در بیستوهفتمین نمایشگاه الکامپ تأکید شد
تــأمیـناجتمــاعـی، پیشگام در تحول دیجیتال و هوش مصنوعی
بیستوهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ تیرماه سال جاری در شرایطی برگزار شد که سازمان تأمیناجتماعی در این رویداد، به معرفی و ارائه خدمات آنلاین خود پرداخت و حضوری فعال بهعنوان یک سازمان پیشرو در تحول دیجیتال و هوش مصنوعی را به ثبت رساند. برایناساس سازمان تأمیناجتماعی در بیستوهفتمین دوره از نمایشگاه چهار روزه الکامپ، دستاوردها و سرویسهای مختلف و گسترده خود را در ارتباط با خدمات الکترونیک ارائه کرد. این در حالی است که توسعه خدمات غیرحضوری بزرگترین سازمان بیمهای کشور در مسیر تحقق هوشمندسازی، طی سه سال اخیر در اولویت برنامههای کلان تأمیناجتماعی قرار داشته است. همچنین حین روزهای برگزاری این دوره از نمایشگاه الکامپ، رویدادهای مرتبط با حوزه فناوری با حضور مدیران و کارشناسان در غرفه سازمان تأمیناجتماعی برقرار بود.
فرانک جوادی روزنامه نگار
خدمات هوشمند و الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی هماکنون در «سامانه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی» به نشانی (es.tamin.ir) و برنامه کاربردی «تأمینمن» در دسترس جامعه تحتپوشش قرار دارد. تاکنون بیش از ۵۹ خدمت غیرحضوری در بخشهای مختلف بیمه، درمان، بازنشستگی و انواع تعهدات بلندمدت و کوتاهمدت به گروههای مختلف ذینفعان ارائه شده است.
سلسله نشستهای تعاملی با دانشگاهها
در جریان الکامپ 1403 و براساس برنامهریزیهای انجام شده، فعالیت در غرفه تأمیناجتماعی تنها به معرفی خدمات و تشریح سرویسها محدود نشد. در این زمینه مجموعهای از نشستهای تخصصی و تعاملی با حضور مدیران سازمان، متخصصان و مسئولان تعدادی از دانشگاههای مختلف کشور نیز برگزار شد تا بدینترتیب سازمان و فعالیتهای حال و آینده آن در آینه فناوریهای نوین دنیا دیده شده و از ظرفیتهای موجود برای تحقق شرایط ایدهآل بهره گرفته شود. به عبارت دیگر این حضور نمایشگاهی تنها به ساخت و رونمایی از یک غرفه محدود نشده و سعی شد ضمن همافزایی با بخشهای مختلف زمینهای برای استفاده حداکثری از فناوری روز دنیا فراهم آید.
همزمان با نخستین روز برگزاری این نمایشگاه (نهم تیرماه) یک نشست تعاملی با دانشگاه شاهد و دو نشست تخصصی در حوزه تشریح خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی در محل غرفه سازمان برگزار شد.
معاون پژوهشی و مدیر ارتباطات دانشگاه شاهد و «محمد رنجبران»، رئیس گروه حاکمیت فاوا سازمان تأمیناجتماعی در جریان نشست تعاملی با مسئولان دانشگاه شاهد با شعار «هوشمندسازی در مسیر آیندهسازی» موضوعات مربوط به توسعه هوشمندسازی و همکاری دانشگاه و سازمان تأمیناجتماعی را مطرح کردند. همچنین رویداد ارائه سرویسهای بیمهای و غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی در راستای تشریح خدمات الکترونیک این سازمان به اجرا درآمد. توصیف خدمات غیرحضوری این نهاد با حضور کارشناسان بیمهای سازمان و شعب از دیگر نشستهای برگزار شده در نخستین روز نمایشگاه الکامپ بود.
برگزاری مجموعه نشستهای تخصصی با حضور شرکتهای خصوصی
چنانچه اشاره شد در ایام برقراری نمایشگاه الکامپ امسال، مجموعهای از نشستهای تخصصی با موضوعات گوناگون مرتبط با حوزههای دیجیتال، هوش مصنوعی، ارتباطات هوشمند و نقش فناوری در صنعت بیمه و خدمات دیجیتال از نهم تا دوازدهم تیرماه در غرفه سازمان تأمیناجتماعی برگزار شد.
نخستین نشست سازمان و شرکتهای خصوصی با موضوع «مقدمهای بر تحول دیجیتال در سازمان تأمیناجتماعی» با حضور جمعی از کارشناسان، مدیران و علاقهمندان و بازدیدکنندگان بیستوهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ و با ارائه «سجاد شیعهعلی» پژوهشگر و فعال حوزه دیجیتال در غرفه این سازمان برگزار شد. سازمان تأمیناجتماعی با شعار «هوشمندی در مسیر آیندهسازی» اقدام به برگزاری این سلسله نشستهای تخصصی کرده بود.
