مدیران سازمان تأمیناجتماعی در نمایشگاه الکامپ تأکید کردند
بهرهگیری از خدمات هوشمند برای خدمت به مردم
سازمان تأمیناجتماعی که طی سالیان گذشته در زمینه ارائه خدمات آنلاین، از سازمانهای پیشرو محسوب شده، امسال نیز همچون گذشته در بیستوهفتمین دوره از نمایشگاه الکامپ حضور یافت و آخرین خدمات خود را به بازدیدکنندگان این نمایشگاه ارائه داد. نمایشگاه الکامپ امسال به عادت مرسوم 27 سال گذشته برگزار شد تا فرصتی برای علاقهمندان فناوریهای نوین مهیا شود و در جریان آخرین دستاوردهای این حوزه قرار گیرند.
محمد جواد فاضلی روزنامه نگار
این نمایشگاه که زمانی تنها محل حضور اپراتورها و شرکتهای فعال حوزه مورد نظر بود، در سالهای اخیر با توسعه فناوریها و خدمات این بخش رنگوبوی دیگری به خود گرفت و اکنون مجالی برای آشنایی با جدیدترین دستاوردهای فاوا شده است. در شرایطی که در نمایشگاههای چندسال قبل بحثها نهایتاً به موضوعاتی مانند تعرفه و سرعت اینترنت محدود میشد، حال شرکتها خدمات و سرویسهای جدید خود را در الکامپ معرفی و ارائه میکنند و گویی برای بهرهمندی از آخرین فناوری روز دنیا میان شرکتها رقابتی سخت در میان است.
تامین اجتماعی پیشگام در ارائه خدمات الکترونیک
امسال در میان شرکتها و اپراتورهای مختلفی که در الکامپ 1403 حضور داشتند، شاهد راهاندازی و فعالیت غرفهای مجزا با عنوان غرفه سازمان تأمیناجتماعی بودیم که در مدت برگزاری این نمایشگاه میزبان بسیاری از مدیران، مسئولان و بازدیدکنندگان این حوزه بود.
در شرایطی که شرکتهای اینترنتی و اپراتورهای مختلف ارتباطی در این رویداد به رقابت با یکدیگر میپرداختند، حضور بزرگترین سازمان بیمهگر کشور از این جنبه اهمیت داشت که تأمیناجتماعی در این سالها بهعنوان یکی از نهادهای پیشرو در زمینه دولت الکترونیک خود را اثبات کرده و با توجه به وظیفه ذاتی خود در زمینه ارائه خدمت به اقشار مختلف جامعه، تلاش داشته براساس قوانین بالادستی، در تحقق دولت الکترونیک پیشگام باشد.
سازمان در راستای وظایف محولشده در برنامه توسعه کشور، در حال ارائه بیش از ۱۱۷ وبسرویس به دستگاههای اجرایی و دریافت بیش از ۷۶ وبسرویس از سایر دستگاهها در بستر شبکه ملی اطلاعات است. از این تعداد، دریافت حداقل هشت وبسرویس از سایر دستگاهها و ارائه ۳۳ وبسرویس از سوی سازمان تأمیناجتماعی به سایر دستگاهها، در سال گذشته محقق شده است.
توسعه خدمات غیرحضوری در دوران فعالیت دولت سیزدهم به یکی از اولویتهای سازمان تبدیل شد. بر این اساس بیش از ۵۹ خدمت از مجموعه خدمات سازمان تأمیناجتماعی بهصورت غیرحضوری و در بسترهای مختلف الکترونیکی ارائه میشود که بستر اصلی آن درگاه رسمی خدمات سازمان تأمیناجتماعی به نشانی (es.tamin.ir) است.
همچنین سازمان تأمیناجتماعی در این مدت با اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک در جایگاه یکی از مجموعههای پیشگام کشور در ارائه خدمات الکترونیک ظاهر شد. بهگونهای که میتوان گفت پروژه نسخه الکترونیک سرآغاز بحث سلامت الکترونیک در کشور بوده است. این پروژه در دو بخش نسخهنویسی و نسخهپیچی انجام گرفت. سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان اولین نهاد در سالهای گذشته و حتی قبل از الزام قانونی در این زمینه، استفاده از نسخه الکترونیک را در مراکز درمانی خود اجرا کرد و بعدها آن را به مراکز طرف قرارداد نیز تسری داد.
مرور فعالیتهای سازمان تأمیناجتماعی در حوزه بهرهگیری از فاوا تنها به بحث دفترچهها محدود نشده و تلاش بر این است که از آخرین فناوریهای روز همچون هوش مصنوعی نیز بهره گرفته شود. بر این مبنا مقرر شده برای انجام امور و در راستای ارتقای سطح پاسخگویی به مخاطبان، از این فناوری بهره گرفته شود. به همین دلیل با هماهنگی واحدهای تخصصی درمان، بیمه و اقتصادی سازمان تأمیناجتماعی، تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی این سازمان و تدوین برنامههای کوتاهمدت و میانمدت درخصوص بهرهگیری از هوش مصنوعی در هر سه حوزه پیگیری میشود.
