رئیس درمانگاه فارسان مطرح کرد:
ارائه 650هزار خدمات پاراکلینیک در سال گذشته
شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری بیش از 110هزار نفر از نفوس انسانی را در خود جای داده است. بسیاری از ساکنان این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند و با توجه به محدودیت فعالیت صنعتی، منطقهای مهاجرفرست شناخته میشود. 40هزار نفر از افراد این شهرستان تحتپوشش بیمه تأمیناجتماعی قرار دارند که 36 درصد جمعیت شهرستان را دربر میگیرند. اغلب بیمهشدگان خدمات خود را از درمانگاه تأمیناجتماعی فارسان دریافت میکنند. در نتیجه این استقبال گسترش خدمات، افزایش پزشکان متخصص و توسعه فضای فیزیکی، چشمانداز برنامههای درمانگاه را تشکیل میدهد.
رئیس درمانگاه تأمیناجتماعی فارسان، این مجموعه را تنها مرکز درمانی تأمیناجتماعی در شهرستان مذکور برشمرد که علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از ساکنان شهرهای اطراف مانند کوهرنگ به این مرکز مراجعه میکنند. آنگونه که در سال 1402 حدود 160هزار ویزیت پزشکان و 650هزار مورد خدمات پاراکلینیک ارائه شده است. دکتر محسن رستمی، با سابقه 15سال فعالیت در عرصه پزشکی، از حدود هفت سال پیش با حفظ جایگاه حرفهای، بهعنوان رئیس درمانگاه فعالیت میکند.
او در گفتوگو با «آتیهنو» خدمات و فضای فیزیکی این مجموعه را چنین شرح داد: «ساختمان درمانگاه با مساحت حدود 400 مترمربع در دو طبقه احداث شده است. طبقه اول به واحدهای امور داری، مالی، آیتی و پشتیبانی اختصاص دارد. در طبقه همکف خدمات درمانی در دو شیفت صبح و بعدازظهر ارائه میشود. مراجعهکنندهها در شیفت صبح میتوانند از خدمات ویزیت پزشکان عمومی، متخصصان داخلی و زنانوزایمان، دندانپزشکی و مامایی بهرهمند شوند. واحدهای آزمایشگاه، داروخانه و پرستاری از دیگر امکانات درمانی این مجموعه را تشکیل میدهد. در شیفت بعدازظهر نیز ویزیت پزشکان عمومی و واحدهای داروخانه و پرستاری فعال است.»
رئیس درمانگاه فارسان با بیان اینکه این مرکز از تجهیزات مناسبی برخوردار است، ادامه داد: «در واحد آزمایشگاه امکان انجام آزمایشهای عمومی و تخصصی وجود دارد. برخی آزمایشها در خود مرکز با استفاده از دستگاههای بهروزرسانی شده، انجام میگیرد و برخی دیگر با ارسال نمونه به آزمایشگاه مرکزی و دریافت جواب در اختیار بیمهشدگان قرار دارد. در واحد مامایی نیز علاوه بر بهرهمندی از مراقبتهای این رشته تخصصی، خدمات غربالگری سرطان سینه برای زنان بالای 35 سال و سرطان روده بزرگ برای افراد بالای 50 سال ارائه میشود. در این فرآیند، افراد دارای ریسک ابتلا به بیماریهای مذکور جهت تکمیل اقدامات تشخیصی و درمانی به بیمارستان تأمیناجتماعی شهرکرد، ارجاع داده میشوند.»
رستمی با اشاره به فعالیت 30 نیروی انسانی در درمانگاه، افزود: «در کادر درمان چهار پزشک عمومی، دو متخصص، دو دندانپزشک، یک ماما و سه پرستار مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر نیازمند جذب یک پرستار زن هستیم تا در هر شیفت دو نفر حضور داشته باشند. امیدواریم پس از فرایند آزمون استخدام سازمان، موفق به جذب نیروی مذکور شویم.»
او توضیح داد: «همچنین افزایش پزشکان متخصص همواره در برنامههای ما قرار دارد، اما انجام آن به دلیل کمبود نیروهای تخصصی در منطقه و فاصله جغرافیایی فارسان با شهرکرد، دشوار است. با توجه به فراهم بودن اتاق عمل سرپایی در مرکز، بهویژه نیازمند همکاری یک متخصص جراح هستیم.»
رئیس درمانگاه فارسان درباره خدمات این درمانگاه از منظر آماری، گفت: «در سال 1402 حدود 160هزار ویزیت پزشک عمومی، متخصص، دندانپزشک و مامایی و 650هزار مورد خدمات پاراکلینیک ازجمله صدور نسخ دارویی، نسخ آزمایشگاه، نوارقلب و پانسمان ارائه شده است.»
رستمی درباره اهمیت و جایگاه خدمات درمانگاه در منطقه، یادآور شد: «شهرستان فارسان دارای 110هزار نفر جمعیت است که حدود 40هزار نفر آن زیر پوشش تأمیناجتماعی قرار دارند و خدمات خود را از درمانگاه ما دریافت میکنند. علاوه بر مردم منطقه، بسیاری از ساکنان شهرستان کوهرنگ نیز که فاقد مرکز ملکی هستند، به این مرکز میآیند. تأمیناجتماعی درحالی این خدمات را به مردم ارائه میدهد که منطقه به دلیل عدم توسعه و محدودیت مشاغل پردرآمد، در زمره مناطق مهاجرفرست قرار دارد. در نتیجه بیمهشدگان، در سایر شهرها حقبیمه پرداخت میکنند، اما خانوادههای آنها از خدمات درمانی تأمیناجتماعی این شهرستان بهرهمند میشوند.»