«سجاد شیعهعلی» پژوهشگر و فعال حوزه دیجیتال در جریان نشست مذکور یادآور شد: «از حدود ۲۰ سال گذشته تا به امروز بسیاری از اصناف به سمت استفاده از فرایندهای دیجیتال حرکت کردهاند. امروزه بسیاری از خدمات سازمانهای بیمهای نظیر تأمیناجتماعی در قالبهای دیجیتال و بهصورت غیرحضوری به ذینفعان ارائه میشود. تحول دیجیتال با استفاده از فناوری جدید، مدل کسبوکار را تغییر میدهد.»
این فعال حوزه دیجیتال همچنین توضیح داد: «در راستای تحقق استراتژی مربوط به تحول دیجیتال، سازمانها باید با تعیین اهداف، توسعه فرهنگ استفاده از حوزه دیجیتال و بسترسازی بهرهمندی از قابلیتهای دیجیتال به این حوزه ورود پیدا کنند.» شیعهعلی در ادامه تأکید کرد: «تحول دیجیتال بر حوزههای مشتری، رقابت، خلق ارزش، داده و نوآوری تأثیرگذار است. سازمانی نظیر تأمیناجتماعی با ایجاد واحدهای جدید سازمانی امکان خلق ارزش را از طریق فناوریهای دیجیتال خواهد داشت.» او در عین حال به فناوریهای نوین اشاره و بیان کرد: «هوشمصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و فناوریهای دیجیتال دیگر با استفاده از ظرفیتهای مختلف امکان رشد سازمانها را در حوزههای متفاوت نظیر خدمات هوشمند ایجاد میکنند.»
این پژوهشگر حوزه دیجیتال ادامه داد: «ارزیابی سازمان و کسبوکار، تعیین چرایی و تدوین استراتژی، برنامه اجرایی استراتژی و در نهایت اجرای استراتژی بهعنوان گامهای تحول دیجیتال در سازمانها محسوب میشوند.»
تشریح خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی
در روز نخست نمایشگاه الکامپ تهران، نشست دیگری از مجموعه نشستهای تخصصی و تعاملی سازمان تأمیناجتماعی با حضور کارشناسان بیمهای برگزار شد. محور این برنامه تشریح خدمات متنوع و گسترده الکترونیک تأمیناجتماعی و بهرهمندی جامعه تحتپوشش به سرویسهای هوشمند، از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی و برنامه کاربردی «تأمینمن» بود.
کارشناسان بیمهای در این نشست یادآور شدند افرادی که بهطور کامل بیمهپردازی انجام داده و به مرحله بازنشستگی رسیدهاند، از طریق مزایای سرویسهای الکترونیک تأمیناجتماعی در سامانه «خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی» امکان ثبت درخواست و طی مراحل بازنشستگی و مستمریبگیری را دارند. این یکی از خدمات هوشمند سازمان محسوب میشود.
همچنین در حوزه اجرای پروژه لیست هوشمند حقبیمه توضیح داده شد که با عملیاتیشدن ارسال هوشمند لیست حقبیمه، بسیاری از موانع و چالشهای مرتبط با این حوزه برای سازمان و کارفرمایان برطرف شده است. در حوزه بهرهمندی جامعه از خدمات الکترونیک تأمیناجتماعی نیز به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی (es.tsmin.it) اشاره شد که از طریق ثبتنام، خدمات مختلفی را به جامعه بیمهشدگان و ذینفعان ارائه میکند. ضمناً با بهرهگیری از فناوریهای نوین از خردادماه سال جاری امکان ارسال واریزی لیست حقبیمه برای بیمهشدگان تأمیناجتماعی فراهم آمده است. بنابر آنچه در نشست مذکور اعلام شد، طی سالهای اخیر سرویس ابلاغ الکترونیک و بهتازگی سرویس ارائه لیست هوشمند برای استفاده جامعه کارفرمایی طراحی و عملیاتی شده و در اختیار جامعه کارفرمایان قرار گرفته است.
همچنین سرویس پرداخت آنلاین حقبیمه مرتبط با عوارض ساختمانی نیز بهعنوان یکی دیگر از خدمات هوشمند تأمیناجتماعی در دسترس همگان قرار دارد. با آغاز بهکار سامانه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی در سال ۱۳۹۹ و ارائه ۳۰ سرویس مختلف در قالب این سامانه، بسیاری از مراجعات به شعب سازمان کاهش یافت. در حال حاضر بیش از ۵۹ سرویس غیرحضوری در سامانه مذکور در دسترس است. امروز ۲۵ میلیون کاربر از «سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی» بهره میبرند. همچنین ۵ میلیون کاربر از طریق نصب برنامه کاربردی «تأمینمن» خدمات الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی را دریافت میکنند. امکان ثبتنام، انعقاد قرارداد بیمهای و پرداخت حقبیمه بهصورت آنلاین در چارچوب سرویسهای خدماتی غیرحضوری تأمیناجتماعی نیز برای همگان فراهم است.
تبیین مزایای سامانه لیست هوشمند
در دومین روز حضور سازمان تأمیناجتماعی در بیستوهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ، پنل تخصصی در ارتباط با جزئیات فعالیت، کارکرد و مزایای عملیاتیشدن پروژه هوشمندسازی لیست ارسال حقبیمه به شکل سامانه متمرکز لیست هوشمند، توسط نماینده معاونت بیمهای سازمان تأمیناجتماعی ارائه شد.
