معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمیناجتماعی اعلام کرد
بازنشستگان در اولویت رسیدگی حوزه فرهنگی و اجتماعی تأمیناجتماعی
برگزاری المپیادهای ورزشی و مسابقات فرهنگی حوزه بازنشستگان و مستمریبگیران و اعزام جامعه بازنشستگان به سفرهای زیارتی در قالب طرح کرامت رضوی، افزایش قابلتوجه تسهیلات و برگزاری برنامههای آموزشی و تربیتی برای بازنشستگان و خانواده آنان بخشی از اقدامات معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمیناجتماعی در سال 1402 محسوب میشود.
همچنین برگزاری جلسات هماندیشی با نمایندگان شرکای اجتماعی تأمیناجتماعی در راستای توسعه تعامل با جامعه تحتپوشش، تقویت سازوکارهای ارتباطی با جامعه ذینفعان و مخاطبان این سازمان از طریق درگاههای ارتباطات مردمی و برپایی دورههای آموزشی کارگاهی حوزه بیمهای در راستای گسترش تعامل با جامعه کارفرمایان تحتپوشش تأمیناجتماعی را باید از دیگر اولویتهای پیگیری و اقدام حوزه فرهنگی اجتماعی این سازمان بهشمار آورد.
تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی با هدف بهرهمندی از مشارکت و اندیشه جمعی آنها در راستای راهبری سازمان تأمیناجتماعی، افزایش سهم سازمان از هزینههای بیمه تکمیلی بازنشستگان، افزایش سفرهای استانی با هدف رسیدگی به موضوعات مهم جامعه تحتپوشش در استانها و تحقق سیاستهای شایستهگزینی و اعمال شاخصهای مؤثر در عدالتمحوری مرتبط با انتخاب مدیران سازمانی از دیگر مواردی است که احمد اسفندیاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمیناجتماعی در گفتوگو با «آتیهنو» مطرح کرده است.
راهبردها و برنامههای حوزه فرهنگی اجتماعی سازمان در زمینه ارتقای نشاط و پویایی بازنشستگان و مستمریبگیران در سال جاری شامل چه مواردی بوده و چه دستاوردهایی داشته است؟ برای سال آتی و ارتقای کمیوکیفی این اقدامات چه برنامهای دارید؟
این برنامهها در چند حوزه دنبال شده است؛ برگزاری المپیاد ورزشی ویژه بازنشستگان با عنوان طرح مرشدان. در راستای ترویج فرهنگ ورزش بین بازنشستگان و مستمریبگیران و بهمنظور ارتقای سطح سلامت جسمی و روحی مخاطبان، حذف بیتحرکی، پیشگیری از بیماریها، کاهش هزینههای درمانی، ایجاد نشاط و شادابی، افزایش امید به زندگی و مهمتر از آن توزیع عادلانه امکانات در بین جامعه هدف، المپیاد ورزشی بازنشستگان و مستمریبگیران (طرح مرشدان) با حضور بیش از 5000نفر در مرحله مقدماتی در قالب هشت رشته ورزشی تیمی و انفرادی در استانهای آذربایجان غربی و اصفهان برگزار شد. در این میان 236نفر مورد تقدیر قرار گرفتند. این مسابقات در نهایت با برگزاری سوپرجام المپیاد طرح مرشدان در رشته گروهی والیبال در شهر تهران خاتمه یافت.
از دستاوردهای این برنامه ایجاد نشاط فزاینده و شادابی و رضایتمندی بیشازپیش در جامعه هدف بوده است. انشاالله در سال آتی افزایش رشتههای دیگر ورزشی و همچنین فراخوان و دعوت گسترده از اعضای جامعه هدف بهمنظور افزایش تعداد شرکتکنندگان از 5000نفر به حداقل 200هزار نفر و رشد 40برابری شرکتکنندگان در دستور کار قرار دارد.
