مدیردرمان تأمیناجتماعی استان چهارمحال و بختیاری
سالانه حدود 2 میلیون مراجعه در مراکز ملکی سرپایی ثبت می شود
چهارمحال و بختیاری به دلیل دارا بودن بلندترین ارتفاع از سطح دریا، «بام ایران» نامیده میشود. رونق محصولات کشاورزی و فعالیت کارخانههای متعدد ازجمله فولاد، قند، آرد و گچ کفه ترازوی اقشار کشاورز و کارگر جامعه را سنگین کرده که در نتیجه آن 52درصد از جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان زیر پوشش بیمه تأمیناجتماعی قرار دارند. سازمان تأمیناجتماعی از طریق 6 مرکز درمانی ملکی و 680 مرکز طرف قرارداد پاسخگوی نیازهای درمانی بیمهشدگان است. برای اطلاع از کموکیف این خدمات با دکتر مصطفی فلاحی، مدیردرمان تأمیناجتماعی چهارمحال و بختیاری به گفتوگو نشستیم. او با دارا بودن بیش از 28 سال سابقه فعالیت در عرصه پزشکی از سه سالونیم گذشته سکان هدایت این مدیریت را بهدست گرفته است. مشروح این گپوگفت را در ادامه میخوانید.
سلاله صدرایی روزنامه نگار
سازمان تأمیناجتماعی در چهارمحال و بختیاری دارای چه تعداد مرکز ملکی و طرف قرارداد است؟
چهارمحال و بختیاری از منظر اقتصادی جزو مناطق کمتر توسعهیافته بهشمار میرود. با توجه به رویکرد دولت مبنی بر ایجاد عدالت در دسترسی مردم به خدمات درمانی، اقدامات شایستهای در زمینه گسترش این حوزه در استان انجام شده است. آنگونه که ظرفیت خدمات درمانی ما بهزودی دو برابر میشود. درحال حاضر این مدیریت دارای یک بیمارستان و پنج مرکز درمانی سرپایی است. بیمارستان امام علی(ع) که در مرکز استان و کیلومتر 7 جاده شهرکرد و اصفهان واقع شده، یک مرکز جنرال بهشمار میرود که 192 تخت مصوب و 166 تخت فعال دارد. این بیمارستان در سال 1374 احداث شده و قریب به 30 سال خدمترسانی کرده است. در بخش سرپایی نیز دو پلیکلینیک در شهرکرد، یک درمانگاه تخصصی در شهرستان فارسان، یک درمانگاه در بروجن و یک درمانگاه در لردگان زیرمجموعه این مدیریت محسوب میشوند. همچنین در حوزه درمان غیرمستقیم با حدود 680 مرکز شامل 11 بیمارستان دانشگاهی، مطبها، مراکز تشخیصی و دارویی طرف قرارداد هستیم.
مراکز درمانی چه خدماتی را ارائه میدهند و از چه تجهیزات و امکاناتی برخوردارند؟
بیمارستان امام علی(ع) بهعنوان یک مرکز عمومی به بخشهای داخلی، اطفال، جراحی و زنان مجهز است. علاوه بر آن برخی خدمات فوقتخصصی مانند گوشوحلقوبینی، چشم و ارتوپدی را نیز ارائه میدهد. اما یکی از امکانات مهم بیمارستان ما را که یک برند محسوب میشود، جراحی مغزواعصاب تشکیل داده است. بر این اساس بسیاری از بیماران نیازمند به جراحی این رشته تخصصی از گوشه و کنار استان به مرکز فوق ارجاع میشوند. علاوه بر آن بیمارستان امام علی(ع) تنها مرکز بستری استان بهشمار میرود که از امکانات «هلیپد» یا باند فرود بالگرد برخوردار است. با توجه به صعبالعبور بودن جادههای استان، این امکان در بیمارستان ما فراهم شده تا بیماران نیازمند به درمانهای فوری و اورژانسی در این مرکز مورد مداوا قرار گیرند. دریافت لوح بیمارستان سبز و بیمارستان دوستدار مادر و کودک، احراز رتبه «درجه یک» اعتباربخشی و اخذ رتبههای یک تا چهار رضایتمندی بیماران در سطح کشور از دیگر موفقیتهای کسب شده توسط بیمارستان است.
خدمات بخش پاراکلینیک شامل چه مواردی است؟
در این حوزه هم از امکانات مناسبی برخورداریم؛ بخشهای ویژه سیسییو، آیسییو و انآیسییو و واحد آزمایشگاه مجهز به دستگاههای پیشرفته و بهروز است. همچنین دستگاههای «هایتک» مانند سیتیاسکن در بیمارستان وجود دارد و اتاقهای عمل بیمارستان مجهز به دستگاههای پیشرفته جراحی مانند دستگاه «کوزا» است که در جراحیهای مغزواعصاب استفاده میشود. بهکارگیری این دستگاه کمک میکند تا جراحی تومورهای مغزی با کمترین آسیب به سلولهای سالم انجام گیرد. تجهیزات ارتوپدی و دستگاه فیکو دیگر امکانات اتاقهای عمل را تشکیل میدهد.