«هادی پورصفری» نماینده معاونت بیمهای سازمان تأمیناجتماعی در جریان ارائه پنل تخصصی با موضوع سامانه متمرکز لیست هوشمند، گفت: «سامانه متمرکز لیست هوشمند در قالب یکی از خدمات نوین الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی تدوین و اجرایی شده است.»
او ادامه داد: «در سامانه متمرکز لیست هوشمند، ارسال لیست حقبیمه توسط کارفرمایان بهصورت غیرحضوری انجام میشود. در این سامانه محاسبه حقبیمه و ارسال لیست کاملاً هوشمند است و در صورت بروز خطا حین انجام کار، اصلاح هوشمند صورت میگیرد.» پورصفری افزود: «همچنین در چارچوب فعالیت این سامانه، با استفاده از سربرگ خطاها در فرایند ارسال لیست، موضوع به کارفرمایان اطلاعرسانی شده و اعلام خطاها و هشدارها بهشکل آنی محقق میشود.»
او در ارتباط با مزایای لیست هوشمند حقبیمه توضیح داد: «دریافت لیست متمرکز، بررسی و کنترل بیش از ۳۰۰ آیتم بهصورت هوشمند، پالایش در کمترین زمان، بررسی ۵۰۰ آیتم در صدم ثانیه، رشد بهرهوری نیروی انسانی، حذف فرایندهای زائد و افزایش رضایتمندی مخاطبان بهویژه جامعه کارفرمایی را میتوان از مزایای اجرای طرح ارسال لیست هوشمند محسوب کرد.»
اجرای لیست هوشمند در سطح ملی
«فریده کلانتری» کارشناس و نماینده مدیریت فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی نیز در اینباره گفت: «در حال حاضر اجرای لیست هوشمند حقبیمه با بهترین کیفیت و بالاترین میزان پوشش در سطح کشور در حال اجراست.» او افزود: «در مسیر تولید نرمافزار اجرایی سامانه لیست هوشمند حقبیمه، نیازمندیهای سختافزاری و نرمافزاری و برنامهریزیهای استقرار پروژه صورت گرفت.» به گفته این کارشناسان حوزه فناوری، در حال حاضر کارفرمایان و ذینفعان سازمان از خدمات لیست هوشمند حقبیمه بهرهمندند.
کلانتری ادامه داد: «اجرای کامل لیست هوشمند در سراسر کشور با کمترین مخاطره، پوشش بالا و کیفیت خوب ارائه خدمات محقق شد. امیدواریم از طریق سامانه لیست هوشمند حقبیمه، خدمات گستردهتر و مؤثرتری به جامعه بیمهشدگان تحتپوشش سازمان تأمیناجتماعی ارائه دهیم.»
در ادامه این نشست «هادی پورصفری» کارشناس و نماینده معاونت بیمهای سازمان تأمیناجتماعی در ارتباط با بهرهمندی ذینفعان از خدمات سامانه متمرکز لیست هوشمند حقبیمه گفت: «در سامانه لیست هوشمند حقبیمه، تمام اطلاعات بهصورت برخط انجام گرفته و در دسترس قرار دارد. همچنین محاسبات لحظهای براساس ضوابط انجام و بازخوردهای آن دریافت میشود.»
این کارشناس بیمهای اضافه کرد: «پرداخت حقبیمه الکترونیکی و غیرحضوری از دیگر مزایای استفاده از سامانه لیست هوشمند محسوب میشود.» او در ارتباط با پایش و کنترل اطلاعات مربوطه به لیستهای حقبیمه بیان کرد: «کنترل آیتمهای لیست هوشمند حقبیمه نیز برمبنای قوانین و مقررات مربوطه صورت میگیرد. اطلاعات هویتی بیمهپردازان نیز بهشکل آنلاین از طریق سامانه مذکور انجام و مشکلات احتمالی آنی برطرف میشود.» پورصفری همچنین یادآور شد: «در قالب سامانه مذکور بیش از ۳۰۰ مورد پایش شده و مورد بررسیهای لازم قرار میگیرد.»
تعامل تأمیناجتماعی با دانشگاهها
دومین روز از نمایشگاه الکامپ امسال میزبان «دامون خدابنده» رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی بود. او در جریان نشستی مشترک با دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که پس از نشستهای مشترک سازمان با دانشگاهها، همکاریهای لازم ادامه پیدا کند.
خدابنده در اینباره گفت: «ما در سازمان تأمیناجتماعی زمینه همکاری با همه دانشگاههای کشور را در حوزه فناوری و هوشمندسازی فراهم کردهایم. همچنین در قالب دریافت پیشنهادات و ایدههای حوزه هوشمندسازی امکان ادامه و توسعه همکاریهای مشترک با دانشگاهیان وجود دارد.» رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی تأکید کرد: «در شرایطی که انجام کار به صلاح سازمان تأمیناجتماعی باشد، امکان انعقاد قرارداد تأمیناجتماعی با دانشگاهیان را داریم. بهکارگیری نخبگان با روشهای خرید خدمت یا برونسپاری پروژهها محقق میشود. ما در سازمان تأمیناجتماعی سالهاست به سمت خرید محصول در قالب برونسپاری پروژهها به نخبگان حرکت کردهایم.»