اقدام بعدی برگزاری مسابقات فرهنگی در بین بازنشستگان و مستمریبگیران است؛ از دیگر برنامههای سال آتی در راستای ارتقای کمیوکیفی نشاط و شادابی بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان، برگزاری برخی فعالیتها و مسابقات فرهنگی نظیر مسابقات قرآن کریم، مسابقات کتابخوانی، همایشهای پیادهروی بهصورت ماهانه و همچنین بهرهمندی آنها از تولیدات سینمایی (حوزه هنری و سایر مراکز فرهنگی) است.
اهداف طرح کرامت رضوی چیست و در سال جاری تاکنون چند نفر اعزام شدهاند و چه برنامهای برای تداوم اعزامها و ارتقای کمیوکیفی آنها در سال آتی دارید؟
این ادارهکل با هدف ترویج فرهنگ تکریم، ایجاد رضایتخاطر و ارتقای سطح امید به زندگی و ایجاد انگیزه و تقویت روحیه نشاط و شادابی در بین بازنشستگان و مستمریبگیران معزز اقدام به اجرای طرح گردشگری تعالیبخش کرده است. در همین راستا هماهنگیها و اقدامات مرتبط با انعقاد قرارداد خدمات طرح مذکور در شهریورماه صورت پذیرفته و تاکنون بالغ بر 25هزار نفر از بازنشستگان و مستمریبگیران عزیز به سفر زیارتی (شهرهای مشهد و قم) اعزام شدهاند. همچنین جهت تداوم و اجرای هرچه بهتر طرح مذکور بهلحاظ کمیوکیفی برای سال آینده، پیشنهاداتی نظیر افزایش تعداد هتلها و ارتقای سطح خدمات و کیفیت غذای ارائه شده، بهرهمندی بیشتر از ظرفیت حملونقل (ترانسفر) بینشهری، استفاده از اتوبوسهای VIP و قطارهای باکیفیت مطرح شده که مکاتبات و تمهیدات لازم برای آن در دست اقدام است.
در سال جاری شاهد افزایش مبلغ وام بازنشستگان به 20میلیون تومان بودیم. همچنین امسال فرایند درخواست این وام بهصورت غیرحضوری امکانپذیر شد. در سال 1402 آمار بازنشستگان دریافتکننده این وام چند نفر بودهاند؟ آیا در زمینه افزایش مبلغ وام برای سال آینده پیشبینی خاصی صورت گرفته است؟
از ابتدای سال جاری تا پایان بهمنماه تعداد 229هزار فقره تسهیلات20میلیون تومانی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به مستمریبگیران در کشور پرداخت و طی اسفندماه نیز امکان ثبتنام 30هزار فقره درخواست جدید مهیا شده که تا پایان سال پرداخت خواهند شد.
پیشنهاد این ادارهکل، افزایش حداقل 25درصدی مبلغ تسهیلات قرضالحسنه به مستمریبگیران در سال 1403است که تحقق این امر منوط به مصوبه هیأتامنای سازمان است.
در زمینه ارتقای فرهنگی در سطح کارکنان چه برنامههایی در سال جاری داشتهاید و چه دستاوردهایی حاصل شده است؟
ادارهکل امور فرهنگی و اجتماعی در راستای ضابطه اجرایی برنامه جامع ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به کارکنان و خانواده آنان برنامههایی را به مرحله اجرا رسانده که عبارتاند از: برگزاری ایده نو تحت عنوان «دورههای برنامه تربیتی، آموزشی و فرهنگی در هفت مرحله برای نخستینبار در سازمان با عنوان «رشدینو.» این دوره در قالب اردوی یکروزه با حضور کارکنان و خانواده آنان با اجرای برنامههای متنوع فرهنگی، آموزشی و تربیتی برگزار میشود. مورد بعدی برگزاری پویش مطالعاتی یاران آشناست. این پویش برای نخستینبار در سازمان با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. سومین مورد برگزاری بیستوپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم محسوب میشود. تعداد 10هزار نفر از کارکنان شاغل، بازنشستگان سازمان، شرکتها و مؤسسات تابعه با یکدیگر به رقابت پرداخته که نسبت به سال گذشته تعداد شرکتکنندگان صددرصد افزایش داشته است. مورد چهارم راهاندازی دارالقرآنالکریم است. با هدف پرورش نخبگان و فعالان قرآنی با وجود بیش از 150هزار نفر کارمند سازمان در بخشهای بیمهای، درمانی، شرکتها و مؤسسات تابعه و خانواده آنها و مخاطبان سازمان، ساختار تشکیلاتی نوین دارالقرآن بهصورت رسمی در سازمان راهاندازی شده است. پنجمین مورد را باید برگزاری کلاسهای آموزشی برخط قرآن کریم دانست. طرح ملی ضحی و مسطورا ویژه منتخبان مسابقات قرآن کریم برگزار شده که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. موارد ششم و هفتم با عنوان جشن مادرانه و جشن پدرانه نامیده میشوند. جشن مادرانه با حضور همکاران خواهر، مادربزرگها و فرزندان دختر در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن برگزار شد. جشن پدرانه با حضور همکاران آقا، پدربزرگها و فرزندان پسر با برنامههای متنوع برای نخستینبار در ایام ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر انجام پذیرفت.
ادارهکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمیناجتماعی(1420) یکی از اصلیترین مراکز تسهیلگری جهت ارائه خدمات و توسعه ارتباط مخاطبان با سازمان است. عملکرد این ادارهکل در سال 1402 چگونه بوده است؟
ادارهکل ارتباطات و نظارت مردمی به همراه حوزههای مرتبط در اداراتکل استانی، مدیریتهای درمان سراسر کشور و مرکز پاسخگویی تلفنی 1420، نسبت به ارائه خدمات پاسخگویی حضوری و غیرحضوری به درخواستهای مردمی دریافتی از درگاههای مختلف ادارهکل و نظرسنجی از خدمات ارائه شده به مخاطبان سازمان در حوزههای درمان و بیمه در سال 1402 اقداماتی را انجام داده است؛ در بخش اول تعداد کل پاسخگویی از درگاههای مختلف ادارهکل ارتباطات مردمی ثبت شده در سامانه CRM (تا پایان بهمنماه)، جمعا 6،463،156 مورد، مشاوره حضوری 2,831,651 مورد، پاسخگویی تلفنی مرکز1420به تعداد 2,371,085 مورد، پیامهای صوتی 18,080 مورد، درخواستهای استحقاق درمان409,304 مورد، درخواستهای سامانه پیامکی 57,243 مورد، درخواستهای سامانه نسخ الکترونیک 1,246 مورد، درخواستهای سامانه خدمات غیرحضوری 4,555 مورد، درخواستهای دریافتی از پورتال ادارهکل 2,722 مورد، درخواستهای دریافتی از سامانه نظرسنجی 36,241 مورد، درخواستهای دریافتی از سامانه ارتباطات مردمی دولت (سامد) 295 مورد، درخواستهای مردمی براساس مکاتبات ارسالی به ستاد مرکزی 2,157 مورد، درخواستهای ایجاد شده از مراجعان حضوری 474,646 مورد، درخواستهای ایجاد شده از تماس تلفنی 250,319 مورد و سایر 3,612 مورد بوده است. در بخش دوم تعداد کل نظرسنجیهای انجام شده را داریم؛ این بخش نظرسنجی از خدمات درمانی بستری ارائه شده در مراکز ملکی سازمان: یک دوره، نظرسنجی از خدمات درمانی سرپایی ارائه شده در مراکز ملکی سازمان: 3 دوره، نظرسنجی از خدمات درمانی سرپایی ارائه شده در بیمارستانهای میلاد: 3 دوره، نظرسنجی از خدمات مشاوره حضوری: 3 دوره، نظرسنجی از خدمات غیرحضوری سازمان (طرح 3070): 3 دوره، نظرسنجی از خدمات پاسخگویی به درخواستهای مردمی: 2 دوره، نظرسنجی از خدمات پاسخگویی تلفنی مرکز تماس 1420: 2 دوره، نظرسنجی از خدمات ارائه شده به بانوان شاغل در حوزههای بیمه و درمان سازمان در سراسر کشور: یک دوره، نظرسنجی از سرویس ایابوذهاب همکاران سازمان مرکزی: یک دوره، نظرسنجی از همایش سراسری مدیران سازمان: 2 دوره، نظرسنجی از خدمات رفاهی ارائه شده به همکاران سازمان: یک دوره، نظرسنجی از ساختار تشکلاتی سازمان: یک دوره و نظرسنجی از بیمه تکمیلی مستمریبگیران سازمان: یک دوره را شامل میشود.