او یکی از مهمترین برنامههای آینده این مرکز را اخذ مجوز ارتقای درمانگاه به تخصصی بیان و اضافه کرد: «با توجه به مساحت مناسب محوطه این مجموعه درمانی، امکان توسعه ظرفیت خدمات آن وجود دارد. در صورت دریافت مجوزهای قانونی، میتوانیم مطب پزشکان را توسعه داده و متخصصان بیشتری را دعوت به همکاری کنیم.»
تمام امور قبل از رئیس به واحد اداری ختم میشود
مسئول امور اداری درمانگاه تأمیناجتماعی فارسان، طیف مسئولیت این واحد را در مراکز درمانگاهی بسیار گسترده بیان کرد. به نحوی که تمام امور قبل از ریاست، به امور اداری ختم میشود. آن هم در شرایطی که این حوزه در بسیاری از مراکز درمانگاهی، تکنفره است.
هوشیار حیدری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی با گرایش مالی است و 24 سال از عمر حرفهای خود را سپری کرده است.
او در بیان اهم وظایف واحد اداری، گفت: «در یک چشمانداز کلی، برنامهریزی، هدایت و نظارت بر امور مراکز برعهده مسئولان امور اداری قرار دارد. در نتیجه امور گسترده و متنوعی در دل این طیف از وظیفه هست که توسط مسئولان مالی انجام میشود. این درحالی است که در بسیاری از مراکز درمانگاهی، این مسئولیت برعهده یک نفر قرار میگیرد.»
مسئول امور اداری درمانگاه فارسان در بیان جزئیات این مسئولیت، افزود: «بررسی حضور و غیاب، مرخصی، مأموریت، صدور احکام، ارزشیابیهای عملکردی و انگیزشی سهماهه، نقلوانتقالها و انتصابهای کارکنان ازجمله این امور بهشمار میرود. همچنین انجام اقدامات مرتبط با خدمات عمومی، کارپردازی، ساختمانی، رفاهی، حملونقل و آموزش کارکنان برعهده مسئول امور اداری است. با توجه به گسترش مسئولیتهای واحد اداری، میتوان گفت، جایگاه مسئولان این واحد در یک مجموعه در ردیف دوم اهمیت پس از رئیس درمانگاه قرار دارد. هماهنگی بینبخشی، برنامههای کاری و تهیه امکانات و ملزومات مورد نیاز خدمات به امور اداری مربوط است و تمام امور قبل از تأیید رئیس درمانگاه به واحد اداری ختم میشود.»
حیدری تأکید کرد: «واحد اداری رابطه تنگاتنگی با سایر کارکنان دارد و ما نیز با تمام توان در رفع مشکلات کارکنان تلاش میکنیم. همکاران نیز انتظار بالایی از ما دارند و بهویژه در بحث رسیدگی به اضافهکاریها و مزایای انگیزشی خواهان رسیدگی مؤثری هستند.»
مسئول امور اداری درمانگاه فارسان، انجام بسیاری از امور این واحد را در قالب فناوری اطلاعات دانست و گفت: «درحال حاضر امور این واحد مانند سایر خدمات تأمیناجتماعی بهصورت الکترونیک انجام میشود. براین اساس، نرمافزار «دیدگاه» بهعنوان سیستم جامع منابع انسانی، نرمافزار «کسری» در زمینه حضور و غیاب کارکنان و نرمافزار(HIS) یعنی سیستم جامع مدیریت بیمارستانی را در اختیار داریم. اخیراً نرمافزار کسری به دیدگاه لینک شده و همکاران میتوانند بهطور کامل از برنامه ورود، خروج، ساعت کارکرد و میزان مرخصیهای خود مطلع شوند. نرمافزارهای «ورد»، «اکسل» و «پاورپوینت» نیز جزو موارد ضروری است که هر مسئول امور اداری باید به آن مسلط باشد.»
حیدری با اشاره به مهمترین مسائل حرفهای خود، افزود: «امور واحد اداری در بسیاری مراکز ازجمله مرکز ما بهصورت تکنفره اداره میشود. به دلیل نبود نیروی جایگزین، بهسختی میتوانیم از مرخصیهای استحقاقی و حتی استعلاجی استفاده کنیم و در صورت استفاده، هنگام بازگشت مجبور به انجام کار مضاعف برای جبران غیبت خود هستیم. از طرفی بحث کمبود نیرو و ضرورت رفع آن از منظر جانشینپروری نیز اهمیت دارد. در نتیجه لازم است قبل از بازنشسته شدن مسئول اداری، نیروی کمکی برای فراگیری امور این واحد جذب شود.»
او ادامه داد: «کمبود نیرو در سایر سطوح درمانگاه نیز بهچشم میخورد؛ زیرا معمولاً تمامی ردیفهای تشکیلاتی مراکز پر نمیشود. بهعنوان مسئول رسیدگی به شکایات، در این زمینه با درخواستهای همکاران مبنی بر افزایش نیرو مواجه هستم.»