او همچنین گفت: «از دانشگاهیان انتظار میرود راهکارهای دستیابی به بیشترین بهرهوری را در شرایطی کمهزینه ارائه دهند.»
«مجید سلیمانی» معاونت پژوهش و فناوری دانشکدههای علوم دانشگاه تهران و عضو هیأتعلمی این دانشگاه در نشستهای برگزار شده حضور یافت و بیان کرد: «سازمان تأمیناجتماعی ایده همکاری با دانشگاهها را در راستای توسعه فناوری و هوشمندسازی مطرح میکند. یکی از زمینههای همکاری موضوع کارآموزی در حوزههای مربوطه است.»
او در ادامه به پتانسیلهای دانشگاه تهران پرداخت و گفت: «دانشگاه تهران میتواند در قالب پروژههای کاربردی ضمن درک بهتر نسبت به مسئله و داشتن زبان مشترک با سازمان تأمیناجتماعی، توسعه فناوری را رقم بزند.»
هوشمندسازی هدف تأمیناجتماعی
دیگر نشست تخصصی دومین روز نمایشگاه الکامپ امسال برنامه تخصصی «تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی و نقش استارتآپها در این حوزه» بود. در این نشست مدیرعامل شرکت پلنت (فعال استارتآپ در حوزه فعالیت بیمه) سازمان تأمیناجتماعی را بستری بکر برای فعالیت در حوزه هوش مصنوعی برشمرد و گفت: «در بخشهای مختلف فعالیت این سازمان امکان بهرهمندی از هوش مصنوعی وجود دارد. تفاوت تأمیناجتماعی با دیگر صندوقها، فعالیت و ارائه خدمات بخش درمان است. طبیعتاً امکان توسعه هوشمندی و استفاده از هوش مصنوعی در حوزههای گسترده بیمه و درمان تأمیناجتماعی وجود دارد.»
«ایمان ارسطو» ادامه داد: «تأمیناجتماعی در عین حال که دومین تولیدکننده خدمات درمانی در سطح کشور است، نخستین خریدار خدمات درمانی نیز محسوب میشود. این فضا در واقع بستر مهمی برای فعالیت حوزه هوش مصنوعی و استارتآپهاست. حوزه ارائه خدمات به جامعه تحتپوشش تأمیناجتماعی مهمترین بستر فعالیتهای هوشمند بهشمار میرود.»
مدیرعامل شرکت پلنت اضافه کرد: «استارتآپها در فعالیتهای مشارکتی با تأمیناجتماعی کشورهای مختلف، اقدام به تأسیس صندوقهای واحد میکنند. در حال حاضر بررسی مدارک درمانی توسط هوش مصنوعی در برخی شرکتهای بیمهای صورت میگیرد. انتظار این است که استارتآپها در تعامل با سازمان تأمیناجتماعی، فعالیتهای حوزه فناوری را پیش ببرند.»
او در توضیح بیشتر یادآور شد: «اگر سازمان تأمیناجتماعی، هوشمندسازی فرایندهای خدمات و ورود به نوآوری را همواره در دستور کار داشته باشد، توفیقات حوزه فناوری بهصورت ویژهتری حاصل میشود. توجه مسئولان سازمان تأمیناجتماعی به حوزه فناوری و توسعه خدمات دیجیتال بسیار قابلتوجه است. این مهم در بازارکار تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی در غرفه این سازمان در این دوره از نمایشگاه الکامپ نمایان است.»
بازار بزرگ فناوری دیجیتال
«محمد رنجبران» مدیر مرکز حاکمیت فاوا سازمان تأمیناجتماعی از دیگر مدیرانی بود که در جلسه تخصصی تحول دیجیتال تأکید کرد: «تأمیناجتماعی سازمانی است که امکان ایجاد بازار بزرگی برای خانواده فناوری اطلاعات را دارد. به همین نسبت انتظاراتی بهویژه در راستای امانتداری اطلاعات بیمهشدگان این نهاد بیمهای وجود دارد.»
او همچنین اضافه کرد: «در تمام برنامههای مربوط به انتخاب همکاران در حوزه استارتآپی، انتظار حمایت از سوی تأمیناجتماعی مطرح میشود. از طرفی این سازمان به دنبال همکاری با شرکتهای با کارنامه قوی و رتبهیک است.»
سومین روز نمایشگاه الکامپ امسال با حضور بسیاری از بازدیدکنندگان در غرفه تأمیناجتماعی همراه بود. در عین حال سازمان تلاش خود را بهکار گرفت تا با اتکا به ظرفیتهای موجود در نمایشگاه با ذینفعان خود ارتباطی مستقیم برقرار کرده و به تشریح خدمات الکترونیک خود بپردازد.