در راستای تعامل بیشتر با کارفرمایان، معاونت فرهنگی و اجتماعی در سال جاری چه اقداماتی را پیگیری و به انجام رسانده است؟
ادارهکل امور فرهنگی، اجتماعی در قالب دستورالعمل دورههای یادگیری تأمیناجتماعی (دیتا) اقدام به برگزاری برنامههای مختلف آموزشی ویژه کارفرمایان به شرح ذیل کرده است: برگزاری بیش از 2000 مشاوره کارگاهی با هدف افزایش تعامل مسئولان و کارشناسان تأمیناجتماعی با کارفرمایان و کارگران کارگاههای بزرگ فعال در استانهای سراسر کشور، برگزاری بیش از 350 همایش آموزشی، هماندیشی رابطین بیمهای در اداراتکل بیمهای کشور با حضور کارفرمایان و رابطان بیمهای مربوطه، برگزاری بیش از 650 کارگاه آموزشی برای کارفرمایان کارگاههای تازهتأسیس سراسر کشور با همکاری اداراتکل بیمهای سراسر کشور بهلحاظ نگرش آشنایی کارفرمایان با قوانین و مقررات بیمهای و جلوگیری از ضرر و زیان بیمهای آنان، برگزاری بیش از 100 نشست مشترک مسئولان و کارشناسان تأمیناجتماعی با اعضای تشکلهای صنفی و سازمانها و نهادهای حاکمیتی در سراسر کشور در جهت توسعه تعاملات اثربخش با شرکای اجتماعی و احصای مشکلات بیمهای، برپایی سمینارهای علمی، آموزشی و فرهنگی در 100 دانشگاه آزاد و دولتی کشور بهمنظور آشنایی اقشار فرهیخته جامعه ازجمله دانشجویان، استادان دانشگاه، معلمان و دانشآموزان با مفاهیم و کارکردهای تأمیناجتماعی، برگزاری کارگاههای آموزش غیرحضوری(وبیناری) ویژه اعضای تشکلهای صنفی کارگری و کارفرمایی با هدف آموزش فراگیر مخاطبان سازمان تأمیناجتماعی که براساس این طرح همه علاقهمندان به کسب دانش و اطلاعات بیمهای میتوانند از اقصینقاط کشور بهصورت اینترنتی از محتواهای آموزشی کارشناسان مستقر در ستاد سازمان تأمیناجتماعی برخوردار شوند (در سال جاری در مجموع بیش از 4000 نفر از محتواهای آموزشی از 21 سرفصل آموزشی بهرهمند شدهاند)، اقدام به فعالسازی سه گروه تعاملی در پیامرسان «بله» با عنوان «گروه گفتمان مردمی تأمین ویژه کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان» بهمنظور بهرهگیری از ظرفیت فضای مجازی برای فرهنگسازی و آگاهیبخشی مخاطبان که در این گروههای هدف میتوانند ضمن آگاهی از آخرین بخشنامهها، دستورالعملها، قوانین و مقررات تأمیناجتماعی پرسشهای خود را بیواسطه با کارشناسان سازمان مطرح و پاسخ خود را دریافت کنند. (در سال جاری حدود 10هزار پیام و مطلب آموزشی، فرهنگی و... در گروههای تعاملی بارگذاری شده است)، برگزاری جشنواره ملی و استانی تجلیل از کارفرمایان برتر جهت افزایش رضایتمندی و ایجاد زمینه لازم برای مشارکت بیشتر کارفرمایان در تصمیمگیریها با ملحوظ نظر داشتن تأکیدات مدیرعامل محترم سازمان بر مشارکت و همافزایی بیشتر ذینفعان در تحقق راهبردهای کلان سازمان و تلاش با این هدف که کارفرمایانی که بیشترین امتیاز از شاخصها و معیارهای تعیین شده را کسب کردهاند مورد تقدیر قرار گیرند. در بخش استانی این جشنواره کمیتههای ارزیابی در مجموع از 210 کارفرمای برتر با اهدای لوح تقدیر و هدیه فرهنگی تجلیل کرده و در بخش کشوری نیز