که در شیفت صبح فعال است. در این مرکز خدمات ویزیت پزشکان عمومی، متخصص، دندانپزشک و مامایی ارائه می‌شود. همچنین خدمات آزمایشگاهی در سطح عمومی، داروخانه و خدمات پرستاری شامل نوار قلب، پانسمان و تزریقات دیگر امکانات ما را تشکیل می‌دهد.»
او ادامه داد: «در واحد دندانپزشکی، مراجعه‌کننده‌ها می‌توانند از اقدامات پیشگیرانه مانند برساژ و پرکردن دندان بهره‌مند شوند. در واحد مامایی نیز علاوه بر ویزیت‌های معمول این رشته، تست‌های اولیه و آزمایش‌های پاپ‌اسمیر عرضه می‌شود. تحویل دارو در داروخانه‌ها رایگان بوده و جز معدود اقلام دارویی خاص، بسیاری از داروهای تجویزی پزشکان در دسترس بیماران قرار دارد.»
سرپرست درمانگاه دلیجان با بیان اینکه در این مرکز 30 نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند، گفت: «درحال حاضر سه پزشک عمومی، دو دندانپزشک، یک ماما، یک پرستار و یک بهیار بخشی از کادر درمان ما را تشکیل می‌دهند. پزشکان متخصص ازجمله ارتوپدی، اعصاب‌وروان، داخلی و زنان نیز به‌طور هفته‌ای در مرکز خدمت‌رسانی می‌کنند. پیش از این، متخصص اطفال و چشم‌پزشک حضور داشتند که درحال‌حاضر قرارداد آن‌ها به پایان رسیده و عقد قرارداد با پزشکان جدید در دست اقدام است. برای بهره‌مندی از این خدمات، اطلاع‌رسانی لازم در کانال‌های محلی و فضاهای ارتباطی انجام می‌شود. بیماران معمولاً از طریق خدمات غیرحضوری، به‌ویژه شماره‌تلفن نوبت خود را دریافت می‌کنند و در برخی موارد به تشخیص پزشک به متخصصان ارجاع داده می‌شوند.»
جلالی دربارة آمار ارائة خدمات درمانگاه، بیان کرد: «با توجه به بالابودن پوشش بیمه‌ای افراد جامعه، استقبال از خدمات درمانگاه بسیار چشمگیر است؛ به‌نحوی که در سال 1402 حدود 100‌ هزار مراجعه به درمانگاه انجام شد. از این میان، 78‌ هزار و 727 ویزیت پزشک عمومی، 3615 خدمت آزمایشگاهی، 5000 مراجعه مامایی، 5000 مراجعه دندانپزشکی و حدود 60‌ هزار تحویل نسخه دارویی به‌ثبت رسیده است. تیرماه سال جاری نیز حدود 5000 ویزیت عمومی، 3800 نسخه دارویی و 250 مراجعه به آزمایشگاه داشتیم. البته باید یادآور شوم که معمولاً در نیمة اول سال آمار مراجعه به پزشکان در مقایسه با نیمة دوم کمتر است. برخی افراد دارای پرونده بیماری‌های مزمن هستند و به‌طور ثابت از خدمات درمانی و دارویی بهره‌مند می‌شوند.»
او با اشاره به مهم‌ترین مسائل و برنامه‌های آینده این مجموعه، توضیح داد: «درحال‌حاضر با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم. به‌طور حتم با افزایش تعداد کارکنان کیفیّت و کمیّت خدمات نیز ارتقا می‌یابد. پی‌گیر هستیم تا درمانگاه در دو شیفت فعال شود. تحقق این هدف، امکان بهره‌مندی بیمه‌شدگان اصلی از خدمات درمانگاه را که در ساعات صبح به کار اشتغال دارند، میسر می‌‌کند؛ زیرا اکنون عمده مراجعه‌کننده‌های درمانگاه را بیمه‌شدگان تبعی تشکیل می‌دهند. هنگام عملیاتی‌شدن این برنامه، ضرورت جذب نیروهای بیشتر وجود دارد تا ضمن ایجاد شرایط مطلوب درمانی، مدت انتظار بیماران نیز کاهش یابد.»

