printlogo


مدیر درمان تأمین‌اجتماعی همدان :
ارائه 2 میلیون و 700هزار خدمت سرپایی در سال 1402
استان همدان به عنوان گنجینه تمدن‌های باستانی ایران، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است که به رونق اقتصادی این دیار کمک می‌کند. عمده مشاغل مردمان این استان، بر فعالیت کشاورزی و دامپروری متمرکز شده و وجود معادن کانی در رتبه هشتم ذخایر معدنی کشور، کفه کارگری ترازوی جمعیتی این خطه را سنگین‌تر کرده است. از مجموع نفوس انسانی یک میلیون و 760‌هزار نفری استان، 830‌هزار نفر شامل 47‌درصد جمعیت، زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند. سازمان تأمین‌اجتماعی به دو شیوه درمان مستقیم و غیرمستقیم، خدمات مورد نیاز حوزه درمان بیمه‌شدگان را ارائه می‌دهد. برای اطلاع از روند این خدمت‌رسانی با دکتر حسن عروتی موفق، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان همدان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
سلاله صدرایی روزنامه نگار

مدیریت درمان استان دارای چه تعداد مراکز درمانی است؟ 
این مدیریت دارای 9 مرکز ملکی درمانی است. دو بیمارستان با عناوین «آتیه» در شهر همدان و «دکتر غرضی» در شهرستان ملایر واقع شده است. همچنین هفت مرکز درمانی سرپایی تخصصی و عمومی وجود دارد که دو مرکز در شهر همدان و باقی در شهرهای سطح استان فعالیت دارند.
چه تعداد پزشک و متخصص با آن مدیریت همکاری دارد و در حوزه نیروی انسانی با چه کمبودهایی مواجه هستید؟ 
در مجموعه مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان 72 پزشک عمومی مشغول به فعالیت هستند. همچنین 70 پزشک متخصص تمام‌وقت و 44 متخصص مهمان با ما همکاری دارند. تعداد داروسازان نیز 16 نفر است. در بحث نیروی انسانی مخصوصاً کادر درمان با کمبود نیرو مواجه هستیم؛ به‌ویژه اینکه تعدادی از فعالان حوزه درمان سال گذشته بازنشسته شدند و امسال نیز تعداد دیگری به مقام بازنشستگی نائل می‌شوند که ردیف‌های آن‌ها خالی مانده است. البته در آزمون استخدامی اخیر سازمان و نیز آزمون آتی که قرار است شهریورماه امسال برگزار شود، امکان جایگزینی افراد وجود دارد و امیدواریم کمبودها جبران شود. بحث کمیت در حوزه پرستاری نیز بسیار مشهود است. باید توجه داشت که اغلب بیمارستان‌های سازمان در این استان طی سال‌های 1374 تا 1375 افتتاح شده‌‌اند و شروع کار نیروی انسانی این مراکز نیز در همان‌سال‌ها بوده است. اکنون با سپری شدن حدود 30 سال، نیروها تقریباً هم‌زمان با هم بازنشسته می‌شوند. این درحالی است که ضریب اشغال تخت‌‌‌های بیمارستان‌های استان بسیار بالاست و در بیمارستان غرضی ملایر بیش از 90‌درصد اشغالی تخت وجود دارد، اما تعداد کادر درمان با این ضریب متناسب نیست و سایر نیروها با تحمل فشار کاری مضاعف، پاسخگوی نیازهای درمانی بیماران هستند.
ارائه خدمات در مراکز درمانی از منظر آماری چگونه است؟ 
سال گذشته 2 میلیون و 700‌هزار خدمت سرپایی ارائه شد که از این میزان، یک میلیون و 900‌هزار مورد ویزیت توسط پزشکان عمومی و متخصص به ثبت رسیده است. همچنین در این بازه زمانی، 32‌هزار نفر از خدمات بستری دو بیمارستان بهره‌مند شدند و 22‌هزار مورد عمل جراحی و 6900 مورد زایمان در هر دو بیمارستان اتفاق افتاد. جا دارد اشاره کنم که بیمارستان آتیه همدان دارای بالاترین آمار زایمان طبیعی در سطح استان است. توضیح اینکه در سراسر استان 21 بیمارستان وجود دارد و یک مرکز دانشگاهی در حیطه تخصصی زنان فعالیت می‌کند. با این وجود بالاترین میزان زایمان طبیعی مربوط به بیمارستان تأمین‌اجتماعی است.
مراکز ملکی از چه تجهیزات و امکانات درمانی برخوردارند؟ 
خوشبختانه با حمایت سازمان تأمین‌اجتماعی و اختصاص اعتبارات لازم، مراکز درمانی ما مجهز به تجهیزات مناسب درمانی و «های‌تک» است. در بیمارستان آتیه دستگاه ام‌آر‌آی و ماموگرافی سه بعدی وجود دارد که پیشرفته‌ترین دستگاه در سطح استان به‌شمار می‌رود. همچنین دستگاه سی‌تی‌اسکن در هر دو بیمارستان در دسترس بیماران قرار دارد. تجهیزات رادیولوژی نیز مناسب است و بسیاری مراکز از نوع دیجیتال این دستگاه بهره می‌برند. تنها تعداد معدودی از درمانگاه‌ها به دلیل کمبود مسئول فنی رادیولوژی در استان و به‌ویژه در سطح شهرستان‌ها،‌ هنوز از نوع آنالوگ این دستگاه استفاده می‌کنند، اما برنامه ارتقای رادیولوژی‌ها به نوع دیجیتال را پیگیری می‌کنیم.