همچنین استفاده از ابزار دیگری بهعنوان «چتبات هوشمند تأمیناجتماعی» در برنامه قرار گرفته و امکانسنجی و پیادهسازی نمونه اولیه آن صورت پذیرفته است. از مهمترین مزایای این سامانه قدرت بالای خودیادگیری جهت ارائه پاسخها به مراجعان بعدی، پاسخگویی شبانهروزی و سریع، کاهش خطاهای انسانی در تصمیمگیریهای حساس، افزایش کیفیت خدمات و جلب رضایت مخاطبان، امکان اخذ آمار دقیق از انواع مشکلات و پرسشهای مطرح شده و استفاده از آن جهت بهبود ارائه خدمات و محاورهمحور بودن حتی با زبان عامیانه و ساده است.
سازمان تأمیناجتماعی در سالهای اخیر برای ارائه خدمات بهتر در بستر الکترونیک و سهولت دسترسی مخاطبان و ذینفعان به خدمات غیرحضوری، گامهای اساسی در جهت هوشمندسازی برداشته است. کاهش رفتوآمد افراد تحتپوشش به شعب سازمان ناشی از توسعه خدمات الکترونیک تأمیناجتماعی، تسهیل دریافت خدمت به ذینفعان را به دنبال داشته است. اقدام تأمیناجتماعی برای رونمایی برنامه کاربردی «تأمینمن» برای دسترسی بهتر مخاطبان از طریق تلفنهای هوشمند قابل تقدیر است. اکنون تأمیناجتماعی بهعنوان یکی از پیشتازان عرصه سرویسهای الکترونیک به ارائه خدمات غیرحضوری متعدد به بیمهشدگان و مستمریبگیران میپردازد.
اواخر خردادماه سال جاری و در فاصلهای کمتر از یک ماه مانده به برگزاری نمایشگاه الکامپ، این سازمان از اجرای هوشمندسازی لیست حقبیمههای تأمیناجتماعی خبر داد. بدینترتیب با اعلام سراسری شدن طرح لیست هوشمند و الزام همه کارفرمایان به ارائه لیست حقبیمه در این قالب از خردادماه سال 1403 چنین اعلام شد که برنامهریزی برای اجرای طرح ارسال لیست هوشمند از سوی کارفرمایان، یکی از مهمترین اقدامات سازمان تأمیناجتماعی در راستای هوشمندسازی خدمات محسوب میشود که در این دوره مدیریتی بهصورت جدی مورد توجه قرار گرفته و زمینه اجرایی پیدا کرده است. بر این وجه پروژه لیست هوشمند تا اواخر خردادماه در 455 شعبه در سطح کشور تعمیم یافته و اعلام شد در دیگر شعب نیز تا پایان خردادماه سال جاری اجرایی میشود.
نقش هوشمندسازی در برنامه پنجساله تأمیناجتماعی
«مرتضی حسینی» معاون برنامهریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمیناجتماعی در بازدید از نمایشگاه الکامپ 1403 در گفتوگو با «آتیهنو» گفت: «به دنبال تدوین برنامه پنجساله پنجم سازمان تأمیناجتماعی هستیم. این برنامه مبتنی بر هوشمندسازی خواهد بود. ریلگذاری سازمان نیز براساس هوشمندسازی پیش خواهد رفت.»
حسینی افزود: «حضور سازمان تأمیناجتماعی در نمایشگاه الکامپ و فعالیتهای مرتبط با حوزه هوشمندی به معنای ریلگذاریهای این سازمان به سمت هوشمندسازی در آینده تأمیناجتماعی است. ما باید به سمت تأمیناجتماعی نوین حرکت کنیم و این مهم جز با هوشمندسازی سازمان، حرکت مبتنی بر هوشمندی و استفاده از ابزارهای حوزه فناوری شکل نخواهد گرفت.» معاون برنامهریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمیناجتماعی تأکید کرد: «با تحقق این روند شاهد سازمانی نوین، بهتر و با خدمات بهینه و تسهیلگر خواهیم بود. با توجه به رشد سریع فناوری در جهان باید با گام گذاشتن در مسیر هوشمندی، نسبت به عقبماندن سازمان از این رویه جلوگیری کنیم.»
