در گفتوگوی آتیهنو با رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی مطرح شد
تأثیر هوشمندسازی بر فرایندهای بیمهای و درمانی
گسترش هوشمندسازی در سازمان تأمیناجتماعی طی سالهای اخیر با اقدامات توسعهای در راستای افزایش خدمات غیرحضوری، ارتقای سطح کیفی و میزان پوشش سرویسهای الکترونیک، ایجاد بسترهای همکاری با استارتآپها، رشد خدمات هوشمند در بخشهای مختلف بیمهای و درمانی برنامهریزی، هدفگذاری و دنبال شده است. به عبارتی سازمان تأمیناجتماعی با جامعه بزرگ 47 میلیون نفری تحتپوشش، در این سالها یکی از اولویتهای اساسی خود را توسعه دستیابی به سازمان هوشمند جهت پیمودن مسیر و فرایندهای الکترونیک و تحقق کامل تأمیناجتماعی هوشمند قرار داده است. «آتیهنو» در گفتوگو با «دامون خدابنده»، رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی، مزایای هوشمندسازی تأمیناجتماعی و اقدامات انجام شده این حوزه را در سه سال اخیر تشریح کرده است.
مهناز بیرانوند روزنامه نگار
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه در راه هوشمندسازی، تأمیناجتماعی باید تا حد امکان کاهش هزینهها و افزایش درآمدها را در دستور کار داشته باشد، گفت: «کسب بیشترین آورده با کمترین هزینه، نشاندهنده حرکت در مسیر هوشمندی است.»
او همچنین با بیان اینکه در جریان نمایشگاه الکامپ سال 1402 شاهد اتفاقات خوب مرتبط با همکاری سازمان تأمیناجتماعی و استارتآپها بودیم، توضیح داد: «ما در این سازمان با ایجاد سکوی لازم، اقدام به جذب نخبگان و همکاری با استارتآپها بهمنظور حرکت در مسیر تأمیناجتماعی هوشمند خواهیم کرد.»
خدابنده ادامه داد: «بهواسطه اقدامات و تعاملات صورت گرفته در حوزه هوشمندسازی، سال گذشته ۱۰۷ مجموعه استارتآپی برای همکاری با سازمان تأمیناجتماعی اعلام آمادگی کردند که با بسیاری از آنان در حال مراوده هستیم. امسال نیز در جریان برپایی غرفه سازمان تأمیناجتماعی در نمایشگاه الکامپ از همکاری با استارتآپها استقبال کردیم و در این حوزه حضور اصلی را بر عهده دانشبنیانها و دانشگاهها قرار دادیم. در این راستا قرار بر این است که تأمیناجتماعی فضا را در اختیار دانشگاهیان بگذارد و آنان با ارائه پیشنهادهای خود زمینه عقد قرارداد همکاری و استفاده سازمان از تجربیات این قشر را فراهم کنند.»
خدمات بهتر با منابع کمتر
خدابنده با اشاره به اینکه از طرف تأمیناجتماعی ۶۵ هزار میلیارد تومان ماهانه هزینهکرد مختلف بهویژه در حوزه پرداخت حقوق به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته و مستمریبگیر انجام میشود، گفت: «با توجه به بهرهمندی بالغ بر ۴۷ میلیون نفر از خدمات این سازمان، هوشمندی در این حوزه به این معنی است که با منابع کمتر، خدمات بهتری ارائه شود و این اتفاق با توسعه سیستمها و هوشمندی فرآیندها تحقق مییابد.»
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی یادآور شد: «تجربیات بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که میتوان از آنها استفاده کرد. با دعوت از دانشگاهیان و حضور استارتآپها به این مهم دست پیدا میکنیم. این اتفاق جز با توسعه سیستمهای هوشمند و ارتقای این فرایندها در تأمیناجتماعی عملیاتی نمیشود. در این زمینه تجربیات جهانی بسیار خوبی در گذشته و امروز شکل گرفته که باید از این موارد در جهت دستیابی به تأمیناجتماعی هوشمند بهرهبرداری کرد. تحقق تأمیناجتماعی هوشمند به شکل گسترده با استفاده از برگزاری نشستهای تخصصی با متخصصان حوزه فناوری و هوشمندسازی، باز کردن فضای تعامل و همکاری و دعوت کردن از دانشگاهیان، دانشگاهها و استارتآپها فراهم میشود.»