با اجرای مراسم ویژهای با حضور مقامات کشوری، محلی و با حضور مدیران سازمانی در مجموع از 33 کارفرمای برتر کشوری که بیشترین امتیاز مطابق با دستورالعمل ابلاغی را به خود اختصاص دادند، تقدیر شد، در راستای توسعه تعاملات دوجانبه از ابتدای سال جاری تاکنون معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها موفق به برپایی جلسات متعدد تعاملی اعضای محترم هیأتمدیره تشکلهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران ستادی سازمان تأمیناجتماعی شده که خوشبختانه آثار و نتایج بسیار مطلوبی به همراه داشته است. برگزاری جلسات تعاملی و شرکت در نشستهای مشترک ستاد عالی اجراییسازی شعار سال، برگزاری جلسههای شورای راهبردی شرکای اجتماعی و شورای مقرراتزدایی، تنقیح و تلخیص بخشنامهها و دستورهای اداری، اجرای برنامههای هفته تأمیناجتماعی و هفته دولت ازجمله تعاملاتی است که طی سال جاری توسط ادارهکل امور فرهنگی، اجتماعی سازمان با شرکای اجتماعی به انجام رسیده و نتایج مؤثر و مثبتی را در پی داشته است.
امسال با محوریت معاونت فرهنگی، شورای راهبردی شرکای اجتماعی در سازمان تشکیل شد. هدف از راهاندازی این شورا چه بود؟ فعالیت شورا چه دستاوردهایی داشته است؟
شورای راهبردی شرکای اجتماعی را میتوان بهعنوان عالیترین مرجع مشورتی سازمان تأمیناجتماعی با ذینفعان و مخاطبان سازمان معنا کرد. این شورا با هدف بهرهمندی از خرد جمعی اعضای تشکلهای صنفی (کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان) در راستای تحقق اصل سهجانبهگرایی و بهمنظور تقویت اعتماد و اطمینان شرکای اجتماعی نسبت به کارکردهای تأمیناجتماعی، حل مسائل و مشکلات بیمهای و درمانی ذینفعان، مشارکت در تصمیمگیریها و تصمیمسازیهای کلان سازمانی با مشارکت و همراهی اعضای تشکلهای صنفی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی براساس ضابطه اجرایی به دو صورت استانی و ستادی در سراسرکشور جنبه اجرایی یافته است.
در طول سال گذشته تعداد 66 جلسه شورای راهبردی شرکای اجتماعی با مشارکت اعضای تشکلهای فعال و قانونی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی در سطح تمامی استانهای کشور برگزار شد. همچنین با هماهنگی معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها تاکنون دو جلسه ستادی این شورا با موضوعاتی شامل برگزاری جلسه ستاد عالی اجراییسازی شعار سال و تعیینساز و کار لازم جهت نظارت شرکای اجتماعی بر واحدهای اجرایی این سازمان تشکیل شده که خوشبختانه با استقبال ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان روبهرو شده است.
طبق ضابطه اجرایی شورای راهبردی شرکای اجتماعی، وظیفه شورا احصای پیشنهادات و نظرات شرکای اجتماعی و انتقال یا انعکاس آن به مقامات عالی سازمان جهت پیگیری و اجرایی شدن تصمیمات گرفته شده است. در واقع این پیشنهادات با دستور مدیرعامل محترم سازمان میتواند جنبه اجرایی و اصلاحی پیدا کند و از این نظر جایگاه شورای راهبردی شرکای اجتماعی در ارکان تصمیمگیری سازمان جایگاهی مهم و قابلتوجه است.