او همچنین گفت: «حضور در نمایشگاههایی نظیر الکامپ و برگزاری نشستهای تخصصی و جلسات هماندیشی زمینه همفکری همکاران سازمان، افزایش شناخت و دانش آنها نسبت به حوزه هوشمندسازی و اخذ تصمیم جامعتر را دراین راستا به دنبال خواهد داشت. اگر امسال حضور پرشورتر تأمیناجتماعی را در نمایشگاه الکامپ میبینیم از این باب است که کارشناسان، نخبگان و همکاران سازمانی با حضور در جلسات زمینه تصمیمسازی بهتر را در حوزه هوشمندی تأمیناجتماعی موجب شوند.»
معاون برنامهریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمیناجتماعی یادآور شد: «برنامهریزیها و هدفگذاریهای همه حوزههای بیمه، درمان، منابع انسانی، مجموعههای داخلی سازمان و البته حوزه فناوری مبتنی بر برنامه پنجساله پنجم تأمیناجتماعی خواهد بود. ما طبق برنامه مذکور بودجهها را خواهیم دید و اعتبارات خوبی را برای حوزه هوشمندسازی سازمان تأمیناجتماعی قرار میدهیم. این در حالی است که این اعتبارات در سالجاری رشد بسیار خوبی دارد.»
معاون برنامهریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمیناجتماعی گفت: «در حوزه قراردادها، اعداد و ارقام مناسبی را برای جذب نخبگان و تکمیل تجهیزات موردنیاز آنان در نظر گرفتهایم. همچنین دورههای آموزشی ویژهای برای همه همکاران سازمان بهویژه کارکنان حوزه فناوری لحاظ شده است.»
او همچنین اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجامشده و تحقق برنامههای آتی، سازمان تأمیناجتماعی هوشمند را در همه زمینهها در قالب برنامه پنجساله پنجم داشته باشیم.
تأمیناجتماعی بهسوی هوشمندسازی
«دامون خدابنده» رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی در حاشیه نمایشگاه و در بازدید از غرفه این سازمان به تأثیر بهرهگیری از فناوریهای نوین ارتباطی اشاره کرد و گفت: «در راستای هوشمندسازی، سازمان تأمیناجتماعی باید تا حد امکان کاهش هزینهها و افزایش درآمدها را در دستور کار داشته باشد. اگر با کمترین هزینه بیشترین آورده را برای سازمان داشته باشیم، هوشمند عمل کردهایم.»
خدابنده افزود: «سال گذشته سازمان تأمیناجتماعی با حضور در نمایشگاه الکامپ از استارتآپها دعوت کرد و در راستای همکاری سازمان با آنان شاهد اتفاقات خوبی بودیم. پیشتر هم گفته شد که ما در سازمان تأمیناجتماعی با ایجاد سکوی لازم اقدام به جذب نخبگان و همکاری با استارتآپها خواهیم کرد.»
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: «سال قبل تعداد ۱۰۷ مجموعه استارتآپی برای همکاری با سازمان تأمیناجتماعی اعلام آمادگی کردند که با بسیاری از آنان در حال مراوده هستیم. امسال هم با حضور در نمایشگاه الکامپ از همکاری با استارتآپها استقبال میکنیم، اما حضور اصلی را بر عهده دانشبنیانها و دانشگاهها گذاشتیم. قرار بر این است که در سازمان تأمیناجتماعی فضا را در اختیار دانشگاهیان قرار دهیم. آنان میتوانند پیشنهادهای خود را در ارائه محصولات داشته باشند تا منجر به عقد قرارداد شود.»
خدابنده گفت: «در حال حاضر از طرف تأمیناجتماعی ۶۵ هزار میلیارد تومان ماهانه حقوق مستمری به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر پرداخت میشود. همچنین بیش از ۴۷ میلیون نفر از خدمات این سازمان بهرهمند هستند و هوشمندی در این حوزه به این معنی است که با منابع کمتر، خدمات بهتری ارائه شود. چنین اتفاقی با توسعه سیستمها و هوشمندی فرایندها تحقق مییابد.»
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی توضیح داد: «تجربیات بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که میتوان از آن استفاده کرد و با دعوت از دانشگاهیان و حضور استارتآپها به این مهم دست پیدا میکنیم.»
توسعه خدمات هوشمند برای ۴۷ میلیون نفر
«بهروز کتابی» مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی نیز طی روزهای برگزاری الکامپ در یکی از نشستهای برگزار شده به بیش از ۴۷ میلیون مخاطب سازمان تأمیناجتماعی اشاره کرد که به دنبال ارائه سرویسهای الکترونیکی بیشتر و با کیفیت بهتر هستند.
او گفت: «در حوزه توسعه فناوری و هوشمندسازی خدمات سازمان تأمیناجتماعی، پروژه نسخه الکترونیک با ثبت ۹۸درصد نسخههای الکترونیکی بهعنوان یکی از مهمترین و موفقترین طرحهای حوزه فناوری این سازمان در سالهای اخیر اجرایی شد.»
