printlogo


ویژگی‌های یک شراکت ایده‌آل
هنگامی که کسب‌وکاری راه می‌اندازیم و برایش تلاش می‌کنیم، معمولاً نسبت به آن تعصب خاصی داریم. به همین دلیل سهیم کردن مسئولیت آن با فرد دیگر کار سختی خواهد بود. از طرفی، در فعالیت‌های کارآفرینی برخی مواقع راه‌اندازی، پایندگی یا ارتقای کار به‌تنهایی و بدون کمک شرکا به دلایل مختلف بسیار دشوار می‌شود. در مواقع گوناگون مانند گسترش کسب‌وکار و نیاز به تزریق منابع مالی بیشتر، مناسبات قانونی خاص و یا حجم بالای کار، فرد کارآفرین به فرد دیگری در کنار خود نیاز خواهد داشت. برای داشتن کسب‌وکار مشارکتی موفق، نیاز به یک شریک خوب است. شرکا باید حداقل ۹۰‌درصد با هم مطابقت داشته و مکمل یکدیگر باشند. شما به شریکی احتیاج دارید که در خیلی موارد، با هم موافق و هم‌نظر باشید تا برای موضوعات کوچک بحث و اختلافی به وجود نیاید. از نظر توانایی بهتر است فردی را انتخاب کنید که در مهارت‌هایی که شما ضعف دارید، تبحر داشته باشد.
پرتو جغتایی روزنامه نگار

شرکای تجاری ممکن است به‌عنوان بنیان‌گذاران یک استارت‌آپ، مالکان یک کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاران یک پروژه مشترک فعالیت کنند. هر شراکت تازه همراه با خود دارایی، مهارت‌ها و دیدگاه‌های جدیدی به ارمغان می‌آورد. با این ‌حال همه شراکت‌ها این مزیت را ندارند. اگر در انتخاب همراه کاری دقت نکنید، احتمال دارد هر تصمیم‌گیری به بحرانی بزرگ تبدیل شود. شریک بد می‌تواند رضایت شما از زندگی را هم کاهش دهد. بنابراین پیش از اینکه قرارداد شراکت امضا کنید، باید ویژگی‌های شریک کاری خوب را بدانید.

اعتماد و اشتیاق؛ دو عنصر حیاتی
هرچقدر فردی در کار خود مهارت داشته باشد، بازهم نمی‌تواند در تک‌تک قسمت‌های کار خبره و کارکشته شود. در حقیقت گاهی شریک‌شدن، برای تداوم کسب‌وکار ضروری و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. اگرچه پیدا کردن شریک راه‌حل مناسبی برای بسیاری از مشکلات کسب‌وکار است، اما متأسفانه افراد زیادی نمی‌توانند شرکای مناسبی برای خود برگزینند. یافتن شریک کاری مناسب، همچون انتخاب یک دوست نیست که بخواهد با شما همراهی کند یا نظر مثبتی نسبت به کسب‌وکار شما داشته باشد. برای انتخاب شریک باید بررسی دقیق و دیدی باز داشته باشید تا از مشکلات بعدی کارهای شراکتی پیشگیری به عمل آید. به‌طور ایده‌آل، شخصی که تصمیم می‌گیرید با او شراکت کنید باید به اندازه‌ خود شما به کسب‌و‌کارتان اشتیاق نشان دهد. اگر شریک‌تان مایل نباشد به سختی کار کند یا هر چیزی که اهداف مقرر شده از سوی شما را برآورده می‌کند انجام دهد، همکاری‌تان دوام نمی‌آورد. استخدام و به‌کارگیری شریکی که مایل نیست پاشنه‌ کفش خود را بکشد و متعهدانه کسب‌و‌کار را یکی از برترین اولویت‌هایش قرار دهد هیچ فایده‌ای ندارد. با این حال حتی اگر آدم‌هایی که با آن‌ها مصاحبه می‌کنید به نظر برای تبدیل شدن به دست راست‌تان اشتیاق نشان می‌دهند، بهترین کار آن است کسی را انتخاب کنید که به او اعتماد داشته باشید. داوطلب شغلی با رزومه پراکنده که نتوانسته یک سال کامل را در یک شرکت به سر ببرد، نمی‌تواند برای شراکت در کسب‌و‌کارتان چندان متعهدانه عمل کند. مهم است دنبال سرنخ‌هایی باشید که نشان دهند شخصی که روبه‌روی شما نشسته، قابل اعتماد نیست و به پیشرفت و اداره موفق کسب‌و‌کارتان کمکی نمی‌کند، تا دچار انتخاب نادرست نشوید.
از سرمایه مشترک تا پوشاندن نقاط ضعف یکدیگر
تأسیس یک شرکت تجاری یعنی، هم احتمال شکست و هم احتمال موفقیت. یکی از اشتباهات رایج در شراکت‌های کاری این است که برخی افراد تمام سرمایه‌گذاری را خودشان انجام می‌دهند. در چنین شرایطی، ممکن است تا سال‌ها همه‌چیز خوب پیش برود و در سود تجاری و سهام شریک باشید، اما موقع پس‌گرفتن سرمایه یا ضرر مالی اوضاع فرق کند. پس همیشه احتمال ضرر مالی را در نظر بگیرید. اگر شما و شریک‌تان در شرکت سرمایه داشته باشید، سود و زیان مساوی میان شما تقسیم خواهد شد. سبک کاری شرکای تجاری باید در راستای نیازهای کسب‌وکار باشد. تجربه و تخصص او باید به شکل و اندازه‌ای باشد که نقاط ضعف شما را رفع کند. علاوه ‌بر این، باید طوری با او تقسیم کار کنید که هیچ‌کس مانع کار دیگری نشود. مثلاً شاید شما در بازاریابی، روابط عمومی و برندسازی تخصص داشته باشید، اما از پس انجام‌ کارهای اجرایی برنیایید. در چنین شرایطی باید فردی را به‌عنوان شریک انتخاب کنید که در این زمینه سررشته دارد. به‌هرحال، قطعاً دوست ندارید با کسی شراکت کنید که مهارت‌هایی مشابه شما دارد و همیشه در پروژه‌های مختلف با یکدیگر مشاجره داشته باشید. از طرفی کسی که اهداف شما را مهم نمی‌داند یا برای رسیدن به آن‌ها انگیزه‌ای ندارد، شریک خوبی نیست. چنین فردی وظایف مربوط به شراکت را به‌درستی انجام نمی‌دهد یا به‌سرعت شراکت را رها می‌کند. در این جایگاه به کسی نیاز دارید که هنگام وقوع بحران یا نیاز به مرخصی، جای خالی شما را پر کند.
ارتباطات قوی و قدرت تصمیم‌گیری
اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را توسعه دهید، باید به شبکه‌ گسترده‌ای از مشتریان بالقوه، سرمایه‌گذاران و صاحبان نفوذ در آن صنعت دسترسی داشته باشید. اگر حلقه‌ اجتماعی یا حرفه‌ای‌تان از آنچه می‌خواهید کوچک‌تر باشد، پیدا کردن شریک کسب‌و‌کار با توانایی برقراری ارتباطات قوی و خوب، می‌تواند حرکتی هوشمندانه تلقی شود. کسب‌وکار موفق حاصل تصمیمات مناسب است؛ شما برای شراکت به فردی با قدرت تصمیم‌گیری خوب نیاز دارید؛ کسی که بتواند شرایط مختلف را بسنجد و تحلیل خوبی از اتفاقات آینده بدهد. برای مثال اگر محصولات شما با سرعتی که پیش‌بینی کرده بودید فروش نرفت، از چه راهی برای افزایش میزان فروش و سودآوری استفاده کنید؟ فردی با توانایی بالا در تصمیم‌گیری، به آسانی در چنین شرایطی به‌جای اضطراب و خودباختگی، اوضاع کسب‌وکار را به بهترین شکل تغییر می‌دهد و وارد عمل می‌شود. قدرت تصمیم‌گیری در کنار خلاقیت است؛ افرادی که از خلاقیت بیشتری برخوردارند، تصمیم‌های مناسب‌تری در شرایط بحرانی می‌گیرند. 
 در نهایت این‌که برای پشت‌سرگذاشتن روزهای سخت، به شریکی نیاز دارید که مثل خودتان با اراده، مدبر و قدرتمند باشد. در واقع برای اینکه در شراکت تجاری موفقیت کسب کنید، حضور کسی که به رونق کسب‌وکار شما کمک کند لازم به نظر می‌رسد. فردی که در سخت‌ترین شرایط نمی‌تواند کنار شما باشد و اخلاق شخصی و کاری‌اش با شما تفاوت بسیار دارد، به کسب‌وکار شما آسیب می‌رساند. به دنبال شریکی بگردید که به رشد تجاری شما صدمه نزند. در غیر این صورت، منابع شرکت را هدر می‌دهید یا در بسیاری مواقع مجبور می‌شوید جای خالی او را پر کنید.