آمار نیروی انسانی مراکز درمانی چقدر است و در این زمینه با چه کمبودهایی مواجه هستید؟
این مدیریت و مراکز زیرمجموعه آن دارای 900 نیروی انسانی است که از این میان 700 نفر در بیمارستان امام علی(ع) خدمترسانی میکنند. کادر پزشکان بیمارستان را صد نفر اعم از عمومی و متخصص تشکیل میدهد. با توجه به اینکه استان جزو مناطق کمتر توسعهیافته شناخته میشود، یکی از مشکلات عمده ما، جذب و نگهداشت متخصصان است. در حال حاضر نیازمند همکاری و افزایش تعداد متخصصان ارتوپدی، قلب و چشم هستیم. با وجود این دشواریها، موفق شدهایم تا در زمینه پنج رشته تخصصی شامل بیهوشی، جراحی، زنانوزایمان، قلب و داخلی پزشک مقیم فراهم کنیم. در نتیجه بیماران در طول 24 ساعت به پزشکان مذکور دسترسی دارند. پزشکان باقی رشتهها نیز بهصورت آنکال فعالیت میکنند. همچنین برخی متخصصان مانند ارتوپدی که به دلیل ضرورت سرعت ارائه خدمات، امکان همکاری بهصورت آنکال را ندارند، به شیوه قرارداد ساعتی در بیمارستان حضور دارند. در گروه عمومی نیز از کمبود جدی دندانپزشک رنج میبریم.
عملکرد مراکز بستری و سرپایی از منظر آماری چگونه است؟
در مراکز ملکی سرپایی سالانه حدود 3 میلیون مراجعه بهثبت میرسد که روزانه شامل حدود 10هزار مراجعه است. در بخش بستری نیز سالانه نزدیک به 15هزار بیمار پذیرش میشوند. نکته مهم اینکه از میان تعداد بستریشدگان، حدود 10هزار نفر از خدمات جراحی بهره میبرند که نشاندهنده میزان استقبال از خدمات جراحی تأمیناجتماعی است. زیرا سیاست بیمارستان در سالهای اخیر به سمتوسوی تقویت خدمات جراحی پیش رفته است. در بخش درمان غیرمستقیم و مراکز طرف قرارداد نیز نزدیک به 4.5 میلیون بار مراجعه سرپایی و 45هزار مورد بستری بهثبت رسیده است.
ارزش و جایگاه خدمات درمانی تأمیناجتماعی را در استان چگونه ارزیابی میکنید؟
یکی از خدمات بهینهای که سازمان تأمیناجتماعی به مردم بهویژه در مناطق محروم ارائه میدهد، درمان رایگان است. با توجه به گرانی هزینههای این حوزه در بخشهای غیردولتی، پشتوانه محکمی برای خانوادهها محسوب میشود. اغلب بیمهشدگان استان از اقشار کارگری جامعه هستند که از نظر معیشتی در تنگنا قرار دارند. در نتیجه رفع نیازهای درمانی آنها بهویژه در حوزه خدمات گران جراحی برای کاهش دغدغه آنها جهت دسترسی به درمان، مؤثر واقع میشود. ما نیز افتخار میکنیم که بهعنوان سربازان افراد آسیبپذیر جامعه، با رویکرد ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، انجام وظیفه میکنیم.
اشاره کردید به رویکرد ارتقای خدمات؛ در این حوزه چه اقداماتی انجام دادهاید و چه برنامههایی در پیش دارید؟
تعداد مراکز درمانی این مدیریت، طی دو سه سال گذشته در راستای ایجاد عدالت در دسترسی به درمان، صددرصد افزایش یافته است. برای این منظور 21هزار مترمربع زمین را بهصورت اهدایی و خرید، برای احداث 5 مرکز درمانی اختصاص دادهایم. پس از تکمیل طرحهای مذکور تعداد مراکز درمانی سرپایی استان به 10 مرکز افزایش مییابد. درنظر داریم تا در شهرستانهای شلمزار، اردل و سامان اولین درمانگاه و در بروجن و شهرکرد نیز یک پلیکلینیک احداث کنیم. مناقصه انتخاب پیمانکار طرحها انجام شده و عملیات اجرایی بهزودی آغاز میشود. در بخش بستری نیز یک مرکز دندانپزشکی سانترال در بیمارستان امام علی(ع) با چهار یونیت و تجهیزات کامل افتتاح شده است. باید توجه داشت این میزان توسعه که در یکی دو سال گذشته ایجاد شده، طی 30 سال اخیر انجام نشده بود.