انتخاب سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان سازمان برگزیده در امر ترویج فرهنگ نماز در سال جاری براساس چه معیارهایی بوده و چه اقداماتی در زمینه ترویج فرهنگ نماز در سال جاری انجام شده است؟ برنامههای معاونت فرهنگی و اجتماعی برای سال آتی در این حوزه چیست؟
معیارهای انتخاب سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان سازمان برگزیده به این شرح است؛ اجرای مناسب توافـقـنامه فیمابین سازمان تأمیناجتماعی با ستاد اقامه نمازکشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، برگزاری دوره آموزشی روحانیون مراکز تابعه سازمان در استان قم بهصورت متمرکز (تعداد روحانیون مراکز تابعه سازمان حدود هزار نفر است)، برگزاری دوره آموزشی برای مدیران و کارکنان بهصورت متمرکز، ابلاغ دستورالعملِ توافـقـنامه فیمابین سازمان تأمیناجتماعی با ستاد اقامه نمازکشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز با امضای مدیرعامل سازمان برای اولینبار، نظارتهای مستمر و بازدیدهای استانی درخصوص ارتقای جایگاه نماز اجرای دقیق برنامههای فرهنگی با هماهنگی و تعامل فزاینده با ستاد اقامه نماز کشور. از سوی دیگر اقدامات سال جاری در زمینه ترویج فرهنگ نماز شامل این موارد است؛ برپایی جشنواره معراج با حضور حدود 3200 نفر از کارکنان و خانواده آنها (ترویج و واردکردن فرهنگ اقامه نماز در داخل خانوادهها در سطح کودکان، نوجوانان و جوانان، برگزاری دوره آموزشی برای روحانیون، مدیران و دبیران مراکز تابعه سازمان در استان خراسان رضوی بهصورت متمرکز، تقدیر روحانیون، مدیران و دبیران فعال در امر نماز (تقدیر از خانوادههای موفق در امر نماز)، ابلاغ دستورالعملِ جذب و نگهداشت ائمه محترم جماعات، برگزاری طرح سلامت معنوی در 10 استان به همراهی دانشگاه علوم پزشکی استان بهصورت بسیار با شکوه، ابلاغ دستورالعملِ توافـقـنامه فیمابین سازمان تأمیناجتماعی با ستاد اقامه نمازکشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز با امضای مدیرعامل سازمان، نظارتهای مستمر و بازدیدهای استانی در زمینه ارتقای جایگاه نماز و اجرای دقیق برنامههای فرهنگی با هماهنگی و تعامل فزاینده با ستاد اقامه نماز کشور.
همچنین برای سال آتی در زمینه ترویج فرهنگ نماز اقداماتی طراحی شده است؛ برگزاری جشنواره معراج بهصورت گستردهتر و ترویج وسیعتر فرهنگ اقامه نماز در داخل خانوادهها، افزایش بهرهوری و تولید با اشاعه فرهنگ اقامه نماز در داخل جامعه و محیط کار، نظارتهای مستمر و بازدیدهای استانی درخصوص ارتقای جایگاه نماز و اجرای دقیق برنامههای فرهنگی با هماهنگی و تعامل فزاینده با ستاد اقامه نماز کشور، اجرای مناسب توافـقـنامه فیمابین سازمان تأمیناجتماعی با ستاد اقامه نمازکشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز و همچون سال گذشته و ابلاغ دستورالعمل توافـقـنامه فیمابین سازمان تأمیناجتماعی با ستاد اقامه نمازکشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز با امضای مدیرعامل سازمان.
در زمینه بیمه تکمیلی بازنشستگان و توسعه سطح خدمات و تسهیلگری در زمینه بازپرداخت هزینههای درمانی بازنشستگان چه اقداماتی انجام شده است؟
سازمان تأمیناجتماعی حسب قانون الزام، کلیه تعهدات درمانی مصرح در بندهای «الف» و «ب» ماده (3) قانون تأمیناجتماعی را از بخشهای دولتی و در صورت نیاز از بخش خصوصی با رعایت تعرفههای رسمی تأمین میکند. لیکن برابر تبصره «5» ماده (38) قانون سلامت برنامه پنجم توسعه، پرداخت حق سرانه بیمه تکمیلی را برعهده افراد بیمه شده و آن را جزء فهرست خدماتی که در تعهد بیمه پایه سلامت نیست میداند. از اینرو خدمات درمانی مورد درخواست جامعه مذکور در چند سال گذشته توسط کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمریبگیر، بهعنوان نماینده بازنشستگان و مستمریبگیران و متولی مسئولیت عقد قرارداد با شرکتهای بیمهگر انجام میشود.
بر همین اساس قرارداد سال جاری (۱۴۰۳ـ۱۴۰۲) بین کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمریبگیر سراسر کشور و شرکت بیمه آتیهسازان حافظ صورت گرفته و مبلغ بیمه تکمیلی در این قرارداد با قیمت ۳۰۵هزار تومان برای هر نفر بهصورت ماهانه تعیین شده است. ۵۰درصد از این مبلغ توسط سازمان تأمیناجتماعی و ۵۰درصد توسط بازنشسته پرداخت خواهد شد. این میزان در قرارداد سال گذشته به ازای هر نفر ۱۰۲هزار و ۵۰۰ تومان بوده که حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.
در زمینه انتصاب مدیران چه معیارهایی مورد توجه است و ترکیب فعلی مدیران از نظر سنی، جنسیتی و تعلق به خانواده ایثارگران چگونه است؟
معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با عنایت به دستورات مدیرعامل سازمان براساس شاخصهای عدالتمحوری، توانمندی، کارآمدی، انقلابیگری، فسادستیزی و مردمی بودن است. در این رابطه ضمن رعایت شیوهنامههای ارزیابی و انتصاب مدیران سازمان، گزینههای پیشنهادی معرفی و مراتب بهمنظور انتخاب افراد مستعدتر، باتجربهتر و توانمندتر در کمیته انتصابات مطرح و پس از مشورت با مراجع نظارتی ذیربط فرد اصلح انتخاب میشود.
میانگین سنی مدیران منتصب طی دو سال گذشته حدود شش سال کاهش سن (رویکرد جوانگرایی) داشته و تحصیلات نیز در مقطع دکترا در سطح ستاد پنج درصد و در سطح مدیرانکل استانها بیش از 14درصد افزایش داشته است. (در حوزه مدیریت درمان استانها با توجه به لزوم صددرصدی وجود تخصص در مقطع دکترا تغییری حاصل نیامده است).
از لحاظ ایثارگری نیز 11نفر از مدیران منتصب شده فرزند شهید، 9نفر جانباز، 8نفر خانواده شهید، 12نفر رزمنده و معادل 41درصد از جامعه ایثارگران هستند. با توجه به سطوح مختلف مدیریتی در سطح سازمان نسبت جنسیتی مدیران از بانک اطلاعاتی ادارهکل منابع انسانی قابل استعلام است.
سفرهای استانی مدیرعامل و سایر مدیران براساس چه راهبردهایی انجام میشود و چه دستاوردهایی داشته است؟
خدمت به مردم و نهضت خدمترسانی در سازمان تأمیناجتماعی یک شعار نیست، بلکه یک رویکرد جدی در دولت مردمی سیزدهم است. لذا یکی از اولویتهای مهم، آشنایی میدانی با مسائل و مشکلات مردم و نیز شناخت ظرفیتها و پتانسیلهای منطقهای است که غالبا پس از انجام بررسیها و مطالعات کارشناسی و بهاصطلاح کتابخانهای، بهعنوان عملیاتیترین گام در سفرهای استانی و به اصطلاح مطالعات میدانی محقق میشود.
این شناخت و آشنایی علاوه بر کارکردی که بهعنوان نظارت ستادی ایفا میکند، میتواند با برنامهریزی صحیح (که در معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها در دست اقدام و اجراست) منجر به پیامدها و برکات خیری در راستای ایجاد اشتغال، رونق تولید و رفع مشکلات مردم بهویژه محرومین و قشر آسیبپذیر میشود.
به همین منظور و با عنایت به مأموریتهای قانونی سازمان تأمیناجتماعی، بر مبنای نتایج نیازسنجیهایی که در این معاونت و ادارهکل هماهنگی امور استانها در قالب بخشی از مطالعات کتابخانهای انجام میپذیرد، استانهایی بهعنوان مقصد انتخاب شده و مدیرعامل محترم سازمان به همراه معاونین و مدیران ستادی ضمن بازدید از مراکز بیمهای، درمانی و ستادی آن استان، غالبا تصمیمات راهگشایی را اتخاذ میکنند. این تصمیمات که با حضور و مشورت مقامات ستادی و استانی حاصل میشود، پس از طی مراحلی تبدیل به مصوبه شده و ابلاغ میشوند. اجرایی شدن این مصوبات که پس از تصویب و ابلاغ در بازههای زمانی مختلف، مرحله به مرحله در این معاونت رصد و پیگیری میشود، گامی اثربخش در راستای تحقق رویکردهای راهبردی تعیین شده توسط مدیرعامل محترم سازمان یعنی تحول، عدالت و اعتماد خواهد بود.
در سال 1402 که توسط مقام معظم رهبری به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شد، اهم اقدامات و فعالیتهای ما که در قالب سفرهای استانی و نظارتهای ستادی بهمنظور رفع مشکلات مردم، توسعه خدمات بیمهای و درمانی و نیز سرمایهگذاری اقتصادی انجام پذیرفت اینچنین قابل توضیح است؛ در 20 سفر به 20 استان کشور، از 77 شهر و شهرستان بازدید نظارتی به عمل آمد، در این سفرها با 31 مقام استانی ازجمله استاندار، امام جمعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزههای انتخابیه ایشان دیدار و رایزنی شد، از بیش از 200 مرکز تابعه از جمله 47 شعبه و 92 مرکز درمانی و دهها مرکز اقتصادی و پروژههای توسعهای بازدید شد، تعداد 93 مصوبه استانی در راستای احداث مراکز، ساختوساز، رفع مشکلات و تأمین نیازمندیها و خواستههای بیمهشدگان و بهرهگیری از فرصتهای اقتصادی و منطقهای تصویب شد که پیادهسازی و اجرای آنها بهصورت مستمر درحال پیگیری و انجام است.
در حوزه عمرانی و افتتاح مراکز جدید بیمهای و درمانی در استانها، آخرین وضعیت در سال جاری چگونه بوده است؟
از ابتدای سال 1402 تاکنون 34 پروژه عمرانی در 15 استان در دو بخش بیمهای و درمانی کلنگزنی، افتتاح و بهرهبرداری شده است.
از 20 پروژه افتتاحی، 3 پروژه بیمهای در استانهای البرز، گلستان و خراسان جنوبی (شعبه 2 گرگان و بشرویه)، 9 پروژه توسعه خدمات درمانی در استانهای تهران، گلستان، خوزستان و زنجان و 9 پروژه درمانی افتتاحی در استان خراسان رضوی، البرز، خراسان شمالی، لرستان، فارس، آذربایجان شرقی و خوزستان (مدیریت درمان، بیمارستان، پلیکلینیک و درمانگاه)، افتتاح شده و مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند. همچنین از 14 پروژه کلنگزنی، مراحل عملیات اجرایی یک پروژه بیمهای در استان ایلام، 10 پروژه درمانی در استانهای البرز، خراسانرضوی، گلستان، مازندران، آذربایجانغربی، لرستان و قم (بیمارستان، پلیکلینیک و درمانگاه) و 3 پروژه توسعه خدمات درمانی در استان قم، آغاز شده است.
پروژههای مزبور بهمنظور ارائه خدمات به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان توسط مقام عالی وزارت، مدیرعامل محترم سازمان، مدیران ارشد سازمان و همچنین مقامات استانی و محلی افتتاح و کلنگزنی شدهاند.