توسعه همزمان کمیوکیفی خدمات هوشمند
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی اضافه کرد: «در حال حاضر بیش از 59 خدمت متنوع و گسترده از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی و برنامه کاربردی «تأمینمن» به مخاطبان و جامعه تحتپوشش تأمیناجتماعی ارائه میشود. البته ارائه و افزایش مطلوبیت استفاده از سرویسها و رضایتمندی مخاطبان از خدمات مختلف بهصورت همزمان مطرح است. از زمان آغاز بهکار این دوره فعالیت سازمان تأمیناجتماعی سرویس نسخه الکترونیک با توسعه 40درصدی در حال فعالیت بود و امروز این سرویس خدماتی به 99درصد رسیده است.»
خدابنده افزود: «ما در گذشته چیزی به نام سرویسهای دریافت هوشمند خدمات بیمهای نداشتیم. امروز فقط در حوزه لیست هوشمند حقبیمه کارفرمایان حدود 30 کنترل هوشمند در حال اتفاق است. این فرایند بهروز شدن معوقات سازمان تأمیناجتماعی، پیشگیری از تقلبهای بیمهای، افزایش 18درصدی منابع و بسیاری مزایای دیگر را به دنبال خواهد داشت. در سالهای گذشته سازمان تأمیناجتماعی برای پرداخت 20 هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران حدود 5 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی استقراض ماهانه انجام میداد. اکنون با هزینهکرد 65 هزار میلیارد تومان، هیچ استقراض از نظام بانکی نداریم. همین یک نمونه اقدام انجام شده اهمیت کاربردی سیستمهای هوشمند را در بخشهای مختلف همچون کمک به وصول منابع از طریق لیست هوشمند نشان میدهد.»
خدابنده گفت: «امروز ما در سازمان تأمیناجتماعی در زمینه سلامت پزشکی در حال طراحی «انبار دادهای» هستیم که استفاده نامناسب و وقوع خطاهای موجود در سیستمها را ناممکن کرده است. بهعنوان مثال میتوان از اعمال تخلفات در بخشهای مختلف درمانی -که در واقع سیستم این مهم را عملیاتی کرده- یاد کرد. این فرایندها کاهش هزینههای اضافه را نیز محقق کرده است.»
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی توضیح داد: «در حوزه درمان در سراسر جهان موضوعاتی نظیر جراحی از راه دور، پزشکی از راه دور و بیمارستان بدون پزشک مطرح میشود. استفاده از این مباحث قدرتی است که بخش درمان سازمان تأمیناجتماعی از حوزه فناوری امکان دریافت آن را خواهد داشت.
او ادامه داد: «امروزه در کشور اندونزی جراحی از راه دور به شکل گسترده توسط دستگاههای پیشرفته پزشکی در حال انجام است، در نمایشگاه الکامپ سال گذشته، سازمان تأمیناجتماعی با دعوت از شرکت انجامدهنده و سازنده دستگاههای جراحی از راه دور، امکان ارائه آن را در غرفه تأمیناجتماعی فراهم کرد. ما اکنون در مسیر استفاده از خدمات هوشمند و توسعه آن در بخشهای مختلف را هستیم. هوشمندسازی در واقع یک روند است و ما در سازمان تأمیناجتماعی باید آن را به سرانجام برسانیم. به عبارتی هوشمندسازی به مدیران هوشمند، فرایند هوشمند، قوانین هوشند و در انتها سیستم هوشمند نیاز دارد.»
برنامه افزایش سرویسهای غیرحضوری در سال جاری
خدابنده همچنین در ارتباط با افزایش تعداد خدمات هوشمند تأمیناجتماعی گفت: «تعداد سرویسهای هوشمند تأمیناجتماعی در سالجاری ارتقا خواهد یافت. طی سالهای اخیر و در این دوره مدیریتی تأمیناجتماعی، تعداد خدمات هوشمند از 30 به 59 مورد افزایش یافته است. ما در سازمان تأمیناجتماعی علاوه بر تعداد سرویسها، رشد کیفیت ارائه خدمات را در بخشهای مختلف پیگیری و دنبال میکنیم.»
