printlogo


مهارت‌آموزی به ۳ میلیون نفر در یک سال

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ۲۱ خردادماه با اعلام خبر تحقق ۹۹.۶‌درصدی برنامه تحولی ابلاغی در سال ۱۴۰۲ گفت: «رشد ۱۲۰۰‌درصدی صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد، نشانه اجرای مأموریت‌های کلیدی با مشارکت مردم است.»
مهرداد عظیمی در ارتباط با جزئیات ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به جامعه هدف، افزود: «افزایش بیش از  ۱۱۹۴‌درصدی صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد، رشد ۳۲‌درصدی آموزش در بخش دولتی و غیردولتی، رشد ۴۲‌درصدی سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای و رشد ۹۲‌درصدی تعداد واحد پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی ازجمله رشد در شاخص‌های مذکور بوده است.»
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: «سازمان آموزش فنی و حرفه کشور با تحقق ۹۹.۶‌درصدی برنامه‌های تحولی ابلاغی، از سازمان‌های پیشرو در وزارت کار است.»
در عین حال براساس آمارها، ۴۳۰ حوزه سنجش الکترونیکی با ۶۱۷۰ عضو و ظرفیت ۲۴هزار و ۶۸۰ نفر آزمون در روز، ۴۸۰۳ کارگاه سنجش عملی با ظرفیت ۶۸۱۸ نفر آزمون در روز و ۱۵هزار نفر آزمونگر عملی تعیین صلاحیت شده از ظرفیت‌های موجود مهارت و صلاحیت حرفه‌ای کشور در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است. در سال‌جاری نیز ۱۰ مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای در استان‌های اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، تهران، کرمانشاه، هرمزگان و یزد راه‌اندازی خواهد شد.»
در دولت سیزدهم و به‌طور مشخص در سال ۱۴۰۲، صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در مسیر صعود قرار گرفت. طبق داده‌های اعلام شده از سوی مدیران سازمان فنی و حرفه‌ای، تعداد مجوزهایی که برای تأسیس آموزشگاه در سال گذشته صادر شده ۱۷‌هزار و ۶۵۰ مجوز بوده و تعداد مجوزهای صادر یا تمدید شده برای تأسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم تاکنون به ۴۱‌هزار و ۷۹۳ مجوز رسیده که رشد آن نسبت به دولت دوازدهم ۱۱۹۴‌درصد بوده است.»
در دولت شهید رئیسی، ۳۶‌هزار مجوز برای آموزشگاه‌ها صادر شده و اکنون ۲۲‌هزار آموزشگاه در حال فعالیت‌اند. از زمان روی کار آمدن این دولت، مجموع آموزش‌های دولتی و غیردولتی آمار ۴ میلیون و ۶۹۹‌هزار نفر-دوره را نشان می‌دهد که نسبت به دولت گذشته ۳۲‌درصد رشد داشته و از این تعداد ۲.۲۸ میلیون نفر-دوره در سال ۱۴۰۲ آموزش دیده‌اند.
آموزش حدود سه میلیون نفر در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در طول فقط یک سال، شاخص بسیار مثبتی است که نشان از اهمیت بالای مهارت‌آموزی در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت و وزارت کار دارد. مهارت‌آموزی و توسعه آموزش‌های ضمن کار، یکی از اولویت‌های اصلی دولت در حوزه اشتغال محسوب می‌شود که اصلاح قانون بیمه بیکاری نیز با همین هدف صورت گرفته است. اما توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای چه مزایایی می‌تواند برای بازار کار داشته باشد و چگونه کارگران و کارفرمایان از مهارت‌آموزی توسعه‌یافته سود می‌برند؟ آرمین خوشوقتی، کارشناس حقوقی و روابط کار با تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی مؤثر و منطبق با نیازهای روز بازار کار به «آتیه‌نو» گفت: «یکی از چالش‌های اصلی بازار کار امروز کشور که کارفرمایان صنعتی را درگیر کرده، نبود نیروی کار ماهر به میزان کافی است. بخش قابل‌توجهی از کارجویان و متقاضیان کار حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، به اندازه کافی  از مهارت‌های مورد نیاز بازار کار بهره‌ای ندارند. کارفرمایان هم اغلب به دنبال نیروی کار ماهر و متخصص هستند تا بتواند نیازمندی‌های حرفه‌ای خود را برآورده کنند.» این کارشناس حقوقی افزود: «نهادی که می‌تواند این خلأ مهارتی را پر کند، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است. رشد صدور مجوزهای آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بدون تردید یک گام مثبت در همین مسیر تلقی می‌شود. در این میان یک نکته مهم هم وجود دارد و آن، لزوم تطبیق دوره‌های مهارت آموزی با نیازمندی‌های واقعی بازار کار است. تأسیس مراکز آموزشی جوارکارگاهی و برگزاری نشست‌های ادواری با کارفرمایان و کارشناسان بازار کار، راهکارهایی است که مشکل ‌عدم تطابق آموزش‌ها با نیازهای بازار کار را برطرف می‌کند.»
او تأکید کرد: «اصلاح قانون بیمه بیکاری به‌گونه‌ای که مقرری‌بگیران ملزم شده‌اند در دوره‌های مهارت‌آموزی پیشنهادی شرکت کنند تا از دریافت مقرری محروم نشوند، در صورتی که معرفی دوره‌ها متناسب با تجربه و تخصص قبلی فرد و نیازهای واقعی فرصت‌های شغلی موجود باشد، مزایای بسیار خواهد داشت. مقرری‌بگیران بیمه بیکاری باید به دوره‌هایی هدایت شوند که برای یافتن فرصت‌های شغلی مناسب مفید باشد و بتواند در مسیر کاریابی مؤثر واقع شود.»