printlogo


رابطه جذب بیمه شدگان جدید در ثبات صندوق های بیمه ای چیست؟
جذب 2 میلیون و 300‌هزار بیمه‌شده جدید در سه سال اخیر مسیری را برای تأمین منابع پایدار در سازمان تأمین‌اجتماعی هموار کرده تا این نهاد بیمه‌ای بتواند بدون استقراض از نظام بانکی، همه تعهدات خود را نسبت به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و‌ جامعه تحت‌پوشش عملی کند. فعالیت‌های مستمر جهت توسعه پوشش بیمه‌ای و رویکرد جذب بیمه‌شدگان جدید از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی به شیوه‌ای دنبال شده که با جذب گروه‌های مختلف بدون بیمه، به تعبیری حرکت از آینده‌سوزی به آینده‌سازی برای شرکای اجتماعی و گروه‌های مختلف تحت‌پوشش تبدیل شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی مهرماه سال 1402 در مراسم بدرقه اولین گروه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اعزامی ‌به سفر زیارتی مشهد مقدس در راستای اجرای طرح کرامت رضوی، گفت: «در دولت جدید نه‌تنها بدهی انباشته سال‌های گذشته تأمین‌اجتماعی تسویه شد، بلکه با حمایت دولت و هدایت رئیس‌جمهور و مساعدت مجلس شورای اسلامی، این سازمان در سه سال اخیر از محل پوشش بیمه‌شدگان جدید، ۴۹‌هزار میلیارد تومان منابع جدید داشته تا عملاً تبدیل رویکرد آینده‌سوزی به آینده‌سازی آغاز شود.»
او افزود: «در گذشته سازمان تأمین‌اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان در قالب استقراض‌ بی‌رویه از نظام بانکی، زمینه شکل‌گیری ۱۰۶‌هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی را در ابتدای فعالیت این دولت موجب شد، اما پوشش بیمه‌ای جدید در این دولت به اندازه 6 تا 7 سال در دولت گذشته بوده است. باید به سمتی برویم که با توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در سازمان و زیرمجموعه‌های اقتصادی آن راحتی، صحت و سلامت و تأمین معیشت را برای نسل‌های بعد هم فراهم کنیم.»

پیشی گرفتن منابع از مصارف در سال 1402  
رویکرد توسعه پوشش بیمه‌ای در سازمان تأمین‌اجتماعی به‌واسطه تزریق منابع جدید حاصل از پرداخت حق‌بیمه، علاوه بر جذب منابع پایدار برای این نهاد، مسیر اجرای تعهدات در قبال همه گروه‌های تحت‌پوشش را با هزینه‌کرد ماهانه 42‌هزار میلیارد تومان در سال گذشته هموار کرد. البته تأمین‌اجتماعی توسعه فعالیت‌های مختلف را در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به جامعه تحت‌پوشش و پایداری و مقاوم‌سازی این نهاد بیمه‌ای یکی از رویکردهای خود می‌داند.
سازمان تأمین‌اجتماعی به‌منظور تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی جذب بیمه‌شدگان جدید از میان افراد بدون بیمه در جامعه، برنامه‌هایی را اجرایی و تعداد بالایی را جذب کرده است. این اقدامات علاوه بر مدیریت رشد منابع پایدار، امکانی برای تضمین آینده بیمه‌پردازی اقشار بدون بیمه میسر خواهد کرد.
جذب گسترده بیمه‌شدگان جدید در تأمین‌اجتماعی به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی این سازمان در دولت سیزدهم با خلق منابع پایدار، ماندگاری و تسهیل اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این نهاد بیمه‌گر را در قبال جامعه تحت‌پوشش موجب شده است. 
محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در این‌باره بیان کرد: «در سال ۱۴۰۰ میزان مصارف سازمان کمی ‌بیشتر از منابع، در سال ۱۴۰۱ مصارف و منابع تقریباً برابر و در سال ۱۴۰۲ منابع تأمین‌اجتماعی از مصارف پیشی گرفت. منابع فوق به بخش درمان اختصاص یافت و این اتفاق مثبت با همت و تلاش همکاران محقق شد.
او همچنین افزود: «در سال گذشته نزدیک به یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید به جمع بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی اضافه شدند. برنامه سازمان برای سال ۱۴۰۳ نیز اعلام شده و براساس بررسی‌ها کاملاً دست‌یافتنی است. ظرفیت افراد بدون پوشش بیمه اجتماعی در کشور بسیار قابل‌توجه برآورد می‌شود. این برای سازمان تأمین‌اجتماعی یک فرصت مناسب است تا ضمن تقویت پایداری منابع به تحقق اصل فراگیری پوشش بیمه‌ای یعنی اصل ۲۹ قانون اساسی نیز عمل کند.»

تأمین بیشترین منابع توسط 16 میلیون بیمه‌شده اصلی 
سازمان تأمین‌اجتماعی با تحت‌پوشش داشتن 53 درصد جمعیت کشور، به حدود ۴۷ میلیون نفر در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌ ارائه می‌دهد. برنامه‌ریزی جهت ایفای این حجم از تعهدات، به‌طور حتم نیازمند در اختیار داشتن منابع پایدار است.
طبق آمارهای سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر حدود 80 تا 85 درصد منابع پایدار این سازمان بزرگ اجتماعی از محل وصول حق‌بیمه جامعه 16 میلیون و 305‌هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی در قالب بیمه‌های  اجباری تأمین می‌شود.
با توجه به هزینه‌کرد ماهانه مبلغ 42‌هزار میلیارد تومانی مربوط به ایفای تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی، ضمن رشد تعداد جامعه تحت‌پوشش و هزینه‌های جاری بخش‌های مختلف بیمه‌ای، مستمری و درمان، در سال‌ جاری روند افزایشی هزینه تعهدات این نهاد بیمه‌گر در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اتفاق خواهد افتاد. با استناد به عدم وابستگی سازمان به بودجه عمومی ‌دولت، تأمین هزینه‌های هنگفت مربوط به عمل به تعهدات در قبال شرکای اجتماعی نیازمند تأمین منابعی همچون جذب بیمه‌شدگان جدید در قالب طرح‌‎های مختلف بیمه‌ای از بین اقشار بدون بیمه است.

پوشش افراد شاغل و غیرشاغل 
هم‌اکنون حدود 8 میلیون فرد شاغل و غیرشاغل بدون بیمه به‌ویژه در گروه‌های اشتغال غیررسمی وجود دارند. تأمین‌اجتماعی با استفاده از بیمه‌های اجباری، اختیاری، صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد، توافقی، بیمه فراگیر خانواده ایرانی و دیگر انواع بیمه‌ها زمینه جذب و بیمه‌پردازی این افراد را فراهم کرده است. اقدام فوق برای افزایش منابع درآمدی پایدار، عمل به قوانین اساسی و تأمین ‌اجتماعی در راستای تعمیم بیمه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. 
بنابراین جهت تحقق سیاست‌ها و راهبردهای تحولی سازمان، جذب بیمه‌شدگان همچنان یکی از رویکردهای جدی این نهاد بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا براساس اصل (۲۹) قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین‌اجتماعی اقدامات راهبردی در راستای رشد شمار بیمه‌شدگان را دنبال کند.
به عبارتی مجموعه برنامه‌ها، هدف‌گذاری‌ها و اقدامات تأمین‌اجتماعی برای توسعه بیمه‌ای و رشد بیمه‌شدگان، در دسترس‌ترین راهکار و ابزار تسهیل‌گر جهت تأمین منابع بیمه‌ای و پایداری این سازمان بیمه‌ای محسوب می‌شود.