در این روز نیز نشستهای تخصصی متعددی برگزار شد. شامل برگزاری پنلهای تخصصی «کاربردها و مزیتهای فناوری هوش مصنوعی برای سازمان تأمیناجتماعی» و «بررسی فرایندهای اِیپیآیهای نسخهنویسی و نسخهپیچی تأمیناجتماعی.» همینطور مصاحبه مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در جریان بود.
مهدی کلانتری با اشاره به توسعه خدمات گسترده و متنوع غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی در سالهای اخیر، گفت: «مجموعه سرویسهای الکترونیک و هوشمند، پایهگذار تحول دیجیتال در سازمان تأمیناجتماعی محسوب میشوند. حدود ۴۷ میلیون نفر از گروههای مختلف جامعه مخاطب سازمان هستند. به همین واسطه حضور در نمایشگاههایی نظیر الکامپ اطلاعرسانی در ارتباط با آوردها و دستاوردهای این سازمان در حوزه آیتی و خدمات غیرحضوری و هوشمند به حساب میآید.»
مدیرعامل خدمات ماشینی تأمین ادامه داد: «شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین بهعنوان بازوی اصلی حوزه فناوری اطلاعات سازمان در حال فعالیت است. در واقع این شرکت مجری اغلب خدمات حوزه فناوری و هوشمندسازی تأمیناجتماعی محسوب میشود.»
کلانتری همچنین توضیح داد: «سال گذشته در نمایشگاه الکامپ جذب شرکتها و استارتآپهای همکار برای سازمان تأمیناجتماعی و مجموعه خدمات ماشینی اهمیت ویژهای داشت. امسال برنامه جذب نیروهای انسانی متخصص و پنلهای اطلاعرسانی را در بیستوهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ در دستور کار داریم. هماکنون بستر نسخه الکترونیک و لیست هوشمند حقبیمه بهطور کامل تأمین شده است.»
ارسال یک میلیون و ۲۰۰هزار لیست هوشمند در خردادماه
مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمیناجتماعی در ارتباط با فعالیت سامانه لیست هوشمند حقبیمه گفت: «خردادماه سال جاری بالغ یک میلیون و ۲۰۰هزار لیست حقبیمه کارفرمایان را از طریق سامانه لیست هوشمند دریافت کردیم. این حجم بالا یک اقدام بیسابقه در حوزه فعالیتهای هوشمند سازمان محسوب میشود.»او بیان کرد: «سامانه لیست هوشمند حقبیمه پایهگذار مدیریت جریان ورودی سازمان بهشمار میرود.» کلانتری همچنین افزود: «طی تکلیفی که در قالب برنامه هفتم توسعه سازمان برعهده سازمان تأمیناجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی گذاشته شده، سامانه لیست هوشمند حقبیمه پایهگذار درگاه مشترک بیمه و مالیات است. در واقع اجرایی شدن لیست هوشمند را میتوان یکی از بزرگترین پروژههای تاریخ فعالیت سازمان تأمیناجتماعی دانست که با چالشهای فراوان فنی و غیرفنی آغاز و عملیاتی شد.» مدیرعامل خدمات ماشینی تأمین یادآور شد: «در حال حاضر ارسال لیست هوشمند حقبیمه از طریق تمام شعب سازمان تأمیناجتماعی در سراسر کشور در حال انجام است. در این راستا در سومین ماه امسال بالغ بر ۹۹.۵درصد لیستهای حقبیمه از طریق سامانه لیست هوشمند دریافت شد.» کلانتری توضیح داد: «سازمان تأمیناجتماعی از طریق دو سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی به نشانی (es.tsmin.ir) و برنامه کاربردی «تأمینمن» مجموعهای از خدمات را به جامعه تحتپوشش ارائه میدهد. این مجموعه سرویسهای الکترونیک و هوشمند پایهگذار تحول دیجیتال در سازمان تأمیناجتماعی هستند.»
اجرایی شدن ابرپروژه ملی «نسخه الکترونیک»
«شهرام طارمی» رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی از دیگر مدیرانی بود که در نشستهای سومین روز الکامپ 1403 به تشریح فرایندهای ایپیآیهای نسخهنویسی و نسخهپیچی تأمیناجتماعی پرداخت و بیان کرد: «ابرپروژه ملی در حوزه نسخه الکترونیک از سه سال پیش تا به حال توسط سازمان تأمیناجتماعی اجرایی شده است.» او ادامه داد: «خدمات درخواستی برای بیمار از طریق نسخ الکترونیک در مراکز ملکی، مراکز طرف قرارداد و مراکز درمان دانشگاهی ارائه میشود. هماکنون در جایی قرار گرفتهایم که بیمهشدگان امکان مشاهده نسخ الکترونیک خود را در سامانههای خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی و برنامه کاربردی «تأمینمن» دارند.»
رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی توضیح داد: «بخش زیادی از کدهای نسخهنویسی و نسخهپیچی، کدهای واحد کشوری است. همچنین بخشی از کدها استانداردهای جهانی دارد. اکنون ۹۸درصد نسخ درمانی بهصورت الکترونیکی صادر میشود.»
