«بهبود چرخه عمر کارمندان» چگونه امکانپذیر است؟
داشتن کارکنان شاد و تیم قوی، ستون فقرات موفقیت یک کسبوکار را تشکیل میدهد. در حالت ایدهآل، کارفرمایان یا صاحبان مشاغل تمایل دارند کارمندان آنها برای مدتی طولانی برای مثال تا بازنشستگی در سازمان بمانند. چیزیکه در دنیای امروز کمتر اتفاق میافتد و مفهوم امنیت شغلی بلندمدت، تقریباً در حال ناپدید شدن است. امروزه کارمندان میآیند، تجربیات خود را به اشتراک میگذارند، بهترین عملکرد خود را ارائه میدهند، به اهداف خود میرسند و به مرحله بعدی حرفه خود میروند. با اینحال مانند هر موجود زندهای در این دنیا، ارتباط کارمند با کارفرما یا سازمان هم از یک چرخه عمر پیروی میکند. چرخه عمر کارکنان یک مدل سازمانی است که متخصصان منابع انسانی از آن برای تجسم سفر یک کارمند و چگونگی پیشرفت و تعامل او با مجموعه استفاده میکنند.
پرتو جغتایی روزنامهنگار
چرخه عمر کارمند یک چارچوب مفهومی است که مراحل مختلف شغلی او را توضیح میدهد. این چرخه به ردیابی پیشرفت فرد در مراحل مختلف کمک میکند و فرصتی را برای تجزیه و تحلیل دادهها در اختیار کارفرمایان قرار میدهد. همچنین مراحل مختلفی را که یک کارمند در طول مدت حضور خود در سازمان پشتسر میگذارد، از آگاهی اولیه تا روزی که سازمان را ترک میکند، به تصویر میکشد. مدل چرخه عمر کارمندان را میتوان چرخه عمر منابع انسانی یا چرخه منابع انسانی نیز نامید. اگر میخواهید مدیریتی دقیق روی این جریان داشته باشید، باید بدانید که چگونه مدل چرخه عمر میتواند تجربه کارمندان را بهبود بخشد و چرا مدیریت پروژه ممکن است کلید کامل کردن استراتژی چرخه عمر شرکت شما باشد. شاید بهتر باشد کشف کنید که چگونه میتوان تنها با چند ابزار ساده به افزایش طول عمر، موفقیت و تعامل عالی کارکنان کمک کرد.
جذب افراد و متقاضیان مناسب
بهعنوان مدیر یک سازمان، همواره باید طراحی روشهای مناسب برای تشویق کارمندان، جهت دستیابی به تجربه مناسب منجر به طول عمر، موفقیت و یکی شدن کارمند با کار را مد نظر داشته باشید. برای تحقق این مهم مدل چرخه عمر کارمندان برای شما راهگشا خواهد بود. در چرخه عمر کارمندان، به جای اینکه به تلاشهای کارمند بهعنوان تلاشهای یکبارمصرف نگاه کنیم، مشارکت او را یک تجربه طراحی شده در مسیر کاری سازمان قرار خواهیم داد. این مدل با در نظر گرفتن مراحل مختلف از تجربه یک کارمند در شرکت، قالببندی آن مسیر را در چارچوبی انجام میدهد که استراتژی تعامل متفاوتی را برای هر مرحله وارد کند. به عنوان مثال، اگر شرکتی استراتژی استخدام عالی و جذاب داشته باشد، در عین حال که نرخ گردش مالی بالایی نیز دارد، میتواند بر روی مرحله ماندگاری در چرخه عمر کارمندان خود تمرکز کند تا راهحل مناسبی را به دست بیاورد. مدل فوق چیزی بیش از دوره اشتغال یک فرد است. سفر کارمند در این چرخه، از اولین تماس تا خارج شدن از شرکت، مجموعه مراحل منحصر به فرد خود را دارد. اولین گام در چرخه، جذب افراد مناسب است. رابطه شما با متقاضیان بالقوه زمانی شروع میشود که آنها برای اولین بار در مورد برندتان میشنوند. به همین دلیل است که اختصاص بخشی از مدل چرخه عمر به استخدام و شهرت بسیار مهم است. این نهتنها به ساخت یک محصول عالی و خدمات ثابت، بلکه به حفظ و جذب استعدادهای برتر نیز میانجامد. پرسنل منابع انسانی و رهبران تیمها باید با هر یک از کارمندان آشنا شوند؛ زیرا نحوه تعامل با کارمندان را بسته به اینکه در مدل چرخه عمر در کجا قرار دارند، تعیین میکند. توجه به این جزئیات تضمین میدهد که سازمان برای هر فرد ارزش قائل شده و موفقیت او را میخواهد، فارغ از اینکه کارمند بهصورت حضوری یا از راه دور کار کند.
راه و رسم استخدام و حفظ کارمندان
استخدام دومین مرحله از چرخه عمر کارکنان است. یکی از کلیدهای استخدام موفق این است که بدانید چه نوع کاندیداهایی را میخواهید. سپس آگهیهای شغلی خود را متناسب با نیازها و ترجیحات آنها تنظیم کنید. بسته به مخاطب، قالب و سبک تبلیغات شغلی شما متفاوت است. مطمئن شوید که بر مسئولیتها، فرصتها و ویژگیهای کاندیدای ایدهآل خود براساس سند تجزیه و تحلیل شغل تمرکز کردهاید. داشتن یک فرآیند درخواست واضح، مشخص کوتاه و مؤثر ضروری است. هرچه مراحل بیشتری مورد نیاز باشد، احتمال اینکه متقاضیان آن را تمام کنند کمتر خواهد بود. همچنین درنظر داشته باشید که در چرخه عمر کارکنان، حفظ افراد، یکی از جنبههای مهم مدیریت منابع انسانی است و این بخش باید استراتژی لازم برای اینکار را در نظر داشته باشد.
در این مرحله از مدل، کارفرمایان باید استعدادهای کسب شده در سه مرحله قبلی را توسعه داده و برآورده سازند. شما میتوانید انتخاب کنید که روی حفظ کارمندانی با بهترین عملکرد و در عین حال بهبود نقاط قوت دیگران تمرکز کنید. همچنین هدف باید ایجاد فرهنگی باشد که پیشرفت و توسعه مستمر را در هر سطح تشویق کند. اکنون که درصد بالایی از کارکنان خود را حفظ کردهاید، زمان آن رسیده که مهارتهای آنها را توسعه دهید، کمک کنید تا به اهداف شغلی خود دست یابند و از رشد مستمر در همه زمینهها حمایت کنید. اساساً، طراحی یک استراتژی چرخه عمر کارمندان ریشه در این ایده دارد که تجربه کارمند به همان اندازه تجربه مشتری برای کسبوکار ما ارزشمند است. بسیاری از سازمانهای بزرگ تصور درستی از ارزش تعامل کارمندان ندارند، در عوض تمرکز خود را بر رضایت مشتری میگذارند. در صورتی که نباید تلاشهای کارمندان بهعنوان برنامههای موقتی در نظر گرفته شود. داشتن یک مسیر روشن برای چندسال آینده همچنین به پرسنل کمک میکند تا ببینند چگونه پیشرفت شخصی آنها بر موفقیت کل شرکت تأثیر میگذارد.