در زمینه ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟ 
در بحث هتلینگ می‌توانم بگویم در بین بیمارستان‌های منطقه و حتی سطح استان، شرایط بسیار خوبی داریم. در این راستا با پیگیری‌های این مدیریت، سازمان اعتبارات مناسبی را با دید باز در اختیار ما گذاشته و به سبب آن ارتقای هتلینگ بسیار مطلوبی صورت گرفته است.‌ به نحوی که بسیاری از بخش‌های هر دو بیمارستان، بازسازی و استانداردسازی شده است. برای نمونه می‌توانم به بازسازی و استانداردسازی اتاق‌های عمل اشاره کنم که سال گذشته انجام شد. همچنین بخش اورژانس بیمارستان غرضی با توجه به قدمت این مرکز که با معیارهای جدید بیمارستانی تطابق نداشت، استانداردسازی شد. در پی این اقدامات شاهد افزایش رضایت‌مندی بیماران از خدمات تأمین‌اجتماعی بودیم. درحال حاضر تنها ارتقای هتلینگ دو بخش بیمارستان غرضی باقی مانده که امسال انجام و با اجرای آن بحث هتلینگ ما کامل می‌شود.
ارزش و جایگاه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اجازه دهید این سؤال را از منظر آماری پاسخ دهم؛ در بخش درمان غیرمستقیم بیش از 1100 مرکز تشخیصی و درمانی سطح استان، طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی هستند و بیمه‌شدگان استان با جمعیتی حدود 830 نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند می‌شوند. در بخش درمان مستقیم نیز سال گذشته بالغ بر 32‌درصد بیمه‌شدگان به مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی مراجعه کردند که نشان‌دهنده میزان استقبال آن‌ها از این مراکز است. باید توجه داشت که علاوه بر درمان رایگان، کیفیت مناسب خدمات مانند هتلینگ بیمارستانی و فعالیت پزشکان حاذق عامل مهمی در جذب این افراد برای بهره‌مندی از خدمات تأمین‌اجتماعی است.
مدیریت درمان همدان در راستای توسعه طرح‌های درمانی، چه برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد؟ 
اجرای چند طرح توسعه را در برنامه‌های امسال داریم که ازجمله آن‌ها احداث درمانگاه کبودرآهنگ با 10‌درصد پیشرفت فیزیکی است. همچنین احداث دو درمانگاه تخصصی آتیه‌ همدان و غرضی ملایر هریک به متراژ 4000مترمربع با تخصیص حدود 50 میلیارد تومان اعتبار، در دست اقدام قرار دارد. استانداردسازی بلوک زایمان بیمارستان آتیه نیز از دیگر طرح‌های ما به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از برنامه‌ها، احداث بخش دیالیز بیمارستان غرضی است. با توجه به بالا بودن تعداد بیماران دیالیزی در ملایر و فاصله 80کیلومتری این شهرستان با مرکز استان، احداث بخش مذکور بسیار ضروری است و اجرای آن می‌تواند در افزایش سطح رضایت‌مندی بیمه‌شدگان مؤثر واقع شود.
کمی از چالش‌های حرفه‌ای بگویید؛ با چه مسائلی مواجه هستید؟ 
بحث کمبود پزشک در زمینه برخی رشته‌های تخصصی مانند رادیولوژی، ارتوپدی و جراحی مغزواعصاب مهم‌ترین مسئله ما را تشکیل می‌دهد. معتقدم برای رفع این محدودیت دو راهکار وجود دارد؛ با توجه به اینکه 10‌درصد تخت‌های بیمارستانی کشور متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی است و این نهاد دومین تولید‌کننده درمان پس از وزارت بهداشت به‌شمار می‌رود، ضروری است تا نگاه دوباره‌ای به مصوبه برنامه توسعه پنجم مجلس انداخته شود. براساس این مصوبه مقرر شد تا 10‌درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های تخصصی به سازمان تأمین‌اجتماعی اختصاص یابند. بی‌شک احیای این قانون مشکل کمبود پزشک را حل خواهد کرد. راهکار دوم مربوط به همکاری دانشگاه‌ها با تأمین‌اجتماعی است. مراکز ملکی سازمان، در کنار دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و بار سنگین خدمات درمانی را از دوش آن‌ها برمی‌دارند. در نتیجه تقویت تعامل این دو مرکز در زمینه ارسال پزشک می‌تواند در تأمین‌ نیروی انسانی مؤثر واقع شود. به‌ویژه اینکه برخی از پزشکان دانشگاهی، تمایل دارند در کنار شیفت‌های موظفی خود با تأمین‌اجتماعی نیز همکاری داشته باشند.