رضایتمندی بیماران؛ مهم‌ترین هدف واحد اداری درمانگاه 
مسئول امور اداری درمانگاه تأمین‌اجتماعی دلیجان، فرایند امور این واحد را در راستای جلب رضایتمندی بیماران برشمرد و برنامه‌ریزی مناسب برای ارائه خدمات بهینه را مهم‌ترین وظیفه و هدف مسئولان امور اداری بیان کرد.
علی صادقی با دارابودن ۲۵ سال سابقه فعالیت، با اشاره به مهم‌ترین وظایف حرفه‌ای خود، گفت: «مأموریت امور اداری در درمانگاه‌ها جنبه عمومی دارد؛ به‌نحوی‌ که می‌توان گفت، هماهنگی امور واحدهای مختلف درمانگاه پیش از تأیید نهایی رئیس مرکز، برعهده واحد اداری قرار دارد. چیدمان پرسنل، تنظیم قراردادها، پیگیری پروانه‌های عمرانی، جذب پزشکان و کنترل مسائل انضباطی و اداری کارکنان از این مسائل است. در واقع می‌توان گفت، همه امور درمانگاه به واحد اداری ختم می‌شود.»
او جایگاه واحد امور اداری را به‌ویژه در درمانگاه‌ها بسیار مهم دانست و افزود: «جلب رضایتمندی بیماران مهم‌ترین هدف واحد اداری است و تلاش می‌کنیم تا فرایند اقدامات ما دستیابی به این هدف باشد. باید توجه داشت که بازخورد خدمات مرتبط با مراجعه‌کننده‌ها و نیز کارکنان به امور اداری بازمی‌گردد. براین‌اساس پیگیر هستیم تا کمبودها را اعم از کادر پزشکی و نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات به نحو احسن مدیریت کنیم.» مسئول امور اداری درمانگاه دلیجان ادامه داد: «مسئولان واحدهای اداری، تعامل تنگاتنگی با کارکنان دارند و در نتیجه باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که بتوانند ضمن ایجاد زمینه مناسب ارتباطی، نسبت به پیشبرد اهداف درمانگاه نیز جدیت به‌خرج دهند. از این منظر می‌توانم بگویم، نقش مسئولان امور اداری مانند ناظم مدرسه است؛ در عین‌حال که در جریان مسائل انضباطی مانند ورودوخروج، مسائل رفاهی و مشکلات کارکنان قرار می‌گیرند، باید نسبت به جلب‌اعتماد کارکنان تلاش کنند و در زمینه رفع مشکلات، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.» صادقی یکی از مهم‌ترین مسائل درمانگاه را مربوط به جذب پزشکان بیان کرد و یادآور شد: «عدم‌دسترسی مناسب به ویزیت پزشکان، سبب نارضایتی می‌شود و بازتاب آن به واحد امور اداری می‌رسد. در نتیجه بیشترین پیگیری را برای جلب همکاری پزشکان به عمل می‌آوریم. علاوه‌برآن با کمبود نیروی انسانی نیز مواجه هستیم و این کاهش کمیّت، دریافت مرخصی‌های استحقاقی و استعلاجی را با دشواری مواجه کرده است. هرچند کارکنان با همکاری مناسب، اجازه بروز کاستی در ارائه خدمات را نمی‌دهند، اما متحمل فشارهای مضاعف کاری می‌شوند.»
او بسیاری از امور واحد اداری را مبتنی بر بهره‌مندی از فناوری اطلاعات برشمرد و توضیح داد: «امروزه در دنیای دیجیتال به‌سر می‌بریم و سازمان تأمین‌اجتماعی، به‌ویژه در سال‌های اخیر در مسیر ارتقای خدمات الکترونیک گام برمی‌دارد. در واحد اداری نیز انجام اقداماتی مانند اخذ آمار، تهیة جداول حضوروغیاب، امور رفاهی و بسیاری موارد دیگر در قالب فناوری اطلاعات انجام می‌شود. برای این منظور از نرم‌افزارهای مختلفی ازجمله «دیدگاه» استفاده می‌کنیم. همچنین سیستم اتوماسیون سراسری تأمین‌اجتماعی امکان انجام مکاتبات، دریافت دستورات اداری، بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها را تسهیل کرده و انجام امور را در کوتاه‌ترین زمان میسر کرده است.»