توصیه معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی درباره اخذ نوبت مراکز درمانی
بیمهشدگان از ظرفیت و امکان نظام ارجاع در مراکز سرپایی استفاده کنند
معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی درباره بیش از 67 میلیون بار مراجعه بیمهشدگان به پزشکان عمومی، متخصص، فوقتخصص و دندانپزشکان مراکز درمانی این سازمان در سراسر کشور در سال 1402 خبر داد و گفت: «بررسیهای مختلف کارشناسی نشان میدهد که تنها بخشی از مراجعان، به خدمات تخصصی و فوقتخصصی نیاز واقعی دارند و بخش عمده مسائل آنان از طریق ویزیت پزشک عمومی قابلرسیدگی است. با توجه به اینکه 25درصد از ظرفیت نوبتدهی در نظام ارجاع تعریف شده، بیمهشدگان میتوانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و پس از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز واقعی، از طریق همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک متخصص یا مراکز تخصصی ارجاع داده شوند. در این صورت نیازی به نوبت گرفتن بهصورت شخصی از مسیر الکترونیک یا مراجعه حضوری نخواهند داشت.» دکتر احمدرضا خزاعی، معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی بیان کرد: «در همه کشورهای دنیا با توجه به محدودیت منابع در نظامهای سلامت و برای پاسخگویی مطلوب به نیاز مردم در زمینه خدمات مختلف درمانی، چارچوبها و معیارهایی برای مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی تعریف شده است. تقریباً در کمتر کشوری میتوان دید که بیمار خود تصمیم بگیرد برای هر مشکلی و بدون بررسی اولیه و تأیید نیاز به خدمات تخصصی، به پزشک متخصص یا فوقتخصص یا مراکز درمانی تخصصی و فوقتخصصی مراجعه کند.»
او افزود: «سازمان تأمیناجتماعی با داشتن بیش از 46 میلیون بیمهشده اصلی و تبعی، اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات در کشور است که در دو حوزه خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم، به بیش از نیمی از جمعیت کشور خدمات درمانی ارائه میکند. در بخش درمان مستقیم، سازمان در حال حاضر بیش از 400 مرکز درمانی مشتمل بر 79 بیمارستان ملکی و هیأتمدیرهای و بیش از 320 مرکز درمان سرپایی در سراسر کشور در اختیار دارد که مشغول ارائه خدمات متنوع و گوناگون سلامت به بیمهشدگان هستند. این خدمات به شکل 100درصد رایگان به بیمهشدگان تأمیناجتماعی ارائه میشود.» خزاعی ادامه داد: «هرچند برای سهولت دسترسی به خدمات سلامت، روشهای مختلف غیرحضوری برای اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی وجود دارد، اما هنوز نارضایتیهایی در زمینه نوبتدهی در بعضی مراکز دیده میشود. چاره کار تقویت نظام ارجاع در داخل شبکه سلامت تأمیناجتماعی و در کل نظام سلامت کشور است.» معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان یادآور شد: «بخش عمده نارضایتیهای مردم در مورد اخذ نوبت، ناشی از ازدحام و تقاضاهایی است که در بسیاری موارد بهصورت غیرواقعی و غیرضروری صورت میگیرد. ریشه اصلی این مسئله به فرهنگ و باورهای بعضاً نادرست در زمینه لزوم مراجعه به پزشک متخصص یا فوقتخصص برای هر مشکل ولو کوچک و کماهمیت بازمیگردد. تا زمانیکه نظام ارجاع در بخش سلامت کشور بهصورت کامل ایجاد نشود و بیمار در کانال صحیح یعنی مراجعه اولیه به پزشک عمومی یا پزشک خانواده و در مرحله بعد و در صورت تشخیص نیاز واقعی، ارجاع به سطوح تخصصی و فوقتخصصی از سوی پزشک عمومی قرار نگیرد، این مشکلات به چشم میخورد. در این شرایط هرچقدر امکانات و ظرفیتها را توسعه دهیم، باز با حجم عظیم تقاضاهای غیرواقعی و غیرضروری برای مراجعه به پزشک متخصص و ایجاد صف و ازدحام در مراکز تخصصی و فوقتخصصی مواجه خواهیم بود.»
خزاعی توضیح داد: «طبق برنامهریزیها و هدفگذاریهای انجام شده در بخش درمان تأمیناجتماعی، قرار است طی مرحله اول حدود 50درصد نوبتها در مراکز درمانی تأمیناجتماعی بهشکل روشهای مختلف غیرحضوری، 25درصد در قالب نظام ارجاع و 25درصد هم در قالب مراجعه حضوری و ارجاع از اورژانسها ساماندهی شود. تلاش خواهد شد نظام ارجاع بیمار در بخش درمان بیش از پیش تقویت شود. بیمهشدگان میتوانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و پس از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز ضروری، از طریق همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک تخصصی یا مراکز تخصصی ارجاع شوند.» معاون مدیرکل درمان مستقیم تأمیناجتماعی در مورد روشهای دیگر اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان گفت: «در حال حاضر علاوه بر سامانه نوبتدهی متمرکز وزارت بهداشت و درمان، سامانه نوبتدهی اختصاصی مراکز درمانی تأمیناجتماعی نیز به نشانی (nobat.tamin.ir) و همچنین کد دستوری (#1420*4*) به همراه شماره تلفنهای اعلامشده برای هریک از مراکز درمانی تأمیناجتماعی، برای اخذ نوبت در خدمت بیمهشدگان سازمان تأمیناجتماعی قرار دارد.»