کتابی اضافه کرد: «اگر امکان استفاده از بضاعت تخصصی حوزههای پژوهشی و فناوری دانشگاهها در راستای توسعه خدمات الکترونیک تأمیناجتماعی وجود داشته باشد، توفیقات بیشتری در حوزه هوشمندسازی و فناوری حاصل خواهد شد.»
تعریف ۶۷ برنامه
«لیلا توحیدنیا» معاون ادارهکل برنامهریزی و بودجه سازمان تأمیناجتماعی از دیگر مدیران این سازمان بود که در روزهای برگزاری نمایشگاه الکامپ با حضور در یک نشست تخصصی به ارائه توضیحاتی درباره هوشمندسازی پرداخت: «در حوزه هوشمندسازی تعداد ۶۷ برنامه عملیاتی در سازمان تأمیناجتماعی تعریف شده است. موضوع برنامه استراتژیک سازمان تأمیناجتماعی سابقه طولانی دارد و در حال حاضر در انتهای چهارمین برنامه پنجساله و درصدد تدوین برنامه آتی این سازمان قرار داریم.»
او ادامه داد: «در راستای آغاز مسیر برنامه پنجساله آتی اولین نشست تخصصی را با حضور معاونتهای تخصصی برگزار کردیم. در نقشه استراتژی سازمان در پایینترین لایه موضوع تأمیناجتماعی دیجیتال در حوزه یادگیری دیده شده است. هدف کلان سازمان در حوزه خدمات دیجیتال با ۵۲ برنامه تعریف شده و در حال اجراست که البته برخی برنامهها در حال حاضر اتمام یافته است.»
معاون ادارهکل برنامهریزی و بودجه سازمان تأمیناجتماعی گفت: «در برنامه پنجساله آینده حوزه هوشمندسازی سازمان تأمیناجتماعی را در مشارکت حداکثری همکاران در ستاد و استانها دنبال میکنیم. امیدواریم تا پایان بهمن ماه سال جاری این برنامه تدوین شود.
از هوشمندسازی تا کاهش هزینههای سازمانی
«مقداد نادری» معاون اداره کل مالی سازمان تأمیناجتماعی در بازدید از نمایشگاه الکامپ عنوان کرد: «در حوزه هوشمندسازی در فرایندهای مالی موضوع منابع و مصارف مطرح است. اساساً با آغاز کار هوشمندسازی مدرنسازی سیستمهای اطلاعاتی در اولویت قرار دارد. نظارت بر وصول منابع، تشخیص تقلب، تحلیل پیشرفته، ورود به بازارهای دیجیتال و بسیاری موارد دیگر از مزایای این اقدامات محسوب میشود.»
نادری افزود: «در هوشمندسازی ابعاد مختلف در حوزههای درمان، بیمه و سرمایهگذاری مورد توجه است. در زمینه منابع بیمهای بهویژه بازارهای جدید باید اقدامات لازم مورد توجه باشد. همچنین دریافت بهموقع حقبیمه و اطلاعات در حوزه هوشمندسازی در دستور کار است.»
او همچنین ادامه داد: «در حوزه درمان میتوانیم در بحث توریسمدرمانی با استفاده از ظرفیت پزشکی و سیستمهای موجود از روشهای نوین درمانی بهرهمند شویم. کاهش بوروکراسی در این عرصه، رشد بهرهمندی تأمیناجتماعی را بهدنبال خواهد داشت. ارائه خدمات به بیماران آزاد با استفاده از هوش مصنوعی دیگر موضوعی است که ضرورت پیگیری دارد.»
نادری توضیح داد: «در حوزه مصارف سازمان تأمیناجتماعی نیز کاهش مصارف به اندازه وصول منابع دارای اهمیت است. در این حوزه حقبیمه دریافت شده باید درست مصرف شود. خدمات سازمان مبتنی بر ماده (3) قانون تأمیناجتماعی است. یکی از مهمترین کارهایی که براساس هوشمصنوعی میتوان انجام داد در حوزه تقلبهای بیمهای برخی افراد تحتپوشش است. در واقع جلوگیری از انواع تقلبها از کارکردهای هوشمصنوعی محسوب میشود.»
معاون ادرهکل درمان سازمان تأمیناجتماعی توضیح داد: «در آینده به این سمت خواهیم رفت که سازمان تأمیناجتماعی صرفاً با ستاد مرکزی و بدون شعبه مشغول به فعالیت و ارائه خدمات باشد. در حوزه درمان مستقیم نیز امکان استفاده از هوش مصنوعی را خواهیم داشت. همچنین هوش مصنوعی امکان تغییر و تحول در روشهای بودجهریزی را فراهم میکند. در حوزه درمان غیرمستقیم به واسطه رسیدگی دستی پروندهها با چالش مواجهایم که هوش مصنوعی در این ارتباط امکان تسهیلگری خواهد داشت.»