برنامه تحول اساسی سیستمهای هوشمند
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی تأکید کرد: «ما در سازمان تأمیناجتماعی در 1.5 سال آینده تحول اساسی و بنیانی در حوزه سیستمهای مورد استفاده خواهیم داشت. اولین برداشت مرتبط با تحول اشاره شده در حوزه بهرهمندی در لیست هوشمند حقبیمه کارفرمایان نمود پیدا کرده است. به این واسطه یک میلیون و 300 هزار کارگاه و کارخانه بزرگ و کوچک کشور بهصورت کاملاً کنترلشده و هوشمند هزینههای بیمه خود را به سازمان تأمیناجتماعی پرداخت میکنند. این فرایند کنترلی در واقع جلوی بسیاری از خطاهای این بخش را میگیرد. فرایندهای هوشمندسازی در بخشهای بیمه و درمان باید ادامه پیدا کند.»
خدابنده افزود: «سال گذشته برای اطلاع از داشتههای مالی حوزه فعالیت سازمان تأمیناجتماعی زمان بسیاری لازم بود، اما امروز به یمن اعمال فرایندهای هوشمند در بخشهای مختلف، امکان برآورد جزئیترین اطلاعات و آمار مالی وجود دارد. در حال حاضر ابزارهای کنترلی دقیق در سازمان در دسترس است؛ در واقع همه بخشهای سازمانی امروز امکان استفاده از داشبوردهای تخصصی آمار و اطلاعات را دارند.»
او در ادامه تحقق کامل هوشمندسازی در سازمان تأمیناجتماعی را یک مسیر طولانی دانست و گفت: «این نهاد بزرگ بیمهای اکنون در ابتدای این مسیر و فرایند قرار دارد. اگر بناست تأمیناجتماعی از این مراحل گذر کند و به نقطه مطلوب در حوزه هوشمندی برسد، باید تحت هر شرایطی این فرایند و مسیر را به شکل کامل طی کند.»
کاهش هزینههای پشتیبانی
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی گفت: «برآوردها حاکی است که در حال حاضر بهطور سالانه بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان هزینهکرد درمانی در مراکز ملکی و طرف قرارداد سازمان انجام میشود. با وجود هزینههای بالای درمانی و پرداخت مبالغ هنگفت در بخش بیمه نظیر پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران و دیگر موارد جاری تأمیناجتماعی، عدم استفاده از منابع بانکی در سه سال اخیر برای تأمین این نیاز، یکی از بزرگترین اقدامات سازمان محسوب میشود. در عین حال تسویه بدهی بانکی انباشته شده در گذشته نیز از دیگر اقدامات مهم تأمیناجتماعی بهشمار میرود. بخشی از این کارها با استفاده از بسترهای ایجاد شده در حوزه هوشمند تحقق یافته است.»
او افزود: «هوشمندسازی در نهایت باید کاهش هزینههای پشتیبانی سازمان تأمیناجتماعی در بخشهای بیمه و درمان را به دنبال داشته باشد. در راستای روند هوشمندسازی تأمیناجتماعی در میانمدت امکان حذف شعب سازمان و جایگزینی ارائه خدمات آن با استفاده از فرایندهای غیرحضوری و هوشمند وجود دارد. در واقع مزایای بسیاری در پی تکمیل فرایند هوشمندسازی تأمیناجتماعی برای این سازمان شکل خواهد گرفت. این مهم همکاری، هماهنگی، منابع مالی و اختیارات اعمال تصمیمات مرتبط را نیاز دارد.»
تأثیر هزینهکرد تأمیناجتماعی در زندگی نسلها
خدابنده در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «ساختارهای حمایتی تأمیناجتماعی هرچقدر بتواند اقشار سطح پایین جامعه را حمایت کند، شرایط بهبود کسبوکار و ارتقای سطح رفاه جامعه را برای دیگر اقشار در نسلهای آتی فراهم میکند. به این خاطر سیاستهای حوزه تأمیناجتماعی در سطح جهان و جوامع مختلف مانند روغنی است که باید به چرخدندههای حوزههای مختلف تزریق شود؛ در غیر اینصورت افزایش استهلاک، اختلال چرخدندههای مذکور را موجب میشود.»
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی گفت: «ما در سازمان تأمیناجتماعی برای تحقق بهبود سایر حوزهها هزینه میکنیم. سیاستهای تأمیناجتماعی در سطح جهانی منجر به این میشود که چه میزان ارتقای سطح خدمات و زندگی افراد و اقشار مختلف جامعه رشد داشته باشد و به چه اندازه این سیاستها در زندگی نسلهای مختلف مؤثر واقع شود.»