او افزود: «هوشمندسازی ازجمله اهداف استراتژیک سال جاری سازمان تأمیناجتماعی و در بسیاری سامانهها اجرایی شده است. در بخشهای مختلف درمانی و سلامت الکترونیک سازمان امکان ورود هوش مصنوعی وجود دارد.»
تأمیناجتماعی، پیشرو در خدمات الکترونیک درمان
«امیرحسین آخوندی» رئیس گروه سیستمهای درمانی سازمان تأمیناجتماعی نیز در یکی از پنلهای تخصصی سومین روز برگزاری نمایشگاه الکامپ بیان کرد: «تأمیناجتماعی از سازمانهای پیشرو خدمات الکترونیک بر بسترهای مختلف است.» او با اشاره به اینکه تأمیناجتماعی از سال ۱۳۹۹ فرایندهای نسخهنویسی (API) را آغاز کرده، افزود: «این سازمان پیشرو در حوزه نرمافزارهای حوزه درمان و سلامت است که نسخهنویسی الکترونیک را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرد.» آخوندی ادامه داد: «در حال حاضر بیماران بدون هیچ دغدغهای تمامی فرایندهای درمانی را در قالب سامانههای نسخهنویسی و نسخهپیچی دریافت میکنند.»آخوندی گفت: «سازمان تأمیناجتماعی با هدف توسعه استارتآپها فرایندهای نسخهنویسی و نسخهپیچی را در قالب سامانههای (API) طراحی و اجرایی کرد.» رئیس گروه سیستمهای درمانی سازمان تأمیناجتماعی گفت: «بیش از ۲۰۰ شرکت در قالب استارتآپها و شرکتهای خصوصی فعال در کشور از سامانهها و ایپیآیهای سازمان استفاده میکنند. ما برای ارائه بهتر خدمات به این شرکتها، پشتیبانیهای لازم را ارائه میدهیم. همچنین مشکلات احتمالی را برطرف میکنیم.»
رئیس گروه سیستمهای درمانی ادامه داد: «موضوع ارائه سرویس خدمات در منزل در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال بررسی است. این مهم نیاز به مجوزهای خاصی دارد که با به نتیجه رسیدن بررسیها و صدور مجوزهای لازم، در دسترس سازمان تأمیناجتماعی قرار خواهد گرفت.»
تشریح فرایندهای نسخهنویسی و نسخهپیچی
«آریا فرهادیان» کارشناس پشتیبانی نرمافزارهای واسط واحد درمان سازمان تأمیناجتماعی از دیگر افرادی بود که سومین روز الکامپ در قالب نشستهای تخصصی گفت: «مراجعه بیمار به پزشک، انجام استحقاقسنجی، ویزیت بیمار، صدور نسخه دارویی یا پاراکیلینیک، مراجعه بیمار به مراکز دارو و پاراکلینیک و استعلام مراکز درمانی از سامانهها و ارائه خدمات مربوطه از مراحل چرخه نسخهنویسی و نسخهپیچی محسوب میشوند. افزایش کارایی، کاهش هزینه و بهبود تجربه کاربری را میتوان از مزایای ایپیآیهای موجود در چرخه فرایندهای الکترونیک درمان بهشمار آورد.»
فرهادیان همچنین توضیحات مربوط به نحوه همکاری متقاضیان استفاده از سامانههای (API) خدمات درمان سازمان تأمیناجتماعی را تشریح کرد.
کارشناس پشتیبانی نرمافزارهای واحد درمان سازمان تأمیناجتماعی اضافه کرد: «دریافت لیست نسخ الکترونیک، ثبت نسخه دارویی و پاراکلینیک، استعلام درمان، دریافت اطلاعات ریزنسخه و ثبت نسخه آزمایشگاه و دریافت لیست نسخه الکترونیک از متدهای این سرویس هستند.»
مزایای استفاده از هوش مصنوعی
«علیرضا عابدی» کارشناس حوزه هوش مصنوعی نیز در قالب پنل تخصصی بررسی کاربردها و مزیتهای فناوری هوش مصنوعی برای سازمان تأمیناجتماعی به صحبت درباره نقش و اثربخشی هوشمصنوعی در کارکردهای خدماتی سازمان پرداخت و گفت: «باید بررسی کنیم که فناوری چه کمکی به سازمان تأمیناجتماعی با جامعه بالای آماری تحتپوشش میتواند داشته باشد. این نهاد با حدود ۴۷ میلیون نفر از افراد جامعه و سازمانهای مختلف در ارتباط است. دسترسی به دادههای گوناگون تأثیرگذاری بر سازمانهای مختلف موضوعی است که باید در کارکردهای سازمان دیده شود. توسعه هوش مصنوعی و هوشمندسازی خدمات سازمان تأمیناجتماعی بر بهرهمندی ذینفعان این سازمان بسیار تأثیرگذار است.»
این کارشناس حوزه هوش مصنوعی اضافه کرد: «سازمان تأمیناجتماعی بهواسطه شمار بالای جامعه تحتپوشش، حجم بالای دادهها را دراختیار دارد. این مهم، برنامهریزی در حوزه هوشمندسازی را در دسترس قرار میدهد. هوشمصنوعی از ترکیب الگوریتم و دیتا ساخته شده؛ به این معنی که از طریق الگوریتم و با استفاده از دادهها هوش مصنوعی ورود پیدا میکند. انجام سریعتر و بهینهتر کارکردهای سازمانی و در عین حال ارائه خدمات بهتر به کابران جزو مزیتهای استفاده از هوش مصنوعی است.»
