printlogo


سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد
امکان اعلام غیرحضوری حادثه ناشی از کار برای بیمه‌شدگان 

به‌تازگی امکان اعلام گزارش حادثة ناشی از کار بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی‌ (بیمه‌شدگان اجباری)، به‌صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه به شعبه، از طریق ورود به سامانة خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم شده است. این موضوع طی بخشنامه‌ای به تمامی واحدهای اجرایی سازمان در سراسر کشور ابلاغ شد.
در صورت وقوع حادثة ناشی از کار (موضوع ماده 60 قانون تأمین‌اجتماعی) کارفرمایان مکلف‌اند، حسب مادة 65 قانون تأمین‌اجتماعی، ضمن انجام اقدامات لازم اولیه برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه‌دیده، موضوع وقوع حادثه را ظرف سه روز اداری به اطلاع سازمان تأمین‌اجتماعی برسانند. گزارش حوادث ناشی از کار تا پیش از این باید به‌صورت کتبی به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام می‌شد اما با توسعة خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی، در حال حاضر کارفرمایان می‌توانند از طریق مراجعه به سامانة خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی  es.tamin.irو با ورود به منوی کارفرمایان- خدمات کارفرمایان - اعلام حادثة بیمه‌شده، نسبت به ثبت و اعلام حادثة ناشی از کار بیمه‌شدگان اقدام کند.
همچنین به‌منظور پیشگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان حادثه‌دیده، در مواردی که کارفرما از انعکاس حادثه خودداری می‌کند، امکان اعلام گزارش حادثه به‌صورت غیرحضوری برای بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی نیز از طریق سامانة خدمات غیرحضوری این سازمان در منوی بیمه‌شدگان - امور بیمه‌شدگان - اعلام حادثه میسر شده است. طبق مفاد مادة 60 قانون تأمین‌اجتماعی، حادثة ناشی از کار حادثه‌ای است که در حین انجام‌وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد.