printlogo


رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک:
مشکلی در تأمین لاستیک مورد نیاز کشور نداریم
عدم تعادل در عرضه و تقاضای لاستیک خودروهای سواری در سال‌های اخیر حواشی مختلفی ایجاد کرده است. به‌گونه‌ای که به‌زعم برخی کارشناسان همان مشکلاتی که در حوزه خودرو وجود داشته به بحث تایر نیز تسری پیدا کرده است. بر این اساس در این مدت شاهد اقدامات متعددی از فروش لاستیک به‌اصطلاح دولتی گرفته تا کاهش 22‌درصدی تعرفه‌های واردات تایر سواری بودیم. در حال حاضر و پس از انجام این اقدامات به گفته فعالان صنفی و فروشندگان لاستیک، فعلاً کمبودی در این بازار وجود ندارد. از مهر‌ماه سال گذشته برای تأمین حداکثری نیازهای این بازار مقرر شد تعرفه واردات تایر از 28‌درصد به 6‌درصد کاهش پیدا کند تا بخشی از تقاضای موجود به واسطه نمونه‌های خارجی و وارداتی پاسخ داده شود. درباره آخرین وضعیت بازار تایر به گفت‌وگویی با محمدرضا آل‌سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن پرداخته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
امیرحسین لواسانی روزنامه نگار

بیش از شش‌ماه است که شاهد کاهش 22‌درصدی تعرفه واردات انواع لاستیک سواری هستیم. با توجه به این شرایط آیا اکنون نیاز بازار تأمین شده است؟
در حال حاضر لاستیک وضعیت مطلوبی دارد و مشکلی در عرضه و تقاضای آن در بازار نیست. به عبارت دیگر در شرایط فعلی با توجه به توان تولید و واردات انجام شده هیچ‌گونه کسری در بازار نداریم. بر این اساس مردم و مصرف‌کنندگان می‌توانند به سهولت لاستیک مورد نیاز خود را بدون هیچ مشکلی از واحدهای صنفی خریداری کنند.
انواع لاستیک‌های عرضه شده در بازار قیمت و نرخ مصوبی دارد که همه واحدهای صنفی تهران موظف به اجرای این مصوبه و عمل به نرخ‌نامه اعلامی هستند. حتی در برخی مواقع شاهد این بودیم که لاستیک‌های موجود در بازار با قیمتی پایین‌تر از نرخ مورد نظر، عرضه می‌شود و به دست مردم می‌رسد.
سهم نمونه‌های داخلی در قیاس با محصولات وارداتی در بازار از چه قرار است؟
سالانه به حدود 30 میلیون حلقه انواع لاستیک نیاز داریم تا پاسخگوی مصرف‌کنندگان باشیم و نیاز داخلی به این کالا را پاسخ دهیم. در این میان سالانه حدود 20 میلیون حلقه تا 25 میلیون حلقه انواع لاستیک توسط شرکت‌های داخلی تولید و عرضه می‌شود و مابقی نیاز داخلی را هم از طریق واردات تأمین می‌کنیم.
لاستیک‌های وارداتی عمدتاً محصول کدام کشورها هستند؟ آیا درست است که می‌گویند همه آن‌ها از چین وارد می‌شوند؟
خیر، این‌گونه نیست. نیاز بازار داخلی، به‌وسیله واردات از کشورهای مختلفی مانند چین تأمین می‌شود، اما چین تنها کشور و مبدأ واردات لاستیک نیست.
از نظر حجم تولید یا کیفیت آیا طی ماه‌های گذشته شرایط تغییری کرده که برای واردات لاستیک چنین تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟
برای تولیدات داخلی استانداردهای مختلفی تعریف شده و لاستیک‌های تولید داخل استانداردهای لازم را دارند. می‌توان به جرأت گفت که از منظر کیفی، لاستیک‌های استاندارد و باکیفیتی در کشور تولید می‌شود. اتفاقاً مردم اکثراً به این لاستیک‌ها اقبال پیدا کرده‌اند و ترجیح می‌دهند از لاستیک‌های داخلی برای خودروهای خود استفاده کنند.
اکنون هیچ مشکلی در تولید، واردات و تأمین بازار لاستیک وجود ندارد؛ چرا‌که نه‌تنها لاستیک‌های تولید داخل کیفیت مناسبی دارند بلکه همه آن‌ها ضمانت خدمات پس از فروش چهارساله دارند. مابقی نیاز بازار هم وارد می‌شود. بنابراین هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
با این وجود از دیدگاه یک خریدار به نظر می‌رسد در برخی سایزها و اندازه‌ها کمبود و نقصان در بازار لاستیک وجود دارد. این شرایط را تأیید می‌کنید؟
در سال گذشته این کمبود در برخی سایزها و برخی برندها وجود داشت، اما امسال مشکلی نیست. مردم می‌توانند لاستیک خودروی خود را در هر اندازه و سایزی از بازار و از طریق واحدهای صنفی فعال آن هم با نرخ مصوب تهیه کنند.
پیش از این مشکل این بود که به دلیل بالابودن حجم تقاضا، صف‌هایی برای خرید و تحویل لاستیک تشکیل می‌شد، اما در حال حاضر این مسئله هم مشاهده نمی‌شود. به این خاطر که نه‌تنها 2000 واحد توزیع‌کننده انواع لاستیک و تایر در تهران داریم، بلکه از سوی دیگر توزیع تایرهای دولتی پس از تعطیلات نوروزی به دلیل افزایش تقاضا با سرعت بیشتری اتفاق افتاده است.
اکنون نیز توزیع ‌درصدی از تولید کارخانه‌های تایر شروع شده که این امر به صف‌ها خاتمه می‌دهد. البته برای حل مشکل صف خرید لاستیک باید قطعی سامانه‌ها برطرف شود تا بتوانیم فرایند توزیع لاستیک را تسریع کنیم. براساس قانون، بدون ثبت در سامانه‌های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سامانه تجارت، تایر دولتی غیرقابل فروش است.
در واقع بعد از ثبت اطلاعات توسط خریداران و فروشندگان، نظارت کافی درخصوص عرضه تایر دولتی در سامانه تجارت صورت می‌گیرد. هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای تایرهای دولتی اعلام نشده و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. عرضه تایرها طبق قیمت مصوب دولتی صورت می‌گیرد.
نگاهی به آمارهای گمرکی در دو ماه اول سال جاری و در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که واردات انواع تایر رشدی ۷۶‌درصدی داشته و به ۹۲ میلیون دلار رسیده است. در حالی‌که واردات لاستیک کشور در دو ماهه نخست سال گذشته بیش از ۵۲ میلیون دلار برآورد می‌شود. از نظر وزنی نیز واردات تایر در دو ماهه امسال رشدی ۸۹‌درصدی را تجربه کرد.
در این میان شاید یکی از دلایلی که در افزایش واردات تایر بی‌تأثیر نبوده، تعرفه گمرکی برای واردات این کالا باشد که به ۶‌درصد رسیده است. مهرماه سال گذشته و براساس مصوبه هیأت‌وزیران، تعرفه گمرکی واردات لاستیک با کاهش ۲۲‌درصدی مواجه شد. البته این هم گفته شد که مشخص نیست این رقم تا چه زمانی پایدار بماند و فعلاً تا پایان سال جاری چنین تعرفه‌ای برای واردات لاستیک اعمال می‌شود. در اولین روزهای خردادماه امسال نیز بار دیگر اعلام شد که تعرفه واردات تایر خودروهای سواری فعلاً در حد ۶‌درصد خواهد بود.
طی یک سال گذشته شاهد تغییر قیمت در این حوزه نیز بوده‌ایم. بر این اساس قیمت قدیم لاستیک در سایز ۱۳ که ۷۷۰‌هزار تومان بود به یک میلیون و ۵۰‌هزار تومان و لاستیک در سایز ۱۴ نیز از یک میلیون و ۱۸‌هزار تومان به یک میلیون و ۱۶۰‌هزار تومان رسید. به گفته مهدی امیدوار، سخنگوی اتاق اصناف یکی از عواملی که سبب شد سطح تولید کمی تایر افزایش یابد این بود که قیمت افزایش پیدا کرد. تولیدکنندگان در حوزه دولتی بر سر موضوع قیمت مشکلاتی داشتند که با این افزایش کمی شرایط بهتری رقم خورد.