این کارشناس هوش مصنوعی بیان کرد: «با استفاده از جواب سؤالات پرتکرار ذینفعانی که با سیستم پشتیبانی سازمانهای بیمهای نظیر تأمیناجتماعی تماس میگیرند، امکان هماهنگی این مهم با هوش مصنوعی وجود دارد. فرایند مذکور، کاهش حجم کاری نیروی انسانی سیستم پشتیبانی این سازمان و تسریع در پاسخگویی به مخاطبان را به دنبال خواهد داشت.» عابدی گفت: «استفاده از هوش مصنوعی ضمن بررسیهای مورد نیاز در راستای دریافت اطلاعات و دادههای افراد خواهان و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری، امکان چرایی بیکاری و معرفی فرد برای اشتغال در کارهای مناسب را فراهم میکند.»
سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در حوزه نیروی انسانی
پایانبخش الکامپ امسال نشستهای تخصصی و پنلهای موضوعی و تعاملی با دانشگاهها بود که مانند روزهای قبل با استقبال مسئولان سازمان تأمیناجتماعی و با مشارکت کارشناسان و مدیران برونسازمانی برگزار شد.
«محمد رنجبران» رئیس گروه حاکمیت فاوا (مرکز فناوری، اطلاعات، آمار و محاسبات) سازمان تأمیناجتماعی در یکی از این نشستهای تخصصی و تعاملی گفت: «در روزهای برگزاری نمایشگاه، نشستهای بسیار مثبت و مهمیبا مسئولان دانشگاهها برگزار شده است. مسیر تعامل سازمان تأمیناجتماعی و دانشگاهها توسط مسئولان این سازمان بیمهای برقرار و مهیاست و در این ارتباط از همکاری سازنده با دانشگاهها استقبال میکنیم.»
رنجبران اضافه کرد: «سرمایهگذاری تأمیناجتماعی در حوزه نیروی انسانی دانشگاهها در بلندمدت انتفاع این سازمان را به دنبال خواهد داشت.»
او ادامه داد: «سازمان تأمیناجتماعی آمادگی دارد که با نخبههای دانشگاههای برتر کشور تعامل لازم را داشته باشد. در این زمینه اقدامات مشترک در حوزههای مختلف نظیر فناوری مورد انتظار است. دانشگاهها از طریق مراکز خلاقیت امکان همکاری با سازمان و اجرای طرحهای مختلف بهویژه در حوزه استارتآپها را دارند.» رئیس گروه حاکمیت فاوا ادامه داد: «باید با برگزاری نشستهای بیشتر با دانشگاهها، امکان توسعه تعامل و همکاری با نهادهای مربوطه را ایجاد کنیم. اقدامات بسیاری در تعامل دانشگاه و تأمیناجتماعی امکانپذیر است.»
توسعه تعامل با دانشگاه ها
«مجتبی وحیدی» معاون پژوهشی دانشکده مهندسی علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی از دیگر مهمانانی بود که در این نشستها به صحبت درباره تحول دیجیتال پرداخت: «اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه تحولات دیجیتال در سازمان تأمیناجتماعی انجام شده است. سازمان به همکاری و تعامل با دانشگاه شهید بهشتی تمایل نشان داده و در این ارتباط اقدامات بسیاری قابل تعریف است. در حوزه فناوری باید اتفاقات جهانی را رصد کرد. با ایجاد همافزایی بین دانشگاه و تأمیناجتماعی امکان انجام کارهای بزرگ در حوزه دیجیتال وجود دارد. امیدواریم در ادامه همکاریهای مشترکی با این سازمان تعریف و اجرایی شود.» وحیدی افزود: «در دانشگاه شهید بهشتی اکنون بیش از صد مرکز نوآوری و استارتآپ مشغول به فعالیت هستند. سازمان تأمیناجتماعی از طریق دانشگاه امکان توسعه همکاری با استارتآپها و اقدام در حوزه توسعه فناوری را خواهد داشت.»
معاون پژوهشی دانشکده مهندسی علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: «در قالب این همکاری امکان شناسایی ایدههای برتر و اجرای آنها با همکاری سازمان تأمیناجتماعی وجود دارد. تنوع پروژههای دانشگاه شهید بهشتی با نهادها و مراکز اقتصادی و اجتماعی مختلف نظیر وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی در حوزههای فناوری و هوش مصنوعی در جریان است. مدل این قراردادها بین دانشگاه و سازمانهای مربوطه بسته میشود.»
او تأکید کرد: «در این قالب کارهای مختلفی تعریف شده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با ورود به این امور اقدامات لازم را در حوزههای هوش مصنوعی و فناوری انجام میدهند. امیدوارم بعد از برگزاری نمایشگاه الکامپ شاهد آغاز و ادامه همکاری دانشگاه شهید بهشتی با سازمان تأمیناجتماعی باشیم.»
