printlogo


راه حلی به نام وصول حق بیمه

یکی از وظایف و تکالیف سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان نهادی اجتماعی، مرتبط با فعالیت‌های حوزه اقتصادی، حمایت از نیروی کار، فعالان و جمعیت فعال و شاغل است. 
این نهاد بیمه‌گر در پی این است که به‌واسطه ارتباط گسترده با جامعه کار و تولید ضمن تأثیرگذار و تأثیرپذیری توأمان، با تأمین امنیت و تضمین آینده جامعه شاغل بیمه‌شده، پایداری منابع در راستای ایفای تعهدات در قبال جامعه بزرگ تحت‌پوشش و خدمات‌گیرنده را محقق کند.
 سازمان تأمین‌اجتماعی با استناد به اصل (۲۹) قانون اساسی در راستای تعمیم بیمه‌های اجتماعی و پوشش بیمه‌ای اقشار و گروه‌های مختلف جامعه، از زمان تأسیس به این تکلیف قانونی در قبال مردم عمل کرده است. همچنین براساس ماده (یک) قانون تأمین‌اجتماعی نیز تعمیم، گسترش و پوشش بیمه‌ای از وظایف و تکالیف ذاتی این سازمان به‌شمار می‌رود. از طریق اقدامات مرتبط با توسعه بیمه‌ای، در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر از خدمات این نهاد بیمه‌گر استفاده می‌کنند.
بیش از ۵۳‌درصد جامعه از مزایای گسترده تأمین‌اجتماعی در حوزه‌‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند. با این وجود همچنان سیاست‌های مربوط به حمایت از نیروی کار، فعالان حوزه کار و تولید و مجموع افراد شاغل در بخش‌های اقتصادی و تولیدی در راستای افزایش بیمه‌شدگان جدید و تأمین منابع پایدار از محل وصول حق‌بیمه توسط این نهاد بیمه‌گر دنبال می‌شود.
رشد بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفری بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در دوره مدیریتی اخیر این سازمان در سه‌ساله دولت سیزدهم، با هدف گسترش بیمه‌های اجتماعی و استفاده از اجرایی کردن سازوکارهایی نظیر طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و برنامه جذب بیمه‌شدگان جدید در قالب گروه‌های مختلف اجتماعی به وقوع پیوست. این رویکرد علاوه بر افزایش جامعه آماری بیمه‌شدگان تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی، روند وصول حق‌بیمه و تأمین منابع جدید برای این سازمان را به ارمغان آورده است. 
 براساس داده‌های آماری در دوره سه‌ساله اخیر، منابع مورد نیاز تأمین‌اجتماعی برای ایفای تعهدات، به میزان 49هزار میلیارد تومان رشد داشته است. این مهم را باید محصول طراحی و اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای و منابع حاصل از وصول حق‌بیمه‌، جذب افراد و گروه‌های جدید تحت‌پوشش دانست. 
طبیعتاً این روند منجر به ادامه تأمین منابع پایدار برای سازمان خواهد شد.
 آمارها حاکی است 86‌درصد منابع تأمین‌اجتماعی از طریق وصول حق‌بیمه بیمه‌شدگان اجباری و بخش مهمی از برآورد باقی‌مانده نیز با وصول حق‌بیمه گروه‌های قراردادی و توافقی مانند زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حِرَف و مشاغل‌آزاد و بیمه‌های اختیاری به دست می‌آید. 
منابع حاصل از دریافت حق‌بیمه این گروه‌های اجتماعی تحت‌پوشش، نقش را آن‌ها در تأمین منابع پایدار برای ادامه راهبری تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد.
رویکرد و رویه توسعه‌دهنده سطح پوشش بیمه‌ای سازمان، ضمن عمل به تکالیف قانونی مندرج در قانون اساسی و قانون تأمین‌اجتماعی در زمینه بیمه‌های اجتماعی، در بلندمدت پایداری منابع این سازمان، تحقق آرامش بیشتر برای جمعیت تحت‌پوشش و البته بهبود نسبت پشتیبانی تأمین‌اجتماعی را موجب خواهد شد.
تأمین‌اجتماعی با هدف قرار دادن گروه‌های مختلف اجتماعی و افراد خانواده به‌منظور توسعه پوشش بیمه‌ای، از طریق فراهم کردن زمینه این مهم در چارچوب نرخ‌های متنوع حق‌بیمه، فرصت استفاده از مزایای سازمان را برای مردم فراهم کرده است. 
به عبارتی این سازمان بیمه‌گر با وجود پوشش جمعیتی بسیار بزرگ در قالب گروه‌های مختلف اجتماعی، همچنان با دغدغه تعمیم بیمه به افراد و اقشار بدون بیمه، تأمین منابع پایدار بیمه‌ای و ماندگاری سازمانی را از این راه پیگیری می‌کند. در نهایت می‌توان رشد بیمه‌شدگان جدید، توسعه بیمه‌های اجتماعی، بهبود ضریب پشتیبانی تأمین‌اجتماعی و تأمین منابع پایدار بیمه‌ای در راستای عمل به تعهدات مختلف این سازمان در قبال شرکای اجتماعی را در ارتباط مستقیم با یکدیگر دانست.