printlogo


معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی تشریح کرد
مزایای خوداظهاری شاغلان بدون بیمه
ماده (148) قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول را مکلف کرده تا براساس قانون تأمین‌اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند. همچنین ماده (39) قانون تأمین‌اجتماعی تکلیفی را به عهده کارفرمایان قرار داده مبنی بر اینکه کارفرما وظیفه دارد حق‌بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به این سازمان بیمه‌ای بپردازد. بنابراین این دو ماده قانونی حجت را بر کارفرمایان بخش خصوصی و دولت تمام کرده که باید حق‌بیمه افراد شاغل در کارگاه‌ها بدون هیچ وقفه‌ای پرداخت شود. این موضوع علاوه بر نفع دوسویه برای نیروی کار بیمه‌شده و سازمان بیمه‌ای،‌ به تعداد بیمه‌شدگان نهاد بیمه‌گر، رشد منابع و توسعه پوشش بیمه‌ای آن سازمان کمک خواهد کرد. منافع اجرای طرح خوداظهاری، مسیرهای بهره‌مندی افراد شاغل بدون بیمه و اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی برای اجرای این طرح در بستر فضای مجازی و سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی «تأمین‌من» در گفت‌وگوی «آتیه‌نو» با محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی بررسی شده است.
مهناز بیرانوند روزنامه نگار

با توجه به اینکه برخی کارفرمایان نسبت به پرداخت حق‌بیمه کارگران مشمول کارگاه‌های خود کوتاهی می‌کنند،‌ در این راستا تأمین‌اجتماعی به‌منظور انتفاع دوسویه کارگر و این نهاد بیمه‌ای، موضوع خوداظهاری شاغلان بدون بیمه را تسهیل کرده تا این گروه‌ها بتوانند به‌صورت غیرحضوری و با خوداظهاری درباره بیمه خود، برای استفاده از خدمات چندگانه سازمان تأمین‌اجتماعی اقدام کنند. سازمان تأمین‌اجتماعی در سه سال اخیر با وجود پوشش بیمه‌ای حدود 47 میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر، تلاش‌های فراوانی برای بهره‌مندی افراد بدون بیمه با جامعه آماری 6 تا 8 میلیون نفر شاغل و غیرشاغل داشته تا علاوه بر استفاده مطلوب آن‌ها از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی، مسیر توسعه و پوشش بیمه‌ای براساس اصل 29 قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین‌اجتماعی را فراهم کند. طبق آخرین آمارها 2 میلیون و 500‌هزار نفر از این افراد بدون بیمه در این مدت به جمع بیمه‌شدگان نهاد فوق افزوده شدند. اجرای طرح‌های موفق بیمه‌ای مسیر ارائه خدمات به گروه‌های شاغل بدون بیمه و بهره‌مندی از خدمات تأمین‌اجتماعی را برای گروه‌های مختلف تسهیل کرده است. با این وجود اجرای طرح خوداظهاری از افراد شاغل بدون بیمه، مسیری هموارتر برای این گروه از شاغلان و استفاده از خدمات تأمین‌اجتماعی ایجاد کرده است.
هوشمندسازی، بستر خوداظهاری افراد شاغل بدون بیمه 
معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در ارتباط با خوداظهاری شاغلان بدون بیمه گفت: «هوشمندسازی فرایندها و توسعه خدمات غیرحضوری بستر لازم را برای خوداظهاری افراد شاغل بدون پوشش بیمه‌ای در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان و برنامه کاربردی «تأمین‌من» میسر کرده است.»
به گفته محمد محمدی خوداظهاری تأثیر بسزایی در جلوگیری از تضییع حقوق کارگران و همچنین شناسایی کارگاه‌های جدید به همراه داشته و بیمه‌شدگان و کارفرمایان سراسر کشور می‌توانند از مزایای این خدمت سازمان تأمین‌اجتماعی منتفع شوند. محمدی همچنین ادامه داد: «طبیعتاً ایجاد بستر لازم جهت خوداظهاری افراد شاغل به‌صورت غیرحضوری و محرمانه منجر به رشد میزان شناسایی کارگاه‌ها و بیمه‌شدگان جدید شده تا کارگران بتوانند به‌موقع از مزایای قانونی کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان تأمین‌اجتماعی بهره ببرند. 

فعال شدن گزینه خوداظهاری در برنامه «تأمین‌من»
معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین در ارتباط با وجود بسترهای لازم خوداظهاری تأمین‌اجتماعی بیان کرد: «به منظور گسترش پوشش بیمه‌ای، جلوگیری از فرار بیمه‌ای و تضییع احتمالی حقوق بیمه‌ای کارگران، بستر لازم برای خوداظهاری در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان و برنامه کاربردی «تأمین‌من» فراهم شده و بیمه‌شدگان و کارفرمایان می‌توانند از مزایای این خدمت استفاده کنند.»
محمدی دسترسی آسان به خدمات این سازمان و ارائه درخواست خدمات، بدون نیاز به مراجعه به شعب را از رویکردهای اصلی مورد توجه در سازمان تأمین‌اجتماعی دانست. او اضافه کرد: «با هدف تسهیل در ارائه خدمات و توسعه پوشش بیمه‌ای و صیانت از حقوق بیمه‌ای کارگران، گزینه خوداظهاری و ثبت درخواست برای افراد فاقد گزارش بازرسی، در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی (es.tamin.ir) و برنامه کاربردی «تأمین‌من» فعال شده است. با این اقدام، افراد شاغل بدون پوشش بیمه‌ای می‌توانند با مراجعه به سامانه مذکور درخواست خود را برای بیمه شدن و بهره‌مندی از خدمات بیمه ثبت کنند. پس از ثبت درخواست، بازرسان سازمان تأمین‌اجتماعی در اسرع وقت برای انجام بازرسی به محل کارگاه مراجعه کرده و نتیجه بررسی درخواست نیز از طریق پیامک به شخص متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود.»
معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی یادآور شد: «بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مختلف هم می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی، تمامی‌ بازرسی‌های بیمه‌ای انجام شده که نام آن‌ها در آن بازرسی‌ها درج شده باشد را مشاهده و در صورت مغایرت دستمزد، نوع شغل و مدت کارکرد، اعتراض خود را در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی برای بررسی ثبت کنند.»
محمدی با اشاره به اینکه امکان مشاهده نتیجه گزارش بازرسی کارگاهی برای کارفرمایان در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان ممکن شده، توضیح داد: «کارفرمایان می‌توانند طبق مفاد ماده (47) قانون تأمین‌اجتماعی، نتیجه گزارش بازرسی انجام شده از کارگاه یا کارگاه‌های خود را با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان مشاهده و در صورت اعتراض، درخواست خود را به‌صورت غیرحضوری در این سامانه اعلام کنند.»