«جاویدی» مدیر اجرایی دانشکده مهندسی علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه نشست تعاملی و همکاری با سازمان تأمیناجتماعی گفت: «ما در دانشگاه شهید بهشتی در حوزه فناوری اطلاعات گامهای مثبتی برداشتهایم. اگر در حوزههای مالی شاهد حمایت سازمان تأمیناجتماعی از پژوهشگران دانشگاه باشیم، امکان همکاری و تعامل با این سازمان در حوزههای فناوری ایجاد خواهد شد.»
راهکاری برای پاسخگویی سریعتر
بهمنظور تشریح بیشتر نقش هوش مصنوعی در پیشبرد فرایندها، نشستی با مدیرکل ارتباط با مشتریان شرکت ایرانسل برگزار شد. در این مراسم محمدحسین کینیا به ارائه توضیحاتی درباره اپراتور دوم ارتباطی (ایرانسل) پرداخت که چگونه این شرکت با بهرهگیری از هوش مصنوعی به پاسخگویی و برقراری ارتباط با مشتریان خود پرداخته است. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که سازمان تأمیناجتماعی با طیف وسیع مخاطبانی که با مراکز تلفنی این سازمان ازجمله مرکز 1420 ارتباط دارند مواجه است. میتوان با بهرهگیری از تجربیاتی که در این خصوص وجود دارد، راهکاری برای پاسخگویی سریعتر، اثرگذار و در عین حال کم هزینهتر را مورد استفاده قرار داد. اقدامی که از سوی ایرانسل نیز صورت گرفته و انتقال این تجربیات برای مرکز تماس سازمان تأمیناجتماعی مؤثر واقع خواهد شد.
مدیرکل ارتباط با مشتریان شرکت ایرانسل در جریان برگزاری نشست و پنل تخصصی راهبرد هوش مصنوعی در ارتباط با مشتریان گفت: «هوش مصنوعی با استفاده از فناوری هوشمند خدمات لازم را به مشتریان ارائه میکند. این روند ارتباط سازمان با مشتریان را کاهش میدهد.»
«محمدحسین کینیا» در اینباره از امکان کاهش ۵۰درصدی نیروی انسانی مورد نیاز سازمان با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد و اضافه کرد: «درعین حال با استفاده از هوش مصنوعی، پاسخگویی به مخاطبان در شرایط تسهیل شدهای تحقق پیدا میکند.» او تأکید کرد: «ما در شرکت ایرانسل با اجرای سیستم هوشمصنوعی کنترل کیفیت تماسها را در حوزه ارتباط با مشتریان، اجرایی کردهایم. از این طریق کاهش مدتزمان حل مشکل اتفاق میافتد. این سیستم در واقع بهطور خودکار پاسخگوی مخاطبان و ذینفعان سازمانها خواهد بود.»
این فعال هوش مصنوعی گفت: «در حوزه ارتباط با مشتریان سازمان تأمیناجتماعی، سرویس شخصیسازی باید در دستور کار باشد. در ایرانسل با ۳۰هزار تماس و ۵۰هزار چت، با استفاده از هوش مصنوعی کارهای کمتری برعهده کارمندان گذاشته میشود.» کینیا همچنین توضیح داد: «در این شرایط آنالیز مشتریان و موضوع تماسها بهتر صورت میگیرد و به این واسطه اتفاقات جدید و شناسایی نشده سریع انجام میگیرد.»
مدیرکل ارتباط با مشتریان ایرانسل گفت: «سازمانها با تحلیل دادههای ناشی از فعالیت هوش مصنوعی امکان تحلیل و بررسی داده و ارائه خدمات بهتر را خواهند داشت. در حال حاضر ۸۵درصد تماسهای ورودی ایرانسل بهصورت هوشمند و ۱۵درصد به وسیله مرکز تماس انجام میشود. امکان بررسی هوشمند اطلاعات حساب مشتریان نیز از دیگر اقدامات ایرانسل در حوزه هوش مصنوعی است.»
سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان بزرگترین نهاد بیمهگر کشور که با بیش از ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور در ارتباط است، در نمایشگاه الکامپ امسال علاوه بر ارائه بخشی از دستاوردها و طرحهای حوزه هوشمندسازی و فناوری و اطلاعات، با شعار هوشمندی در مسیر آیندهسازی تلاش کرد تا از طریق ارتباط مستقیم با مراکز دانشگاهی و خصوصی فعال در حوزه فناوری و اطلاعات، نسبت به اشتراک مسائل و ارائه توانمندیهای خود اقدام کند. در واقع حضور سازمان تأمیناجتماعی در این رویداد با تمرکز بر استفاده از ظرفیتهای فناوری و اطلاعات و هوشمندسازی برای ارائه خدمات مطلوب در دو حوزه بیمه و سلامت صورت گرفت.
بیستوهفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) با شعار «همه با هم برای اقتصاد دیجیتال» نهم تیرماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز بهکار کرد و تا دوازدهم همین ماه در محل نمایشگاه بینالمللی تهران به فعالیت خود ادامه داد.